Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Marvel’s Avengers

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2020-09-17  |  79 besökare



  • Genre: Action
  • Släppdatum: 4 sept 2020                                           
  • Utvecklare: Crystal Dynamics
  • Utgivare: Square Enix
  • Plattform: PC/PS4/PS5/XB1/XBS X / S


Avengers har tagit filmvärlden med storm och varit en starkt bidragande orsak till populariseringen av superhjältefilmer. Som spel har det däremot aldrig fått samma kraftiga genomslag, något som är normalt för superhjältespel med några få undantag. Men nu när den senaste filmen (Endgame) satte P för superhjältegruppens filmäventyr på ett tag har Tomb Raider-utvecklarna Crystal Dynamics fått chansen att ändra på det.

Grunden till storyn läggs i första uppdraget. Avengers försöker stoppa en katastrof och gör på sätt och vis det, men till ett högt pris när en Helicarrier kraschar i San Francisco med Captain America ombord. Avengers beskylls för att utgöra en fara för samhället och gruppen splittras. Några år senare antar man rollen som Kamala Khan, en relativt ny superhjälte i sammanhanget (och ännu ingen hjälte i spelet), i hennes jakt på att försöka lista ut vad som gick snett och samla ihop gruppen igen för att möta ett nytt hot.

Avengers fick en hel del kritik under betan som mest visade GAAS-delen av spelet (något jag inte har vidrört då jag inte spelar GAAS-spel och bara var intresserad av kampanjen), men kampanjen har sedan dess fått mer positiv kritik. Jag håller med om att kampanjen är helt okej. Själva berättelsen för en Marvel-fan som mig är högst intressant och välskriven. Det är många mellansekvenser och godis för fansen och Kamala är en trevlig och fräsch bekantskap. 16 timmar senare när eftertexterna rullar sitter jag och önskar att alla delar var lika bra, men tyvärr är de inte riktigt det.

Kampanjen är en regisserad historia genom ett antal olika miljöer, vilket är bra, men tyvärr har man blandat in GAAS-strukturen i en del av uppdragen. Saker som att stå i en blå cirkeln medan du blir attackerad av diverse robotar (vilka utgör 80 % av fienderna) tills en mätare fylls, eller håll fler kvadrater än robotarna tills mätaren är fylld, eller gör sönder de här motorerna medan fiender spawnas.



Dessa moment är i stort sett vad postgame går ut på, där man grindar uppdrag för att levla upp sina karaktärer och skaffa bättre gear/utrustning, och det är något som även påverkar offlinekampanjen. För även om jag spelar Hulken och Thor så känner jag mig inte mäktig som dem, särskilt inte på Hard. De tål inte särskilt många träffar innan de segnar ner och de har inte så värst mycket att kontra med själva eftersom mycket är låst bakom färdighetsträden som jag inte hann mecka mycket med innan kampanjen var över. Jag fick kanske 6-7 poäng per karaktär att lägga ut och det finns många fler än så att låsa upp.

Jag tycker t.ex. att Captain Americas sköld borde kunna blocka mycket mer, flera fiender har röda attacker som inte går att blocka, men då skölden är gjord av vibranium + adamantium ska den tåla mer eller mindre allt. Hulken borde ha mycket snabbare regeneration och tåla klart mer än övriga karaktärer. Thor, även om det är coolt att kasta Mjölnir (typ allt jag gjorde med honom) borde han väl kunna skjuta blixtar. Iron Man och Kamala Khan känns som de mest intressanta, Iron Man med tre olika typer av skott (raketer, repulsor, laser) och Khamala med helning och Mr. Fantastic-liknande elasticitet.

Jag har läst om andra som grindat till maxnivån där deras karaktärer har alla moves som jag hade velat kunna låsa upp under kampanjen, men samtidigt finns ju då inte så mycket att låsa upp postgame och då funkar inte riktigt GAAS-modellen. Men som sagt, det gör att de som bara spelar kampanjen får spela med ofullständiga/nerfade karaktärer. Det går väl an ändå, men hade detta varit ett singleplayerspel där kampanjen är slutet så hade ju allt hunnit låsas upp. På tal om att det så finns en mängd fiffiga kostymer att låsa upp, men spelar man bara kampanjen så låser man knappt upp en handfull. Det mesta är till för postgame.

Problemet är också att postgame just nu, av vad jag läst, inte är någon höjdare. Uppdragen och miljöerna ska vara repetitiva, matchmakingen strular mycket, maxade karaktärer har inget att göra, det finns ingen PvP, det fuskas med gear, och nya rapporter om krascher och buggar kommer ständigt in.



Jag själv kom till ett minibossrum. Dödade bossen första gången, men dog under mellansekvensen. Andra gången slår jag rakt igenom väggen och faller utanför banan. Jag och mina två AI-kamrater spawnas då utanför bossdörren och kan inte komma in, så jag är tvungen att ladda om. Tredje gången dör jag under striden och AI-Iron Man tror att han har återupplivat mig fastän han inte har det så jag dör när timern går ut. Jag har även haft en krasch till skrivbordet och buggar som stillastående regn och partiklar, men av vad jag läst från andras upplevelser verkar jag ändå kommit lindrigt undan som inte drabbats av spelförstörande buggar, oändlig laddning eller försvunnen gear. Men det är ju som sagt ett GAAS-spel som oftast förbättras med tiden så det är nästan så man får räkna med det vid släppet numera.

De behöver dock göra något för att stimulera de som fortsätter spela. En sak som är väldigt bra är att det ska släppas nya karaktärer (Spider-Man kommer dock bara till PlayStation), uppdrag, bossar, med mera, gratis till alla som har spelet under flera år, men tittar man på gear t.ex. så är det märkligt att utrustningen inte syns på kroppen. De är bara siffror som påverkar hur stark man är. Hade utrustningen synts och haft märkbara effekter hade det sporrat fler till att grinda loot och det känns som en stor miss. Utrustningen påverkar överhuvudtaget för mycket enligt mig, man kan gå från att vara överlägsen till att inte ha en chans beroende på vilken utrustning man har. Lycka till att slåss mot fyra-fem pers i närstrid medan tre andra flygande robotar skjuter raketer utanför kameran när du är underpowered. Jag fick sänka svårighetsgraden vid ett tillfälle för att det var omöjligt.

Jag hade också velat se fler bossar. Bortsett från ett par stora robotar finns bara tre vanliga bossar bland alla skurkar i Marvels repertoar. Precis som miljöerna har Marvel massa fler intressanta skurkar i sin portfölj, lite synd att det inte är fler i början, men om några år lär det se annorlunda ut.

Det är åtminstone snyggt, även om det är rätt tungdrivet (på PC). Jag gillar hur de renderat alla karaktärer och detaljnivån på dem och även miljöerna ser bra ut med mycket fysikeffekter och partiklar. Dialogen framförs också väl. Presentationen är det som sagt inget fel på.



Slutsats
: Kampanjen är lång och ganska bra, framförallt presentationen och själva berättelsen som jag tycker de lyckats med – inte helt lätt i och med att detta är CD:s tolkning av Avengers och inte de etablerade skådespelarna. Om man bara spelar kampanjen och är en Avengers-fan tycker jag nog det är värt det när priset gått ner även om gameplayet är lite sådär på grund av GAAS-elementen. Sen bör spelet förstås bli bättre med tiden som vi sett på många andra GAAS-spel så det är ännu ett argument till att vänta, särskilt på att de fixar buggarna. Det kommer ju dessutom en nextgenversion om ett par månader.



Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.