Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iriver Clix vs iAUDIO D2

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2007 - 03:13

kissboll
  • kissboll
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har kollat runt lite bland utbudet av flashbaserade mp3/ogg spelare som klarar av video med minst 4GB minne och fastnade tillslut för Clix och D2.
De kostar lika mycket (runt 2000:-, observera att lägstapriset för clix inte stämmer atm.) och jag tycker båda har sina för- och nackdelar.

clix - iriver Clix
Det som väger mest emot för clix är dess sagda MP11 tvång.
Kan man på något sätt komma förbi MP11 tvånget för clix och ha den som vanlig UMS-enhet? (kanske med en firmware uppdatering eller nått annat program?)

D2 - iAUDIO D2
De som väger mest emot D2an är dess touchscreen.
Ni som har en D2. Hur tycker ni touch-skärmen funkar? Blir den repig, kladdig, suddig, krossad, matt, förlorar den känseln? Måste man ha pet-pinne?

som läget är nu lutar jag åt D2, mest tack vare batteritid och minnesexpansions möjligheter. Men om touchscreenen inte funkar är det ju inget å ha ändå.

Slutfrågan blir alltså: Vilken tycker ni jag ska köpa, för mina surt förvärvade slantar?

#2

Postad 26 mars 2007 - 07:57

Unregistered29985
  • Unregistered29985
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag funderade också på Clix innan. Men när jag fick reda på att man var tvungen att köra den via MP11 la jag ner Clixalternativet rätt fort.

Anledningen till att jag slog till på D2 sen istället var bl a att det fanns möjlighet att spela flac-filer, en kanonkvalitét på ljudet, riktigt grym färgskärm samt möjligheten att kunna använda SD/SDHC kort. Tryckskärm såg jag som ett plus. (Jag är van Palm användare så då kan man inte mer än gilla tryckskärm.) Nackdelen med tryckskärm ist för fysiska knappar är ju att spelaren blir lite svår att manövrera över i tajta jeans.

Jag har av och till jämfört med iriver e10 (som jag hade innan) och det lutar mer mot att ljudsystemet i den är bättre. Men jag gillade aldrig IP3 och jag stod aldrig ut med allt krångel det innebar.

Har du kikat på iriver e10? Den är annars grymt ljud i, likaså iAudio D2 såklart!

#3

Postad 26 mars 2007 - 07:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska bara först säga att om du jämför iriver Clix och Cowon D2, så hoppas jag att det är med kommande Clix, alltså "andra generationen", vilken också kommer att kallas för Clix (så förvirringen blir så stor som möjligt).

Clix har visserligen inte dykt upp än, men är i antågande under april månad. Den är klart mer lik D2 och här har du några jämförande länkar:

Skärmjämförelse mellan Clix och Cowon D2:
http://www.betanews.net/article/363021

irivers officiella hemsida:
http://product.irive.../p_clix_cnd.asp

Specifikationer:
http://product.irive...p_clix_spec.asp

Jämförelse mellan Clix och D2 i storlek och volym (Tänk här också på att Clixen är som en tvål, och således inte är fyrkantig. Den blir alltså ännu mindre):
http://www.sizeasy.com/page/comp/1152

Ytterligare lite jämförelser mot andra spelare:
http://www.clixhere....x2-compare.html

Amoled, (skärmen i iriver Clix är av typen AMOLED som ger dig en betraktningsvinkel på i princip 180 grader samt skärpa och färg som är svår att slå:
http://amoled.samsungsdi.com/

Frågor? Posta på. :)

EDIT: Ska passa på att tillägga att du i Clix kan skifta mellan MTP och UMS i spelaren i Settings. Med Clix behöver du således heller inget externt program som iriver plus 3 eller WMP 11, om du inte verkligen vill använda det såklart. Du har full valmöjlighet.

Som det ser ut nu så kommer också FLAC att finnas med som alternativ i nästa firmware för Clix också (som ju redan säljs i Korea).

Redigerat av sean.wiklund, 26 mars 2007 - 08:10.


#4

Postad 26 mars 2007 - 13:02

Unregistered29985
  • Unregistered29985
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag glömde nämna att fördelen med Clix är att man får tillgång till irivers oslagbara support! (Men det har du säkert redan märkt ovan :))

#5

Postad 26 mars 2007 - 13:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jag glömde nämna att fördelen med Clix är att man får tillgång till irivers oslagbara support! (Men det har du säkert redan märkt ovan :))

<{POST_SNAPBACK}>

:rolleyes:

Och, två års garanti...

#6

Postad 26 mars 2007 - 19:52

kissboll
  • kissboll
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ah, okej. Det känns som att det är fler än jag som väljer bort clix pga av de falska trodda mp11 tvånget. Kanske nått för irivers media ansvariga att ta en titt på.

enligt:
Skärmjämförelse mellan Clix och Cowon D2:
http://www.betanews.net/article/363021

som iriver visade, så ser det ut som clix har mycket bättre skärm rent allmänt.
Men clix andra genarationen? vad är det för nått? vad skiljer sig från clix första generationen? Finns de ens att köpa i sverige? vart isf?

Men de jag fortfarande inte fått svar på är hur D2ans tryckskärm funkar.
Nån som använt den som har lust att lätta sitt hjärta?

Redigerat av kissboll, 26 mars 2007 - 20:15.


#7

Postad 26 mars 2007 - 20:51

Xhit
  • Xhit
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Men de jag fortfarande inte fått svar på är hur D2ans tryckskärm funkar.
Nån som använt den som har lust att lätta sitt hjärta?

