Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Marvel vs. Capcom: Infinite

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-10-03  |  452 besökare



  • Genre: Fighting
  • Släppdatum: 19 september 2017         
  • Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Plattform: PC/PS4/XB1


D
å var det återigen dags för Marvels superhjältar mot diverse spelfigurer från Capcoms spelbibliotek. Senaste spelet i serien, del 3, anses som ett av de bästa och det släpptes för drygt sex år sedan så fansen har länge suktat efter ett nytt. Men mycket har hänt på sex år och Infinite rankas just nu som det sämsta av alla MvC-spel.

Till stor del beror detta på två saker. Först och främst det relativt svaga karaktärsutbudet. Marvel utför som jag förstått det ett tyst licenskrig med 20th Century Fox, som har filmrättigheterna till X-Men och Fantastiska Fyran. Detta innebär att Marvel tjänar mindre pengar på licenser i jämförelse med t.ex. Avengers som de äger till 100 %. När spelets producent blev tillfrågad varför inga X-Men är med, som de ju brukar vara, så blev svaret att dagens ungdomar känner kanske inte till Wolverine och Magneto, men de känner till Gamora och Captain Marvel. Vidare sa han att, om man tänker efter, så är karaktärerna bara funktioner med olika fightingstilar och fansen bryr sig inte om själva personligheterna eller utseendet, så det spelar ingen roll om man byter ut Wolverine mot Gamora bara de har samma moveset.

Båda uttalandena är förstås helt orimliga.
Desto rimligare är svaret från Marvels chefredaktör:

If you had two things, and on one you earned 100% of the revenues from the efforts that you put into making it, and the other you earned a much smaller percentage for the same amount of time and effort, you’d be more likely to concentrate more heavily on the first, wouldn’t you?"

Dessutom känns både spelet och storyn som ett reklamplakat för Marvels nya filmdarling Guardians of the Galaxy och den kommande Avengersfilmen Infinity War, då storyn handlar om just stenarna i den filmen. Men det är upp till Marvel om de vill nerfa sin lineup så som de gör, dock får de räkna med tung kritik och det har de också fått från en i stort sett enhällig fanbase. Man kan liksom inte bara plocka bort tunga pjäser som Phoenix, Storm, Dr. Doom, Invisible Woman, Deadpool, Magneto, Wolverine, med många fler utan att det kostar. De som är med är inga okända karaktärer (Thor, Thanos, Spider-Man, Hulk, osv) men variationen blir lidande. Det är tråkigt framför allt eftersom Marvel sagt på senare år att de vill satsa stort på spel (i jämförelse med hur de tidigare bara körde filmlicensspel av C-klass), men detta ger snarare motsatta indikationer. Samtidigt som film- och serieuniversumet expanderar med starka hits så har vi fortfarande inget definierande Marvelspel på konsol.



Vidare är det ”bara” 30 karaktärer med från start. Det är en ganska diger lista förvisso, men det bleknar i jämförelse med de 56 som var med i Marvel Vs Capcom 2, det som anses som det bästa i serien. Sen tycker jag att, om man har sex extra karaktärer färdiga och spelklara, så lägg dem på skivan istället för att erbjuda dem som DLC.

Den andra stora grejen som sänker spelet är presentationen. Capcom hade stora problem med lanseringen av senaste Street Fighter, man hade exempelvis inget riktigt berättelseläge från början. Detta har man helt klart tänkt på till MvC: Infinite, som har en story som ligger på runt 2,5 timmar med kanske 30 minuter mellansekvenser. Men problemet är att det står sig inte alls mot Injustice dito. Röstskådespeleriet håller inte. De överdrivna animationerna och poserna är bara märkliga. Och att få in 30 karaktärer på 2,5 timmar funkar inte, det blir kaos där man skiftar från scen till scen, kör en match med en karaktär och sedan byter.

Till sist, men absolut inte minst är grafiken chanslös mot Injustice. Där Injustice ser ut som en film ser MvC: Infinite mer ut som lerfigurer i ett barnprogram (tänker främst på mellansekvenserna, i gameplay ser det bra ut). Jag tycker helt enkelt inte att senaste Street Fighter-motorn är lyckad och de borde ha kört på en 2D-motor istället. För nu ser det mest billigt ut och serien förtjänar bättre än så. Det har varit en hel del kontroverser med bland annat memes om Chun-Lis ansiktsuttryck som de blev tvungna att fixa. Men många andra karaktärer hade också behövt ett ansiktslyft.

Så det är de två stora nackdelarna. Spelmässigt tycker jag annars att det är skoj. Jag är ingen fightingspelare, eller det kanske jag är om man ska gå efter den asswhopping jag gav när jag gick online, men det är förmodligen det djupaste systemet hittills med många olika möjliga kombinationer. Till skillnad från tidigare spel väljer man nu bara två karaktärer istället för tre, vilket jag tycker är jättebra, då redan två är en för mycket imo. Därtill har man sex olika evighetsstenar som alla ger olika fördelar. Kombinera det med att man kan välja två av 30 karaktärer så lär inte många ha en likadan uppställning.



De har också gjort om knapparna så det liknar tvåan igen, dvs fyra attackknappar, lätt/stark spark och slag. Det finns en autocomboknapp som nybörjarna kan hamra för att få in en tio slag på raken utan att behöva memorera combos, men ska man vinna online behöver man fortfarande strategi och varierade combos. Sen kan jag tycka att en av stenarna som jag utnyttjade är OP. Den stjäl en ganska stor del liv från motståndaren, kan spammas utan nedtid i stort sett, och täcker nästan hela skärmen. Dessutom kan den återuppliva ens partner om denne dör.

Utöver berättelseläget, som jag mest ville skulle ta slut eftersom man fick möta mängder av drönarrobotar som filler istället för riktiga karaktärer, så finns Arkadläget där man i vanlig ordning kör sex matcher och sedan slutbossen (får dock bara skins för att klara det) och ett Missionmode, som bara innebär att man övar på combos. Vilket är riktigt svårt eftersom tajmingen är oförlåtande.

Till sist då (förutom ett lokalt vs-läge) finns online, och tydligen har Capcom fortfarande inte lärt sig av Street Fighter-debaclet, för så fort jag spelar rankat (vilket behövs för vissa troféer) så stänger lipsillarna av om de ser att de håller på att förlora. Det spelar ingen roll om de vinner första rundan och man själv stannar kvar och tar förlusten, de tar det här på blodigt allvar. Får ju inte falla i rankning, usch. Som tur är finns casual play fortfarande, men jag trodde verkligen de hade infört någon form av bestraffningssystem vid det här laget. Sen var det lite segt att söka fram matcher också, många gånger fick jag söka om för att den inte hittade.



Slutsats
: Marvel Vs Capcom: Infinite når inte upp till sin föregångare i kvalitet överlag. Grafikmotorn står sig inte mot konkurrenterna och bland annat därför blir presentationen lidande. Utbudet av superhjältar är kanske inte svagt, men klart begränsat då man inte utnyttjar alla sina karaktärer. Spelmässigt är det dock bra, men det är gjort för onlinespelarna, spelar man bara offline så skulle jag inte rekommendera det för 2,5 timmar story och arkadläget. Spelar man online så får man vara beredd på Rage Quitters, fortfarande.



Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.