Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Dr. Kawashima's Devilish Brain Training: Can You Stay Focused?

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-07-28  |  2616 besökare

 

  • Genre: Pussel
  • Släppdatum: 28 juli 2017
  • Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: 3DS


2
006 (ugh, redan 10+ år sedan) släpptes det första Brain Age till Nintendo DS och jag tyckte det var ett ganska kul tidsfördriv även om jag mest höll på med matteuträkningarna som gick på tid. På den tiden var pekstyrning något ganska nytt och spännande så det gjorde sitt till.

Nu är det alltså dags även för storebror 3DS att få ett hjärntränarspel. Eller rättare sagt så släpptes det i Japan och USA för runt 5 år sedan, men av någon anledning (som de inte har förklarat) beslutade Nintendo sig för att vänta så länge med att släppa i EU och Australien. I Europa går spelet under det något omständliga namnet
Dr. Kawashima's Devilish Brain Training: Can You Stay Focused?

Som vanligt består spelet av en mängd minispel gjorda för att träna hjärnan att minnas bättre och snabbare. Favoriten där man ska räkna ut 20 mattetal så snabbt som möjligt är tillbaka, och är det jag spenderat mest tid på. Detta beror till viss del på att jag inte tycker resterande spel är särskilt roliga, men också på att man inte får spela varje minispel i Devilish Training, det ”skarpa läget” där man kan expa upp sin nivå och förbättra sitt betyg, i mer än fem minuter om dagen innan man tvingas avsluta. Och man måste dessutom låsa upp spelen genom att spela varje dag tills man låst upp allt, istället för att man bara ska kunna välja från början de man tycker är roligast.

Jag tycker det är märkligt och olustigt att de sätter såna begränsningar. De begränsar tiden man får spela, Dr. Kawashima snackar jättemycket om för mig helt ointressanta saker, de begränsar vilka spel man har tillgång till, och när jag väl hittade ett pusselspel som jag tyckte var roligt, Block Head, så begränsar de även hur ofta jag får spela det. Jaha det här var ju faktiskt roligt, kul spel. Nivå ett avklarad, då testar vi på nivå 2. Sorry, du har redan spelat en nivå idag, du får inte spela mer. Liksom, va? Tänk om man dör imorgon, jag vill ju kunna spela när jag vill.



Själva spelen är mest minnesspel. T.ex. ska man i introduktionsspelet försöka räkna ut två tal och hålla dem i huvudet medan man räknar ut ett tredje så att man alltid ligger två tal efter (svårare än det låter). Om man får över 85 % tror jag det var, så åker man upp en nivå vilket oftast helt enkelt innebär att de först ökar tempot och sedan lägger till ett tal tills man når maxnivån. Där finns också memory där man ska vända på och hitta rätt kort med så få fel som möjligt. Ett annat är att man får se ord som visas väldigt snabbt och sedan ska man upprepa dem. Något som är en smärtsam process eftersom man måste skriva bokstav för bokstav så det tar evigheter samtidigt som jag inte tyckte det var minsta utmanande att komma ihåg några ord i huvudet.

På tal om det så är skrivandet också en begränsade faktor för ens prestation. Jag klarade av 20 räknetal på 13 sekunder, men det som begränsar är inte hur snabbt jag tänker utan att 3DS:en inte känner igen ens skrivstil alla gånger. Nior tycker den ofta är treor och det är ganska frustrerande när man ligger bra till och den inte fattar vad man skriver. När jag lät andra testa så hade de samma problem, fast värre eftersom de inte är vana vid 3DS. Gäller även att ha tur med talen så man inte får många tvåsiffriga för det tar ju dubbelt så lång tid. Plus, spelet registrerar bara ett resultat om dagen, allt annat man gör registreras inte. Oförståeligt, måste vara bäst när det gäller? Borde snarare räkna ut ett medeltal på alla försök i så fall, samt hålla koll på ens bästa och sämsta resultat.

Sen har jag också svårt att att se detta som underhållning. Efter jobbet kan jag inte säga att jag tycker det roligaste är att sätta sig och stirra på en liten skärm och göra skoluppgifter. Det känns helt klart mer som ett jobb än nöje. Jag tycker inte heller att jag behöver träna hjärnan, kanske om 50 år när man börjar bli senil, men annars duger den för vad den behöver göra i dagsläget.

Jag minns att spelen var roligare och mer ”spel” i det första Brain Training, medan nu känns det mer som en vetenskap där ribban ligger högt redan från start. Det är påfrestande på ett sätt jag skulle tro att de flesta inte vill ha att göra med när de spelar spel.



Slutsats: Dr. Kawashima's Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? Nej, det kunde jag faktiskt inte. Jag antar att spelet lyckas med vad det försöker göra om man är ute efter att träna upp hjärnan, men de gör inte så att det känns roligt att göra det. Kawashima pratar för mycket, man får inte spela när eller hur mycket man vill, spelen är låsta från början, och ens handstil känns inte igen perfekt, vilket kan vara förödande i pressade situationer. De yngre kanske tycker det är roligare, men samtidigt är många övningar nog för svåra för dem redan från början, så jag vet inte vem jag skulle rekommendera det till.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Pussel
Antal spelare
Multiplayerstöd
Rek. åldersgräns
Spelsamling

Funktioner

Funktioner

Spellägen

LAN-stöd
Onlinestöd

Övrigt

Lanseringsår 2013
Utgivare Nintendo
Utvecklare
Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.