LG 50PK350N vs. LG 50PK550N
178 svar till detta ämne
Postad 08 March 2011 - 12:13
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Du har nog fastnat i hertz-träsket. Bluray ska spelas upp i 24Hz och inget annat. En tv som hanterar det korrekt kommer inte hacka. Samma sak gäller med 50 och 60Hz. 50 för PAL och 60 för NTSC 100Hz är inget annat än interpolering. Det är bara LCD som använder detta för att kompensera för att LCD-tekniken har dålig rörelseskärpa. Det gäller inte för plasma.
All film är inspelad i 24Hz och ska visas upp i 24Hz. DVD och TV i 50 el 60Hz beroende på källa. Du ska aldrig ngnsin spela upp bluray i 50 el 60Hz. Då kommer det att juddra/hacka 
Anledningen till att det hackade på expert var antagligen för att de spelade upp material i en frekvens som inte tvn kunde hantera korrekt. LGs PK modeller visar 24/50/60 korrekt så där har du inget att oroa dig för. Tack för svaret radiozo!  Blir till att köpa LG50pk350N från Komplett istället för den dyrare panasonicen då jag nu förstod att jag inte har något att oroa mig över angående uppseplning av 1080p-filmer mellan pcn och tvn även fast hz ligger på 60. THX låter också onödigt om man läser andra inlägg så jag lägger LG50pk550N på is. Tack igen!
Postad 08 March 2011 - 12:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
OT VM: Gjordes det aldrig försök att lagra 24p på dvd?
Skulle tippa på att de flesta NTSC filmer är idag lagrade som 24p på DVD-skivan. Effektivast så. Ut från Mpeg-dekodern kommer dock som regel 60i men vill minnas att t.ex. Toshiba hade en spelare som hämta ut 24p direkt från dekodern. Hanz_zon ...då jag nu förstod att jag inte har något att oroa mig över angående uppseplning av 1080p-filmer mellan pcn och tvn även fast hz ligger på 60...
Njae, om du spelar upp en 1080p24 film från din dator i 60 Hz (dvs du ställer in datorn på att ge en 60 hz signal ut, istället för det korrekta 24(23.96) Hz) så kommer du få problem (sk 3:2 judder). Men ja du har rätt på så sätt att sålänge du ställer in dina källor rätt så kommer en PK350 inte ge dig några problem, oavsett vilka siffror det står på klisterlapparna*.  (*) de borde ta bort de där klisterlapparna, gemene man förstår dem inte ändå - eller är det kanske det som är meningen...?
Redigerat av pacman, 08 March 2011 - 12:41.
Postad 08 March 2011 - 12:31
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tack för svaret radiozo! Blir till att köpa LG50pk350N från Komplett istället för den dyrare panasonicen då jag nu förstod att jag inte har något att oroa mig över angående uppseplning av 1080p-filmer mellan pcn och tvn även fast hz ligger på 60. THX låter också onödigt om man läser andra inlägg så jag lägger LG50pk550N på is. Tack igen!
Njaä. Du får ställa in din PC på 24Hz om du ska spela upp bluray. Själv så köpte jag en mediaspelare istället som automatiskt bytar frekvens efter källmaterialet så slipper man ändra manuellt i datorn hela tiden.
Redigerat av Unregistereddc471864, 08 March 2011 - 12:37.
Postad 13 March 2011 - 22:27
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för svaren pacman och radiozo. Ni har verkligen varit till hjälp!
Har en fråga angående DTS. Stödjer LG50pk350N det? Läste att den vanliga 350 (utan N), inte gör det.
Gör den inte det, är det då värt tiden/besväret att konvertera ens filmer från DTS till Dolby Digital?
Postad 13 March 2011 - 22:29
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har en fråga angående DTS. Stödjer LG50pk350N det? Läste att den vanliga 350 (utan N), inte gör det. Gör den inte det, är det då värt tiden/besväret att konvertera ens filmer från DTS till Dolby Digital?
Köp en riktig mediaspelare istället
Postad 13 March 2011 - 22:56
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Precis, eller en htpc, den tar allt, inget meck med playkanaler, hd filmer, bd iso eller vad man nu vill köra 
En liten tyst pc med XBMC, så flyter mkv och 24 hz utan ljudder
Redigerat av Garrett, 13 March 2011 - 23:01.