<{POST_SNAPBACK}>


Tryckskärmen fungerar genom att du trycker på de knappar som du vill aktivera. T.ex. du trycker direkt på Play knappen för att spela upp, eller FWD knappen för att hoppa till nästa låt, osv. Den fungerar exakt som en vanlig PDA, a la Palm Pilot. Du trycker på var i låten du vill hoppa så du kommer direkt dit du vill i låten eller filmen. Jag upplever GUI:t som intuitivt, snabbt och enkelt. Det går också att konfigurera två knappar på ovansidan att antingen ändra volymen eller att byta låtar utan att man behöver använda skärmen. Huvudmenyn är också den ett antal ikoner som du klickar på likt en vanlig PDA.

Vad som gjorde att jag rusade till affären och köpte D2:an var batteritiden (52 timmar när den spelar mp3:or) och SD stödet. Detta p g a att jag reser en hel del i tjänsten och vill därför kunna packa spelaren med mycket filmer och mp3:or för att klara av långa flygresor och utan behöva ladda batteriet. HD-spelarna klarar i regel bara det ena dvs att packa spelaren full med grejer men har sen en dålig batteritid vilket gör storleken något meningslöst i min mening (IPod Video t ex). Sen så finns det en viss framåtkompatibiltet inbyggd i D2:an som jag gillar, dvs att du kan köpa riktigt stora SD minnen om nått år utan att för den skullen byta spelare. Detta är ju annars mp3-spelartillverkarnas försäljningsknep för att få kunderna att uppgradera sig helt tiden. Jag funderar på att köpa ett 8Gb minne till min D2:a så jag får hela 12 Gb för endast 700 kr till.

Jag skulle rekommendera D2:an till andra som tittar på just denna kategori, men det är viktigt att se till vilka behov man har, dvs hur man ska använda spelaren innan man bestämmer sig.

#8

Postad 26 mars 2007 - 22:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Ah, okej. Det känns som att det är fler än jag som väljer bort clix pga av de falska trodda mp11 tvånget. Kanske nått för irivers media ansvariga att ta en titt på.

[ _ _ _ ]

som iriver visade, så ser det ut som clix har mycket bättre skärm rent allmänt.
Men clix andra genarationen? vad är det för nått? vad skiljer sig från clix första generationen? Finns de ens att köpa i sverige? vart isf?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi jobbar hela tiden på att se till att alla förstår det här med MTP, för som sagt, det råder lite för många myter om MTP idag.

Du måste separera på Clix, och Clix andra generationen nu. Clix, som går att köpa idag, är länkad längst upp i tråden. Clix andra generationen, har inte kommit till Sverige än, och det är den jag jämför med D2, eftersom D2 är så pass ny och den modell som liknar D2 allra mest. Den senare modellen kommer att dyka upp i början av april om allt går som det ska.

Clix första generationen (som går att köpa idag):
https://www.minhembi.../produkt/131696

Clix andra generationen (som snart är här):
http://product.irive...p_clix_spec.asp

#9

Postad 28 mars 2007 - 09:40

Xhit
  • Xhit
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Här kan man se hur iAudio D2:ans användargränsnitt ser ut och spelarens funktioner:
http://www.youtube.c...h?v=xFuHEvfQKNY

#10

Postad 28 mars 2007 - 09:46

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Och längst ner på följande sida, har du videofiler för Clix 2:
http://product.irive...r/p_clix_ui.asp

#11

Postad 28 mars 2007 - 12:22

Jofamannen
  • Jofamannen
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Vart kommer den nya Clix:en ligga prismässigt när den släpps?

#12

Postad 28 mars 2007 - 12:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Hej Jofamannen!

Clix2 4 GB - 2000 kr som jag ser det idag. Clix2, 2 GB tar vi inte in över huvud taget.

PS. "Clix2" kommer den officiella titeln att vara framöver på Clix efterträdare, inget annat.

Hjälm på! :lol:

#13

Postad 30 mars 2007 - 19:18

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har funderat på att köpa D2 men så såg jag Clix så blev jag lite fundersam, så jag stack ner till mediamarkt och kände lite på spelarna då jag märkte att clix var så himla skön men d2an var inte lika skön. Men har hört att d2 har bättre funktioner,bättre bild och större skärm. Har även hört rykten om en ny generation av clixen, någon som vet nåt kan la berätta lite vad som är skillnaden med clix och clix2?
Det som är bättre med d2 är att den har bättre funktioner, bättre bild (har jag hört), bättre ljud, större skärm, memory extension grejs, att den har så lång batteritid och att man får med ac adapter.
Det som är bättre med clix är att den är liten och skön och så enkel att hantera.
Båda har nackdelar och fördelar!
VILKEN SKA JAG KÖPA!?!?

Arvin

#14

Postad 30 mars 2007 - 19:25

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har funderat på att köpa D2 men så såg jag Clix så blev jag lite fundersam, så jag stack ner till mediamarkt och kände lite på spelarna då jag märkte att clix var så himla skön men d2an var inte lika skön. Men har hört att d2 har bättre funktioner,bättre bild och större skärm. Har även hört rykten om en ny generation av clixen, någon som vet nåt kan la berätta lite vad som är skillnaden med clix och clix2?
Det som är bättre med d2 är att den har bättre funktioner, bättre bild (har jag hört), bättre ljud, större skärm, memory extension grejs, att den har så lång batteritid och att man får med ac adapter.
Det som är bättre med clix är att den är liten och skön och så enkel att hantera.
Båda har nackdelar och fördelar!
VILKEN SKA JAG KÖPA!?!?

Arvin

<{POST_SNAPBACK}>


den nya clixen har bättre skärm, men inte lika stor. så om du kollar filmer mycket så skulle jag satsa på D2, den kommer att kunna ha mer minne jag har 12gb på min.

#15

Postad 30 mars 2007 - 19:29

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
0.3 tum större, borde inte märkas så mycket egentligen. Men D2 är ju så jobbig att hantera med. Men den är ju bättre än clixen på allt nästan.

