Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Gravel

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2018-03-06  |  596 besökare



  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 27 februari 2018
  • Utvecklare: Milestone
  • Utgivare: Milestone
  • Plattform: PC/PS4/Xbox One


S
ega Rally är en klassiker i en numera bortglömd genre - arkadrally där realismen är lika med noll. Gravel försöker att återuppliva konceptet, och timingen är perfekt då konkurrensen i princip är obefintlig. Tyvärr håller det inte riktigt hela vägen ut.

I Gravel kör man sällan på asfalt. Istället är det djungel, öken, snöklädda berg, och lerfyllda arenor som gäller. Jag gillar miljöerna och hur mycket de påverkar körningen. Kör du på en tropisk ö är det hyfsat glest på stranden då det är mycket träd i vägen och trånga grottor att köra igenom, medan det i öknen är helt öppet med höga sanddynor som skickar upp dig i luften i flera sekunder. I arenorna är det mer traditionell racing som gäller och de är därför trista i jämförelse.



I storyläget samlar du på dig stjärnor som låser upp nya banor och erfarenhetspoäng som ger dig tillgång till nya bilar och utseenden. På vägen till att bli mästare stöter man på bossar i form av stöddiga racingstjärnor. Filmsekvenserna till dessa är löjligt cringeaktiga och om det är medvetet eller inte har jag svårt att gissa mig till. Här finns ingen öppen värld så man slipper köra runt för att välja uppdrag, konstig känsla eftersom öppen värld har blivit så vanligt, men skönt på ett sätt. Time Attack och online finns också, även om jag inte hittade många att tävla mot (dessutom var det ganska buggigt med bilar som hackade fram och tillbaka och andra som stod helt stilla).

Mycket har lånats från Forza: poängsystemet är kopierat rakt av men blir här betydelselöst eftersom det inte påverkar spelet något särskilt, och det finns heller inga tävlingar som är utformade med systemet i tanke. Innan varje race kan du få högre poäng genom att ändra svårighetsgrad på AI:n, automatisk växel/bromsning, vägvisare och så vidare. Man kan också sätta på realistisk skada men jag märkte ingen större skillnad. Något som förvånade mig var systemet för att meka med sin bil som är oerhört djupt och liknar mer en simulator än arkad.

Själva racingen är helt okej, men det tog ett tag innan jag vande mig vid att bilarna inte väger någonting och att det i princip är lönlöst att försöka sladda sig igenom kurvorna, för då flyger man all världens väg. Det går inte att förutspå vad som ska hända när man till exempel råkar nudda en bil bakifrån, Gravel har helt klart sina egna fysiklagar. Rätt som det är kan man köra på ett litet, litet gupp och flyga iväg voltandes i luften. Ibland limmas man ihop med andra bilar. Faktiskt tyckte jag att racingen var som bäst på snöunderlag för där har bilen ett fastare grepp och det går att slira bra, det blev mer som riktigt rally där. Till slut är det supertrist att de olika bilarna känns väldigt likadana att köra.



Grafiskt ser Gravel utdaterat ut. Lera, vatten, och vädereffekter är det som står ut, resten är inget att hurra över. Det värsta är att det tar upp till 45 sekunder att ladda en bana, vilket kan bero på att banorna är ganska långa, men ändå. En liten arena tar ändå 20 sekunder att ladda in, och bilduppdateringen sjunker också rejält på PS4 vid just dessa när många bilar visas på skärmen samtidigt. På ökenbanorna kan det ta sekunder innan texturen för sanden laddats in vilket inte direkt ger något gott intryck när den bara poppar upp. Att köra under natten är inte heller någon vidare upplevelse. En annan märklig sak är att när man kör in i vatten så fylls skärmen direkt med en påklistrad effekt med vattendroppar, ser inte det minsta realistiskt ut. Ljudet är inte mycket bättre det heller med trashig rockmusik, en generisk annonsör, och väldigt konstigt ljud när man växlar.



Slutsats: Är du sugen på ett nytt arkadrallyspel så gör du bäst i att vänta vidare. Gravel har några ljuspunkter med de olika miljöerna som ger en skön off-road känsla, men själva racingen är medelmåttig. Grafik och ljud håller ingen vidare klass heller och laddningstiderna är ofattbart långa. Att alla bilar känns likadana är väldigt avtändande och resulterade i att jag till slut bara valde första bästa. Det är också fullt med buggar och min bil fastnade flera gånger så jag fick starta om racet. Hade jag inte haft något annat spel tillgängligt så hade jag kunnat spela Gravel, men det blir inte mer än en godkänd arcadracer.



Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.