Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Samsung LE-40M61BX

1245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 september 2005 - 10:20

cjs
  • cjs
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Samsung LE-40M61BX (LCD) verkar riktigt het! 8ms och 40" samt 5000:1 kontrast borde göra den till ett kanonalternativ till plasma (vilka jag undviker pga inbränningsrisken)! Funderar på att införskaffa den inom kommande månaden. Vad tror ni andra, bra eller anus?

http://www.samsung.c...tv/le40m61b.asp

Redigerat av Guppa, 15 april 2006 - 00:15.


#2

Postad 19 september 2005 - 11:06

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Har inte sett den in-action än, finns den att beskåda i någon affär i Stockholm?

Har spanat länge efter en samsung, kan bara hoppas denna är en succé!

Redigerat av Guppa, 15 april 2006 - 00:11.


#3

Postad 19 september 2005 - 15:31

Krisch
  • Krisch
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Ja, synd bara den är lite väl dyr för min plånbok. Fyndbörsen tar 31355 kr för den.

#4

Postad 19 september 2005 - 16:57

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Den har en riktigt bra bild, svärtan känns svart. Faktiskt om något svartare än Samsungs plasma med 10000:1 i kontrast.

Däremot uppnås det på ett inte helt optimalt sätt, den har nämligen 5000:1 i "dynamisk" kontrast vilket innebär att den processar bilden hela tiden. Jag har inte hunnit testa den nog ännu för att hitta om man kan välja hur agressiv man vill att den ska arbeta med kontrasten för som den är från start så tenderar den till att "krossa svärtan" dvs att mörka områden flyter ihop och blir bäcksvarta till bekostnad av att information i bilden försvinner.

Så den ser riktigt bra ut men behöver tweakas på kontrasthanteringen.

#5

Postad 21 september 2005 - 11:19

xpern
  • xpern
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag kollade in Samsung 40M61 idag på expert i Täby Centrum. TV'n matades med en Philips DVD spelare över HDMI. Det såg alldeles, alldeles.. fördjävligt ut! Jag frågade säljaren om varför det såg så illa ut, och han sa: klart att det ser illa ut, den matas ju av en Philips. Det ser illa ut vart man kopplar in den där spelaren, och vi har valt att koppla in den bättre (Samsung) spelaren på Pioneer plasman.

De lär ju inte sälja så många 40M61 med den uppkopplingen iallafall. :huh:

Nu till en fråga (kanske i fel forum). Vilka DVDspelare passar till stora högupplösta lcd'er? Eftersom jag har en vanlig 25" tv hemma ser jag inte skillnad på en spelare köpt på ICA och en high-end spelare. Vad ska man tänka på och vad är minimikrav för att driva en högupplöst TV?

#6

Postad 21 september 2005 - 11:49

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Om den är dålig med DVD-spelare, hur ser det då ut med vanlig analog TV? Förmodligen inte bättre *suck*

Köper nog en vanlig Panasonic CRT snart, blir trött på att hela tiden leta och fundera på om det kommer att se bra ut hemma....

#7

Postad 21 september 2005 - 12:32

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0
Undrar om denna är lika bra som en plasma??

#8

Postad 21 september 2005 - 14:42

maanslongbow64
  • maanslongbow64
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Den måste vara ett hett LCD alternativ, EISA har ju ändå utsett den till LCD of the year....måste menas något med det. Designen är nästan oklanderlig och ja, en bra dvd spelare typ s-97 gör väl säkert rättvisa? Säljer min bil för att köpa denna.... :huh:

#9

Postad 21 september 2005 - 15:14

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Jag kollade in Samsung 40M61 idag på expert i Täby Centrum. TV'n matades med en Philips DVD spelare över HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken Philipsmodell? Prisklass?

#10

Postad 21 september 2005 - 15:24

Unregistered8aaa3649
  • Unregistered8aaa3649
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Antagligen dvp9000 pris cirka 3-3500sek

#11

Postad 21 september 2005 - 18:17

xpern
  • xpern
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Du gissar antagligen rätt, den såg ut som en DVP900. Vet dock inte säkert.

#12

Postad 22 september 2005 - 09:32

Bira
  • Bira
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
nån som vet något annat ställe i sthlm som har denna uppkopplad?
Expert i täby verkar ju inte riktigt pålitliga.
Skulle vara bra att få jämföra denna med samsungs 42" plasma eller den kommande Hitachi 6600.
om den vinner en massa priser kan den ju inte vara helt kass tycker man ju :huh:

#13

Postad 22 september 2005 - 09:34

Unregistered766bf722
  • Unregistered766bf722
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Lars Bengtsson (S:t Eriksplan) har den uppkopplad brevid Samsungs 42". Där finns även Hitachi 6600 och Sonys nya 40".