#16

Postad 30 mars 2007 - 19:44

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

0.3 tum större, borde inte märkas så mycket egentligen. Men D2 är ju så jobbig att hantera med. Men den är ju bättre än clixen på allt nästan.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp :D
Du blir van efter att du har haft den ett tag B) det blev jag.

#17

Postad 30 mars 2007 - 19:52

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Några nyheter om clix2?

#18

Postad 30 mars 2007 - 20:07

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Några nyheter om clix2?

<{POST_SNAPBACK}>


att den är på väg ut och att priset för 4gb ligger på 2000 och 8 gb lite högre

#19

Postad 30 mars 2007 - 20:38

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
2000? det var billigt, clix 1 kostar ju lika mycket ungefär. Men asså jag har kollat på clix 1 och 2 och så har jag jämfört de med varandra. Inte så stora skillnader faktist. Vet du något om batteritiden på 2an?

#20

Postad 31 mars 2007 - 18:06

kissboll
  • kissboll
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Några nyheter om clix2?

<{POST_SNAPBACK}>

Som iriver supporten skrev.

"Clix har visserligen inte dykt upp än, men är i antågande under april månad."

Jag har nästan helt lämnat tanken på D2an. Kanske mest för att iriver har så överlägsen support samt att jag inte gillar andvändargränssnittet i D2an. å de skadar ju inte att clix 2 är så grymt snygg. tvålformad.

Å de filmer jag sett online så verkar clix skärm faktiskt vara bättre än D2ans.
http://www.betanews.net/article/363021 (verkar bara funka i IE... länk från iriver supporten)

Synd bara att clix inte har memory extension. Hade den haft de hade jag inte tvekat en sekund.

#21

Postad 31 mars 2007 - 18:51

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

2000? det var billigt, clix 1 kostar ju lika mycket ungefär. Men asså jag har kollat på clix 1 och 2 och så har jag jämfört de med varandra. Inte så stora skillnader faktist. Vet du något om batteritiden på 2an?

<{POST_SNAPBACK}>


tror batteritiden var 25h

#22

Postad 31 mars 2007 - 19:10

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Vad menar du med användargränssnitt?

#23

Postad 31 mars 2007 - 19:53

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Vad menar du med användargränssnitt?

<{POST_SNAPBACK}>


han menar hur menysystemet är uppbyggt,
Jag tycker det är bra och mycket bra tänkt, det kan vara för att jag har använt iaudio innan, man hittar lätt och man förstår D2.ans menyer lätt.

#24

Postad 31 mars 2007 - 22:21

kissboll
  • kissboll
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Vad menar du med användargränssnitt?

<{POST_SNAPBACK}>


han menar hur menysystemet är uppbyggt,
Jag tycker det är bra och mycket bra tänkt, det kan vara för att jag har använt iaudio innan, man hittar lätt och man förstår D2.ans menyer lätt.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur menysystemet är uppbyggt vet jag inte exakt, mer än vad jag sett på youtube och dylikt. Men om jag ska jämföra med det jag sett tycker jag nog clix menysystem är snäppet vassare.

Men när jag sa användargränssnitt så tänkte jag främst på pekskärmen. Jag föredrar knappfunktioner rent allmänt framför pekskärm. men den åsikten är högst personlig... Men jag ogillar inte pekskärmen heller. Det finns oändliga möjligheter att göra unika knappar (så som ett tangentbord på skärmen), men smaken är ju, som bekant, som baken - hårig.
Jag känner helt enkelt att clix användargränssnitt stämmer överens med mina krav och behov.
Väntar bara på att clix 2 ska släppas... Den borde komma nu i dagarna tycker jag.

#25

Postad 31 mars 2007 - 22:28

Arvin_basket
  • Arvin_basket
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Ja det är det som gör att jag tvekar på att köpa d2, clixen är så ###### skön. Men d2 är bättre på nästan allt.

#26

Postad 03 april 2007 - 21:34

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Med iRivers aggressiva försäljare (INTE SUPPORT) tror jag nästan man får skapa en ny term:

Försäljartroll :D

Löjligt att påstå att Clix 2:s skärm skulle kunna matcha D2:ans, det är ju bara att kolla på specs. AMOLED innebär ju inte heller att skärmen (skärpa, färgåtergivning etc) blir BÄTTRE utan bara att betraktningsvinkeln blir större. Att man slipper det där problemet man kan se på exempelvis laptops och platta skärmar när man ser dom ur fel vinkel.

0,3 tum är också jävligt mycket (dra ett streck på 2,54 cm x 2,2 diagonalt över en rektangel och jämför det med samma metodik på 2,54 cm x 2,5 - diagonalt över skärmen är alltså D2:an nästan en cm större och runt halvcentimetern på bredden). Har testat både en U10 och en D2 och kan direkt säga att det INTE går att titta på film och annat på U10:an, däremot med lite kisande på D2:an. Och det har inte ett dugg med fps:en att göra - testa på din skärm och jämför.

Dubbel batteritid är ju inte heller tokigt. Speciellt inte när vissa format kräver 2-3 ggr så mycket ström. :P

FLAC och iRiver är ju än så länge en våt önskedröm. Visa mig länkar till det tack.

Minneskortstekniken går framåt otroligt just nu, vilket herr Wiklund också sagt (vilket då är ett försäljningsargument för X20 eller vad den nu heter) - vilket då innebär att man kan köpa en 2GB D2 och få ett 8 eller 16GB:s kort fram till sommaren för sisådär 3-400 kr.

iRiver driver inte stora lurar, det är in-ears som gäller.

Likaså vill herr Wiklund nu att man ska vänta ;) -i vanliga fall råder han kunder att köpa direkt och besvarar frågor som: "När kommer Clix 2:an?" med "Hur långt är ett snöre? Köp Clix".

Näe, usch och fy för iRivers försäljartroll som förpestar våra forum och sprider säljretorik, bootas borde dom.

