Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Gears 5

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2019-09-24  |  175 besökare




  • Genre: TPS
  • Släppdatum: 10 september 2019         
  • Utvecklare: The Coalition
  • Utgivare: Xbox Game Studios
  • Plattform: PC/XB1


G
ears of War 5, eller Gears 5 som det numera bara heter, fortsätter The Coalitions förmodade trilogi i GoW-serien. Kait, JD, Del och Marcus har återfått sin COG-status efter händelserna i fyran och ger sig ut för att försöka hitta satelliter så de kan återställa Hammer of Dawn-nätverket som de ser som mänsklighetens största hopp mot The Swarm. Det är i stort sett den övergripande handlingen, plus att det handlar en del om Kaits bakgrund och familj också. Det var svårt att hänga med vad som hände för det kändes inte som att själva storyn gick någonstans direkt, det var mer fokus på karaktärsutveckling. Mellansekvenserna är riktigt snygga dock med tanke på att de är gjorda i spelmotorn.

Den stora förändringen i kampanjen är annars att akt två och tre är öppna hubbvärldar, ungefär som i Uncharted 4 eller The Lost Legacy. Här tar man sig fram med en vindsegelsdriven slädliknande farkost och får själv välja om man vill utforska kartan för att hitta sidouppdrag eller gå efter huvuduppdragen. Vi gjorde alla sidouppdrag och då tog kampanjen 17 timmar, men gör man inga alls kan den vara över på 8-10. Jag tycker inte att den öppna världen tillförde något annat än restid och att dra ned på tempot, vi längtade mest till de linjära banorna som var klart mer fokuserade och händelserika, men gjorde ändå sidouppdragen eftersom de flesta bra uppgraderingarna till sidekicken Jack, en flygande robot, finns där. Jack är mer eller mindre nödvändig på de svårare nivåerna eftersom han t.ex. kan manipulera starka fiender att slåss för en eller frysa fiender så de dör mycket, mycket snabbare än om man hade skjutit dem på vanligt sätt. Dessutom kan man välja att spela som Jack om man vill, bra för de som inte är så vana vid Gears då det är easy mode så att säga.



Om alla akterna hade varit som ettan och fyran, dvs Gears när det är som bäst, så hade det kunnat vara det bästa Gears hittills imo, men tvåan och trean drar tyvärr ner upplevelsen rätt rejält, framförallt akt tre i öknen som är riktigt trög att ta sig igenom. Det hjälpte inte heller att spelet är strösslat med buggar, ett av de buggigaste spel jag spelat, vilket är förvånande med tanke på att det är ett firstpartyspel. Vi fick vänta med att spela coopkampanjen i runt en vecka eftersom vi frustrerande nog sparkades ut hela tiden, vilket också är varför recensionen är så sen. Däremot hade vi tur att vi inte förlorade några framsteg, något många andra gjorde även två veckor efter släppet. Vi stötte på en av buggarna vi hört om, men lyckades ladda om checkpointen och fortsätta. En gång föll vi rakt igenom banan, en annan gång hörde min coop-partner plötsligt inget spelljud. Han hade dessutom jättesuddiga texturer och popin genom hela spelet och i slutet kunde han inte längre sätta ut förmågor på Jack som han gjort under hela spelet fram till dess. Vid ett tillfälle sänktes spelets framerate till sirap varje gång vi laddade om ett svårt segment. Och sen såg vi bybor som stod i luften. Finns säkert mer som jag glömt av, men det var noterbart hur buggigt det var.

