Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Dark Pictures: House of Ashes

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2021-10-30  |  274 besökare



  • Genre: Skräck
  • Släppdatum: 22 oktober 2021
  • Utvecklare: Supermassive Games
  • Utgivare: Bandai Namco
  • Plattform: PC / Xbox Series X|S / Xbox One / PS5 / PS4


T
redje delen av åtta i The Dark Pictures Anthology går år ett helt annat, mer övernaturligt håll, samtidigt som det mesta är sig likt rent spelmässigt.

I vanlig ordning handlar det om fem huvudkaraktärer som alla kan överleva alternativt dö beroende på de många val du gör. Storyn utspelar sig år 2003 under slutet av Irakkriget, då ett gäng marinsoldater tillsammans med en CIA officerare åker ner för att jaga kvarvarande massförstörelsevapen. Det tar dock inte lång tid innan saker och ting går snett och de hamnar i ett underjordiskt tempel med monster lurandes i skuggorna bakom hörnen i de trånga korridorerna…




När jag först såg trailern för House of Ashes tyckte jag att det var en ovanlig och intressant miljö, och Supermassive Games har lyckats rätt bra med att förmedla den typiska machostämningen man är van att se i krigsfilmer med sina barnsliga skämt och diverse arméjargon. Dialogen känns dock orealistisk till tider och lite för oseriös med tanke på deras uppdrag – det är inte samma trovärdighet som i till exempel Call of Duty. Att alla karaktärer är beväpnade med skjutvapen gör också att skräcken inte infinner sig på samma sätt som i Man of Medan eller Little Hope, utan det är mer fokus på action nu. Detta beror även till en viss del på att utvecklarna har dragit ner ordentligt på billiga jump scares.

Kärnan i spelet är däremot lika bra som alltid. Valen mellan ens karaktärer är roliga, och konsekvenserna ofta oförutsägbara. Jag hade fortfarande velat ha fler svarsalternativ än två, för ibland kan det bli väldigt svart eller vitt vad ens karaktär tycker om något. Något nytt som jag i alla fall inte har märkt innan är att det inte alltid är bra att lyckas sätta alla quick-time events, ibland kan man till och med råka döda någon när man instinktivt trycker på knapparna som man är van vid, så det gäller att tänka till lite extra. Som tur är har svårighetsgrader introducerats som gör quick-time events antingen lättare eller svårare, men jag tyckte det var lagom svårt på normal.



Annars är det mesta som sagt sig likt. Istället för en knapp för att springa kan varje karaktär ta fram en ljuskälla, men då rör man sig också långsammare. Kameran sägs vara friare men den är väldigt svår att kontrollera och blir snabbt frustrerande. Kontrollen kan man definitivt jobba mer på. Grafiken är fortfarande snygg med sina skuggor och ljuseffekter som höjdpunkter, däremot ser ansiktena konstiga ut med sina utstickande ögon, och jag märkte en del problem i mellansekvenser på Xbox One X med texturer som är suddiga ett tag innan de laddats in. Synd för det förstör lite av stämningen.




Slutsats: House of Ashes är absolut inte det läskigaste spelet i serien, och jag kan inte påstå att jag brydde mig om karaktärerna särskilt mycket förrän mot slutet. I och med militärtemat går spelet mer åt actionhållet med färre jump scares, något som jag i och för sig ville se mindre av, men jag upplevde inte samma tryckande stämning som i Lost Hope.

Dessutom är det mer film än spel än i tidigare delar - första 1.5 timmen består nästan enbart av mellansekvenser. Det kan vara rätt skönt ibland, men jag önskar mig mer spel och fler dialogval framöver. Vissa tekniska problem och den fortsatt klumpiga kontrollen hoppas jag även förbättras i nästa spel. Själva gameplay är dock fortfarande unikt och lyfts upp av det föredömliga röstskådespelet med Ashley Tisdale i spetsen, och storyn var spännande nog att jag ville fortsätta djupare i templet för att se vad som låg bakom de mystiska händelserna.



Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.