Skäms Sean!!! :P

(din sliskiga försäljartyp)

#27

Postad 03 april 2007 - 21:43

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Sean sa (en av alla de gånger, den första jag hittade - något av ett mantra i alla fall):

"
Yo, divan, det var ett riktigt bra synsett som jag fullt håller med om. Det är lite för många som går och velar idag. Sen när de köper något, så tror de att prylen ska hålla i tio år och vara lika värdefull då. Det fungerar ju inte så. Samma sak när man kollar på dator idag. Man köper den för det man vill ska fungera idag och eventuellt ett halvår framåt (om man nu ser till spel i alla fall), för sen blir den snabbt omodern igen. Ska man däremot bara surfa lite på nätet osv, då kan man köpa den sämsta datorn man hittar i handeln idag också ändå klara sig ruskigt bra. "

http://forum.iriver....p?t=4968&page=3

Sean sa:

"Nej, men om det blir någon utveckling mot SDHC. Så enkelt är det. Minneskapaciteten under det här året kommer att explodera, så det händer mycket på den här fronten. Om några månader så kommer jag förhoppningsvis att få revidera och skriva ett ännu högre tal än 16 där... "

http://forum.iriver....p?t=5035&page=4


Usch och blä för försäljare. :P

Redigerat av micke_cc, 03 april 2007 - 21:45.


#28

Postad 03 april 2007 - 22:22

Unregistereddb8508e9
  • Unregistereddb8508e9
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
micke_cc, kolla runt lite på forumet: de flesta användarna är glada över att sean finns här och kan svara på frågor angående irivers produkter. Självklart vill han som iriversäljare få folk att köpa dem, men om han ibland skulle vara partisk så är det ju i slutändan upp till var och än att tänka lite kritiskt.

Sean hjälper mer än stjälper :P I alla fall enligt min mening. Dessutom, tråden ska diskutera iaudio d2 resp iriver clix, vilket du iofs delvis gjorde, men du smutskastade också och det är bara onödigt. Du kan åtminstone använda ett vänligare ordval.

Redigerat av Unregistereddb8508e9, 03 april 2007 - 22:25.


#29

Postad 03 april 2007 - 22:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Hej Micke!

Jag vet att inte alla kan eller gillar mig, men dig verkar jag ha retat upp och jag vet inte riktigt varför. Tänker inte gå in och debattera vilt med dig för jag tror redan att du har fått en rätt aggressiv uppfattning om mig och D2 är din käraste grej (om jag nu inte har missuppfattat dig om att du har någon annan MP3-spelare).

Däremot vill jag bestrida några av dina åsikter som jag inte håller med om och som jag vet är "fel". :P

AMOLED innebär ju inte heller att skärmen (skärpa, färgåtergivning etc) blir BÄTTRE utan bara att betraktningsvinkeln blir större.

Du har uppenbarligen inte sett en AMOLED-skärm, och defintivt inte jämfört Clix2 med D2, det hör jag och vågar nästan sätta pengar på det (eftersom Clix2 inte har anlänt till Sverige än, men däremot har jag en i min hand nu som första exemplar i Sverige). Om du hade gjort det, så hade du defintivt inte skrivit som du gör, för skärpan och färgåtervinningen blir betydligt bättre. Åsikter är en sak, men fakta en annan. Läs gärna mer och kolla demonstrationen i skillnaden på LCD vs AMOLED på Samsungs site:
http://amoled.samsungsdi.com/

Du kan också kolla på följande länk, som jag inte ens tror du har klickat på, för att i så fall ändå hävda att kontrasten, färger och ljus ändå är lika dåliga/bra på de två, är i mina ögon helt omöjligt:
http://www.betanews.net/article/363021

0,3 tum är också jävligt mycket (dra ett streck på 2,54 cm x 2,2 diagonalt över en rektangel och jämför det med samma metodik på 2,54 cm x 2,5 - diagonalt över skärmen är alltså D2:an nästan en cm större och runt halvcentimetern på bredden). Har testat både en U10 och en D2 och kan direkt säga att det INTE går att titta på film och annat på U10:an, däremot med lite kisande på D2:an. Och det har inte ett dugg med fps:en att göra - testa på din skärm och jämför.

Här är ett klassiskt exempel på att du, inte kan kolla på film på den storleken, eller på en iriver U10. Fine. Några tusen andra som har köpt Clix och U10 i Sverige bedyrar motsatsen, inklusive hårdvarutestarna SweClockers med flera. Så, huruvida skärmen passar eller inte för film, är - helt - individuellt. Däremot ÄR skärmen på D2 större, inget snack om saken. Inte mycket, men den är större, helt rätt.

Dubbel batteritid är ju inte heller tokigt. Speciellt inte när vissa format kräver 2-3 ggr så mycket ström.

Bara för att D2 har över 50 timmar så har inte 25 timmar blivit ett dåligt mått. Tänk på det. Allt är relativt. Bara för att det finns en Porsche GT3 att köpa, så betyder det inte att en BMW M5 blir dålig. Återigen helt individuellt.

Batterierna som består av Litium Ion-Polymer som jag tror iAudio/Cowon D2 innehåller precis som Clix2, mår även bäst av att laddas konstant eftersom den typen av batteri har en förutbestämd batterilivslängd oavsett vad som händer. Därför kan man med glädje plugga in spelaren i datorn hemma när man kommer hem efter 8 timmars arbetsdag och ändå ha 2/3 kvar.

FLAC och iRiver är ju än så länge en våt önskedröm. Visa mig länkar till det tack.