När det gäller striderna mot fienderna så har de mixat upp det rätt bra om man jämför med de äldre spelen, men samtidigt så blir det till slut repetitivt med samma typer av fiender och att man t.ex. ska vakta medan Jack öppnar dörrar och sånt. Detta märker man särskilt av om man gör sidouppdragen eftersom man då får strida mycket mer än om man bara följer storyn. Gnashern är inte fullt så användbar på de svårare nivåerna utan det mesta handlar om långstridsvapen. Sen kan man strida i fem minuter för att det finns så mycket bulletsponges och så dör man helt plötsligt av de sjukt OP explosiva vapnen, som granater, boomshot eller dropshot. På Experienced dör man direkt av en granat och sprängradien verkar vara enorm så det hjälper sällan att slänga sig undan. Största problemet är dock att man knappt hör dem kastas i allt kaos, helt plötsligt är de bara bredvid en. AI:n i SP är också under all kritik, men eftersom jag spelade coop så slapp jag i alla fall det.



Sam Raimi (Game of Thrones) gör musiken och han har fått till ett par bra låtar, huvudtemat framförallt, men i övrigt är det mest bakgrundsmusik och ingen större variation. Grafiken är väldigt bra, inte på RDR2-nivå, men Gears 5 körs i 60 FPS och är ändå snyggare än Gears 4 så det ska de ha en eloge för. Jag hade väl önskat lite mer interaktivitet efter att ha spelat Control innan men man kan inte få allt med dagens utdaterade CPU:er. Akt två kanske inte är den roligaste att spela, men däremot vacker att titta på, imponerande hur man t.ex. kan skjuta sönder isen och döda fiender på det sättet.

Går man online så finns de vanliga lägena plus några nya. Jag körde en omgång Horde (egenskapat custom spel eftersom annars kan, och kommer, folk att lämna mitt i utan att nya kan komma in) och efter två timmar och 50 fiendevågor gick jag upp två levels (fyra tack vare dubbel exp). Det är inte min grej och det är inte heller särskilt många som har tid att sitta i hela två timmar, eller mer. De borde göra Horde lite eller nåt.



Escape är ett nytt läge för tre spelare där man sväljs upp av ett monster och sedan ska försöka fly ut ur The Swarms näste samtidigt som kartan fylls av dödlig giftgas så att man hela tiden måste röra på sig. Tillgången till vapen och ammo är väldigt begränsad och alla tre måste överleva för att man ska ta sig ut. Ett stressigt läge som jag inte gillade eftersom utmaningen låg i att försöka hitta vägen ut och få randoms att överleva.

Versusläget är min hemmaplan, eller var i alla fall det i Gears 3. Av det jag har testat så är det fortfarande roligt dock, det känns riktigt bra att skjuta/döda och det ser bra ut. De nya vapnen, t.ex. kryokanonen, en eldkastare fast med is, gör att det blir ännu mer varierat och det är sällan något lagg. Jag hade 350 ping en dag, men i övrigt har det legat på 20-30. Det kombinerat med 60 fps skapar en väldigt mjuk och flytande upplevelse.



Problemet är att det inte finns särskilt många kartor, bara sju stycken. Detta kommer man öka, utan kostnad, i framtiden (inom sex månader), men jag hade gärna sett fler versuskartor inledningsvis. Alla kartor är dessutom nya, medan jag hade velat haft en blandning av gamla och nya kartor. Sen har man bytt namn på ”kills” till ”eliminations”. Bara du snuddar foten på en motståndare med ett lancerskott och någon annan sedan oneshottar denne med gnashern så räknas det som att du också eliminerade/dödade honom, eftersom du bidrog. Det gör att det är mycket enklare att få en positiv bild av hur det går för en, men det gör det också mycket svårare att se hur det egentligen gått. I de gamla spelen hade båda lagen 20 liv och om en person dödade 10 motståndare så visste man att resterande kommer ha sammanlagt 10 dödade ihop. Men nu, om alla i laget skjuter på samma motståndare och sedan dödar honom, så får alla en ”eliminering”. Så det är mycket svårare att räkna ut vem som egentligen bidrar mest.

