Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-07-05

 

  • Genre: RPG
  • Släppdatum: 1 juli 2016                       
  • Utvecklare: tri-Ace
  • Utgivare: Square Enix
  • Plattform: PS4/PS3


J
RPG-genren har fått något av en renässans på sistone. Det är bara att kolla på listan över kommande spel för att se att genren är tillbaka på allvar. Jag själv har inte ens hunnit avsluta Fire Emblem: Fates eller Tokyo Mirage Sessions #FE innan det nu är dags för nästa i och med Star Ocean: Integrity and Faithlessness, den femte delen i scifiserien.

Star Ocean 4 var allt annat än lyckosamt för Square Enix och tri-Ace och sju år senare har de nu med femman försökt gå tillbaka till en mer japansk stil likt spelen innan fyran. Spelet tar plats på en ”primitiv” värld som ännu inte upptäckt rymdresande och som försätts i kaos när de får oväntat besök¨från stjärnorna. Man spelar som Fidel, en ung blåhårig svärdsman som beskyddar sin hemstad och är son till rikets bästa krigare och reser tillsammans med sin barndomsvän Miki (lila hår!) som han alltid sett som sin ”lillasyster”. Inledningsvis är deras mål bara att skydda deras hemstad, men som alltid trasslar situationen till sig och de befinner sig efter ett tag mitt i en intergalaktisk komplott.

Något som jag tycker storyn saknar är mellansekvenser. Det finns knappt några, vilket känns konstigt efter Star Ocean 4 som hade fullt av dem. Karaktärerna bara ställer sig och pratar direkt i spelet och så får man kolla runt med kameran själv och försöka få någon slags närbild på åtminstone någon av de som pratar, vilket inte alltid är helt klart. Storyn är inget särskilt ändå men karaktärerna är helt okej, om än kliché, så det är synd att de inte får komma till sin rätt. Tänk er om GTAV inte hade presenterat sin story med mellansekvenser, utan bara pratat direkt i spelet som de gör när man t.ex. kör någon någonstans. Hade ju aldrig funkat.

Sen gör man många klassiska misstag som utvecklare som har lett till det svala mottagandet bland kritikerna och som även jag reagerar på. Det är t.ex. massvis med backtracking genom tidigare besökta områden, utan möjlighet till fasttravel förrän mot slutet av spelet. De visar inte alltid på kartan vart man ska, vilket kan leda till att man går fel. Jag blev exempelvis vilseledd och gick till en stad som tog 20 minuter att komma till. När jag kom fram insåg jag att jag skulle ha gått åt andra hållet. Detta var efter ca ¾ av spelet, men det var tillräckligt för att jag skulle lägga ner. Det hade räckt med att visa mig vilket håll jag skulle åt på kartan som alla andra spel gör så hade det undvikits. För man kommer inte alltid ihåg vart städerna låg någonstans om det var ett tag sedan man var där. För det finns inte någon världskarta heller.

Sen är sidouppdragen bara en massa hämta fem grillade fiskar och leverera till stad X eller döda monstret som härjar på plats Y. Med brasklappen att de inte heller visar var någonstans monstret är så att man måste leta genom hela området. De är dåliga överhuvudtaget på att visa hur långt man har kvar på sidouppdrag, ingen bra struktur. Vilket hade behövts då flera specialfärdigheter, som den något viktiga förmågan att öppna låsta metallkistor, ligger gömd bakom dessa fetchmissions. Till dess får man snällt gå förbi dem och (lol) försöka komma ihåg var man såg dem.

En annan irriterande grej är att det inte går att spara manuellt. Man måste hitta en sparplats och gå igenom den mödosamma processen att spara som på PS3. Inte nog med att man då måste hitta en sparplats innan man kan lägga ner för dagen, det gör också att man kan förlora en hel del tid om man dör, något som många råkat ut för tack vare långt mellan sparställena på sina håll och sedan kommer någon svår boss innan man hinner spara. DESSUTOM kan man inte trycka bort dialogsekvenserna (dvs ”mellansekvenserna” fast utan kameraarbete) så de måste man kolla på vid varje nytt försök.

Grafiken är en annan brist. Det märks att spelet inte har haft samma budget som Star Ocean 4. Det är ett PS3-spel i grund och botten som fått lite upputsning på PS3, men skillnaden är inte särskilt stor kan jag konstatera efter att ha sett en jämförelsevideo. Jag kollade nyss på Star Ocean 4 på 360 och jag tycker det ser bättre ut än femman på många sätt. Karaktärsdesignen nu (ansiktena) är rätt tveksam och man ser gräs och fiender ritas upp framför en.
Vattenfallen har de iofs fått att se riktigt bra ut. och striderna ser helt okej ut , många effekter på skärmen samtidigt, men så är effekterna inte heller jättesnygga.

Striderna ja.. de är i realtid som brukligt så man springer runt och slåss själv. Problemet är bara att mot normala fiender och de flesta bossar behöver man inte göra så mycket mer än X + X + O. Svag, svag, stark attack. Det är vad jag gjorde hela tiden mot fienderna på kartan. Mot bossarna använde jag sedan specialattacken (hålla in O) tills den dog och för det mesta räckte det.

Men så kommer en handfull ställen i spelet där svårighetsgraden höjs avsevärt och man behöver använda strategi och då var jag helt lost. Första gången jag kom till ett uppdrag där man faktiskt behövde skydda en karaktär mot en boss så dog hon på några sekunder. Jag var tvungen att kolla upp i spelet att man kunde byta karaktär och det behövdes eftersom AI:n inte helar den karaktär som behöver skyddas snabbt nog. Nästa gång hon behövde skyddas behövde jag kolla upp hur man delar upp den ultimata attacken, något som inte heller hade behövts förut. Gör man inte detta är det i stort sett kört. Problemet är att spelet slänger ut en mängd textbaserade tutorials i början, men eftersom man inte behöver använda funktionerna under 99 % av spelet så glömmer man av dem. Striderna går åtminstone snabbt och sömlöst utan några laddningstider så de är enkla att grinda i.

Musiken och rösterna är däremot fullt godkända för ett JRPG. Rösterna är liksom 500 % bättre än i föregångaren där snorungen Lymle drev en till vansinne.... ´kay. Spelet i sig är inte jättedåligt och hade jag inte gått fel hade jag nog orkat ta mig hela vägen, men de här missarna drar ner spelet för mycket. Sen känns det inte ens som ett Star Ocean bortsett från musiken, eftersom allt sker på en och samma värld. Det är inget rymdäventyr direkt.

Just det ja, så har de Gears of Wars klassiska grej där de tar bort förmågan att springa så att man måste gå långsamt framåt. I ett JRPG. Mycket märkligt. Händer ofta dessutom.



Slutsats
: Detta är ett spel som har för många negativa aspekter för sitt eget bästa, designmissar för det mesta dessutom. Det är inte ospelbart och faktiskt rätt charmigt ibland, men det är också fullt av kvarlevor från äldre generationer som inte borde finnas 2016. Saker som att inte kunna skippa dialogsekvenser, spara var man vill eller ens få upp en världskarta. Avsaknaden av mellansekvenser är stor och grafiken imponerar inte. Svårighetsgraden är samtidigt ojämn - de vanliga striderna kräver ingen tankeverksamhet men vid 2-3 ställen blir det å andra sidan galet svårt. De mest die hard av JRPG-fans kanske kan få ut något av det, men övriga kan hoppa över det utan att missa något av värde.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG Sci-fi Fantasy Plattform Action
Plattform
Rek. åldersgräns 16 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2016
Utgivare Square Enix
Utvecklare Tri-Ace

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.