Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

Star Wars: Squadrons

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2020-10-10  |  163 besökare



  • Genre: Rymdaction
  • Släppdatum: 2 oktober 2020
  • Utvecklare: Motive Studios
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Plattform: PC/Xbox One/PS4


E
lectronic Arts följer upp rymdkrigen som introducerades i Battlefront II med ett fristående spel som fokuserar helt och hållet på de modiga piloternas liv. Och röda och gröna laserstrålar förstås.

Squadrons utspelar sig strax efter Episod VI då Nya republiken precis har formats efter slaget vid månen Endor. I kampanjen som är spridd över 14 uppdrag turas man om att följa utvecklingen inom både Nya republiken och det onda Rymdimperiet - en ovanligt lång kampanj för att vara ett multiplayerfokuserat spel. En hel del story har packats in både genom radioprat och cinematiska sekvenser, men mellan uppdragen får man även chansen till lite skönt snack med karaktärer i sin trupp. Kul, även om spelet knappast går in på djupet kring varelsernas liv.



Till skillnad från många andra liknande spel kändes inte kampanjen som något som bara finns där för att man ska lära sig spelet med nästan enbart återanvänt innehåll från multiplayern, utan jag tyckte uppdragen var alla unika med bra variation. Förstås kan det bli lite repetitivt att skjuta ner TIE fighters stup i kvarten, och det blir lite rörigt när man slängs mellan att spela de goda och onda utan att veta när det händer. Storyn följer en kronologisk händelse så det är på ett sätt logiskt, men istället hade jag nog hellre sett två individuella kampanjer så man får en röd tråd i det hela.

Onlinedelen består utav två lägen: ett klassiskt 5v5 Team DeathMatch och huvudläget Fleet Battles. I Fleet Battles gäller det att generera moral genom att ta kål på motståndare samt AI-kontrollerade skepp, för att därefter gå till offensiven och skjuta ner två större skepp. Till slut kan man ta sig an moderskeppet och vinna matchen. Jämna matcher kan pågå ganska länge då sköldarna regenererar. Enkla och roliga lägen, men samtidigt lite tamt att det inte finns mer att välja på. Detsamma kan sägas om skeppen som enbart är fyra till antalet för varje faktion. Som tur är finns här de mest klassiska skeppen som X-wing, A-wing, TIE fighter och TIE bomber, som fyller vanliga roller som offensivt, taktiskt och support. Man kan även meka med sina skepp och ändra delar såsom vapen, motor och skydd. Genom att klättra i nivå och klara av dagliga utmaningar får man tillgång till fler delar samt kosmetiska prylar.



Ett liknande spel som jag minns med värme är Rogue Leader till Gamecube. I jämförelse har Squadrons en mer realistisk styrning, mer i stil med Ace Combat, och ser såklart ljusår bättre ut. Effekterna är läckra med laserstrålar och explosioner som fyller skärmen non-stop, samt partiklar som svischar förbi. Även bakgrunderna är snygga, men jag saknar att man inte kan flyga nära planeter som i Rogue Leader – Squadrons handlar bokstavligen talat enbart om krig i rymden. Lite märkligt att man inte heller kan se sig själv i tredjeperson. Jag förstår att utvecklarna vill ha det rättvist för alla i multiplayer men jag tycker allt att det skulle kunna vara ett val i kampanjen i alla fall. Cockpitvyn kan man dock inte klaga på, och allting flöt på fantastiskt bra på min PC utan några som helst buggar.




Slutsats: Man kan tro att detta skulle vara ännu ett GAAS med massor av mikrotransaktioner och ett storyläge som skjutits åt sidan för onlinedelen. Men Squadrons kampanj imponerar och känns faktiskt mer komplett än de gamla Rogue Squadron-spelen, förutom frånvaron av planetstrider samt tredjepersonsvyn då. Storyn med all dialog mellan uppdragen är lite överambitiös men samtidigt är den valfri.

Onlinedelen är simpel och rakt på sak utan jättemånga valmöjligheter, men det som finns lär hålla länge för de som älskar att tävla i rymden. EA har gått ut med att de inte tänker lägga till nya skepp eller lägen vilket känns lite märkligt med tanke på deras tidigare format, men samtidigt är det skönt att ha ett komplett spel där man vet vad man har. Grafik och ljud håller hög kvalitet och levererar absolut den sköna Star Wars-andan man är van vid, och att priset endast ligger på 40€ gör Squadrons desto mer lockande för de som vill ta några actionfyllda svängar i rymden.



Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.