Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2019-12-18  |  187 besökare



  • Genre: Platform
  • Släppdatum: 10 december 2019
  • Utvecklare: Sega
  • Utgivare: Sega
  • Plattform: PC/Xbox One/PS4/Switch


M
onkiki! Det är ännu inte slutrullat för de gulliga och uttrycksfulla aporna i sina små plastbollar.

När Super Monkey Ball introducerades 2001 var arkadspel fortfarande hett, och Sega spred som en av de främsta inom området gång på gång ut arkadkänslan till hemmaspelarna. Jag minns hur launchspelet till GameCube fullständigt sugde upp min själ och tillika blev det mängder med timmar med frustrerande men ack så tillfredställande aprullning.

Hysterin upphörde knappast och fem år efteråt var det dags för serien att hoppa in i succékonsolen Wii. Bokstavligt talat alltså, eftersom man nu styrde med motion sensor och även kunde hoppa. Det extremt simpla konceptet att styra ens karaktär genom att vrida på banan med styrspaken blev genast mer komplicerat, på både gott och ont. Men mest ont. Nu efter ett långt uppehåll bestämde i alla fall Sega sig för att göra en HD-version av just det spelet – Banana Blitz.

Det som recenseras här är PC-versionen, som släpptes lite senare än på konsol. Tack och lov går det nu att styra med en gammal hederlig handkontroll, och grafiken har putsats upp lite med HD-upplösning och bättre texturer. Det ser fortfarande ganska utdaterat ut, men grafiken är inte det viktigaste i spel som dessa så det var inte något jag tänkte mycket på. Det viktigaste är att spelet flyter på i 60 fps vilket det gör (eller mer om du så önskar). Musik har också gjorts om då utvecklarna tydligen har tappat licensen till originallåtarna, men jag tror inte det är många som gråter över detta och de nya låtarna passar bra in i SMB-känslan. Dock har låtar från ettan återanvänts vilket känns både märkligt och billigt.



Nåväl, nu till kärnan i spelet - gameplay. Jag minns att jag lirade originalet på Wii och tror mig också minnas att jag klarade de första åtta världarna. Däremot minns jag inte en enda bana när jag återigen spelar igenom det i HD, även om jag får någon slags deja vu då och då. Nu med vanlig styrspak rullade jag igenom de fem första världarna löjligt enkelt utan att behöva använda någon continue. Därefter inleddes någon enstaka svår bana på värld sex, och lavavärlden som är sjuan blev helt plötsligt väldigt svår. Upplevelsen går liksom från att kännas som att man är tillbaka på dagis (och nej jag spelade inte som Baby) till att man är mitt i en hetsig strid i Dark Sou… nä, kanske inte riktigt så långt, men svårighetsgraden spikar definitivt löjligt mycket. Efteråt fick jag reda på att utvecklarna har tagit bort räckena från smala plattformar som fanns på Wii på grund av den känsliga kontrollen, för att jämna ut svårighetsgraden. Problemet blir att man som spelare når dessa banor för tidigt vilket resulterar i den ojämna svårighetskurvan.

Lättare blir det inte när man når originalets bonusvärldar 9 och 10, som numera låses upp på naturligt sätt och det hela kulminerar i bana 10-5 som ger mig den där tuffa utmaningen som Super Monkey Ball är känt för. Då jag är helt uppslukad i att försöka förhindra min apa från att falla ur banan är spelglädjen total. Dock kanske inte på riktigt samma hederliga vis som jag är van vid, då det kändes mer som slumpmässighet än färdighet när jag klarade vissa banor. Liksom mycket annat i Banana Blitz HD, vilket helt klart beror på hoppmekaniken och den usla kameran.

Att man ska hoppa runt utnyttjas maximalt och när man landar så studsar man rätt rejält så att det blir svårt att behålla kontrollen över sin apa. Om man försöker hoppa två gånger i rad så kanske det inte blir något andra hopp alls för att man timat det ”fel” och fortfarande är i luften. Kameran gör också sitt bästa för att göra viktiga hopp så svåra som möjliga genom att täcka skärmen med geometri från själva banan eller visa vyn bakom dig när du egentligen ska framåt. Tyvärr kan du inte säga till kameran vad som är fel heller eftersom kamerakontrollen från originalet är borttaget av någon icke-godkänd anledning. Dessa problem märks ännu mer i bossfighterna som jag faktiskt kommer ihåg klart och tydligt, men av fel anledning. De är extremt frustrerande och hade lika gärna kunnat tas bort.



Minispelen som var heta på sin tid har dragits ner från 50 till antalet till ”ynka” 10. De som finns är okej att spela igenom några gånger, men tyvärr saknas mina favoriter som Monkey Fight, Monkey Golf, och Monkey Bowling. Visst finns Monkey Target med, men det är mest en dålig version av originalet. Att man inte kan köra mot andra spelare online är också ett bortkastat tillfälle. Leaderboards finns men inte för enstaka minispel, precis som huvudspelet inte har leaderboards för separata banor. Replays som alltid varit en integral del i serien har också tagits bort. Väldigt märkligt med tanke på att det är ett arkadspel som går ut på att sätta rekord. Ett pluspoäng i alla fall för att Sonic gästspelar i denna version. Bananer byts ut mot ringar och då apornas skrik och gnällande kan bli uttjatat är Sonic ett skönt alternativ eftersom han är knäpptyst (och har helt klart bäst stats, men det är en annan femma).


Slutsats: Jag är glad att Super Monkey Ball är tillbaka, och jag gillar att Sega tog ett Wii-spel med en helt annan kontroll och gjorde det mer traditionellt. Dock har de inte lyckats alls med att balansera banorna så att det känns som en naturlig genomspelning, och hoppmekaniken i kombination med den dåliga kameran gör att det ofta inte känns rättvist när man rullar av banan. Ändå är det kul när det väl fungerar, och många banor bjuder på kluriga utmaningar även om jag hade velat se fler av dem.

När det gäller PC finns möjligheten att använda vilken kontroll man vill inklusive GameCube för den ultimata retrokänslan, vilket är en stor fördel. Gillade man originalspelen så bör man definitivt ta en titt på Banana Blitz HD, men jag har ändå svårt att rekommendera spelet till andra än fantaster av serien. Förhoppningsvis blir det en helt ny del i framtiden med modernitet och allt det där, för jag vägrar att sluta rulla.



Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.