Samsungen är riktigt snygg och bilden är grym.

#14

Postad 22 september 2005 - 09:47

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0

Lars Bengtsson (S:t Eriksplan) har den uppkopplad brevid Samsungs 42". Där finns även Hitachi 6600 och Sonys nya 40".

Samsungen är riktigt snygg och bilden är grym.

<{POST_SNAPBACK}>


Så vilken hade bäst bild då???

#15

Postad 22 september 2005 - 23:31

Unregistered766bf722
  • Unregistered766bf722
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Gick inte att avgöra. De körde tv-sändning på Samsungen och HD-material på Sonyn.... Men bilden på Samsungen var riktigt skarp och det fanns inga eftersläpningar alls. Bästa jag sett med vanlig tv-sändning. Ska be dem koppla in en HDMI-spelare till både Samsungen och Sonyn så att man kan jämföra. Det står mellan dem för min del iaf.

Samsungen är snäppet dyrare men snyggare och mer påkostad design, verkar kunna leverera en något bättre bild än Sonyn. Dessutom har den vga-ingång vilket Sony inte har.
Sonys plus-sida är då att den är några tusingar billigare och har ändå riktigt bra bild, inget fel på designen där heller. Sen är det ju en Sony =)
Svårt val....

EDIT: Såg nu att priserna på dessa tv-apparater är jämförbara.... Skiljer bara hundralappar...

Redigerat av Unregistered766bf722, 22 september 2005 - 23:38.


#16

Postad 23 september 2005 - 08:04

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Nu har jag också ledsnat på att vänta och den här Samsungen verkar helt grym. Jag var redan inne på modellen innan, 40M51, men den här verkar ju t o m ännu vassare.

Nu blir det denna eller Pioneers 436'a, måste bara jämföra dom två på plats någonstans. Antar att Lars Bengtsson har båda och kan köra en demo.

Någon som redan har jämfört dessa två och har kommentarer? Jag som många andra får eksem av plasmans tendens till inbränning, vilket är ett stort plus för Samsungen. Att LCD dessutom har dubbla livslängden och fungerar bättre med PC är ju inget minus heller!

Skål!

/ PG

#17

Postad 23 september 2005 - 08:37

Krisch
  • Krisch
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag har exakt likadan fundering som kaki, med tillägg: är denna bättre än 40R51?

Så fram med synpunkter :P

#18

Postad 23 september 2005 - 10:22

Bira
  • Bira
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har precis vart inne och kollat på denna skärm hos Lars Begtsson och bilden är riktigt bra :P

i den prisklassen pushade säljaren iofs för PV500 som ett bättre alternativ,fast iofs kostar bägge burkarna en bit över 30K där.

Nån som har några åsikter om denna vs PV500?

Nån som vet om det är någon skillnad på den som LB säljer som heter LE-40M61B jämfört med den som heter LE-40M61BX som t.ex Dustin har?


OT: han pushade rätt mycket för en Receiver från Sony som heter STR-DB2000 också när jag frågade om det fanns nån form av splitter så jag kan köra in 2-3 optiska ljudsignaler i en optisk ingång på min gamla HK,nån som har denna eller vet om det är en bra receiver för 3500:- ?

#19

Postad 23 september 2005 - 11:02

CJNE
  • CJNE
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut, jag som hade tänkt väna tills det dyker upp bra skärmar med inbyggd DVB-T tuner :P
Är också väldigt intresserad av omdömmen från folk som sett den!

#20

Postad 23 september 2005 - 11:06

Unregistered766bf722
  • Unregistered766bf722
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
När jag var hos LB frågade jag vad skillnaden mellan denna var och 40R51. Den här har en helt ny panel (Sony använder sig av samma i deras nya) och har inga tendenser till eftersläpningar, vilket 40R51 har enligt säljaren. Om jag inte minns fel så står de typ bredvid varann så det är bara att jämföra om man har vägarna förbi....

#21

Postad 23 september 2005 - 14:47

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Kom igen nu, fler reflektioner och kommentarer tack!?! :)

Är det någon som sett den mot Pioneer's 436'a?

#22

Postad 23 september 2005 - 21:35

patlab
  • patlab
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag blev väldigt nyfiken på denna skärmen, men som vanligt är det alltid butiker i sthlm som verkar ha den inne först. Ingen från lilla malmö som känner till någon obskyr butik som brukar ha det senaste inne först ?