Postad 22 March 2011 - 22:39
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Går i tankarna på en 50PK350 för att uppgradera från min 4 år gamla 42" hd-ready lcd-tv. Ända jag är _lite_ orolig för är fortfarande eventuella inbränningar, det händer att jag somnar med tvn på, htpcn är dock inställd på att stänga av bildskärmen efter ~10min, borde inte kunna leda till några problem, right?
Finns det några fall där tex undertexter bränt fast och sedan inte gått bort alls?
Jag bör även märka ett rätt okej lyft bildkvalitésmässigt förmodar jag?
Postad 22 March 2011 - 23:33
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Jag kan kolla en hel kväll utan att undertexter syns som gosting, ända undantaget är när en bluray film visar en rad på det svarta fältet under då kan en svag ljusare remsa uppstå efter en film ,förmodlingen pga vitt på hel svart.
Postad 23 March 2011 - 08:14
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Har en fråga angående DTS. Stödjer LG50pk350N det? Läste att den vanliga 350 (utan N), inte gör det. Gör den inte det, är det då värt tiden/besväret att konvertera ens filmer från DTS till Dolby Digital?
Nej ingen LG PK stödjer DTS ljud, och nej det är absolut inte värt besväret att konvertera. Istället köper man en riktig mediaspelare.
Postad 23 March 2011 - 08:21
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Går i tankarna på en 50PK350 för att uppgradera från min 4 år gamla 42" hd-ready lcd-tv. Ända jag är _lite_ orolig för är fortfarande eventuella inbränningar, det händer att jag somnar med tvn på, htpcn är dock inställd på att stänga av bildskärmen efter ~10min, borde inte kunna leda till några problem, right? Finns det några fall där tex undertexter bränt fast och sedan inte gått bort alls?
Svar i ordning som frågorna ställts: Nej, Nej och Ja.
Postad 23 March 2011 - 16:59
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Svar i ordning som frågorna ställts: Nej, Nej och Ja.
Kanon, tackar!
Postad 26 March 2011 - 20:56
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har fått min LG50pk350N och haft den i 2 dagar nu. Tycker att tvn helt klart är prisvärd för 5999kr, men det är inget fantastisk med den måste jag påstå. Reflektionerna är ganska störande då jag gillar att kolla på tv på dagen, utan att behöva dra ner persienner och rullgardiner.
Min dator klarar inte heller av att spela upp bluray-filmer via hdmi men det är inte tvns "fel".
Största problemet jag anser mig ha är bilden. Funderar om den är som bilden ska vara på en ny lg50pk350N, eller om jag fått ett måndagsexemplar. Jag kan tycka att filmer i 720p kan se lite lätt plottriga ut om det är en person som står en bit bak i bakgrunden. Tycker att expert-lägena är svåra att ställa in bra och det skulle vara toppen om någon kunde länka och göra bildinställningar för denna tv-modell som alla kunde ta del av.
Sedan är såklart smaken som baken och alla gillar nog inte en sådan inställning, men jag skulle vara tacksam om någon kunde göra en sådan.
En sista sak var att jag läste att någon rekommenderade inställningen "film" (det stod nog homecinema men det har inte jag). De bildinställningar som finns för mig är livfull, sport, standard, film spel, expert 1, expert 2 samt aps-auto power save. Jag tycker att "sport" blir mest rättvis med tanke på ljus och färg. Alla andra inställningar ang. bilden är disiga, mörka och ganska färglösa enligt mig. Funderar om det ska vara så eller om jag, som sagt, fått ett måndagsexemplar? Måste man också alltid stänga av energispar (när man vill ha den ljusare bilden) varje gång tvn stängs av, om nej, hur gör man då? Testade att ställa in ett expertläge men det blev mycket sämre än "sport-inställningen". Vill hitta ett läge som är bättre än sport-läget, om det nu går eller om det inte är enkelt & möjligt för en gröngöling som mig.
Tack för svar på förhand!
Postad 26 March 2011 - 22:12
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Faktum är att film (cinema heter det på min 250. Jag kör med engelskt språk. Vet inte vad det heter exakt på svenska) är den som är mest korrekt. Du är nog van vid att titta på en felinställd bild helt enkelt 
Sport tycker jag är helt fruktansvärd. Inte en enda färg som är rätt på den inställningen.
