Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Call of Duty: Black Ops 4

Skriven av: Filip_M  |  Datum: 2018-10-23  |  281 besökare

 

 

  • Genre: FPS/Battle Royale
  • Släppdatum: 12 oktober 2018                         
  • Utvecklare: Treyarch
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PS4/PC/Xbox One

 

Black Ops 4 är redan nu en succé - även om de inledande försäljningssiffrorna för de fysiska kopiorna är de lägsta på ett decennium så har de motsvarande digitala försäljningssiffrorna presterat över förväntan. Black Ops 4 är det bäst säljande spelet i Activisions historia, och trumfar därför över förra rekordhållaren, föregångaren Call of Duty:WWII.

För att vara en spelserie som blivit ökänd för att vara extremt konservativ och som i princip aldrig vågar innovera till förmån för det som helt enkelt verkar fungera så är det modigt av Treyarch att med denna iterationen försöka testa något nytt; även om de gör det genom att "stjäla" från andra spel. Det indikerar också att Treyarch kan göra schyssta, relativt nytänkande FPS-upplevelser när de vill, och ska ses som ett lyckat experiment som borde följas upp.

Frågan är dock om detta är en ärlig, ny riktning som spelserien försökt att ta, eller om det snarare är ett cyniskt sätt att försöka kapitalisera på hypen kring Battle Royale som spelläge. Är exempelvis Blackout här för att stanna? Jag är inte riktigt säker på det. Hur länge kommer de underhålla Blackout? Vad händer om trenden dör innan nästa Black Ops hinner komma ut?



Singleplayer existerar inte, vilket jag personligen tycker är okej. Det är självklart negativt för de som väl gillar single player i FPS, men i så fall finns det bättre alternativ på marknaden. Nu får man nöja sig med tre kartor i Zombies, och ”typ” en bana per specialist i ”Specialist HQ” som snarare fungerar som träningsbanor som introducerar specialisternas specialförmågor som särskiljer dem från andra. Jag kan inte säga att jag sörjer att Treyarch valt att satsa helt på onlineupplevelsen, speciellt inte när de gjort det så pass bra som de gjort.


För att gå direkt in på det primära dragplåstret för denna iterationen: Blackout är bra, riktigt bra.


Blackout är en tolkning av den senaste speltrenden, Battle Royale, som kort sammanfattat går ut på att upp till 100 spelare släpps från ett flygplan och landar, vapenlösa, på en ö fylld med vapen, och som omgärdas av ett kraftfält som krymper ju längre matchen lider. Målet är att utplåna alla utom en själv (eller ens lag), och spelläget blandar både tur och skicklighet då exempelvis många spelare kan landa på samma plats, som har ett begränsat antal vapen.


I vilket fall är Blackout en slags premiumversion av PUBG där matcherna är snabbare och känns mer flödande på grund av att allt sker i ett mycket högre tempo under matcherna - kartan i sig verkar något mindre än exempelvis PUBGs, snarare i stil med Fortnite, karaktärernas animationer och generella snabbhet gör det enkelt att manövrera på ett silkeslent sätt och det finns gott om fordon (fyrhjuling, helikopter, etc) som dessutom känns jättebra att köra. Något som inte kan säga i PUBGs fall, trots alla de månader Brendan Greene och hans mannar har haft på sig att fixa det. Vapnen känns och låter fantastiskt och att kombinera Black Ops träffregistrering med Battle Royale-upplägget är en fröjd.




Det går att argumentera för att spelarbasen är kulturellt benägen att vara mer aggressiv än motsvarande i t.ex. Fortnite eller PUBG, och att det gör att matcherna känns mer hektiska än normalt, men det är mest en föraning jag haft och inget konkret utlåtande.


Det finns dock lite att gnälla på. Faktumet att Blackout som spelläge existerar, där 100 spelare slåss på samma yta samtidigt, betyder också att Treyarch, tekniskt sett, har kapacitet att skapa spellägen som liknar Battlefield i skala. Att spela ett 50v50-läge á la CoD tror jag hade landat riktigt bra, speciellt då också fordon inkluderats i Blackout.


Frågan är då om detta kan ses som ett pilotprojekt, och om Treyarch tänkt på att implementera ett större slagfält sedan tidigare; och om de inte planerat att göra ett spelläge som ligger närmare Battlefield än den traditionella, småskaliga CoD-upplevelsen, så kan man fråga sig: varför inte?

