Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Pokemon Sun and Moon

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-12-11  |  2653 besökare

 

  • Genre: RPG
  • Släppdatum: 23 november 2016          
  • Utvecklare: Game Freak
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: 3DS


P
okemonserien har sedan seriens ursprung varit i behov av vissa förändringar, men de har aldrig riktigt gjorts av någon anledning. Grundspelet har ändå varit såpass bra att jag har kunnat leva med bristerna under alla år. Men med Pokemon Sun/Moon så tar Nintendo äntligen steget och vågar införa de drastiska förändringar alla pokemonfans har suktat efter och det gör det till det bästa spelet i serien rent spelmässigt.

Pokemon Sun/Moon utspelar sig på ett antal öar i Alola-regionen, vilket är en fiktiv variant av Hawaii. Pokemon åker på semester kan man säga. Tränaren som man spelar som (jag döper alltid min till Ash Ketchup för att hedra originalserien) flyttar till ön tillsammans med sin mamma och vill ju bli Pokemontränare såklart. Och här kan man redan se avvikelser från konceptet.

Istället för att gå till gym och slåss mot gymledare behöver man klara utmaningar och prövningar. Efter att ha visat sig värdig att göra en prövning och klarat den så möter man en totempokemon i slutet. Detta är en extra stark pokemon som kan tillkalla hjälp under striden. När man klarat denne så får man chansen att möta öns Kahuna, som måste besegras innan man får resa till nästa ö.

Något som jag gillar är att de har ökat svårighetsgraden aningen, jag dog för första gången på decennier i ett pokemonspel. Jag var tvungen att grinda lite och fånga några nya pokemontyper och sedan spela mer taktiskt, och inte bara förlita mig på att min överlevlade startpokemon ska klara biffen även mot typer han är svag mot. Det får gärna bli ännu svårare dock.

Den största och mest efterlängtade förändringen är att de har tagit bort Hidden Machines (HM:s). Tidigare har man alltid behövt använda moves som surf och fly på en pokemon och slösat plats och attacker på att ha denne i laget. Ville man kunna slå sönder en sten för att komma vidare så behövde man en pokemon med rock smash. Men inte längre! Nu, ÄNTLIGEN, så inför de Poke Rides. Pokemon som man rider på och kan kalla in direkt från en meny utan att de är med i laget. Så nu är det bara att kalla på tjuren Tauros så springer han rakt igenom stenbumlingarna. Han kan dessutom rusa och på så sätt transportera spelaren snabbt precis som en cykel. Poke Rides är det klart bästa tillskottet någonsin för pokemonserien.

Pokedexet har också gjorts om lite. Nu hoppar den elektriska pokemonen Rotom in i Pokedexet så att det är levande och pratar. Om du någon gång inte vet vart du ska eller vad ditt uppdrag är så kan du bara trycka på honom så hjälper han dig. En gul cirkel visar också hela tiden vart du ska och man kan kolla vart enskilda pokemon finns ner till vilken gräsklunga de gömmer sig i.

Precis som allt annat har även striderna strömlinjeformats. De går inte riktigt så snabbt som jag skulle vilja, men ändå snabbt nog för att jag inte ska stänga av attackeffekterna som jag alltid brukar göra annars. Händigt nog ser man vilka attacker som är effektiva eller inte mot den pokemon man möter så länge man har den i sitt pokedex och man kan också trycka på ”i” bredvid attackerna för att få information om dem. Likaså kan man trycka på sprites av pokemon för att få mer detaljerad info om statusförändringar som inte har gått tidigare. Smidigt är också en snabbknapp för att snabbt slänga pokebollar utan att behöva jiddra bland menyer.

När jag recenserade Alpha Saphire/Omega Ruby för två år sedan så noterade jag hur mycket bättre och mer involverande storyn var jämfört med hur det brukar se ut. Detta har tagits flera steg längre i Sun/Moon och det börjar nu likna en animéserie med alla mellansekvenser som för storyn framåt, något jag bara gillar. Det blir mer som ett äventyr och jag kan tänka mig att det kommer se riktigt fint ut med HD-modeller på den ryktade Pokemon Stars-versionen till Switch om någon sådan kommer.

Bland övriga nyheter hittar vi Z-attacker, som är ett slags Dragon Ball-liknande over the top-attacker som kan utföras en gång per strid. Battle Royal, som är ett nytt sätt att strida på med fyra tränare i samma fight online eller lokalt. Vi har ett Pokemon Snap-liknande läge där man på utvalda ställen kan ta kort på pokemon och belönas med bättre kamera ju mer poäng och ”likes” man får. 3DS-kameran kan scanna QR-koder för att registrera och ibland erhålla nya pokemon. Det finns nya regionala varianter av gamla klassiker, vilket är kul att upptäcka. Rattata ser t.ex helt annorlunda ut och Exeggutor har sträckt halsen så han ser ut som en palm för att acklimatisera sig till övärlden. Och så ryktas det om Ultra Beasts, mystiska varelser som är så mäktiga att de kan hota både pokemon och människor...



Slutsats
: Ja, som ni ser har det gjorts mängder av förändringar i Pokemon Sun/Moon som verkligen underlättar spelandet. Dessa kanske skulle ha kommit tidigare kan man tycka, men just nu är jag bara glad över att de har kommit alls. Spelmässigt och storymässigt tycker jag inte att Pokemon har varit bättre än det är nu någonsin och i kölvattnet av Pokemon Go är det en perfekt julklapp med en solig pokemonsemester på Alola i vintermörkret.



Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.