Och jag kan sätta pengar på att du i en blindtest inte skulle kunna skilja 10 st MP3-låtar i 320 kbps mot samma filer i FLAC i slumpad ordning på din D2, eller Clix2 för den delen. Det krävs betydligt bättre ljudchip och en fet stereo för det. Kolla bara alla trådar här i forumet om "MP3 vs CD" och se hur många som röstar fel, för det låter så otroligt snarlikt och jag tror inte det minsta på att du bara lyssnar på klassisk musik (där man hör skillnaderna som tydligast) men om du gör det så, då passar D2 dig utmärkt. FLAC är på väg i uppdateringen av Clix2 som kommer inom en mycket snar framtid enligt uppgifter från vår kontakt i Korea på kontoret. Så än så länge har den inte stöd för FLAC, men det kommer.

FLAC finns för övrigt i Rockbox-firmware till äldre modeller. Det kommer även till nuvarande skulle jag med säkerhet vilja säga. Det gäller även för iAudio och deras modeller där Rockbox är riktigt bra så det finns, inofficiellt, om det nu är ett krav.

Minneskortstekniken går framåt otroligt just nu, vilket herr Wiklund också sagt (vilket då är ett försäljningsargument för X20 eller vad den nu heter) - vilket då innebär att man kan köpa en 2GB D2 och få ett 8 eller 16GB:s kort fram till sommaren för sisådär 3-400 kr.

Kalla mig Sean, snälla. Herr Wiklund låter lite "klappa på huvudet", och det ogillar jag. Men det är helt rätt - det är smart med möjligheten att plugga in ett minneskort. Me like. 16 GB till det priset till sommaren kan du däremot drömma om. Snarare vinter/årsskiftet.

iRiver driver inte stora lurar, det är in-ears som gäller.

Det är väldigt få som kör med Sennhesier HD25 på stan eller motsvarande. Större hörlurar klarar en spelare på 17 mW utmärkt att driva men även här är allt relativt. Om du tänker vräka på i argument med några av de tyngsta och största lurarna du hittar så fine, men det är inte den typen av hörlurar som de flesta använder på stan. Idag är det som du säger in ear-modeller som gäller. Det gäller för D2 också, även om du kanske har möjligheten att köra ännu större hörlurar till den. Porta Pro eller AKG:s modeller går utmärkt tillsammans med Clix2.

Likaså vill herr Wiklund nu att man ska vänta :P -i vanliga fall råder han kunder att köpa direkt och besvarar frågor som: "När kommer Clix 2:an?" med "Hur långt är ett snöre? Köp Clix".

Va? Ja, för att hålla en lite roligare och trevligare attityd (vilket de flesta har gillat och jag tror du är en av de första som verkligen ogillar mig som person, känns det som), eftersom jag avskyr att säga ett datum för något som jag vet ska anlända, men tyvärr inte har ett datum. "Hur långt är ett snöre" är ett klockrent svar på den frågan, för det finns inget svar (på när spelaren eller vad det nu kan vara dyker upp, vilket jag då inte har haft svar på, men nu har).

Det jag också till 99 % rekommenderar kunder som funderar, frågar om råd eller helt enkelt inte kan bestämma sig, är att kolla på prylen eller prylarna i en butik och jämföra dem så, för oftast blir man inte klok på att se bara specifikationer eller bilder, som också kan vara datorrenderade. Så enkelt är det.

Usch och blä för försäljare.

Sedan ditt senaste inlägg om mina två flikar, förstår jag inte ens vad du menar om? Vad är det du reagerar på där? ;)

Förstår på något sätt att du troligen inte kommer gilla mig, men jag ber i alla fall om ursäkt om jag har trampat dig på tårna på något sätt. Det är verkligen inte min mening. Hoppas du ser saken från mitt perspektiv nu också, för personliga påhopp, vilket jag tar dina inlägg som, har jag mycket svårt för.

EDIT: Quote verkade inte fungera, så jag färgmarkerade dina uttryck istället.

Redigerat av sean.wiklund, 03 april 2007 - 22:47.


#30

Postad 04 april 2007 - 13:17

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag vet att inte alla kan eller gillar mig, men dig verkar jag ha retat upp och jag vet inte riktigt varför. Tänker inte gå in och debattera vilt med dig för jag tror redan att du har fått en rätt aggressiv uppfattning om mig och D2 är din käraste grej (om jag nu inte har missuppfattat dig om att du har någon annan MP3-spelare).


Nej, jag har ingen D2... än. Inom psykologin skulle ditt påstående om "käraste ägodel" kallas projicering. För tillfället är jag nöjd med min Samsung Z5 och inväntar faktiskt din kära Clix2 innan jag tar mitt beslut (det krävs ett pris på ca: 1600:- + FLAC för att Clix ska gå vinnande ur den kampen). :o

Däremot vill jag bestrida några av dina åsikter som jag inte håller med om och som jag vet är "fel". :D


Detta skulle då vara debattdelen? :o Jag hoppar den då de uppgifter jag redan gett är korrekta och kan kontrolleras av vem som helst. Viss reservation för AMOLED men rent logiskt är det ju nonsens - lite som att jämföra ett NES-spel som körs genom en CRT med ett Wii på TFT och hävda att NES-spelet har en BÄTTRE bild. Det är så dumt att det finns bara inte.

Sedan ditt senaste inlägg om mina två flikar, förstår jag inte ens vad du menar om? Vad är det du reagerar på där?  :D


Att du sorterar ut "information" allt efter dina syften, att sälja iRivers spelare. Hade jag tid och engagemang skulle jag kunna spalta upp flera sidors påståenden som står i direkt kontrast med saker du påstått tidigare. Ditt "ord" är blää - du vill bara sälja era grejer.

Förstår på något sätt att du troligen inte kommer gilla mig, men jag ber i alla fall om ursäkt om jag har trampat dig på tårna på något sätt. Det är verkligen inte min mening. Hoppas du ser saken från mitt perspektiv nu också, för personliga påhopp, vilket jag tar dina inlägg som, har jag mycket svårt för.


