Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Just Cause 4

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2018-12-13  |  318 besökare

 

  • Genre: Actionäventyr
  • Släppdatum: 4 december 2018            
  • Utvecklare: Avalanche Studios
  • Utgivare: Square Enix
  • Plattform: PC/PS4/XB1


D
å var det dags för fjärde rundan av Just Cause, den explosiva spelserien som går ut på att störta diktatorer i exotiska länder. Vår kära protagonist Rico Rodriguez har hittat en ny sådan i sydamerikanska Solis, där organisationen Black Hand styr med hjälp av fruktade vädermaskiner, samtidigt som Rico fått nys om att hans egen pappa jobbade med Black Hand.

När Just Cause 3 släpptes för tre år sedan fick det mycket kritik för sina långa laddningstider och extrema frameratedippar. Man patchade detta efteråt så att det blev ännu sämre. I Just Cause 4 har man varit väldigt noga med att inte upprepa samma misstag, spelet flyter nu på mycket bättre och laddar väldigt snabbt.

Anledningen till detta är dock att grafiken ser horribel ut. Jag har alltid gillat hur snygga Just Cause-spelen är så det var en smärre chock att se detta. Just Cause 3 ser till och med bättre ut fastän det släpptes för tre år sedan och de har en ny motor nu, se själva i en direkt jämförelsevideo. Kolla vattnet vid 5:32, det är numera bara en enkel textur som upprepar sig och när man simmar kommer det jättemärkligt ”skum”. Även explosionerna är sämre. Bildkvaliteten är fruktansvärd med jaggies överallt. Motion blur är helskum. Artefakter på skuggorna. Träd/vegetation poppar upp extremt tydligt när man flyger och man kan se när man går omkring hur spelet ritar upp bara någon meter framför Rico. Ljussättningen är dålig och gör att mycket ser grötigt ut, många har klagat på HDR-funktionen. Texturerna håller bokstavligt talat N64-kvalitet på sina håll.

Det finns ingen interaktion med växter, man går bara rakt igenom dem, vilket är märkligt med tanke på att JC3 hade nedtrampningsbart gräs. Och när dagens spel som Shadow of the Tomb Raider och Red Dead Redemption 2 har utmärkt interaktion med vegetationen så blir det allt mer kännbart när JC4 inte når upp till ens i närheten av samma kvalitet.

När det gäller upplösning renderar spelet ofta så lågt som 720p på PS4, 1080 på PS4 Pro.



Mellansekvenserna är det något seriöst fel med. Först själva klippningen när man går från gameplay till mellansekvens, väldigt oproffsigt. Sedan hur kvaliteten störtar i mellansekvenserna som är sönderkomprimerade och innehåller väldigt märkliga artefakter/effekter och lågupplösta karaktärsmodeller som ser ut som dockor. Spelet är dessutom buggigt, bland det första som hände för mig var att en gubbe snurrade omkring i fosterställning i all evighet sedan hans jeep sprängts. Ska man säga något positivt så tycker jag att de har fått till molnen, himlen och förstås vädereffekterna.

Grafik är inte allt, men i det här fallet är det det väldigt störande. Dessutom har även resten av spelet stora brister. Uppdragsdesignen till exempel. I trean gick det ut på att man tog över landet åt rebellerna genom att befria baser i varje zon. Nu är basbefriandet borta och man ska istället skapa så mycket kaos som möjligt genom att spränga saker. Kanske låter kul i teorin men det är det inte när sakerna att spränga är så långt utspridda. Man kan lustigt nog till och med spränga sönder de baser man redan har tagit över. Flera gånger, eftersom byggnader respawnar.

Systemet för hur man tar sig framåt är väldigt plottrigt och invecklat och bygger på att man tjänar ihop arméer som man sedan sätter ut på en karta för att ta över en zon. Men man kan inte ta över vilken zon som helst, vissa kräver att man först har tagit över en annan zon. Så särskilt fritt är det inte. Framförallt så måste man göra ett uppdrag innan man kan ta över, och då handlar det om oerhört tråkiga uppdrag som mestadels går ut på att antingen skydda något eller någon från att dö eller gå sönder medan spelet spawnar mängder av hjärndöda fiender som struntar i sina liv bara de kan skjuta sönder målet, eller så är det att man ska flänga runt som en dåre och dra i spakar eller liknande – på tid! Ett uppdrag hade väl fem spakar man skulle dra i, placerade runt en större bas med spawnande fiender och knapp tidsmarginal. Ännu ”roligare” är det när man ska leta efter generatorer att slita upp och göra sönder, de är gömda så att man måste försöka hitta dem inom ett blått rektangulärt område som spelet märker ut. Det är för mig ofattbart att man kan ha en sån här uppdragsstruktur i ett spel 2018 och tro att det ska falla väl ut.



Menyerna är på invecklade och dåligt designade. Mängder av lager att gå igenom och dessutom hackar kartan?! Det är svårt att se vart fienderna skjuter ifrån och eftersom spelet saknar en minikarta så går det inte att upptäcka dem på sånt sätt heller, utan man får kolla på skotten och försöka lista ut det därifrån. Ammon tar dessutom ofta slut mitt i striderna, men det gör inte så mycket då Rico är nästan odödlig. De har gjort det så att han knappt kan dö, som att de vet att man kommer bli träffad ofta då det inte går att krypa/ducka eller ta skydd i spelet. Det som dödar en är istället timers och beskyddaruppdrag.

Det som JC4 gör bäst är musiken/ljudet, samt fysiken och de verktyg man får som linor, boosters och ballonger för att leka med den. Här finns nästan obegränsat med saker att hitta på för den med fantasi. Du kan te.x sätta ballonger på en tank och styra in den i en bas för att spränga upp allt. Det finns även drösvis med intressanta fordon (som dock fortfarande inte styrs särskilt bra på grund av illvillig kamera) och vapen att låsa upp, men det kräver ju först att man går igenom de tråkiga uppdragen för att låsa upp dem.

Vädret som man hajpat upp i reklamfilmerna (som för övrigt ser mycket snyggare ut än spelet i verkligheten) stöter man väldigt sällan på. När man väl gör det är det verkligen coolt, men det har nog lagts lite för mycket tid och möda på detta och för lite på resterande spelet. Faktum är att fyran inte är gjort av samma team som gjorde det bästa spelet i serien, tvåan. Det är en New York-baserad grupp av Avalanche och inte Sverige-baserad. Man uppger dessutom själva att man är en liten studio som haft tre år på sig, och det räcker inte för ett spel av den här digniteten. Det är uppenbart att de inte hann klart, och gör nu som en del andra och behandlar släppdatumet som ”början på en resa”. Må så vara, men jag som recensent kan bara recensera hur det ser ut idag och inte flera år framåt.



Slutsats
: Just Cause 4 var ett av mina mest framemotsedda spel i år. Jag undvek att titta på trailers i så hög grad som möjligt, för att jag själv ville uppleva t.ex. tornadon i spelet. Men vad de har levererat är en enorm besvikelse och inte alls vad de har visat upp i trailers. För mig är det utan tvekan årets största besvikelse.



Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.