Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Destiny 2: Forsaken

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2018-09-20  |  404 besökare



  • Genre: Online FPS
  • Släppdatum: 4 september 2018
  • Utvecklare: Bungie
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC/Xbox One/PS4


D
estiny 2 tas till nya höjder i den första stora expansionen.

Curse of Osiris och Warmind var båda tama expansioner som inte gav mycket nytt liv till Destiny 2, plus att det mesta av innehållet kändes återanvänt från ettan. Förväntningarna på Forsaken var ändå rätt stora för min del, för jag vet att Bungie kan så mycket bättre. Och nu har de äntligen levererat och gett spelarna det som de egentligen velat ha.

Storyn handlar om hämnd och är inspirerat av Western. The Tangled Shore är ett av två nya huvudområden, en väldigt stenig plats som flyger runt fritt i rymden, med klippor och stränder utan hav så långt ögat når. Där huserar The Spider – en Jabba the Hutt-liknande typ som tror att han är någon slags maffiaboss och försöker styra området med järnhand. En av de bättre NPC måste jag säga. Det andra området heter The Dreaming City och där tar allt end-game plats i Forsaken. The Dreaming City är extremt mystiskt och ska enligt Bungie också förändras med tiden beroende på vad spelarbasen gör.

Tack och lov kommer kampanjen denna gången med nya fiendetyper i och med Scorn, ett gäng muterade Fallen. ”The bad guy” har också åtta stycken undersåtar som man måste jaga och ta kål på, riktigt roliga fighter där de flesta är unika – en undersåte använder till exempel illusioner medan en annan är galen i bomber. Kampanjen är definitivt längre än vanligt, dock ingår uppgifter som man annars brukar göra vid sidan av kampanjen, så som publika händelser/patruller, och undersåtarna räknas som äventyr, så det är lite fult gjort.



Det nya sättet att tjäna material, pengar, samt öka sin Power Level är genom bounties. Det finns många dagliga och vissa som bara får göras en gång i veckan. Dessa är utspridda över olika NPC:s, så det gäller att lära sig vem som har vilka och att köpa dem tidigt. Tyvärr blev det snabbt alldeles för omständligt att gå runt och köpa bounties varje dag för min egen del, men Hardcore-spelare lär få mycket att göra. Att farma föremål och erfarenhet genom publika händelser är värdelöst jämfört med hur det var innan, och jag hittade aldrig några legendariska föremål av fiender, så det känns som att Bungie vill att man ska fokusera på bounties numera.

Nya färdigheter har lagts till för alla subklasser, så det finns äntligen fler val av supers. Pilbågar gör entré som en ny typ av vapen och de är roliga om än stressiga att använda då de fungerar som en slags mini-sniper - det är enkelt att sätta huvudet och det går snabbt att ladda om. Bungie har också släppt spärren så att man kan ha flera vapen av samma typ och inte längre måste hålla sig till en raketkastare/shotgun etc åt gången. Lite rörigt, speciellt eftersom de har gjort om ammunitionen också, men såklart friare och alla kan få fram mer av sin personlighet.

Givetvis finns massor av nya vapen och utrustning, dock fick jag slänga alla gamla legendariska då de nya i Forsaken är mycket bättre eftersom de kommer med en extra perk. De har gjort om perksystemet så att man kan välja mellan många fler och intressantare perks på varje föremål, samt att man numera kan hitta föremål som har slumpmässiga perks. Riktigt bra eftersom många föremål verkligen kändes urtrista innan, framförallt armor.



Det kändes dock inte så jobbigt att skiljas från min låda full av gamla legendariska då Bungie har lagt till en samlingsplats för alla föremål, fordon, emotes, och annat smått och gott som man har hittat under sitt äventyr. Riktigt användbart och roligt för samlare, och man kan när som helst skapa ett föremål som man tidigare har hittat för en viss summa. Nytt är också achievements, och det finns mängder av dem att plocka. Även lore har lagts till och kan läsas när som helst efter att de har hittats, något som jag skrivit om och önskat i tidigare expansioner. För spelare som mest kör ensamma och inte är så pigga på raids så ger allt detta mycket nytt att göra och utforska.

Gambit är ett nytt läge som mixar PvE med PvP. Det börjar med att ens lag ska samla föremål som man får av att döda fiender. Dessa övergår till poäng när man lämnat in dem, och beroende på hur mycket man lämnar in kan man sakta ner motståndarna med blockeringsfiender. När ens lag har samlat in tillräckligt mycket spawnas bossen. Grejen är dock att portaler öppnas då och då som leder till motståndarlaget, och en spelare har då chansen att invadera a la Dark Souls. Gör man det bra så kan man ta kål på spelare som håller på många föremål, eller heala bossen om han har spawnat. Riktigt kul och definitivt bättre än Crucible enligt mig, eftersom man inte behöver vara så insatt och ha alla de rätta uppsättningarna. Är man bra i PvP kan man också vinna omgångar helt på egen hand genom att invadera, så även om det ser väldigt dystert ut för ditt lag så finns det alltid en chans.



Slutsats: Forsaken lägger till och förändrar massvis med Destiny 2. Det bästa är att nästan allt är positivt. Det är egentligen bara ammunitionssystemet som jag tycker är rörigt och att gamla föremål måste kasseras. Bara en sak som nya fiender ger så mycket nytt liv till ett spel som Destiny 2. Mini-bossarnas som man möter under kampanjen är väldigt fyndigt gjorda. Vapen- och utrustningssystemet har förbättrats rejält med många fler valmöjligheter. PvE möter PvP i det nya och beroendeframkallande läget Gambit. En ny raid har lagts till som är den svåraste i Destinys historia. Grafik och musik fortsätter att hålla mycket hög klass. Achievements, en collection, samt lore har lagts till i menyn och bygger ut spelet med ännu mer saker att göra och samla. Kort och gott är detta vad Destiny-spelare har väntat på sen release, och har man inte börjat resan än så är det perfekt att göra det nu.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre MMO Äventyr RPG FPS Arkad Shooter
Expansion (kräver grundspelet) Ja
Format Download Fysisk utgåva
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 4 spelare
Rek. åldersgräns 16 år

Funktioner

Funktioner Spelsamling (fler spel/expansioner) Spelet går att registrera på Steam

Spellägen

Flera spelare per dator/konsol Nej
Onlinestöd Ja
Månadsavgift
Multiplayerlägen online Co-Op Competitive

Systemkrav

Operativsystem Windows XP Mac OS X Windows 7 Windows 8 Windows 10

Övrigt

Lanseringsår 2018
Utgivare Activision
Utvecklare Bungie Software

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.