Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Star Wars Battlefront II

Skriven av: Filip_M  |  Datum: 2017-11-26  |  415 besökare

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 17 november 2017
  • Utvecklare: EA DICE
  • Utgivare: EA
  • Plattform: PC/XB1/PS4


E
lectronic Arts har det inte särskilt roligt för tillfället. Efter en närmast mardrömsfylld vecka då senaste, utskällda Need for Speed och ”lootboxdödaren” Battlefront II släpptes så har EA varit med om den ena motgången efter den andra. Gamingcommunityn i stort har mobiliserat för att uttrycka sin avsky över EA:s närmast rovdjursliknande inställning mot sina konsumenter i och med introduktionen av lootboxes och tydliga pay to win-element, som kulminerade i en katastrofal AMA på Reddit, den mest nedröstade kommentaren i Reddits historia, och ett argt samtal från Disney som tvingade EA och DICE från att helt stänga av möjligheten att med riktiga pengar köpa virtuella tillgångar i Battlefront II.

Som om det inte vore nog så har Battlefront II och dess lootboxdebakel uppmärksammats av diverse politiker världen över, och i skrivande stund rör sig Belgien, Australien och Hawaii mot att förbjuda gamblingelement i AAA-spel. Hawaii framförallt har kallat Battlefront II för ett casino med Star Wars-skal. Turerna kring Battlefront II har varit av modell större, och frågan man kan ställa sig till EA är: var det verkligen värt det?




Battlefront II tar efter den växande och angenäma trenden bland nyliga FPS-spel och inkluderar ett singleplayerläge som tar vid runt striden på Endor i Jedins Återkomst och som agerar som prolog och en brygga mellan ursprungstrilogin och the Force Awakens. DICE testar en intressant och fräsch vinkel när de låter en spela som de onda i Star Wars-universumet, då man får styra specialagent Iden Versio som av diverse olika anledningar stöter på både nya och gamla bekantskaper som Leia Organa, Luke Skywalker, Han Solo, Lando Calrissian och många fler.

Problemet med singleplayerläget är att det är fyra timmar kort (jag spelade på högsta svårighetsgraden), berättelsen är extremt svag och gameplay är rätt så tafatt. Man får möjlighet att spela genom de flesta områden som erbjuds i spelet, däribland det återintroducede rymdstridsläget där man får ratta TIE fighters, X-wings och till och med Millenium Falcon, men själva uppläggen på banorna är inte särskilt kul och man springer ju igenom dem. Singleplayer uppmärksammar också hur stelt och oinspirerat det känns att spela som en mäktig Jedi eftersom man får chansen att spela som Luke under en kort sekvens, där han främst slåss mot... krabbor? Lightsaberattacker känns väldigt ryckiga och oprecisa och specialattackerna har ingen riktigt ”oumph”. Nej, singleplayer var ingen höjdare – tyvärr.

Utöver ett berättelseläge finns också Arcade Mode, som även det är ganska oinspirerat. Man erbjuds spela flera ”scenarion” eller utmaningar som specifika karaktärer från både den mörka och ljusa sidan, men majoriteten av utmaningarna kan sammanfattas med ”döda x antal fiender innan tiden tar slut”, vilket snabbt blir ganska tröttsamt. Och som plåster för såren så får man, efter att man klarat av alla utmaningar (som ändå tar en stund), lite credits per dag och typ en mustasch till Han Solo. Det är inte särskilt ambitiöst gjort av DICE/EA. Ett plus är väl att lokal co-op finns.



Inom multiplayer finns det förutom de givna conquestlägena några mindre lägen, bland annat Strike (Close quarter combat capture the flag), Heroes vs Villains (TDM med hero units) och Blast (standard TDM). Ingen av dessa är särskilt roliga och känns mest som att de är infogade för att de ”ska” vara det.

Nej, bread and butter för Battlefront II är förstås Galactic Assault och den nytillkomna och efterlängtade Starfighter Assault. Galactic Assault är det för DICE typiska conquestläget där en försvarande sida slåss om ett antal kontrollpunkter på en bana mot en anfallande styrka, som har så kallade tickets som simulerar antalet förstärkningar som anfallarna har till sitt förfogande. Som mest stödjer kartorna 20 vs 20 spelare. För tillfället finns det elva banor från både originaltrilogin, prequels och den kommande trilogin, med fler kartor på gång i kostnadsfria uppdateringar. Starfighter Assault är snarlikt Galactic Assault, bara det att man istället slåss i rymden, och att man är 12 vs 12 med runt 20 AI-kontrollerade skepp för att ge en känsla av atmosfär och att rymdstriderna är större än vad de egentligen kanske är.

Gemensamt för båda lägena är att man efter en stund kan spela som så kallade hero units som i princip är kända/ikoniska figurer från Star Wars-filmerna såsom Darth Vader, Yoda, Boba Fett och så vidare och som har en definitiv påverkan på slagfältet. För att göra detta behöver man samla på sig ett antal battle points som man får när man gör bra ifrån sig under stridens gång, som att ha en bra KDA eller att man tar över eller försvarar kontrollpunkter.

Det finns några problem med detta systemet. Dels innebär filosofin om att ”first come, first served” som DICE implementerat att bara de absolut bästa under varje spelomgång kommer roffa åt sig hero units gång efter gång, och dels så har (förmodligen) EA bestämt sig för att låsa eftertraktade hero units bakom paywalls så att inte alla har tillgång till alla hero units från första början. Darth Vader kostar exempelvis 5000 in-game credits, och man tjänar som mest 350 credits per spelomgång. Det ger upphov till en potentiellt ganska trist spelupplevelse för mindre duktiga spelare som ändå gillar Galactic/Starfighter Assault och konceptet med hero units, men som kanske aldrig får uppleva att spela som någon utav hjältarna, bara bli utsatt för dem.

