Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Horizon: Zero Dawn

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-03-07  |  4118 besökare

 

  • Genre: Open world
  • Släppdatum: 1 mars 2017                    
  • Utvecklare: Guerilla Games
  • Utgivare: Sony
  • Plattform: PS4


H
orizon: Zero Dawn är ett utmärkt exempel på vad som händer när man låter utvecklare få fria kreativa tyglar, istället för att de ska jobba på samma IP hela tiden. Se på Guerilla Games, som förutom sitt första spel 2004 uteslutande har jobbat på förstapersonsskjutaren Killzone. De har blivit kända för att göra bra grafik genom detta, men inte som den Halo-killer de säkert gärna ville bli kända som.

Men nu har de helt bytt riktning och gjort ett spel som tar plats i en postapokalyptisk värld full av mekaniska djur och dinosaurier. Tänk en miljö som The Last of Us där naturen har tagit över världen, växter täcker förfallna byggnader och människan teknologiskt har gått tillbaka till stenåldern.



I denna värld spelar man som den rödhåriga Aloy, en jägare som blev utstött från sin klan redan som nyfödd och som sedan dess tagits om hand av en annan utstött fadersfigur. Man får följa henne från barndom till vuxen ålder i hennes jakt på att göra det stora eldprovet och bli en fullvärdig medlem av klanen. Men saker händer, komplikationer uppstår och de mekaniska djuren börjar dessutom bete sig mer aggressivt förut, vilket resulterar i att Aloy måste ge sig ut på äventyr i vida världen.

Och den vida världen är helt underbar! Vilken fantastisk open world de har skapat, det är det snyggaste open world-spelet som har gjorts utan tvekan. Istället för att skriva spaltmeter om hur snyggt det är bjuder jag på några giffar gjorda av SunhiLegend på NeoGAF, som nästan skulle kunna misstas för filmmaterial. Ja ni ser ju själva, sanslöst. Och det är dessutom tekniskt otroligt kompetent gjort – bara några sekunder för fast travel (annars inga alls), ett par sekunder att snabbspara, och 30 helt stabila FPS. Har inte varit med om några drops alls. Med tanke på vad spelet erbjuder grafiskt är det ett under att de lyckas med det.



Till och med sidokaraktärerna är välgjorda och varierade, fienderobotarna extremt bra gjorda och animerade, det finns ett dag-/nattsystem där man kan se solen gå ner och månen gå upp i realtid och dessutom ändras vädret till regn/snö/sandstorm. Kartan är dessutom indelad i olika miljöer så medan man börjar i alpmiljö blir det mer grönska när man springer ner i dalen och sedan öken och regnskog längre fram för att nämna några variationer. Och allt ser galet bra ut, jag stannar och beundrar det och blir aldrig riktigt van. Jag hade gärna sett att man kunde dyka fritt i vattnet dock och att Aloy interagerade bättre med det.

Vad gör man i världen då? Tja, det är det vanliga open world-stuket. Man samlar på sig sidouppdrag, huvuduppdrag, hittar samlarsaker, ger sig ner i grottor, gör utmaningar på tid, osv. Men gameplayloopen är rolig eftersom det är intressant att se miljöerna och striderna är så bra.



Striderna mot de mekaniska djuren kan bli riktigt episka och actionstinna. Jag kör på hard och tycker det är bra med utmaning. Vill inte gärna ge sig på de större djuren eftersom de kan ta ner en snabbt, särskilt om de är många. Spelet daltar inte med en på så sätt. Tack vare att man har (eller kan köpa i alla fall) en mängd olika vapen och att de många olika robotarna är uppbyggda av flera olika delar som är svaga mot ett visst element, så blir det stor variation på striderna. Möter man t.ex. en Snapjaw (en krokodilliknande robot) så kan det vara smart att försöka skjuta behållarna på huvudet med eld så att de sprängs och gör massiv skada, men man kan också gå i närstrid och dodgea/slå tillbaka om man hellre föredrar det. Efter ett tag får man en förmåga som gör att man kan göra djuren allierade om man smyger sig på dem – detta leder till riktigt underhållande strider AI vs AI där plåtdelar flyger till höger och vänster och det är dessutom en smart taktik att använda sig av. Man kan även rida på vissa av dem.



Till det tillkommer ett RPG-system där man kan loota fallna fiender på olika värdefulla delar (indelat i vitt, grönt, blått och lila) som sedan kan läggas in i vapnen för extrabonusar och man får även skillpoints som man kan fördela på färdigheter som faktiskt är användbara och inte bara ger typ 10 % mer skada som i många andra spel.

HUD:en kan tas bort och göras dynamisk så att den bara kommer fram när man rör pekplattan. Musiken är ständigt närvarande i bakgrunden, röstskådisarna är grymma, styrningen på Aloy är bland det bästa jag varit med om (felfri), och spelet håller i runt 50 timmar om man gör allt, även om det går mycket snabbare att spela klart storyn om man bara fokuserar på den. Nu har jag inte spelat klart Horizon då spelvärlden har blivit galen och släpper drösvis med superspel som om det vore godisregn helt plötsligt, och jag tar min tid med att göra alla sidouppdrag och sånt, så jag kan inte uttala mig om storyn i helhet, men har hört att den ska vara väldigt bra.




Slutsats: Horizon: Zero Dawn är ett riktigt, riktigt bra open world-spel utan några direkta svagheter och det snyggaste spelet hittills enligt mig. Aloy kan mycket väl bli en ny maskot för Sony, klart bättre än något Guerilla har gjort tidigare. Det är inte bara snyggt, utan också roligt att spela tack vare att striderna kan bli så oförutsägbara och att sidouppdragen mestadels är bra gjorda. Ett måstespel om man äger en PS4. Grattis till Guerilla, mycket bra jobbat.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Äventyr RPG Sci-fi Fantasy Fighting Jakt/Fiske Taktik Sandbox Överlevnad Stealth
Format Fysisk utgåva
Max antal spelare 1 st
Rek. åldersgräns 16 år
Spelsamling Nej

Design

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad) Nej

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Flera spelare per dator/konsol Nej
LAN-stöd Nej
Onlinestöd Nej
Virtual Reality-stöd (VR) Nej

Övrigt

Lanseringsår 2017
Utgivare Sony Computer Entertainment
Utvecklare Guerrilla Games

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.