Samma med de andra presetsen. De är fel allihopa.
Lite brus i bilden har du på alla plasmor.
Expertinställningarna är för experter dvs folk som har mätverktyg att ställa in med.
Du kan försöka ställa in med DVE annars. Det blir lite bättre då.
Du kommer dock märka att du hamnar rätt nära film-läget även efter en kalibrering med DVE.
Själv så kör jag med film-läget med mindre justeringar. Tycker det är en mycket bra och naturlig bild.
Redigerat av Unregistereddc471864, 26 March 2011 - 22:23.
Postad 26 March 2011 - 22:24
c5j
-
c5j
-
Rookie
-
4 inlägg
Går i tankarna på en 50PK350 för att uppgradera från min 4 år gamla 42" hd-ready lcd-tv. Ända jag är _lite_ orolig för är fortfarande eventuella inbränningar, det händer att jag somnar med tvn på, htpcn är dock inställd på att stänga av bildskärmen efter ~10min, borde inte kunna leda till några problem, right? Finns det några fall där tex undertexter bränt fast och sedan inte gått bort alls?
Har haft min 50PK350N i 4 månader. Hysteriskt mycket bild för pengarna. Inget att fundera på. Köp! Visst några fler HDMI-portar och lite mera lull-lull, men då får man kliva upp många tusen i pengar, bilden blir inte mycket bättre iaf. Expertlägena är guld dessutom.
Postad 28 March 2011 - 00:19
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Faktum är att film (cinema heter det på min 250. Jag kör med engelskt språk. Vet inte vad det heter exakt på svenska) är den som är mest korrekt. Du är nog van vid att titta på en felinställd bild helt enkelt  Sport tycker jag är helt fruktansvärd. Inte en enda färg som är rätt på den inställningen. Samma med de andra presetsen. De är fel allihopa. Lite brus i bilden har du på alla plasmor.
Expertinställningarna är för experter dvs folk som har mätverktyg att ställa in med. Du kan försöka ställa in med DVE annars. Det blir lite bättre då. Du kommer dock märka att du hamnar rätt nära film-läget även efter en kalibrering med DVE. Själv så kör jag med film-läget med mindre justeringar. Tycker det är en mycket bra och naturlig bild.
Ska bilden vara mörkare och gul-disig när man kör på inställning "film" & "spel" ? Dessa lägen jämfört med sport, där det är ljusare, fylligare/klarare färger, men där det ändock inte känns riktigt okej med färgerna, skulle jag vilja få reda på om det är fel på tvn... (känns som att sport är bättre då det verkar vara klarare färger och ljusare bild, men enligt mig, inte bra ändå). Det tycker jag inte låter som ett fullt funktionabel tv, men det kanske ska vara så? Film-läget för mig är inställt med 80 i kontrast, 50 i ljusstyrka, 50 i skärpa, 50 i färg, Färgton 0, färgtemperatur w30, dynamisk kontrast av, dynamisk färg av, brusreducering av, gamma - mellan, svartnivå - auto, filmläge av, färgskala standard, kantförbättring av, xvYCC - auto. Dessutom märkte jag idag att den buzzar ganska högt. Kan höra det på 2,5-3 m avstånd och man kan verkligen urskilja det, inget jag som person har så lätt att bara "släppa" när jag väl vet att det finns där. Då har jag lättare att fokusera på buzz-ljudet istället för det man tittar på tvn, tyvärr... Hur mycket "ska" den buzza, hur mycket är "normalt"? På familjens 37 tums finlux hd-ready plasma hör man endast ett näst intill icke-hörbart ljud om man håller örat klistrat bakom tvn. Så lite buzz vill jag också ha. "Ska" det även vara så med denna tv, trots att den är från en annan leverantör & med en större tum? Är det normalt? Det låter ungefär som att ha volymen på 1 och att försöka sova till det, med andra ord ganska störande. Har även redan fått in-bränningar efter att ha haft den kopplad till pcn i 1,5 tim där man kan se kanter från fönster när man ex. byter kanal.