#23

Postad 25 september 2005 - 16:04

palle102
  • palle102
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hur ska man ansluta hemmabioförstärkaren då den saknar audio out???

#24

Postad 25 september 2005 - 18:44

Unregistered766bf722
  • Unregistered766bf722
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Den har visst audio ut:

Postad bild

#25

Postad 27 september 2005 - 12:05

cjs
  • cjs
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hur ser tillhörande väggfäste ut? Kan man ha den snyggt på väggen eller kommer den "stå ut" en bra bit så det ser fult ut från sidan?

Ruskigt sugen på denna TV nu..

#26

Postad 27 september 2005 - 12:27

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Jag också (sugen på 40M61), vet bara inte om den är värd de extra pengarna mot 40M51? Någon som kunnat jämföra de två?

#27

Postad 27 september 2005 - 13:08

tisdag
  • tisdag
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!
Har läst på i det här och andra forum ett bra tag nu. Var ursprungligen inne på plasma (pv500), men kan inte komma ifrån det här med risken för inbränning. Vill gärna att jag (och andra utanför min kontroll..) ska kunna använda tv:n till xbox(360 så småningom), tv-kanaler med loggor etc helt utan "säkerhetsåtgärder" Kunna somna framför tv:n utan att vakna med en permanent bild så att säga.

Har nästan bestämt mig för samsung LE40M61B. Men när jag laddade hem manualen så är det första man stöter på en rad beskrivningar av typer av användning, långvariga stillbilder etc, som bör undvikas för att inte orsaka "skador" i bilden. Vad är nu detta? Trodde att LCD var helt safe på det här området.

Någon som vet hur det ligger till?

#28

Postad 27 september 2005 - 14:04

Unregistered424d4bd8
  • Unregistered424d4bd8
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
http://www.dvdforum....t=shoart&id=166

#29

Postad 27 september 2005 - 14:08

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Skulle man bli orolig och tveksam för att det står varningstexter i manualen så skulle man ju aldrig kunna köpa någonting.

#30

Postad 27 september 2005 - 14:10

xpern
  • xpern
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Visst kan man få inbränningar på en LCD TV, men man måste nog jobba bra för att åstakomma det. Jag såg en liten Philips på Siba (Kungsgatan i Sthlm) med ordentlig inbränd DVD meny. Själv trodde jag det var omöjligt, min dator lcd står på för jämnan hemma och inte har den tagit skada av det. Kanske har det med ljusstyrka att göra.

#31

Postad 27 september 2005 - 14:19

tisdag
  • tisdag
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tja, oron i mitt fall handlar ju om att jag inte vill välja den här skärmen på felaktiga grunder. Har som sagt redan sett i alla guider etc att LCD inte ska ha de här problemen. Jag undrar mest bara varför, om problemet inte existerar, tas det upp på det här sättet i manualen? :)

#32

Postad 27 september 2005 - 14:20

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
föregående Samsung modell hade ju problem med upplösningen från dator via HDMI..., dvs att man inte kunde köra native 1366x768,

ingen som vet hur det är med denna?

#33

Postad 27 september 2005 - 14:22

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

http://www.dvdforum....t=shoart&id=166

<{POST_SNAPBACK}>


Faktiskt så har det hänt en del på lcd/plsamafronten sedan 2004 då denna artikel är ifrån. Så den kanske man ska ta med en liten nypa salt.
Betraktningsvinkel t.ex. på min Samsung kan jag se skärmen bra i 170-176 graders vinkel, men vem sjutton sitter och kollar på tv i den vinkeln?
Kontrast, respostid etc har förbättrats. Prisbilden är en helt annan. Dessutom så är ju lcd alltid högupplösta, till skillnad från många plasmamodeller.

Jag tycker att LCD idag sopar mattan med Plasma!

#34

Postad 27 september 2005 - 14:23

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

föregående Samsung modell hade ju problem med upplösningen från dator via HDMI..., dvs att man inte kunde köra native 1366x768,

ingen som vet hur det är med denna?

<{POST_SNAPBACK}>


Samsungarna brukar inte ta pc-bild över hdmi. Pc-kör du med VGA, Jag tror att det gäller även denna.

#35

Postad 27 september 2005 - 14:25

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0

Faktiskt så har det hänt en del på lcd/plsamafronten sedan 2004 då denna artikel är ifrån. Så den kanske man ska ta med en liten nypa salt.
Betraktningsvinkel t.ex. på min Samsung kan jag se skärmen bra i 170-176 graders vinkel, men vem sjutton sitter och kollar på tv i den vinkeln?
Kontrast, respostid etc har förbättrats. Prisbilden är en helt annan. Dessutom så är ju lcd alltid högupplösta, till skillnad från många plasmamodeller.

