Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Hearthstone: The Witchwood

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2018-05-09  |  170 besökare



  • Genre: Strategi
  • Släppdatum: 12 april 2018
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: PC


H
earthstone beger sig till den mystiska skogen The Witchwood, där många förtrollade och läskiga varelser befinner sig. Skogen är full av worgens (humanoida vargar), spöken och olika typer av insekter och fåglar som inte är så ofarliga som man kan tro vid första anblick. Ett häftigt tema som dock känns väldigt gränslöst, så sammanhanget på korten blir inte så kompakt utan lite huller om buller.

Bland det nya i expansionen finns kort som gör speciella saker om din kortlek bara innehåller kort som kostar udda eller jämnt. Kan tycka det är lite för mycket gimmick och något som istället borde kastas in i ett eget spelläge eller Tavern Brawl. Två legendariska kort skapar grunden för dessa arketyper då de uppgraderar din Hero Power redan från början av spelomgången. Paladin och Rogue har gynnats klart mest av dessa och tyvärr blir det tröttsamt att möta dessa sorters kortlekar (speciellt Paladins) då de snabbt kan överrumpla dig bara genom att använda sin Hero Power varje tur.

Rush är ett nytt nyckelord som fungerar som Charge förutom att undersåten inte kan attackera hjältar samma tur som den spelas. Inget jätteexalterande direkt men en bra riktning framåt då Blizzard har, med all rätt, försökt tona ner på Charge. Echo är det mer intressanta nyckelordet: det tillåter dig att spela om kortet flera gånger på samma tur så länge du har tillräckligt med mana. Till exempel har Warpath samma effekt som Whirlwind men med en kostnad av 2 mana, så man kan normalt sett spela det upp till fem gånger. Därmed tillkommer det lite strategi i när man väljer att spela kortet: tidigt i omgången för dålig utdelning, eller spara det till en supertur.

Singleplayer har fått nytt innehåll i och med Monster Hunt, ett läge som fungerar som Dungeon Run från den senaste expansionen. Skillnaden är att istället för de nio vanliga hjältarna så har du fyra specialgjorda hjältar att välja mellan. Dessa har sina egna kraftfulla kort utöver de som återfinns från Dungeon Run. Houndmaster kan till exempel skapa 1/1 hundar med Rush med sin Hero Power, men med en hel del tur kan de uppgraderas till 3/3 om du lyckas plocka åt dig hans två exklusiva kort.

Time-Tinker kan spola tillbaka turen från början så att du kan spela om den helt och hållet, ifall utgången på slumpmässiga kort inte blev som önskat. Ett intressant koncept, men det blir omständligt i längden på grund av kortens långa animationstider. Precis som i Dungeon Run finns det över 40 bossar så omspelningsvärdet är hyfsat även här, dock blir det lidandes av att det bara finns fyra klasser plus en slutboss att klara av gentemot de nio i Dungeon Run.



Slutsats: Jag var ganska hypad inför The Witchwood då mystiskt skogstema lockade mig, men i slutändan tycker jag att många av de 135 nya korten inte är så spännande som jag trodde att de skulle vara. De nya nyckelorden är bra att ha för spelets framtid men inget som direkt får mig att springa på taket, och udda/jämnt-systemet är något som egentligen bara är intressant för folk som skapar egna kortlekar, vilket är något jag inte vill ge mig in på. Dessutom finns dessa kort inte alls i arena, så just det spelläget har inte fått så himla mycket nytt även om många förändringar har skett den senaste tiden.

Monster Hunt är enligt mig expansionens höjdpunkt och bjuder på en del timmars kul mot AI:n, även om läget har bantats ner en del jämfört med Dungeon Run. Jag gillar dock att man slipper att använda sina egna kort och att hjältarna plus deras kraftfulla kort är unika. Så för min del blir det nog mest att jaga monster, för metan i rankat läge just nu är inte så lockande då den fortfarande är full av Paladins och Cubelocks som båda har dominerat redan sedan förra expansionen.



Prisjakt © 2000 - 2018 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.