Personligen gillar jag heller inte hur plågsamt lika de flesta vapen ser ut, och det märks speciellt i Blackout. En match råkade jag ha en sniper som vapen under merparten av matchen, vilket jag inte märkte för att jag inte stötte på någon som jag kunde skjuta på. Till skillnad från ex. Fortnite och PUBG så sticker inte vapens särdrag eller UI ut speciellt mycket, vilket verkar för spelets nackdel. På avstånd tycker jag också att jaggies gör sig väldigt påminda, speciellt på Blackoutkartan. Hade om något frågat efter tydligare urskiljning mellan objekt på avstånd, men det kan vara mina grafikinställningar eller ögon det är fel på.


Blackout lägger till möjligheten att använda sig av "enhancements", som t.ex. att kunna känna av när någon siktar på en, eller att man ser loot genom väggar. Det är ett coolt och unikt tillägg till Battle Royale-upplägget som känns naturligt, och bidrar med en ytterligare taktisk aspekt. Det finns några balanseringsproblem, eftersom vissa enhancements är starkare än andra - Brawler som egentligen betyder att man blir starkare med melee, som aldrig används, bleknar i jämförelse mot enhancements som låter en gå omkring i total tystnad, vilket är oumbärligt i ett spelläge som battle royale.




Blackout lägger också till en slumpmässig faktor i form av de zombieinfesterade områden som dyker upp då och då under varje spelomgång. Exempelvis kan en spira aktiveras i ett mentalsjukhus som finns beläget på kartan, varpå zombies vaknar till liv i det området – och om man beger sig dit och tar sig därifrån helskinnad, så finns det oftast en dyrbar skattkista fylld med premiumloot bland alla de odöda. I ett spelläge som främst går ut på att överleva och ta det man får, och slåss om loot drops som släpps då och då, så är det en välkommen, ytterligare källa av möjligheter för spelare att rusta upp sig under spelomgången och på så vis öka sina chanser att vinna.


Utöver Blackout så finns som brukligt även klassiska multiplayerlägen såsom Team Deathmatch, Search and Destroy och Domination kvar att åtnjuta, men jag vill ändå passa på att tipsa om Heist, ett spelläge som starkt påminner om Counter-Strike och i viss mån även Payday.

I Heist startar alla med en startsumma pengar som man kan lägga på diverse vapen, uppgraderingar, perks och skydd, och målet är att stjäla pengaväskor som man behöver föra till en avhämtningsplats. Eller så skjuter man helt enkelt ner hela motståndarlaget för att bespara sig själv från att leka kurragömma med en last med pengar. Att radera ett helt lag är dock inte så simpelt som det låter, eftersom det går att återuppliva sina lagkamrater i Heist.

Om man bortser från att man kan återuppliva spelare så speglar i vilket fall Heist Counter-Strike i allt utan namn, mer eller mindre, och vittnar möjligtvis om Activisions ambitioner att försöka föra BLOPS till en ännu bredare esportsmarknad.

Spelet är otroligt polerat och snyggt, och flyter på väldigt bra. Jag känner att färgbalansen i spelet är lite udda, ser nästan celshadeat ut i vissa fall. Totalt faller den grafiska proilen underligt mellan Fortnite och PUBG, så det känns inte bara som de kopierat de båda spelens upplägg, utan blandat det grafiska också.




Tickrate och vissa serverproblem verkar existera
, eftersom jag upplever att det rätt ofta sker udda eldstrider där antingen jag eller min motståndare går segrande ut ur striden fastän det inte skulle varit så. Tyckte mig erfara många gånger att jag dog fastän jag gömde mig bakom en vägg, eller att jag inte träffade något trots att jag tydligt skjuter mot min motståndare. En specifik strid jag hade var bisarr eftersom min motståndare "teleporterade" flertalet gånger under eldstriden, som jag såklart förlorade. Det finns också problem med hitboxes, där man till synes kan missa, fast spelet registrerar det ändå som en träff.

Gillar att det nu är manuell healing - den automatiska hälsoregenereringen är borta. Det gör det hela något mer taktiskt, och det är både en fördel och nackdel - fördel för att man kan hålla sig vid liv längre och det finns en slags nivå av skicklighet involverad i att hela sig vid rätt tillfälle, men negativt för att det kan göra eldstrider onödigt långa, och man kan potentiellt exploatera det (skjuta lite, bli lite skadad, gömma sig tills man kan hela sig, rinse and repeat).