Detta skulle då vara FÖRSÄLJARTROLLET som talar. :lol:

Kom igen nu herr Wiklund, du bryr dig inte ett smack. Det är INGENTING som skiljer dig och iRivers produktforum från bloggare som tar betalt för produktplacering eller jeppar som springer ute på nattklubbar och visar sin iPod. Ni är en agentur som tar betalt för att sälja iRivers produkter. Dina känslor tar jag på lika mycket allvar som vilket troll som helst.


Fatta herr Wiklund:

Detta är ett konsumentforum där medlemmarna oberoende av en massa försäljningsretorik ska kunna bilda sig en uppfattning sinsemellan, baserat på personliga intryck. Och här lallar du, försäljartrollet, omkring och försöker kränga produkter med sliskig attityd och "ungdomsjiff". Finns det en iRiver-tråd - så finns det en aggressivt säljande Wiklund.

Ursäkta mig om jag finner det hela en aning tveksamt. :huh:


Jag uppskattar för övrigt livslängden på ditt jobb till ca: 2-3 år - ungefär så lång tid det kommer ta innan blogg och forumreklam fastnat i folks medvetande och framkallar konvulsioner här i Sverige - i USA ser vi ju redan den trenden.

Så...

Mata inte försäljartrollen!

#31

Postad 04 april 2007 - 13:26

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

micke_cc, kolla runt lite på forumet: de flesta användarna är glada över att sean finns här och kan svara på frågor angående irivers produkter. Självklart vill han som iriversäljare få folk att köpa dem, men om han ibland skulle vara partisk så är det ju i slutändan upp till var och än att tänka lite kritiskt.

Sean hjälper mer än stjälper  :D I alla fall enligt min mening. Dessutom, tråden ska diskutera iaudio d2 resp iriver clix, vilket du iofs delvis gjorde, men du smutskastade också och det är bara onödigt. Du kan åtminstone använda ett vänligare ordval.

<{POST_SNAPBACK}>


:D

Redigerat av micke_cc, 04 april 2007 - 13:28.


#32

Postad 04 april 2007 - 15:53

Unregistereddb8508e9
  • Unregistereddb8508e9
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Micke, du gör det bara värre för dig själv. Jag tror inte någon vill lyssna det här.

Om du nu vill fortsätta med din diskussion om seans och andra personers lämplighet här på forumet kan du väl i alla fall skapa en ny tråd där vi andra kan slippa höra det. De som har följt irivertrådarna här på forumet ser att du dömt sean nåt helt galet. han är definitivt en säljare som faktiskt bryr som om kunderna och hjälper de som fått problem med sina produkter. Vilket man inte kan säga om alla säljare.

Se bara i följande tråd som jag startade:
https://www.minhembi...howtopic=153412

Här hade sean som säljare aktivt kunnat pusha på för Clix, men svarade först när jag kom med mer raka frågor om irivers spelare. Han lät i stället mig dra mina egna slutsatser om vilken spelare som var bäst för mig.

#33

Postad 04 april 2007 - 15:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Viss reservation för AMOLED men rent logiskt är det ju nonsens - lite som att jämföra ett NES-spel som körs genom en CRT med ett Wii på TFT och hävda att NES-spelet har en BÄTTRE bild. Det är så dumt att det finns bara inte.

Postad bild
http://aving.net/usa...xhi&BTB_Num=232
http://aving.net/usa...xhi&BTB_Num=232

Din jämförelse är i sammanhanget totalt irrelevant. Läs på om AMOLED och återkom om du vill diskutera den tekniken.

Att du sorterar ut "information" allt efter dina syften, att sälja iRivers spelare. Hade jag tid och engagemang skulle jag kunna spalta upp flera sidors påståenden som står i direkt kontrast med saker du påstått tidigare. Ditt "ord" är blää - du vill bara sälja era grejer.

För det första så är jag aktiv på nästan alla forum i den här genren för att hjälpa till med support. Det är nämligen långt ifrån alla våra nuvarande kunder och kanske blivande kunder som hittar till vårt eget forum och därför skriver sina frågor i andra forum som de känner till (även om jag känner att www.iriver.se borde vara en lätt adress att gissa sig till).

Det sätt som jag/vi på irivernordic ab jobbar på är oerhört uppskattat från nästan alla vi pratar med. Jag och vi får dussintals med tackmail för detta. Dina inlägg är motvikten mot dem och ditt väger väldigt lätt då jag vet vad jag står för.

För det andra så mörkar jag inte över huvud taget med vart jag kommer ifrån och jobbar vilket en del andra företag gör. Mitt användarnamn (sean.wiklund) är mitt fulla namn och jag har tydligt med i signaturen vad jag representerar - på alla forum. Är man som läser bara det minsta intresserad av vad som skrivs, så ser man då också vem som skriver och kan på så sätt sortera informationen.

För det tredje så är det självklart så att det jag skriver oftast rör iriver eftersom det är det jag jobbar med och de produkterna jag kan (även om jag råkar kunna många andra också). Vad jag är intresserad av när kunder frågar om det, är främst jämförelser av tekniska specifikationer, som i den här tråden eller en ren behovsanalys. Många gånger är det inte en iriverprodukt kunden söker, och då skriver jag helt enkelt ingenting. Det brukar vara först när det ställs en konkret fråga eller när någon nämner en befintlig produkt som jag ger mig in i diskussionen om jag tycker att det behövs.

För det fjärde så handlar 90% (eller något sånt) av alla inlägg om ren fakta, tekniska specifikationer, frågor om mått, volym, minne, teknik, hur saker fungerar, MTP, överföringsprotokoll, mjukvara osv. Mitt mål är att se till att alla frågetecken rätas ut till utropstecken för de som har frågor. Det gynnar nämligen ingen om fel information cirkulerar och med mer kunskap kan man ta ett bättre beslut, antingen för en produkt, eller för en annan.

Kom igen nu herr Wiklund, du bryr dig inte ett smack.