Man får klart mest poäng för att vara den som faktiskt dödar och inte bara hjälper till. Men man får inget avdrag om man dör mycket. Med andra ord, jag kan ha 20 elimineringar i en match och ha dött en gång, för att jag står där bak och ger understöd med lancern mest, eller flyr om jag är utmatchad. Men en spelare som flyger omkring med gnashern och eliminerar 20 men samtidigt dör 15 gånger, kommer få mångdubbelt fler poäng än mig. I ett spelläge som TDM där liv är viktiga att behålla för laget har jag svårt att förstå den logiken.



Rankingen är ännu svårare att förstå, jag har ingen aning hur det går för mig efter matcherna. Men det spelar mindre roll egentligen, det är roligt att spela oavsett om spelet vill att man ska spela offensivt och yolo. Däremot hade jag önskat att mer tid faktiskt lades på själva spelandet, menyerna mellan matcherna är fruktansvärda. Efter varje match kommer galet massa statistik och upplåsta saker. Tryck på A för att skippa och Y för att fortsätta spela. Laddningsskärm och så ny lobby, där man oftast måste börja om för att den inte hittar spelare. Varför de inte bara startar en ny match med samma spelare fast lottar om lagen som i de gamla spelen är en stor gåta. Ingen vill se alla unlocks och statistik efter varje match, gör det i så fall till ett tillval, inte obligatoriskt. Det sänker speltempot så sjukt mycket jämfört med om de bara hade startat ny match direkt.

Att man inte kan se vilken rank de man spelar mot/med har är också mycket märkligt. Man kan se deras level i själva lobbyn, och namnet på medspelarna (inte motspelarna, öh), men inte ens det går att se när själva spelet börjar. Vill man kolla kartan för att se var supervapnen finns före matchen så får man skynda sig innan spelet tar bort det och visar andra saker...



Sen är mikrotransaktionerna skeva igen. Man låser upp saker genom att göra uppgifter, som att göra 50 000 skada eller få 30 eliminations med en viss karaktär. När man har klarat det så måste man vänta många timmar innan man får en ny. Får man något som man inte vill ha (t.ex. något Horde-relaterat eller något annat läge man inte vill spela) så kan man byta ut den, men det kostar spelpengar, som är väldigt, väldigt begränsade. De vanliga belöningarna man får är tråkiga; flaggor på menyskärmen, diverse blodsplattermönster som ingen hinner se när de väl spelar, eller olika symboler för när man ”spottar” en fiende åt laget. Jag bryr mig inte om detta, jag vill ha nya skins/karaktärer. De som finns nu är dessutom tagna från kampanjen, t.ex. en karaktärs modell från ökenbanan när han har solglasögon. Inte särskilt spännande. Men detta är priset man får betala för att kartorna ska vara gratis för alla, vilket är det viktigaste för min del.




Slutsats
: Gears 5 är ett biffigt paket med mycket innehåll. Akt 1 och 4 av kampanjen är riktigt bra och känns som klassiska Gears, medan jag tyckte de stora hubbvärldarna i 2 och 3 var sega. Det var också en av de buggigaste kampanjerna jag spelat. De flesta kampanjproblemen har redan fixats, men det hjälper tyvärr inte min upplevelse.

Multiplayer däremot kan jag tänka mig att spela länge då det är suveränt, men det har också sina problem som inte har med själva spelet att göra, utan menyerna, det begränsade kartutbudet och allt runt omkring. Även detta lär förhoppningsvis bli bättre med tiden.

I slutändan skulle jag ha tjänat på att spela detta om ett år eller så. Jag hade fått en stabil kampanj, säkerligen en mer strömlinjeformad MP-upplevelse, och fler versuskartor. Men jag har aldrig ansett att Gears-kampanjerna är sådär jättebra, utan alltid spelat för MP, och även om versus inte når de gamla klassikernas nivåer så är det fortfarande den enda shootern jag har roligt med online.



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre Äventyr FPS Shooter
Format Download Fysisk utgåva
Rek. åldersgräns 18 år

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja

Övrigt

Lanseringsår 2019
Utgivare Microsoft Studios
Utvecklare Epic Games

Länkar

Tillverkarens produktsida
Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.