Postad 28 March 2011 - 06:04
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag kan bara uttala mig om min 60" PK250 men ngn buzzing eller IR finns inte på min. Verkar som det är vanligare på 50" om man går efter klagomålen på det här forumet. Eller så hör jag inte buzzingen. Har iofs en dator som surrar lågt alltid vid tvn. Den kanske överröstar tvn
Sen är det upp till dig att ställa in den bild du vill ha. Gillar du inte korrekt inställd bild så gör du inte det.
Rekommenderar DVE HD Basics där de förklarar varför bild ser ut som den gör. Rätt smidig hjälp att ställa bilden så bra det går utan att använda ett kalibreringsverktyg.
Redigerat av Unregistereddc471864, 28 March 2011 - 06:32.
Postad 28 March 2011 - 07:41
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Hanz_zon
Läs gärna den här pdf filen ..
Mycket bra+använd DVE
2008_49.pdf 1.48MB
49 Antal nerladdningar
Helt klart låter det som att du är lcd skadad
Mitt tips är att du kör expert läge..
Kontrast ca 90
Ljusstyrka 48-52 beroende beroende på hur ljust de är i rummet.
H skärpa 50
V skärpa 50
gamma mellan
Färgtemp varm
Allt annat som de är eller av...Energiläge av.
Och så kör du den bilden några dagar och ser en drös Blu-Ray filmer å spelar..
Sen ändrar du färgtemp till kall och vad du tycker..
Hade främmande igår av svärfar som skulle se hockey och han tyckte att min bild inte var nog ljus..
Ändrade bara färgtemp till kall och han fick den blåvita vithet han ville åt.
Han är van sin lcd .
Men färgtemp varm är de man ska ha om man vill ha rätt färgtemp.
Om man bryr sog om sånt.
Postad 28 March 2011 - 07:45
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag hade samma problem till en början då jag var van vid min Sony LCD som inte kan visa rätt bild överhuvudtaget. Den är blå hur man än gör
Postad 28 March 2011 - 08:43
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Kommer ihåg att du i början gillade kall bättre
Tog nån dag innan du vant dig med varm ?
Postad 28 March 2011 - 09:12
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Kommer ihåg att du i början gillade kall bättre Tog nån dag innan du vant dig med varm ?
Ett par veckor tog det nog. Tom ställt om mina datordisplayer också då de också var helt felinställda.
Postad 29 March 2011 - 15:00
Forssis
-
Forssis
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej! Jag funderar över vilken maximal upplösning man kan åstadkomma om man kopplar en pc till LG50pk550N / LG50pk550 / LG50pk350N och spelar upp film eller spelar dator-spel, samt vilken HZ tvn klarar av att hantera vid respektive aktivitet (via hdmi-porten) på pcn?
En annan kort fråga är om THX-Certing verkligen ger så ökad bildkvalitet som jag hört att det ska göra, eller om man lika gärna kan justera detta och få det näst intill identiskt på LG50pk350N?
Slutligen undrar jag om man kan våga köpa tvn på Internet via komplett, eller om det är mer värt att köpa tvn på en lokal affär istället, för några extra hundralappar/tusenlappar?
Mvh/Sebastian Hansson 
Jag köpte min plasma genom Komplett och tycker att det fungerade mycket bra. Hade en del mailkontakt med dom innan och de svarade snabbt och konkret på de frågor jag hade. Sedan beställde jag TVn och hämtade upp den på Stockholms pick up förmiddagen efter. Jag har innan dragit mig lite för att beställa saker på nätet då jag gärna vill ha någon person att besöka om det blir problem i framtiden. Nu vet jag att jag alltid kan besöka pick up och skälla på killen där om jag skulle behöva Jag har bara en erfarenhet av komplett men denna är dock väldigt god. Rekomenderas.
Postad 06 April 2011 - 21:25
henkebonk
-
henkebonk
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej alla glada!
Jag står också i valet mellan 550 och 350.
En sak jag undrar över är en designdetalj på 550. Har den en blå ton på någon av kanterna runt tv:n?
Kan inte riktigt avgöra detta från bilderna som finns och jag har lite svårt för dessa blåtintande och rödtintade glas...
Tack på förhand!
/H
Postad 06 April 2011 - 22:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hej alla glada!
Jag står också i valet mellan 550 och 350.
En sak jag undrar över är en designdetalj på 550. Har den en blå ton på någon av kanterna runt tv:n?
Kan inte riktigt avgöra detta från bilderna som finns och jag har lite svårt för dessa blåtintande och rödtintade glas...