Vad jag känner eller inte känner får du själv tro vad du vill om men faktum är att jag verkligen brinner för det jag gör. Jag känner också för mitt jobb. Jag tror mig också veta att du heller inte skulle tro på att jag sitter efter arbetstid nästan dygnet runt och svarar på foruminlägg av rent intresse - utan att få betalt för det av min arbetsgivare.

Och här lallar du, försäljartrollet, omkring och försöker kränga produkter med sliskig attityd och "ungdomsjiff". Finns det en iRiver-tråd - så finns det en aggressivt säljande Wiklund.

Jag är 29 år och räknar mig själv fortfarande som ung. Jag försökte verkligen vara ödmjuk först, men nu kan jag inte låta bli: gillar du inte mitt språk så läs inte mina inlägg. Gillar du inte att jag är trevlig, läs inte mina inlägg. Gillar du inte att jag som iriverrepresentant befinner mig i en irivertråd, läs en annan tråd.

Jag uppskattar för övrigt livslängden på ditt jobb till ca: 2-3 år - ungefär så lång tid det kommer ta innan blogg och forumreklam fastnat i folks medvetande och framkallar konvulsioner här i Sverige - i USA ser vi ju redan den trenden. 

På irivernordic ab har jag jobbat snart två år. Jag registrerade mig på detta forum december 2005. Tänker fortsätta finnas här för de som har frågor och funderingar framöver också. Du är välkommen att ta den diskussionen igen om 2-3 år om du vill.

Nu tänker jag lämna den generellt såvida du inte tänker fortsätta med saker som rör mig personligen. Vi kan ta det per PM eller i en annan tråd under Allmänt eller något istället om du vill eftersom det här börjar bli ofantligt OT.

<{POST_SNAPBACK}>


Redigerat av sean.wiklund, 04 april 2007 - 16:57.


#34

Postad 04 april 2007 - 19:06

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

*en massa strunt*


Andervauld - vilket syfte du har för att försvara en produktplacerare kan man ju bara spekulera i, tråden du länkade till såg dock ut som en ren konstruktion och på en mailinglista hade du förmodligen bara skrivits av som ett strategi-troll. Vet du inte vad det är så kan jag skapa ett halvdussin alt som stormar in och talar för min sak. Får jag betalt för det så kan vi till och med bli riktigt avancerade. De som läst några poäng marknadsföring vet dessutom att detta ligger inom ramen för marknadsförarnas moral med råge.

Skulle du mot förmodan vara så dum att du inte förstår, så får man väl ursäkta din ignorans med att du aldrig läst marknadsföring, arbetat som försäljare eller helt enkelt är lite för naiv (kan tänkas det när du bestämmer dig för att köpa en iRiver efter några av Seans andetag... hrrmppff).

Ja, isåfall...

rekommenderar jag en iPod cuz, dom är bäst! Ingen gör dom som Apple amigo! Ta en bit ur äpplet! Du kommer inte ångra dig! *pillar på en sprillans ny och totalt underbar iPod Video 60GB och är bara så kääär* :o (:D)

Sean - jag ifrågasätter dig och dina försäljares metoder starkt och har min uppfattning alldeles klar. Inbillar mig att de enda ni fångar med er retorik är oerfarna, naiva användare i kategorin som anser att upplysning och information om varan fås bäst på affären via försäljaren. Å andra sidan så är det väl just den demografiska gruppen ni vänder er till. :D


Nu är det slutdebatterat. :o

Redigerat av micke_cc, 04 april 2007 - 19:08.


#35

Postad 04 april 2007 - 20:05

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad som tagit åt dig micke_cc men du kan väl lugna ner dig och komma med ordentliga argument. T ex så är det riktigt dumt att ge sig in i en diskussion där man inte vet speciellt mycket och det finns klara fakta som pekar mot dig. Det är även lite kul att du undvek diskussionen kring AMOLED helt när det kom fram riktig fakta.

Visst är Sean försäljare, men han är även mycket mer än det. Hur mycket hjälper din "krog ipodförsäljare" efter köpet? ingenting antagligen...
Du har förmodligen inte läst något på irivers forum, där finns det fina exempel på hur sean och andra på iriver gör det mesta för att få oss nöjda med våra produkter och få hjälp.

Dessutom så reder som sagt sean ut många frågetecken på diverse forum som handlar om iriver produkter. Självklart om det passar och om personen söker det så kan han lägga in ett slag för iriver, konstigt vore det annars.

"rekommenderar jag en iPod cuz, dom är bäst! Ingen gör dom som Apple amigo! Ta en bit ur äpplet! Du kommer inte ångra dig! *pillar på en sprillans ny och totalt underbar iPod Video 60GB och är bara så kääär*" Herregud, finns det någon gång som Sean haft en tendens till att han skulle ha gjort något som liknar detta?

Att du inte gillar vad han gör är ditt problem men det finns många som uppskattar och gillar vad han gör. Men det finns ju såklart folk som stör sig lite på han och tycker han gör lite reklam, men de flesta stör sig inget speciellt, men du verkar ju må bra av att göra person angrepp och klaga på saker som det inte finns så mycket att klaga på.

Sean, du vet att jag avgudar dig och gillar det du gör för oss och det finns nog många med mig. Så stå upp för dig och fortsätt med vad du gör.

#36

Postad 04 april 2007 - 23:45

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Okej då.

Jag vet inte vad som tagit åt dig micke_cc men du kan väl lugna ner dig och komma med ordentliga argument.


Jag "undvek" debatten för att det var herr Wiklunds uttryckta önskan - att herr Wiklund sedan fortsatte debattera ändå bekommer mig inte speciellt mycket, de argument jag har presenterat stämmer till 100%.

Att sedan besvara argument med NYA kringargument... av typen:

- Javisst har D2:an dubbelt så mycket batteritid, men du måste väl ändå hålla med om att 25 timmar är bra?