Problematiken uppstår också när det kommer till karaktärsdesign och beslutet att inkludera ett slags progressionsystem för varje klass som till största delen består av egenskaper som influeras av ett kortsystem. Korten påverkar allt från en specifik egenskaps styrka (som t.ex. att granater gör mer skada, eller att en sköld som bland annat supportklassen har tål mer) till allmänna fördelar som mer hälsa eller snabbare HP regen. För att få dessa kort behöver man köpa lootboxes med in-game credits som man får efter matcher eller när man klarar av milstolpar.



Jag är inget fan av detta systemet, och det är på grund av detta systemet som EA hamnade i så mycket trubbel. Att koppla en så essentiell del av spelet som ens spelbara karaktärers förmåga att prestera under matcherna till lootboxes som är helt slumpmässigt i sin natur är så urbota korkat. Det är dumt för att man inte har en tydlig utvecklingskurva likt i andra spel där man låser upp fler förmågor eller starkare vapen ju högre level man är, och som man på så vis har förtjänat, och den slumpmässiga faktorn i det gör att man kan antingen få betydligt starka eller värdelösa kort beroende på vilket humör turgudarna är på. Det är också dumt för att det mer eller mindre hjälper till att ta bort en aspekt av skicklighet från själva duellerna mellan spelare, eftersom skillnaden kan vara ett kort som man köpt och fått av ren chans. Det är inte schysst och förhoppningsvis så ser vi en förändring gällande detta området.

Jag tycker inte det riktigt hjälper att EA stängt av möjligheten att köpa lootboxes eller hero units för riktiga pengar, för det är ändå ett underligt upplägg. Att köpa ett spel för 600 spänn ska garantera att man har tillgång till hela spelet, och så var även fallet i Battlefront I och II från detta millenniets början. Nu behöver man fortfarande grinda ihop nog med credits för att köpa lootboxes som har mage att ge dubletter, och på det så måste man spara ihop credits för att spela som exempelvis Luke Skywalker i Galactic Assault. Det finns ingen riktig balans, och det känns som en Sisyfosuppgift att lobba behovet att få nya kort som hjälper ens karaktärer med att kanske expandera antalet hero units, för man kan inte få båda inom en rimlig tidsrymd.

Jag stör mig också på det faktum att man har x antal vapen per klass till sitt förfogande, men de är låsta bakom ännu fler grindingbaserade krav som exempelvis ”döda 50 motståndare”. Varför inte bara lyfta in Battlefields system där man har ett stall med vapen som man kan välja mellan, och låta resten vara upplåsbara efter x antal levels?

Det ska sägas att Galactic Assault och framförallt Starfighter Assault fortfarande har den där speciella Battlefieldkänslan som DICE är så kända och duktiga på att framkalla. Om man bortser från alla brister så är det ändå ett atmosfäriskt spektakel att få kunna storma Naboo, skydda Endor eller förinta Star Destroyers ovanför någon av de många månar som vi alla besökt i Star Wars-filmerna, och kartorna är visuellt imponerande, naturtrogna till hur de är representerade i filmerna och relativt välbalanserade, med få chokepoints och möjligheter till lateralt spelande.




Ljudbilden är även den fantastisk, med finfint röstskådespeleri i både single- och multiplayer och uppslukande konstant tjatter från både laserpistoler och AI-röster som ekar ut under stridens hetta. Laddningstiderna behöver dock nämnas då de är i grövsta laget.

Men jag känner ändå i slutändan att det är lite, jag vet inte... meh? Jag kanske är bortskämd med alla andra FPS inom samma genre, eller så är det för att jag fortfarande minns vilken episk skala föregångarna från 2000-talet presenterade och gjorde så mycket bättre än reboot-serien som vi har under 2010-talet. Det står dock klart att jag inte är särskilt ”wow:ad”, eller ser någon ordentlig förbättring med Battlefront II jämfört med sin föregångare. Godkänt, men inte så mycket mer.


Slutsats: Battlefront II kommer dessvärre inte gå till historien, varken som det bästa Star Wars-spelet eller som ett grymt FPS ens bland Battlefieldspelen, då det lider av alldeles för många felbeslut gällande multiplayer, ett oengagerat berättelseläge och ett obehagligt och förhoppningsvis utdöende lootboxbaserat progressionsystem, för att nämna några av de problem som kantar spelets helhetsupplevelse. Det är ett helt OK FPS, och potentialen finns där, men rådet är – om du ens är intresserad – att plocka upp det när det är på rea.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Äventyr FPS Sci-fi Shooter
Format Download Fysisk utgåva
Max antal spelare 40 st
Rek. åldersgräns 16 år
Spelsamling Nej

Design

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad) Nej

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Flera spelare per dator/konsol Ja
Antal spelare per dator/konsol 1 2 spelare
Spellägen på en dator/konsol Teams Co-Op Competitive
LAN-stöd Nej
Onlinestöd Ja
Antal spelare online 2 40 spelare
Multiplayerlägen online Co-Op Teams Competitive
Virtual Reality-stöd (VR) Nej

Övrigt

Lanseringsår 2017
Utgivare Electronic Arts
Utvecklare DICE (Digital Illusions CE)

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.