Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Forza Horizon 4

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2018-10-06  |  712 besökare




  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 2 oktober 2018                
  • Utvecklare: Playground Games
  • Utgivare: Microsoft Studios
  • Plattform: PC/XB1


P
layground Games fjärde del i Horizon-serien är här och bjuder på samma grundformula som de tre tidigare spelen. Vi lämnar treans Australien bakom oss och reser istället till Storbritannien och Edingburgh.

Det mesta är sig såklart likt. Kartan fylls med tiden med de aktiviteter vi vant oss vid; slira runt för att trestjärna driftingbanor, ta sats och hoppa så långt som möjligt från en ramp i danger zones, krocka sönder XP-skyltar som är placerade på mer eller mindre svåråtkomliga ställen, delta i olika tävlingslopp – från rally och country till street och dragracing (drag är dock nytt i fyran). Alla aktiviteter bidrar till att låsa upp Showcase Events, de häftiga uppvisningsloppen där man tävlar mot lite mer.. udda fordon, som ett jetflygplan. För en mer grundlig beskrivning kan man läsa min FH3-recension, grundspelet är som sagt mer eller mindre identiskt, så jag tänkte fokusera på skillnaderna här istället.

Den största uppenbara skillnaden är årstider. FH4 innehåller alla fyra årstiderna, dock inte samtidigt. Varje vecka blir det en ny årstid med sina egna specialevent, men det förändrar förstås även förutsättningarna på vägen. På vintern täcks vägarna av snö och sjöar fryser till is, på hösten och våren regnar det mer och jorden blir till lera/gyttja, medan sommaren har de perfekta körförhållandena med torr mark och soligt väder. Det hela ser väldigt vackert ut på Xbox One X. Glöm inte vinterdäcken under vintern!



Eftersom FH4 är byggt från grunden för just Xbox One X ser spelet, som ni kan se på giffarna, fenomenalt ut överlag. Det är imo det snyggaste bilspelet som gjorts och på X finns även alternativet att byta till 60 FPS med något sämre grafik om man hellre vill det. De största bristerna är att kvaliteten på cockpits håller varierande kvalitet och att gräset målas upp lite väl tydligt en bit framför en, men det är småsaker i det stora hela. De har lyckats närapå perfekt med att sätta atmosfären av att man åker i Skottland. Ljussättningen, vegetationen och reflektionerna är ett stort steg upp från trean.

Spelet slänger formligen bilar mot en och inom några timmar sitter man med ett par superbilar. Det finns numera både vanliga Wheel Spins och Super Wheel Spins, som ger tre saker samtidigt, vilket underlättar garagepåfyllningen. Dock kan man även få tutljud och kläder istället för bilar om man har otur. Totalt finns det över 450 licensierade bilar så det tar ändå ett bra tag att låsa upp alla, och nya läggs till hela tiden. Forza 3 hade ”över 350” och Forza 2 hade runt 200 så det går ju onekligen framåt och bilvariationen är inte direkt något man kan klaga på. Man kan dessutom relativt snabbt byta till vilken bil i garaget man vill numera när man freeroamar.

Köpa hus kan man också göra i fyran, ett av dem behövs faktiskt för att låsa upp fast travel. Dock är husen lite av en missad möjlighet då man inte kan parkera bilar i garage där eller nåt, de är bara till för att titta på.



Kartan är ungefär lika stor, lite större kanske, än i FH3, men den stora skillnaden är att i FH3 kändes det som att man körde på tre olika kartor, medan fyrans är en enda enhetlig landmassa, vilket jag tycker är mycket bättre. Man har även mer frihet i FH4 att välja att göra de aktiviteter man vill och världen känns även friare att åka runt i, med större höjdskillnader.

Progressionssystemet har jag dock fortfarande lite svårt för. Man börjar med en mindre bra bil, men det tar som sagt ingen tid alls att få några av de bästa bilarna. I de lopp man tävlar mot andra bilar så behöver man heller inte vinna – man kan komma sist och ändå få mer eller mindre samma belöning. Det känns rätt märkligt att komma 12:a och sedan står det att man klarat banan och så låser man upp nästa. Och du kan inte se om du kom etta eller tolva eller vilken placering, vilket bara känns jättekonstigt. Jag föredrar nog en mer traditionell stil där man låser upp bättre och bättre bilar med tiden och får kämpa för det, medan man måste prestera i tävlingarna.

