Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HITMAN™ 2

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2018-11-20




  • Genre: Actionäventyr
  • Släppdatum: 13 november 2018          
  • Utvecklare: IO Interactive
  • Utgivare: Warner Bros Interactive
  • Plattform: PC/PS4/XB1


M
ycket har hänt för danska IO Interactive sedan lönnmördarspelet HITMAN släpptes 2016. Även om spelet var en kritisk succé så var försäljningen ”historiskt låg” och distributören Square Enix kände inte att de kunde investera i serien tillräckligt för att det skulle gynna den. Således blev IO tvungna att leta nya vägar, och kom fram till att den bästa vägen framåt var att köpa ut sig från Square Enix, ta med sig IP:na Hitman och Freedom Fighters, och bli en självständig studio med rätt att bestämma allt själva.

Med detta i åtanke är det kanske inte helt underligt att man valt en konservativ väg med HITMAN 2, som jag tycker i stort sett är ett DLC till HITMAN. De egentligen enda nyheterna är att speglarna fungerar som i verkligheten så att man kan bli upptäckt om fienden ser en i en spegel, möjligheten att smyga i buskage, samt en bild-i-bild-kamera som visar när t.ex. någon hittar en kropp eller att en kamera ser dig. Till 99 % är det samma gameplay som i HITMAN.



Det som jag skulle tro har tagit tid är att skapa banorna. De är precis som i förra spelet massiva och detaljerade, där en genomspelning sällan räcker för att hitta allt som erbjuds. Något som spelet tacksamt håller reda på åt en, så att man kan hitta alla skrymslen och vrår över flera genomspelningar.

I vanlig ordning åker man världen runt; Nya Zeeland, Miami, Colombia, Indien, USA, samt en hemlig ö mitt ute i Nordsjön. Och i vanlig ordning kan man välja att följa mer guidade storyuppdrag eller själv försöka hitta på en lösning, där man får flest poäng när man avstår från att döda någon annan än själva målen och helst förblir oupptäckt. Där finns också mängder av utmaningar att klara för att bemästra uppdragen, vilket låser upp föremål, startplatser och gömställen för vapen, som i sin tur underlättar kommande omspelningar av banorna. Spelet rekommenderar redan direkt efter man har klarat nivån att man startar om den med ett nytt storyuppdrag för att få hela bilden av banans övergripande berättelse.



I t.ex. Miami finns två mål att likvidera. Jag valde att klä ut mig till kokosbollförsäljare och förgifta den ene första gången, medan jag andra gången klädde ut mig till en investerare som var intresserad av hans AI-robotar som kunde träffa vad som helst baserat på foton - och bytte ut fotot till målets under en demonstration. Enkla sätt att ta ut målet på utan att man själv blir upptäckt, men de senare banorna har högre säkerhet och gör det allt svårare och mer tidskrävande att komma undan med en clean kill.

Med funktionen att spara när man vill införd och dessutom möjlighet att klara av utmaningar under en och samma genomspelning (t.ex. skjut ett mål i huvudet, ladda, dränk honom, ladda, stryp med pianotråd, ladda... för att bocka för utmaningarna) så blir det rätt mycket savescumming. Funktionen är tacksam (vem vill spela om en hel bana om man begår något misstag?), men tyvärr lider spelet av rätt långa laddningstider, som säkerligen inte hjälps av de tröga menyerna på grund av always online, precis som i förra spelet. Ibland fastnar det så man kan behöva vänta en halv minut, vid ett fåtal tillfällen har det till och med frusit.



Sen kan det här med förklädnader bli lite löjligt ibland. Som när man t.ex. klär ut sig till en känd tatuerare, som de man ska till ifråga känner väl till, och bara klär ut sig i hans kläder och de ÄNDÅ inte tycker att något är fel, fastän man inte alls är lik personen ifråga. Men jaja det är ju ett spel så jag får väl ha överseende.

Om ni har läst min recension av HITMAN så klagade jag på skjutandet och reaktionerna på sprängämnen etc, det har inte förbättrats. Man gör helt enkelt bäst i att försöka smyga, och man är ju illa tvungen om man vill låsa upp saker. Man kan gå ut på killingspree om man vill, men det ger inget annat än att man klarar banan.



På Xbox One X kan man välja mellan två lägen, ett i 4K som i nuläget är ospelbart då frameraten gör en sjösjuk, samt ett i 60 fps som ser ungefär lika bra ut som 4K-läget och som är det självklara läget att välja. Lite drops här och var är det dock. Spelet har en budgetkänsla över sig och att gå från Red Dead Redemption 2 till detta gör lite ont i ögonen, men å andra sidan är Hitmans smygmekanik överläsgen den i RDR2. Budgetkänslan förstärks när man ser mellansekvenserna, som numera är stillbilder, eller när man går runt bland folkmassorna i Indien och upptäcker att trillingar i samma kläder står typ överallt, de har verkligen inte många olika NPC-modeller.

Men spelets största brist för mig, och säkert en fördel för många andra, är att det är så himla lite som har förändrats. När jag går runt banorna och ser samma saker att plocka upp som i förra spelet, köksknivar, saxar, tegelstenar, läskburkar, kofotar, och så vidare, så är det lätt att jag blir lite less. Några nya föremål finns visserligen, som måttband, fiskar och paddlar, men med tanke på hur många föremål som finns i verkligheten så borde man kunnat lägga in många fler och unika för att göra spelet fräschare och det gäller även andra funktioner.




Slutsats
: HITMAN 2 är så likt HITMAN att det känns mer som ett DLC än ett fristående spel, vilket både är positivt och negativt. Många tycker förmodligen det är bra då det innebär samma grymma bandesign och intressanta lönnmördaruppdrag, och i grunden är spelet bra och unikt för vad det gör, men blir det en till del i serien så skulle jag önska att man skakar om konceptet igen och inte ”bara” introducerar nya platser.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.