Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Killing Floor 2

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2016-12-03  |  2486 besökare

 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 18 november 2016
  • Utvecklare: Tripwire Interactive
  • Utgivare: Tripwire Interactive
  • Plattform: PC/PS4


T
ripwire Interactive började sin resa som modutvecklare redan 2005 då de släppte Killing Floor till Unreal Tournament 2004. Fyra år senare kom modden som ett separat spel och även om recensionerna kanske inte var de bästa så fick spelet sin mängd hängivna fans och sålde riktigt bra. En lång stund senare är det dags för uppföljaren som verkligen definierar vad mer av samma sak innebär.

Jag minns första gången jag spelade Killing Floor. Det var ett av få spel jag först verkligen avskytt och nästan direkt avinstallerat, för att senare ge det en till chans och bli totalt fast. Det är ett spel som absolut inte tilltalar alla, och genren är fortfarande väldigt liten. Det handlar om survival/horde där man är en grupp på upp till sex personer som ska överleva vågor av fiender tills man når bossen, och sen gör man om samma sak om och om igen.

Det tog ett tag för uppföljaren att komma. DLC och olika säsongsevenemang kom ut på löpande band, och jag som spelat Killing Floor i ett osagt antal timmar kunde ibland känna att det fick vara nog, ge oss uppföljaren istället. När så KF2 dök upp som Early Access på Steam så köpte jag det direkt, men kände att det fanns alldeles för lite innehåll för att ens kunna jämföra det med originalet, plus några riktigt märkliga designbeslut som jag ogillade starkt. Den färdiga produkten är då mycket mer komplett, men jag önskar att de hade vågat utveckla konceptet mer och lagt in grejer de utlovade när Early Access kom ut.

I grunden handlar det om samma sak som KF. Eller ja, jag skulle vilja säga att det nästan är samma spel. Tripwire har satsat på väldigt säkra kort här. Tre nya klasser har lagts till: Gunslinger, SWAT och Survivalist. Gunslinger är expert på att använda två revolvrar samtidigt, SWAT är väldigt lik Commando och tar lätt kål på små fiender med automatvapen, och Survivalist är en jack-of-all-trades som kan fylla upp vilken roll som helst. Sistnämnda är totalt onödig i min mening, för det roliga med spelet är att varje klass är så pass unik att man känner att man har sin egen roll i laget och om man behöver något speciellt är det bara att byta klass mellan fiendevågorna. Alla klasser har nu också färdigheter som man kan välja mellan när man går upp i nivå, vilket krävs för att klara de högsta svårighetsgraderna.

Varje klass har oftast fyra vapen att välja mellan, och även här är de flesta med från originalet, men några nya är till exempel Rail Gun som kan automatiskt sikta in sig på huvuden, Microwave Gun vars vågor knuffar tillbaka fiender och kan få dem att växa tills de exploderar, och Pulverizer som är en hammare och shotgun i ett. Om man hade alla vapen-DLC i ettan så är valmöjligheterna ganska tama i tvåan, men jag tycker egentligen att det bara är skönt och blir mer balanserat på det sättet, för i detta fallet är mindre mer. Kan dock säga att Firebug känns helt underväldigande, både i vapnens kraft och känsla, men det är något utvecklarna har koll på och ska fixa. Annars gillar jag den nya Field Medic som är mer varierad och bättre i strid än i originalet, plus att det är mycket enklare att hela någon nu.

Alla fiender från ettan finns med i tvåan, plus två nya som är utvecklingar av Clot, spelets ofarligaste fiende. Ärligt talat tycker jag dessa är onödiga och bara gör att man blandar ihop fienderna eftersom de ser i princip likadana ut och inte uppfyller någon speciell funktion. När jag springer runt i mörkret eller har en hel hord av fiender efter sig så vill jag enkelt kunna separera fienderna så att jag kan prioritera rätt, det är inte lika enkelt längre. Annars så har vissa fiender fått nya attacker som bara aktiveras på högre svårighetsgrader. Till exempel kan Husk förutom att skjuta eldbollar också använda sin eldkastare och explodera sig själv manuellt. Dessutom finns en ny boss så att man inte bara möter Patriarch hela tiden. Men för det mesta är sig allt likt när gäller fienderna.

När Killing Floor släpptes fanns det fem banor. I tvåan finns det tolv, vilket är ett imponerande antal och gör det hela så mycket mer varierat. Dessutom är ingen av dem en remake från ettan, även om vissa är snarlika och utspelar sig på samma platser. Allt från en farm till helvetet går att spela på, och banorna håller riktigt hög kvalité - Tripwire är mästare på att göra banor. Vad gäller grafiken så är det bra mycket blodigare än ettan, blod sprutar och fastnar överallt och olika kroppsdelar ligger kvar lite varstans. Det är inget jättesnyggt spel men det är en klar uppgradering och det lyckas speciellt väl med ljussättningen. Framförallt flyter det på bra på PC vilket är det viktigaste i ett spel som detta.



Slutsats: Gillade du Killing Floor och vill ha mer av samma sak är tvåan precis vad du behöver – det känns nästan egentligen som en remake och inte som ett nytt spel. Väldigt mycket är precis likadant, med några nya klasser, vapen och fiender, med undantaget att man får spela på helt nya banor med snyggare och mer våldsammare grafik. Vissa irriterande grejer är fixade, fienderna är bättre animerade än tidigare, men samtidigt märker jag av vissa saker som inte känns helt rätt jämfört med ettan, som hur man sätter huvudskott, men det kan bara vara en vanesak.

Det finns även ett PvP-läge där man kör människor mot fiender men det är mer av en bonus och inte det som spelet handlar om. Även mängder av skins till vapen och karaktärer har lagts till som man kan köpa för riktiga pengar eller få när man spelar om man har tur. En av de bästa grejerna med Killing Floor är att Tripwire har varit väldigt trogna sina fans och släppt mängder av både gratis och betalbart innehåll, så räkna med nya vapen, banor och till och med nya spellägen i framtiden även för tvåan. Ett tips dock är att hitta några vänner som också vill spela KF2 då det är som roligast med folk man känner.



Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.