Vissa grejer måste man dock prestera i. Det finns t.ex. Horizon Stories som består av 40 lopp fördelat på fyra olika scenarion. I det första agerar man stuntförare i en film, i det andra kör man snabba bilar korta sträckor, det tredje handlar om drifting och i det fjärde kör man olika bilar från TV-spel åt en bloggerska som räknar ner de tio mest influentiella bilspelen – vilket är häftigt! Det var nostalgiskt att köra en Ferrari i Edingburgh och höra om Kudossystemet i hyllningen till Project Gotham Racing, t.ex. Däremot har de gjort en miss som bara säger vad som behövs för att få en stjärna i Horizon Stories. Vill man veta vad som behövs för två och tre så får man gå in under listan med banor. Det naturliga vore förstås att när man klarat en stjärna så visas direkt vad som behövs för att nå nästa stjärna, men det borde patchas in kan man tycka. Dessutom kan man inte skippa storysekvensen på runt 20 sekunder om man vill köra ett lopp igen.



En grej med de här loppen som jag störde mig på är att minikartan markerar rutten man ska åka med blå färg, och producenten säger till en att man ska åka på ett visst sätt, t.ex. ”få det att se farligt ut” i ett stunt, men för att få tre stjärnor på vissa banor har man inget annat val än att ignorera detta och ta den kortaste möjliga vägen. På den stuntbanan är man t.ex. tvungen att undvika ramper och att krocka sönder saker ”så att det ser farligt ut”, då detta tar längre tid. På en annan bana sa producenten åt mig att åka igenom en viss del av staden, men jag kunde bara svänga åt vänster för att skippa 1 minuts åkande och lätt ta hem tre stjärnor.

Även i driftingsegmenten krävs det att man presterar i vanlig ordning. Här har de lyssnat på oss som klagat och gjort trafiken osynlig så att de inte glatt krockar in i en när man håller på att trestjärna momentet. Tackar vi för. Sen är det inte alltid helt lätt att krocka sönder XP-skyltarna när de sitter på högt belägna ställen, så utmaning finns i en del av momenten.

Annars är det en fröjd bara att åka runt och samla teknikpoäng, som man får för i stort sett allt man gör med bilen. Varje bil har nu sina egna teknikfärdigheter som kan uppgraderas, men det gör också att jag freeroamar med samma bil hela tiden eftersom det är den jag har maxuppgraderat så att den ger flest teknikpoäng. Vilket lite motverkar syftet med ett spel som har 450+ bilar.



Körfysiken känns klart bättre än i trean. Nu känns det som man har full kontroll när man ska ha det och jag tycker att underlag som is, jord och lera t.ex. påverkar bilen mer som det ska än förut. Och fartkänslan är underbar.

När jag hade gjort klart Forza Stories och alla showcasevent så kände jag dock att jag har fått ut allt jag ville av spelet mer eller mindre. Det blir lite för fritt för mig, det finns inget mål eller någon riktig berättelse. Jag kan köra sönder alla skyltar eller trestjärna alla driftbanor, men det låser jag bara upp nya bilar för som jag ändå aldrig har något incitament att köra utöver det roliga med att testa en ny bil. De borde ju göra så att alla bilklasser behövs på något sätt under en lång karriär. Men det är okej, alla spel behöver inte hålla 50 timmar, det här höll kanske 15-20 timmar och var roligt under tiden. Dock är detta väldigt individuellt, bilfantaster lär kunna spela detta i hundratals timmar utan att tröttna då det kommer nya race och bilar hela tiden och det kommer även komma större DLC.



På tal om DLC så har de gjort det onödigt jobbigt att hämta hem dem. Istället för att de bara läggs in i garaget direkt så måste man ”hämta ut” dem en efter en genom en i sammanhanget tidskrävande process. Man kan sitta i en timme och klicka genom menyer om man vill hämta ut 40 bilar, mycket märkligt beslut.





Slutsats: Forza Horizon 4 är mer eller mindre komplett. Det är det snyggaste bilspelet hittills med varierade miljöer och olika årstider, grym kör- och fartkänsla, ett megautbud av bilar, och stor frihet.

Det jag inte gillar är främst progressionssystemet som gör att jag inte känner att jag får jobba för något och att alla bilar jag låser upp bara tynar bort utan att jag provar dem eftersom de inte är nödvändiga för min framgång och för att jag samlar flest teknikpoäng med en specifik bil som jag maxat.

Men vare sig man får ut 20 timmar eller 1 000 timmar av FH4 är det värt att uppleva. Microsofts arkadbilspelsjätte är fortfarande ohotad i sin genre och det ska bli intressant att se vad de kan göra på nästa generations konsoler som jag antar att nästa del släpps till.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Racing/Motorsport
Format Download Fysisk utgåva
Rek. åldersgräns 3 år

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja

Övrigt

Lanseringsår 2018
Utgivare Microsoft Studios
Utvecklare Playground Games

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.