Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Super Mario Maker 2

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2019-07-14  |  386 besökare



  • Genre: Plattform
  • Släppdatum: 28 juni 2019
  • Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: Switch


U
ppföljaren till det entreprenörsmässigt genialiska Super Mario Maker tar sandlådespelet till en ny nivå. Frågan är bara om det kan bli så mycket bättre än såhär.

Super Mario Maker 2 är som gjort för Switch. Det är perfekt att spela på i bärbart läge; att starta upp och köra några banor går blixtsnabbt, och på grund av dess oerhörda popularitet så finns det alltid något nytt att spela och upptäcka. Har man ingen lust att bläddra efter intressanta banor kan man istället spela slumpmässiga med valfri svårighetsgrad.

Att skapa banor går också väldigt smidigt med pekskärmen, och med de nya valmöjligheterna i tvåan är det bara kreativiteten som sätter gränsen för vad du kan knåpa ihop. Många sköna remixar av klassiska Mario-låtar hjälper till att underhålla långa byggsessioner, fast det är lite märkligt att de inte går att lyssna på när man väl spelar banorna. Istället är det de gamla vanliga låtarna som gäller, även om ett fåtal nya som blandas in läskigt väl har skapats av Koji Kondo.



Storyläget är helt klart det som förbättrats mest sedan originalet. Då var det mest ett sätt att visa upp vad som gick att göra i baneditorn, med korta banor som ofta var över på 10-20 sekunder. Nu är det ett mer robust läge med en hubb och karaktärer att interagera med (fast efter att ha kört Captain Toad så blir det lite tröttsamt att majoriteten av dem är svampar). Det gäller i alla fall att bygga upp ett slott genom att samla mynt, och man låser upp fler och fler banor ju mer man bygger. Varje bana har en svårighetsgrad från 1-4 och det finns över 100 av dem, så man får räkna med åtminstone fem timmars speltid den här gången.

Det bästa med banorna som är skapade av Nintendo i storyläget är hur varierade de är. Varje bana bjuder på något helt nytt och jag förundrades gång på gång över alla galna idéer de lyckats koka ihop. I tvåan har olika villkor lagts till så att det inte alltid bara gäller att gå från start till mål. Det kan vara att till exempel samla ett visst antal mynt, besegra x antal fiender, eller att gå i mål med en tung sten. Men även nya teman har lagts till, såsom öken- och vinterteman, plus att man kan spela på natten vilket ändrar spelreglerna helt och hållet. Som om inte det vore nog har Nintendo lagt till ett helt nytt tema från Super Mario 3D World med allt vad det innebär, inklusive kattdräkten, de genomskinliga rören, och trädklättring. Och just det ja - sluttningar har lagts till så att man äntligen kan åka lite rutschkana.



För första gången kan fyra spelare köra tillsammans eller tävla mot varandra online. Co-op är så komiskt kaotiskt som man kan förvänta sig, med spelare som springer in i en och putter ner en eller stör vid precisa hopp. Å andra sidan infinner sig en stolthet för mänskligheten när man hjälps åt att ta sig förbi svåra hinder genom att hoppa på varandra. Synd då att det ofta är problem med anslutningen online. Glädjen upphör snabbt när ens karaktär rör sig i slowmotion på grund av allt lagg. Återigen visar Nintendo tyvärr att online inte är deras starka sida, även om det går långsamt framåt.




Slutsats: När jag spelar Super Mario Maker 2 funderar jag över hur Nintendo ska ta konceptet vidare. Det känns som att spelet innehåller allt som behövs och lite till, att en uppföljare skulle vara meningslös. Communityn är enorm och nya banor bara forsar in samtidigt som Nintendo har steppat upp rejält när det kommer till deras egengjorda banor. Här får vi ett hyfsat långt storyläge som lika gärna skulle kunna vara ett självständigt, mer traditionellt spel, även om jag önskar att de hade ökat svårighetsgraden mot slutet.

Det jag också gillar är att Super Mario Maker 2 är som gjort för att spelas i sängen eller soffan - det är perfekt att bara plocka upp då och då. ”Bara en bana till”-effekten är oerhörd stor för man vill ju så gärna se vad som väntar bakom hörnet, i nästa kreation. Den nya musiken smälter in bland klassikerna utan problem, som om den redan fanns där för 30 år sedan på NES, och detsamma gäller alla nya teman. Super Mario Maker 2 är bättre än originalet på alla plan och ett givet köp för plattformsälskare.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Barn Plattform Pussel Arkad
Rek. åldersgräns 3 år

Spellägen

LAN-stöd Nej
Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja

Övrigt

Lanseringsår 2019
Utgivare Nintendo
Utvecklare Nintendo

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.