Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hitman 3

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2021-01-28  |  632 besökare




  • Genre: Stealth
  • Släppdatum: 20 januari 2021                                           
  • Utvecklare: IO Interactive
  • Utgivare: IO Interactive
  • Plattform: PC / Xbox Series X|S / Xbox One / PS5 / PS4 / Switch


A
llas vår skalliga favoritlönnmördare Agent 47 är tillbaka för att avsluta Hitman-trilogin som påbörjades 2016. Som vanligt åker han till diverse olika lokaler för att smälta in i omgivningen och neutralisera sina mål uppbackad av sin ständiga följeslagare Diana Burnwood, hans kontaktperson på ICA (International Contract Agency). Storyn följer direkt efter Hitman 2 och handlar fortsatt om ICA:s jakt på att montera ner den hemliga och mäktiga organisationen Providence.

Det börjar spektakulärt med ett fallskärmshopp mot Burj Al-Ghazali i Dubai, ett torn av glas ovanför molnen som är världens högsta byggnad, och fortsätter sedan till en herrgård i England för att lösa ett typiskt mordmysterium, en dansklubb i Berlin, neonstaden Chongqing i Kina, en vingård i Argentina, samt det sista uppdraget på ett tåg i ett snöigt Rumänien.



Miljöerna är återigen höjdpunkten och det jag gillar med Hitman, det är imponerande hur mycket detalj de fått med och hur väldesignade platserna är. Det är lite som Tomb Raider förr i tiden när man fick åka till olika exotiska platser världen runt och leka i en ny sandlåda varje gång. Spelets sex banor går att klara på 5-6 timmar om man springer igenom, men många kommer nog som mig att ta det lite lugnare och utforska i godan ro. Omspelningsvärdet för de som fastnar är stort och banorna är gjorda för flera genomspelningar, så hur mycket tid man lägger är lite upp till var och en.

Själv nöjer jag mig med en grundlig genomspelning och bekräftar att det är som att spela de tidigare spelen. Hitman 1, 2 och 3 är väldigt lika varandra och för mig är nöjet mest att se och utforska de nya miljöerna. Gameplayet är detsamma och storyn är mest en ursäkt för att komma vidare till nästa bana. Därmed inte sagt att det är dåligt – det är 9-10 timmars underhållande lönnmördande – men jag är glad att IO Interactive har fått Bond-licensen att jobba med framöver så att det kommer något fräscht från dem.



En sak som kan sägas är att grafiken fått sig en skjuts framåt tack vare snygga ljuseffekter. Det ser ut här och var som att spelet har raytracing eftersom det är så mycket som reflekteras, men det har det inte. Det ska dock komma riktig sådan till Xbox Series och PC framöver. Väldigt snyggt spel i vilket fall. En annan nyhet är en kamera som bland annat kan användas för att zooma in och för att scanna saker eller ta bilder. Och att Agent 47 är mer vig nu och kan klättra runt på mer saker, vilket ger spelet en annan vertikalitet.

Om man äger de gamla spelen går det att importera banorna och det man gjort i spelen till Hitman 3 (dock inte på PC just nu då de gamla spelen kom på Steam och trean är Epic-exklusivt i ett år, men en lösning är tydligen på gång) så man har alla spel i ett och de gamla banorna har dessutom fått samma grafiska uppdatering som trean. Detta har dock strulat för många spelare under launchperioden. Själv hade jag tillgång till alla gamla banor men jag fick 12 addons till min recensionskopia så jag misstänker att de bara slängde med allting.



Det har också varit struligt med buggar under launchveckan. Jag kunde inte klara Berlin eftersom sparfilen frös halvvägs in i banan, efter att tidigare ha krashat flera gånger. Det gick inte att ladda varken den manuella eller de automatiska sparfilerna. Som tur är går det ändå att köra vidare på nästa bana utan att klara föregående. Även i Argentina frös spelet så jag var tvungen att starta om, men då kunde jag köra vidare från samma sparfil. Utöver det har onlineanslutningen gått ner ett antal gånger, men den återupprättas på ett par sekunder så det är inte så farligt. Frågan är dock om det kommer komma något AAA-spel 2021 som inte har buggar och problem när det släpps. I pandemins spår är nog detta plus förseningar något att förvänta sig. I vilket fall tog IO Interactive igen kostnaden för projektet på mindre än en vecka och betygen är de bästa i serien just nu, så det ser bra ut för dem - särskilt om man jämför med Hitman 1 vars episodiska modell gick klart sämre ekonomiskt och fick utgivaren Square Enix att backa från projektet.



Slutsats
: Hitman 3 är som Hitman 1 och 2 - ett solitt, genomtänkt smygspel med grym bandesign och stort omspelningsvärde för de som fastnar. Gameplay är utöver ett fåtal förändringar detsamma som de tidigare spelen, så man vet precis vad man får. Launchveckan har varit lite strulig så man kan vänta om man vill slippa kraschar/buggar. Trilogin som helhet är dock riktigt bra och väl värd att spela igenom, det finns trots allt inga andra spel som dessa.



Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.