Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uncharted: The Lost Legacy

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-08-27

 

  • Genre: Actionäventyr
  • Släppdatum: 23 augusti 2017               
  • Utvecklare: Naughty Dog
  • Utgivare: Sony
  • Plattform: PS4


N
är Uncharted: The Lost Legacy utannonserades så var jag som många andra inte övertygad om att ett sidospår i serien utan den karismatiska huvudpersonen Nathan Drake skulle göra serien rättvisa. Kunde verkligen Chloe Frazer, som mest varit omtalad för sin rumpa tbh, tillsammans med nykomligen Nadine Ross från UC4, vara ett intressant radarpar med en lika spännande story som när hela gänget är samlat?

Efter runt 12 timmar så måste jag säga att, visst, man saknar såklart huvudkaraktärerna, men man får lära känna Chloe och Nadine här på ett helt annat sätt och Chloe framförallt har en riktigt skön personlighet (samtidigt som jag föredrar Nadine i UC4 snarare, kanske är håret...). Kombinerat med en rätt intressant antagonist så lever man sig definitvt in i storyn. Som för övrigt utspelar sig i en lite annorlunda miljö, Indien, där Chloe och Nadine är på jakt efter guden Ganeshs legendariska bete, men som i vanlig ordning får motstånd av en militant faktion som inte skyr några medel för att vinna.



Man ska ha klart för sig att även om detta från början var tänkt som ett DLC till UC4 så har det med tiden utvecklats till ett fristående spel som utspelas efter UC4. Det är som vilket Uncharted som helst förutom att huvudkaraktärerna inte är med. Lite kortare då än UC4 förstås, men det är inte nödvändigtvis dåligt, jag föredrar när spelen var 10-15 timmar snarare än 15-20.

Vad som är tydligt dock är att ND har lyssnat på kritiken de fick med UC4. Tempot är framförallt klart bättre, borta är de imo långdragna tråkiga klättringssekvenserna och långsamma promenaderna som enbart är till för att fläska ut storyn. Ta det lugnt, man får fortfarande klättra, men tempot är bättre. Samma sak gäller skjutsekvenserna, mer utspridda och jag kände aldrig riktigt att det var fiendevågsbaserat som jag kunnat känna tidigare. Pusslen är dessutom överlägsna UC4 (och eftersom jag inte vill spoila dem så får det räcka så). Även striderna har förbättrats aningen, mer öppna/fria och man kan använda ljuddämpad pistol vilket gör det roligare att smyga.



Grafiskt används mycket av samma assets från UC4, det är liksom rätt onödigt att inte göra det när man ändå har byggt motorn. Men jag är förvånad över hur fina miljöerna var i Lost Legacy ändå, det sprudlar av vattenfall, vattenfyllda grottor, ja alltså, vatten + grönska + övervuxna byggnader ser typ alltid bra ut och här har man vridit upp det till max och lyckats riktigt väl med artstilen. Det finns många vackra vyer att ta in, var så säkra. Laddningstiderna är dessutom blixtsnabba.

En annan grej som klagades på i UC4 var bristen på häftiga actionsekvenser. Några fanns men ändå inte lika mycket som vi blivit vana vid med franschisen. Lost Legacy har flera spännande sådana än UC4 trots att det är hälften så långt skulle jag säga. Slutet är riktigt häftigt och en throwback till gamla spel i serien.



Humorn är också i full sving, och man märker att ND skojar med sig själva i många av konversationerna. Det var rätt lustigt att se dem skoja med saker jag kritiserade i UC4, som varför de använder massa lådor att stå på när de har ett rep, etc.

Jag har faktiskt inget direkt att klaga på, förutom musiken som jag knappt märkte av. Finns inga direkta brister jag kan komma att tänka på, förutom eventuellt att man kör lite för mycket bil. Kapitel 4 är ett mini open world där man likt Madagascar i UC4 kör runt, fast klart bättre eftersom det faktiskt finns intressanta saker att göra där. Men där får man köra runt mycket utan någon minikarta a la Far Cry 2 så det känns lite som att man spelar Need For Speed eller nåt fast man får plocka fram kartan hela tiden för att se vart man ska. Jag hoppas INTE Naughty Dog börjar med open world, alla andra gör ju redan det och jag vill ha styrda äventyr från dem, tack.



Jo, en sak iofs som jag stör mig lite på, är att Chloe och Nadine är så spelmekaniskt lika Nathan Drake att det känns som att man spelar som honom. Jag hade önskat att de vore mer unika. Det är märkligt hur alla är klätterapor med utomjordiskt grepp i UC-serien eller hur alla gör sönder allt de går på. Karisman och personligheten är annorlunda (hon säger inte holy crap en enda gång t.ex...), men det blir konstigt när de kan göra precis allt som Nate kan göra. Det förtar lite av hans insatser om vem som helst hade kunnat göra det. Som om någon skulle ta över Kratos roll i God of War och göra det precis lika bra, det gör Kratos mindre unik.



Slutsats: Man kan kanske inte tro det, men Chloe och Nadine utgör ett bra radarpar som jag skulle kunna tänka mig att se mer av i framtiden. Eller snarare hoppas det inte var sista spelet med Chloe. Lost Legacy är i slutändan ett fullskaligt Unchartedspel till ett billigare pris, med bättre gameplay än UC4, även om storyn inte är lika viktig för huvudserien. Man kanske inte reser Jorden runt som i fyran, men man stannar i djungeln och det är där Uncharted alltid har hört hemma. Ett givet köp.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr Racing/Motorsport Plattform Arkad Shooter Tredje person Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 16 år
Serie Uncharted

Funktioner

Funktioner Spelsamling (fler spel/expansioner)

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2017
Utgivare Sony Computer Entertainment
Utvecklare Naughty Dog

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.