Jag tycker att LCD idag sopar mattan med Plasma!


Personligen tycker jag att det är bättre TV bild på plasma än på lcd, men den trenden kommer väl att ändras inom en snar framtid väl.

#36

Postad 27 september 2005 - 14:26

tisdag
  • tisdag
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Visst kan man få inbränningar på en LCD TV, men man måste nog jobba bra för att åstakomma det. Jag såg en liten Philips på Siba (Kungsgatan i Sthlm) med ordentlig inbränd DVD meny. Själv trodde jag det var omöjligt, min dator lcd står på för jämnan hemma och inte har den tagit skada av det. Kanske har det med ljusstyrka att göra.

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter ju rimligt att det har med ljusstyrka att göra. Har aldrig märkt något på mina lcd-skärmar till datorn. Men då har jag ju iofs skärmsläckare som går in efter 10 min. :)
Så om man skulle uppskatta vad som behövs för att ställa till något så borde det kanske röra sig om ett dygns stillbild snarare än ett par timmar..?

#37

Postad 27 september 2005 - 17:54

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0

föregående Samsung modell hade ju problem med upplösningen från dator via HDMI..., dvs att man inte kunde köra native 1366x768,

ingen som vet hur det är med denna?

<{POST_SNAPBACK}>


Samsungarna brukar inte ta pc-bild över hdmi. Pc-kör du med VGA, Jag tror att det gäller även denna.

<{POST_SNAPBACK}>



så om jag har htpc så kan jag inte koppla den via hdmi?

är det så du menar?

#38

Postad 27 september 2005 - 18:29

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

  • 660 inlägg
  • 0
theclickstore, http://www.theclicks...roduct_id=90993

har sänkt priset en bra bit idag men.....

...man undrar lite över butikens seriositet!
Dels finns inte TV:n i lager (vilket dom iofs inte är ensamma om) dels är i princip alla deras övriga priser på platt-TV rena fantasier och verkar gripna ur luften alternativt har man sovit i ett par år och inte förstått att priser har sjunkit.

Nå'n som vet nåt om denna kufiska butik
...som alltså har ett "kalaspris" på LE-40M61BX

H.S.

#39

Postad 27 september 2005 - 18:34

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0

theclickstore, http://www.theclicks...roduct_id=90993

har sänkt priset en bra bit idag men.....

...man undrar lite över butikens seriositet!
Dels finns inte TV:n i lager (vilket dom iofs inte är ensamma om) dels är i princip alla deras övriga priser på platt-TV rena fantasier och verkar gripna ur luften alternativt har man sovit i ett par år och inte förstått att priser har sjunkit.

Nå'n som vet nåt om denna kufiska butik
...som alltså har ett "kalaspris" på LE-40M61BX

H.S.

<{POST_SNAPBACK}>


Såg också priset på denna, men man undrar ju verkligen varför dem har skyhöga priser på allt annat??

#40

Postad 27 september 2005 - 20:37

gnobbel
  • gnobbel
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Angående the Clickstore
Enligt utvärderingen på Pricerunner,clickstore
verkar den väl vara OK iaf. Har även tokbillig frakt, 76 spänn.

#41

Postad 27 september 2005 - 20:58

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
var ju inte så mycke billigare..., eller?
27000:-
kostar ju 28700:- på Dustin.
-----
Synd bara om denna inte klarar av datorn via HDMI, som man tycker att den BÖR göra!

Kan inte tillverkarna fatta att man vill kunna använda den som en dataskärm också, å då e de ju klart att man vill köra DVI/HDMI å inte VGA!

Hade nog slagit till på denna skärm om den hade grejat detta!

#42

Postad 27 september 2005 - 21:12

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

theclickstore, http://www.theclicks...roduct_id=90993

har sänkt priset en bra bit idag men.....

...man undrar lite över butikens seriositet!
Dels finns inte TV:n i lager (vilket dom iofs inte är ensamma om) dels är i princip alla deras övriga priser på platt-TV rena fantasier och verkar gripna ur luften alternativt har man sovit i ett par år och inte förstått att priser har sjunkit.

Nå'n som vet nåt om denna kufiska butik
...som alltså har ett "kalaspris" på LE-40M61BX

H.S.

