Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Judgment

Skriven av: Filip_M  |  Datum: 2019-07-12

 

  • Genre: Action/Äventyr
  • Släppdatum: 25 juni 2019                    
  • Utvecklare: Ryu Ga Gotoku Studio
  • Utgivare: SEGA
  • Plattform: PS4

 

Medan Yakuzafantaster såsom undertecknad tagit farväl av Kazuma Kiryu och för närvarande väntar på uppföljaren Shin Ryu ga Gotoku som för tillfället är under utveckling, så kan vi istället sätta tänderna i Judgment, en spin-off som i princip står på egna ben. Judgment är ett krimdrama som mer eller mindre är en kopia av de tidigare Yakuzaspelen, fast med lite ändringar och tillägg för att reflektera spelets inriktning på detektivarbete, då huvudpersonen, Yagami, är en privatdetektiv.

Berättelsen är i vanlig ordning fantastisk, och väver ihop ett spännande noir-kriminaldrama i japanskt stuk där Yagami, en vanhedrad före detta försvarsadvokat som sadlat om till privatdetektiv utreder en seriemördare och dess framfart i Kamurochos kriminella underjord. Utredningen blir snabbt personlig då spelare involverade i seriemorden har kopplingar till Yagamis smärtsamma förflutna, och utrustad med ett skarpt intellekt, en revanschlust och kampsportsfärdigheter som heter duga så är det upp till Yagami att reda ut saker en gång för alla – och nysta upp ett case som går långt djupare än någon kan ha trott.

Karaktärsgalleriet bjuder på en varierad mängd människor, alla med en intressant bakgrund och en betydande roll i den övergripande berättelsen som är full av intriger, vändningar och avslöjanden och komplicerade relationsdraman som kommit till att bli ett signum för Yakuzaserien. Jag finner mig i att bry mig om de flesta karaktärerna, och det hjälps av ett välskrivet manus, finfina dialoger och röstskådespel som levererar, både på japanska och engelska (!). Berättelsen är också helt frikopplad från tidigare händelser i Yakuza, så för nybörjare till spelserien så är Judgment en friktionsfri introduktion till spelserien som inte kräver någon förkunskap.



Judgment lyckas fånga Yakuzasjälen med sin konstanta växling mellan allvar och absurditet. När man inte utreder seriemördare och nystar upp konspirationer som når upp till de högre institutionerna i Japans sociala hierarki så hjälper man till med att skydda ett tonårspar från trostjuvar och rumptafsare eller hjälpa en sushibutikassistent att komma ihåg grundläggande fakta om sitt egna yrke, eller para ihop en blyg studenttjej med någon av sina perversa kompisar på uppdrag av tjejens tvillingbror. Humorn ligger alltid nära allvaret och jag kan i ärlighetens namn säga att de många skämten, bisarra ögonblicken och ordvitsarna går hem på riktigt. Översättningarna flyger felfritt dessutom – jag skrockade bland annat när en översättare fick in en referens till
the D.E.N.N.I.S system från It’s Always Sunny in Philadelphia i ett sidouppdrag där Yagami leker matchmaker.

Det ska sägas att Judgment mer eller mindre är en kopia av Yakuza 6, med i princip samma motor, väldigt många lånade assets, samma miljöer (till och med begränsad till endast Kamurocho, till skillnad från Yakuza 0s Osaka och Hiroshima i Yakuza 6) och få nymodigheter utöver de nya detektivfunktionaliteterna. I vilket annat spel som helst så hade det varit negativt, men grundkonceptet i Yakuza är kul, och Judgment experimenterar inte till en sådan grad att essentiella delar av spelet byts ut, begränsas eller förändras till det sämre.

Som detektiv med ett förflutet i advokatvärlden så introducerar Yagamis berättelse ett par nya element till Judgment, däribland möjligheten undersöka brottsplatser i förstapersonsvy, pussla ihop ledtrådar i ett case genom att presentera fakta och slutsatser, förfölja misstänkta och jaga brottslingar i en chasesekvens, samt leka drönarpilot.



Dessvärre faller detektivelementen rätt platt. De känns varken utvecklade, utmanande eller särskilt roliga, i alla fall inte när det första intrycket har passerat. Exempelvis är jaktscenerna där man springer efter skurkar en serie quick time events, och vad jag märkt så går det inte riktigt att misslyckas, hur dålig man än är. Förföljelsemekaniken blir snabbt tråkig eftersom sekvenserna är väldigt långa och påminner väldigt mycket om Assassin’s Creeds tidigare förföljelseuppdrag, vilket inte är en smickrande jämförelse. Jakt- och förföljningssektionerna av spelet hade inte varit ett sånt problem om det inte vore så att Judgment förlitar sig extremt mycket på dem som del av spelet, vilket förtar från spelupplevelsen.