Det finns en viss obalans i vapenutbudet - Spitfire och egentligen alla submachine guns, tillsammans med snipers, är groteskt starka och har en klar fördel i strider. Assault rifle är ett skämt i jämförelse. Kolla exempelvis här när en assault rifle behöver fyra headshots för att en motståndare ska kunna dö. Kan bara hoppas att det balanseras ut en aning.



BLOPS har satsat på att kopiera det som fungerat bra för andra och lyckas – Treyarch lägger en twist på saker och ting som känns fräscht, vilket är förvånansvärt med tanke på att det är Black Ops vi pratar om, eftersom spelserien som sagt är ökänd för att aldrig innovera något nämnvärt. Blackout är ett polerat PUBG, Heist är en CS-tolkning som är spännande och Specialists som man spelar som i multiplayerläget är en slags konceptuell blandning mellan Rainbow Six och Overwatch - och de olika förändringarna passar väl in i den övergripande multiplayerupplevelsen. Problemet är i så fall priset, där vi snackar 600 spänn + season pass på runt 500 spänn – det skulle halverats, om något.

Lägg därtill på problemet att season pass omöjliggör möjligheten att köpa kartor var för sig, och med en kostnad på ett i princip fullständigt spel så är det orimligt. Det skapar samma problem som Battlefield V hade; en splittrad och förbannad spelarbas, vilket kan förklara, till viss del, den tydliga diskrepansen mellan spelarbetyg och recensionsbetyg på Metacritic.


Kartorna är i princip omgjorda "klassiker". Till och med jag som inte är så investerad i serien kände igen majoriteten av kartorna. Väldigt tröttsamt, och något Treyarch skulle jobbat på mer. I vissa fall är också spawnpositioner problematiska, eftersom man kan sitta som en asgam och plocka nyspawnade fiender på särskilda platser då de flesta kartor är utformade som flaskhalsar.

Specialister är olika bra, och även här finns det en balanseringsaspekt som inte riktigt behandlats väl. Vissa är mycket starkare än andra. En specialist kan se genom väggar, en annan kan ge alla i laget armor, och en tredje har... ett gyllene vapen? Som oneshottar folk? Totalt onödigt när snipers och submachine guns (Spitfire! Eller Akimbo!) gör det jobbet åt en, oavsett specialist.




Matchmaking är något obalanserat. Det är vanligt att jag (och andra) kastas in mot prestige-spelare eller lvl 50 när jag är sub-10. Inte vidare trevligt att behöva möta uppenbart ojämnt motstånd, och kan vara avstötande för nya spelare.

Jag har knappt spelat Zombies och är inte så intresserad av det heller, så kan inte ge en objektiv, värdefull och/eller beskrivande bild av spelläget. Det är lite bristfälligt med kartor (drygt tre stycken) och så mycket har inte förändrats sedan jag senast provade det, förutom att lägga till möjligheten att använda elixir för att förbättra sig under spelets gång, och större möjligheter till att anpassa sin karaktär. Just elixirelementet ser på förhand ut att vara mål för microtransactions, speciellt då BLOPS ska ha öppnat sin (ännu outvecklade) virtuella butik först efter att recensioner gått ut.



Slutsats: Black Ops 4 innebär en lyckad satsning på det okända, där Treyarch tolkat Battle Royale-genren på ett ypperligt sätt samtidigt som spelet i sedvanlig anda bjuder på ett solitt och tight multiplayerläge överlag. Det finns några orolighetspunkter, som balanseringsfrågor som behöver adresseras, samt tick rates och hitboxes som definitivt påverkar spelupplevelsen, men som helhet är BLOPS 4 helt klart värdig allt beröm som det fått sedan release.

Jag skulle dock avråda från att köpa det för fullpris, och istället vänta på en eventuell prissänkning – detta för att baskostnaden för spelet är rätt mustig som den är, och att det som nämnt finns några problematiska orosmoment som förmodligen kommer att rätas ut längre fram.

 

 



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre FPS Krig Arkad Shooter
Expansion (kräver grundspelet) Nej
Format Download Fysisk utgåva
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 88 spelare
Rek. åldersgräns 18 år

Funktioner

Funktioner Spelet går att registrera på Steam

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
Månadsavgift Nej

Systemkrav

Operativsystem Mac OS X Windows 7 Windows 10

Övrigt

Lanseringsår 2018
Utgivare Activision
Utvecklare Treyarch

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.