Tack på förhand!
/H
Nej den är helt svart som alla LGs modeller.
Postad 08 April 2011 - 08:44
Unregistered0ee9a922
-
Unregistered0ee9a922
-
Rookie
-
2 inlägg
en snabb fråga vilka sladdar kan jag förvänta mig i lådan till tvn?
sist köpte jag extra och fick dubbletter i onödan.
tack på förhand
Postad 08 April 2011 - 09:02
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
en snabb fråga vilka sladdar kan jag förvänta mig i lådan till tvn? sist köpte jag extra och fick dubbletter i onödan. tack på förhand
Jag fick inga extra kablar med min 250. Strömkabel ingick givetvis
Postad 08 April 2011 - 09:52
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
som sagt finns inga extra kablar ,det du behöver är en antenn kabel för att få bild. De är snälla nog att skicka med strömkabel  även på pk350n
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 08 April 2011 - 09:53.
Postad 16 April 2011 - 00:49
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hanz_zon
Läs gärna den här pdf filen .. Mycket bra+använd DVE
2008_49.pdf 1.48MB
49 Antal nerladdningar
Helt klart låter det som att du är lcd skadad
Mitt tips är att du kör expert läge.. Kontrast ca 90 Ljusstyrka 48-52 beroende beroende på hur ljust de är i rummet. H skärpa 50 V skärpa 50 gamma mellan Färgtemp varm
Allt annat som de är eller av...Energiläge av.
Och så kör du den bilden några dagar och ser en drös Blu-Ray filmer å spelar..
Sen ändrar du färgtemp till kall och vad du tycker..
Hade främmande igår av svärfar som skulle se hockey och han tyckte att min bild inte var nog ljus.. Ändrade bara färgtemp till kall och han fick den blåvita vithet han ville åt.
Han är van sin lcd .
Men färgtemp varm är de man ska ha om man vill ha rätt färgtemp. Om man bryr sog om sånt.
Tack så mycket för hjälpen moparman! (Även stort tack till radiozo)
Postad 16 April 2011 - 00:54
Hanz_zon
-
Hanz_zon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har nu återsänt min tv till InWarehouse för det buzzande ljudet. Eftersom att 14 dagar passerat (lite dumt att beställa tvn och få den samma dag som man åker utomlands, så att den hinner komma fram samma dag som man åker iväg, och när man väl kommer hem, upptäcker att den låter hemskt...) fick jag försöka att genom telefonkontakt beskriva mitt problem.
Då sa de att jag skulle sitta på 4 meter avstånd med ungefär 70 i kontrast och med låg gamma. Inte bara blir bilden sämre utan det hörs ingen förbättring. På frågan om ljudet överröstar tv/film när man kollar på normal-volym så är svaret, nej... men det finns där och är som värst när man på kvällen vill se tv och andra sover i huset och därav behöver har låg volym.
Jag fick skicka in den efter mycket om och men. Trots det säger de att de inte tänker betala för varken frakt eller arbetskostnad, om det visar sig att de anser att tvn inte är defekt. Då får jag en räkning på MINST 1000 kr (då jag bor i Hudiksvall och det kostar 450 kr med hemfrakt, alternativt 380 kr för företagspaket), så jag hoppas verkligen att de löser detta förskräckliga miss-ljud då jag inte har lust eller möjlighet att betala ännu mer för denna tv.
Största problemet är att jag är ganska tjinkig och har väldigt god hörsel. Flera vänner säger att de inte stör sig alls eller knappt hör ljudet...andra stör sig likväl som mig.
Postad 16 April 2011 - 06:02
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Du blev nöjd med bilden då
Finns tyvärr risk att du inte blir nöjd eller att du får testa flera apparater.
Min hör jag bara om jag lägger huvudet bakom tv sent på kvällen.
Nu har jag dock inte perfekt hörsel.
Tjejen har ett fåtal ggr hört att den låter när hon gått förbi tv och jag haft vittvätt på..
Men kanske du skulle störa dig.
Alltid svårt med hur man hör saker och hur man störs.
Min dvd tjuter då högre.
Laptop på bordet låter högre.
PS3 susar mer och den tycker jag är näst intill tyst.
Vill du va helt säker på en tyst tv så är de lcd som gäller.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|