Jag hade förhoppningar om att jakten på ledtrådar och presentation av bevis skulle få mig att känna den där speciella känslan när jag spelar Phoenix Wright, eller Danganronpa, men icke – att hitta ledtrådar känns mer som en rutinsak som är enkel men som man behöver göra, som att typ städa lägenheten, och det finns ingen riskbild i att presentera fel bevis, eller ställa fel fråga till misstänkta och vittnen. Det finns ingen mekanik för att misslyckas, eller få en mindre bra avslutning på ett fall/uppdrag. Det värsta som kan hända är att man inte får så mycket XP som man ursprungligen skulle fått om man prickade alla rätt.

Utöver de längre detektivrelaterade funktionerna i spelet så stöter man också på minispel i form utav låsdyrkningssekvenser och en sekvens där man ska hitta rätt nyckel till vissa dörrar som man tidvis går in i… av någon anledning. Jag kan inte hjälpa att tänka att det här är färdigheter som skulle skötts automatiskt, eller i alla fall varit sånt som man kan låsa upp en färdighet för så att det sker utan input, men nej – i bästa fall lyser spelet upp rätt nyckel åt dig när du ska låsa upp dörren till din egen detektivbyrå.



Jag förstår tanken att försöka kasta in lite nytänkande idéer i en spinoff, men det här måste ha varit budgetversionen av vilka idéer spelutvecklarna som designade dessa sekvenser tänkte på från början. Undantaget är att man också kan styra en drönare som man dels använder i uppdrag för att exempelvis speja på misstänkta och hitta ledtrådar, och för att köra drönarrace – vilket är en välkommen, och långt mycket roligare sidogrej än vad Pocket Racing var i tidigare Yakuzaspel.

Fightingssystemet är som lyft från Yakuza 6, med undantaget att man kan byta stil mellan Tiger (bäst en-mot-en) och Crane (bäst mot flera), vilket återfinns i Yakuza 0. Judgment introducerar också möjligheten att få så kallade mortal wounds från främst bossar, vilket innebär att man hamnar i ett tillstånd där man inte kan regenerera tillbaka liv om man inte besöker en dyr läkare eller köper lika dyr medicin som låser upp möjligheten att få tillbaka liv igen. Det gör att man spelar mer taktiskt, och är noggrannare med att försöka utmanövrera sina motståndare, till skillnad från i tidigare Yakuzaspel där man i princip for fram som ett ångvält som Kiryu. Det finns också funktioner som att man kan springa upp på väggar och därifrån leverera diverse attacker, bland annat en förödande dropkickattack.

RPG-systemet har undergått ännu en förändring (förmodligen det element i Yakuzaserien som förändrats mest genom åren) och är nu centraliserad – det finns en enda typ av XP, och du får XP genom att göra i princip vad som helst – spela dart, äta mat, bli vän med folk, vinna slagsmål och klara av uppdrag. Av erfarenhetspoängen som du tjänar ihop så kan du därefter välja mellan olika typer av uppgraderingar, som exempelvis mer hälsa, starkare combos, möjligheten att äta mat utan att bli mätt, snabbare låsdyrkning och så vidare.



Det nya systemet skapar en känsla av begränsad utveckling som går långsammare, speciellt när det finns saker som borde vara bra mycket billigare (som kärnfärdigheterna hälsa, styrka och snabbhet) och andra saker som borde vara en del av Yagamis färdigheter från början (nyckelminispelet…). Men jämför man detta med exempelvis tidigare försök där exempelvis färdigheter var kopplade till hur mycket pengar du har, så funkar det.

Som vanligt finns det också en uppsjö saker att göra i Judgment, allt från att spela baseball, vara med i drönarrace, dejta, spela Shogi eller Mahjong och klara sidouppdrag.

Likt Yakuza 0 finns det också ett kompissystem där man stöter på personer runtom i Kamurocho, vanligtvis butiksägare, som alla har sina individuella problem som de vill ha hjälp med. I utbyte mot hjälp får man bland annat tillgång till fler maträtter, hjälp i strider om man finner sig i att slåss nära sin nyfunna väns butik, unika items och upplåsningsbara färdigheter och så vidare. Det lönar sig att vara snäll!

 

Slutsats: Judgment är ett intressant avbrott från Yakuzaserien och försöker likt tidigare spinoffs som Yakuza Dead Souls att prova lite nya angreppsvinklar i en serie som trots sina femton år på nacken fortfarande känns fräsch. Med en gripande och välgjord berättelse med intressanta karaktärer som man vill lära känna bättre, stabilt gameplay, mängder av saker att göra och den där härliga, bisarra Yakuzakänslan intakt så rekommenderas Judgment – trots de eventuella brister som finns i försöket till nytänk.

 



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG Fighting Beat 'em up Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 18 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Lanseringsår 2019
Nyckelord
Utgivare SEGA
Utvecklare SEGA

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.