<{POST_SNAPBACK}>


Spelar ju inte så stor roll eftersom du för 100:- kan betala efter 3 månader finansierat via wasa kredit.
Fast det kräver ju att du uppfyller wasa kredits krav :)

#43

Postad 27 september 2005 - 21:43

gnobbel
  • gnobbel
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

var ju inte så mycke billigare..., eller?
27000:-
kostar ju 28700:- på Dustin.
-----
Synd bara om denna inte klarar av datorn via HDMI, som man tycker att den BÖR göra!

Kan inte tillverkarna fatta att man vill kunna använda den som en dataskärm också, å då e de ju klart att man vill köra DVI/HDMI å inte VGA!

Hade nog slagit till på denna skärm om den hade grejat detta!

<{POST_SNAPBACK}>


Var har du läst att det inte går att koppla in datorn genom HDMI:n. PÅ Samsungs hemsida står det för denna skärm:

Koppla TV till dator. Eller tvärtom.
En Samsung LCD TV kan fungera som en PC-monitor, likväl som en tv – utan att kompromissa med bildkvaliteten. Dessutom får du bästa tänkbara ljus, upplösning och skärmstorlek till din dator.

http://www.samsung.c...p?page=Features

#44

Postad 27 september 2005 - 22:47

maanslongbow64
  • maanslongbow64
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Förresten, vad är det som ni har emot VGA, själv kör jag med VGA på min LCD istället för dvi som jag kör till projen, det syns ABSOLUT ingen skillnad. Dessutom borde samsungen ta emot från hdmi med. Den här monitoren skall ägas av mig inom en snar framtid. Ho ho!

#45

Postad 28 september 2005 - 09:16

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Tja, antar att man får skynda sig, för på clickstores hemsida står det 21516:- för TVn. Något måste ju bara vara fel.....


edit: Löste sig, de anger tydligen priset ex. moms.... *suck* Nåja, var ju glad en liten stund i alla fall :)

Redigerat av Unregistered8f861f5e, 28 september 2005 - 09:18.


#46

Postad 28 september 2005 - 10:10

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Ja fasen, nu är man rejält sugen på den här skärmen....den verkar rocka!

Frågan är hur den står sig mot Pioneer's 436'a som sagt? Fortfarande ingen som sett dom "side by side"?

#47

Postad 28 september 2005 - 10:28

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Var har du läst att det inte går att koppla in datorn genom HDMI:n. PÅ Samsungs hemsida står det för denna skärm:

Koppla TV till dator. Eller tvärtom.
En Samsung LCD TV kan fungera som en PC-monitor, likväl som en tv – utan att kompromissa med bildkvaliteten. Dessutom får du bästa tänkbara ljus, upplösning och skärmstorlek till din dator.

http://www.samsung.c...p?page=Features

<{POST_SNAPBACK}>


den tidigare versionen Samsung LE-40R51 (som det förrästen är ett sanslöst bra pris på just nu) hade problem med det, och att man fick köra via VGA istället!

Jag vill kunna köra digitalt från datorn.

Angående skillnaderna i bildkvalitet mellan VGA och DVI råder det då tydligen delade meningar om..., vissa påstår också att skillnaden är enorm.

#48

Postad 28 september 2005 - 11:40

cjs
  • cjs
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hur är det med "sorgkanter" med denna TV? Var inne på ONOFF idag och jag stör mig på att i princip alla widescreen-skärmar visar film MED de svarta kanterna uppe och nere! Det är väl därför man köper widescreen delvis, för att kunna slippa dem?!

Har inte alla TV-apparater autozoom eller vad?

#49

Postad 28 september 2005 - 14:43

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Hur är det med "sorgkanter" med denna TV? Var inne på ONOFF idag och jag stör mig på att i princip alla widescreen-skärmar visar film MED de svarta kanterna uppe och nere! Det är väl därför man köper widescreen delvis, för att kunna slippa dem?!

Har inte alla TV-apparater autozoom eller vad?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej. De visar 16:9 om siganlen är 16:9 (1,85:1)

Du köper en WS för att kuna se WS matrial (16:9) i "fullskärm"

Men om du har en dvd med 2,35:1 så blir det svarta blakr uppe och nere. Zoomar du en sån bild får du fel AR. Det finns däremot vissa dvd-spelare som kan zooma bilden så att du beskär 2,35:1 till 1,85:1

Har inte sett någon ws-tv med den typ av zoom du refererar till

#50

Postad 28 september 2005 - 14:49

dipp0
  • dipp0
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
När ska tillverkarna fatta att vi vill kunna köra HTPC i native upplösningen. Hur svårt kan det vara?

I och för sig blir det nog inte helt värdelöst i 720p, om nu ens grafikkort pallar, och det gör ju dom flesta nya.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.