Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MXGP3 - The Official Motocross Videogame

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-06-28

 

  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 30 maj 2017                    
  • Utvecklare: Milestone
  • Utgivare: Milestone
  • Plattform: PC/PS4/XB1


E
tt motocrosspel från italienska utvecklarna Milestone (mest kända för Moto GP-serien och WRC) kom hem i brevlådan och som den äkta motocrossfan jag är högg jag snabbt tag i det och satte direkt... nä, så var det inte riktigt. Jag har nog aldrig spelat ett spel i genren, knappt ens Excitebike, och den enda gången jag kommit i kontakt med det på TV är via småglimtar på nyheterna. Så nu vet ni förutsättningarna.

Hur som helst, jag startade karriärläget och efter lite introduktioner och förklaringar stod jag snabbt på startlinjen i den leriga gyttjan. Värdelös som jag var så hade jag ingen chans mot resterande 21 förare och när jag kollade inställningarna såg jag att det trots det redan var på Very Easy. Surt sa räven. Efter några lopp började jag dock få kontroll på den bångstyriga styrningen och rätt som det var vann jag ett lopp.

Mycket tack vare reprisfunktionen. Med ett knapptryck kan man när som helst spola tillbaka tiden och starta upp den igen för att rätta till misstag. Detta kan man sedan göra om direkt efteråt och hur många gånger som helst utan något straff, vilket gör det till en vinstknapp som lätt kan missbrukas. Jag såg någon svensk recension som jämförde MXGP3 med Dark Souls i svårighetsgrad och att man måste köra perfekt. Han har nog inte kört samma spel som jag för vill man så vinner man hur enkelt som helst.



Med tiden så behövde jag dock inte förlita mig lika mycket på tillbakaspolning, jag blev bättre på kurvtagningar och klarade till slut att vinna utan någon tillbakaspolning alls. Allt eftersom höjde jag svårighetsgraden och höjde fysiken till Pronivå. Faktum är att man kan ta bort tillbakaspolningen också om man vill, spelet är anpassningsbart på så sätt och ju svårare man gör det, desto mer pengar tjänar man som kan användas till uppgraderingar, nya hojar och prylar.

Det mindre roliga är väl att jag inte kände någon uppenbar skillnad när jag höjde svårighetsgrad eller fysik. Det blev aningen svårare, men inte mycket. Och framförallt så slår repetitionen in ganska ordentligt efter ett tag eftersom man tvingas köra samma bana två gånger på raken. Det finns 18 olika banor att åka på, i många olika länder, men när banorna tar mellan 6-10 minuter så förstår jag inte varför man ska behöva åka om dem, det känns bara som onödig utfyllnad.

Med tanke på att jag anpassade mig så är kontrollen duglig, men det känns inte riktigt rätt att köra hojarna, vilket man skulle kunna tro beror på noll erfarenhet, men även de som har kört påstår samma sak. När man svänger i hög fart så händer inte mycket, men bromsar man in så blir det ofta lätt att man bromsar in för mycket. Det finns inte mycket utrymme för finlir. I riktig motocross så (har jag hört) är förändringar av banan väldigt viktigt, men i MXGP3 påverkar det knappt någonting. Så för all autencitet de har lyckats med i och med alla officiella hojar, tillverkare, tävlingar och förare, så verkar de inte ha lyckats ge en autentisk upplevelse av motocross.

Däremot är ju genren verkligen smal och det finns faktiskt inte mycket annat att spela om man gillar motocross. Med tanke på att jag, som har noll intresse för sporten, trots allt kört en hel del timmar så kan jag tänka mig att inbitna kan gilla det. Jämför man med MXGP2 så är väl den största förbättringen att man inte faller direkt när man kör in i andra förare, nu är det mer att man bumpar in i dem och möjligtvis så faller någon.



De har också lagt in vädereffekter i trean som inte fanns förut, men jäklar vad dåligt det ser ut. Regnet är det värsta jag sett i ett spel i modern tid. Det ser ut som något från PS1, ett filter med jaggiga linjer som faller rakt nedåt utan att ens blåsa mot spelaren när man ökar farten, haha, för att inte tala om regndroppseffekter på själva kameran som förstås är obefintliga. Det är dock inte enbart ett filter eftersom man kan åka igenom det med kameran i reprisfunktionen och kan då se att det otroligt nog har ett djup. Den enda inverkan regn har förutom att göra det mer svårstyrt är att det är svårare att se banan, som i sin tur blir ännu tråkigare och gråare.

Det är inte bara regnet dock, texturerna på marken och vissa skyltar är så suddiga att de är oläsbara, spelet körs bara i 30 FPS och det kommer inte ens någon lera från bakdäcken på hojarna. Något AAA-spel är det inte när det gäller presentation – vilket även laddningstiderna inför ett lopp hintar om.

Sen ställer jag mig frågande till att ha ett racingspel utan någon karta. Det känns väl som en ganska fundamental funktion i dagsläget.

 


Slutsats: I slutändan så är det själva racingen som är spelets styrka. Att bli bättre på spelet och höja svårighetsgraderna allt eftersom tills man slutligen känner att man klarar sig utan att spola tillbaka är tillfredsställande. Kampen med övriga förare och att man kan dra ifrån dem om man kör bra eftersom det inte finns någon gummibanding.

Men karriären blir tyvärr repetitiv efter några timmar i och med att man måste köra om samma lopp två gånger och att det tar sån tid att samla ihop pengar till nya hojar. Grafiken har inget att sätta mot andra simspel med större budget, och kontrollen känns svårstyrd vilket leder till en hög inlärningskurva för nybörjare. Tror ändå motocrossfans kan gilla det eftersom det är dugligt och det inte finns så mycket annat i genren, men det kommer få svårt att locka till sig nya spelare. Och till fullpris som de tar kan jag dessutom inte rekommendera det.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.