Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Hearthstone: Kobolds & Catacombs

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2017-12-28  |  482 besökare



  • Genre: Strategi
  • Släppdatum: 8 december 2017
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: PC


K
obolds & Catacombs är en hyllning till det gamla Dungeons & Dragons och de så kallade dungeon crawlers, där det gäller att ta sig igenom grottor fyllda med monster. Jag var lite skeptisk till temat först, men Blizzard har lyckats anpassa det förvånansvärt bra till Hearthstone.

Liksom förra expansionen kommer K&C med gratis uppdrag mot AI:n. Välj en klass och starta en Dungeon Run, en slags boss rush där du ska ta dig igenom åtta olika bossar. Du börjar med en simpel och tunn kortlek men efter varje boss får du bygga på kortleken genom att välja ett av tre paket som innehåller tre kort. För Warlock kan det till exempel vara ”demons”, ”discard” eller ”blood” (kort som skadar dig). Paketen och dess innehåll är alltid slumpmässiga vilket gör att det känns lite som arena, man får bygga sin egen kortlek och den blir aldrig likadan. Har man tur kan man få välja samma paket sju gånger och få galen synergi.

Förutom paketen får man då och då även välja ett kraftfullt kort som är exklusivt för Dungeon Run. Vissa ger permanenta effekter som mer hälsa till ens hjälte, starta med en mer mana, eller Stealth till alla undersåtar. Andra är engångseffekter som sorteras in i kortleken och det kan till exempel vara en gigantisk isvägg med Taunt eller en 5/1 undersåte som återuppstår i all oändlighet. Dessa är riktigt roliga att leka med eftersom det är krafter som är mäktigare än vad man normalt får använda.

Trots att det finns mängder med bossar så är varje faktiskt väldigt välgjord och unik. Jag trodde att de skulle vara mer lika varandra eller fantasilösa men icke då. Totalt finns det över 40 bossar där många av dem är olika kraftfulla beroende på vilken runda de dyker upp i. Det som imponerade på mig mest var att jag ständigt stötte på nya bossar och specialkort, till och med när jag var uppe i 100 rundor – vissa bossar/kort är helt enkelt väldigt sällsynta. Klarar man åtta rundor på raken med alla nio klasser, vilket är en prestation som heter duga, så låser man också upp ett nytt omslag till sin kortlek.

Som vanligt bjuder expansionen även på 135 nya kort och det känns för det mesta som en riktigt bra blandning utan för många övermäktiga kort (som Death Knights från förra expansionen). Corridor Creeper är undantaget - en 5/5 undersåte som kostar en mana mindre för varje undersåte som dör. Det blir ett problem när man kan spela dem för 1 mana eller till och med gratis, plus att de är neutrala så varje klass kan slänga in dem i sin kortlek och få bra resultat (typ som Bonemare, också från förra expansionen).

Annars lägger K&C till legendariska vapen till varje klass samt Spellstones som kan uppgraderas genom att utföra vissa saker. Hunter kan till exempel framkalla två 3/3 vargar med sin Spellstone och uppgradera den med ytterligare en varg genom att använda en hemlighet, upp till två gånger. En kul mekanik där ens girighet att uppgradera dem dock kan sätta käppar i hjulet. De legendariska vapnena är däremot mediokra eller rent ut sagt dåliga, med ett par undantag. Men det är mest skönt som sagt. Till sist har oidentifierade föremål lagts till för tre klasser. Dessa kan få en av fyra olika effekter, och den får man inte reda på förrän man har kortet i sin hand. K&C innehåller väldigt många kort som gör kontrollstilen bra, vilket går hem hos mig då jag äntligen kan skapa kortlekar i arenan som har svar på allt och nästan aldrig tar slut på krut, framförallt då med Priest och Mage.



Slutsats: Kobolds & Catacombs kommer med det bästa innehållet för ensamma spelare mot AI:n hittills. Dungeon Run är fyllt med fyndiga kort och roliga bossar med otrolig variation, och jag tror det kommer bli något som spelare vill ha kvar för alltid. Så bra är omspelningsvärdet. Utmanande är det också, framförallt i de två sista rundorna. De nya korten är roliga och intressanta utan att förstöra balansen för mycket, förutom Warlock som kan vara frustrerande att möta i rankat läge. Annars känns det inte som att expansionen bjuder på något banbrytande likt Death Knights eller Quests (det nya nyckelordet Recruit är inte superspännande direkt), men det är å andra sidan positivt för min del då det har blivit lite för mycket fokus på vissa kort och arketyper i tidigare expansioner. Arenan är också enligt mig roligast på väldigt länge, så jag kan varmt rekommendera ett återbesök om du inte har spelat på ett tag.



Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.