Är ju bara så meningslöst att det finns inte. :D

Liksom:

Nej, det gör jag ju inte. Jag har redan skrivit att jag inte gör det. Och jo, jag kan höra skillnad mellan FLAC och mp3, vill inte diskutera kring om man kan det - för det är en i grunden så idiotisk diskussion. Dessutom så drar ju både ogg och wma mycket mer batterier. Ska man då argumentera kring att D2:an är en funktionell DAP där Clixen är en bra mp3-spelare - eller ska man påpeka att D2:an är en mini-PMP där Clix:en är en mp3-spelare med stor, fin skärm som är utmärkt för mindre klipp och bilder... och sedan tvingas finna sig i att samma argument som används EMOT Flac, nu används FÖR 2,2 tums skärmar ("vi har mängder av kunder som säger att det går bra"?) Och detta trots att man vet... att, nej, det är inte så... *kräks på försäljartrollet*

Jag och hundratals andra med mig som läser detta har inga som helst problem med att se bristerna i herr Wiklunds argument och den äckliga vridningen i dem.

T ex så är det riktigt dumt att ge sig in i en diskussion där man inte vet speciellt mycket och det finns klara fakta som pekar mot dig. Det är även lite kul att du undvek diskussionen kring AMOLED helt när det kom fram riktig fakta.


Den riktiga faktan som kom fram skiljer säger inte emot mina uppgifter på något sätt. Med AMOLED kommer du få en väldigt ljus (och därav skarp) skärm med med bra färger inom spektrat. Färgerna kommer dock rent logiskt bli, i jämförelse med D2:ans 16 miljoner, väldigt "tecknade" i sin natur. Som en väldigt skarp mobiltelefon modell bättre typ.

Din kärlek till herr Wiklund lämnar jag ifred. :D

Men okej... hjälpfullhet... låter rättvist...

Såhär anser jag att D2:an står sig i en opartisk bedömning mot Clix2 (plus/minus i jämförelse mot konkurrenten och inte en generell betraktelse - jag väljer att göra det ur D2:ans perspektiv för att d######s):

Cowon D2

+ Större skärm (möjlighet att kolla på fullängdsfilmer, vilket alltså INTE är lika bekymmersfritt på 2,2 tums skärm - jämför själva innan ni uttalar er tack)

+ Mer naturlig, mindre "tecknad" färgåtergivning (16+ miljoner färger)

+ Formatkompatibilitet (framförallt FLAC)

+ Tv-ut (för bildvisning - finns inte på Clix2)

+ Line-in (för inspelning direkt från mini-plugg - finns inte på Clix2)

+ Driver stora lurar (Clix2 driver in-ears)

+ SDHC-kompatibel (för minneskort med ständigt sjunkande priser - finns inte på Clix2)

+ AC-adapter (gratis laddare som kostar ca: 500 kr extra - om jag inte misstar mig - med en Clix)

+ Mer prisvärd (gratis laddare, längre livstid/bättre batteritid, sjunkande priser på minneskort etc.)

+ Dictionary-funktion (engelsk ordbok med uttal där orden trycks in med ett litet mini-keyboard som kommer upp på skärmen)

+ Möjlighet till framtida utbyggnad (med lite tid så kan Cowons firmware-crew hitta på i princip vad som helst - saker som miniräknare, stylus-inmatning av text etc etc är inte alls omöjligheter)

+ Firmware (Cowon trycker in maximalt antal mängder grejer och funktioner som du som användare kan ändra - lite så som iRiver brukade göra)


- Storlek (D2 har en större skärm, visst - men gamla Clix är ett fint stycke minimalistisk precision i kompakt format, Clix2 verkar inte bli sämre - gamla Clix är en grym mp3-spelare, den nya, förmodligen ännu bättre. Design +++++)

- Pekskärm (med allt vad det innebär i ömtålighet, strap-on stylus och fumla i fickan... pekskärmen är i alla fall bättre än på de flesta PDA:s jag sett - men denna problematik slipper man då med Clix2)

- Sämre färgskärpa/betraktningsvinkel/ljusstyrka i skärmen (kan vara grymt irriterande om man sitter på bussen och försöker manövrera knäna rätt så att skärmen inte dränks i soljus exempelvis - samma här, inte den problematiken med Clix2)

- Tråkig och korrekt (visst, man kan modda bakgrund o.s.v. men faktum kvarstår, Clix är snyggare - och Clix2 ser ännu snyggare ut)

- Inget klickande (Clix clicks - förtjänar en egen notis. Grymt behagligt att klicka är det)

- Inga flashspel

- Sämre garanti (2 år är riktigt, riktigt bra - stark punkt för iRiver i alla lägen)

- Firmware (Cowon petar in så mycket funktioner i sina firmwares att de får fler problem, snabbt åtgärdade med uppdateringar iofs, men varje uppdatering kräver back-up av allt du sparat)


Slutsats:

Som mini-PMP eller DAP-spelare (läs; fullformats med en praktisk batteritid och möjlighet att driva stora lurar) vinner D2:an överlägset på nästan alla punkter. Som en utpräglad mp3-spelare med massa gottigott och extra leksaker tar Clix (och då förmodat den ännu bättre Clix2) hem kampen med råge (design, design, design).

Vilket av dessa man sedan behöver eller vill ha är upp till ens egna behov - men detta är alltså en realistisk/praktisk bedömning av det hela för mig. Om inte Clix2 kommer med 25 extratimmar batteritid, större skärm, FLAC och bättre uteffekt så är det en fullt rättvis bedömning.

Alltså:

Köp en Clix2 om du gillar mp3-formatet eller har regelbunden tillgång till en dator (inte reser mycket) ELLER råd/lust att köpa en AC-adapter till (räkna med en lägre batteritid för ogg exempelvis). Hoppas inte på videofunktion även om du kan plåga dig igenom ett avsnitt med Simpsons och annat med väldefinerade färger och streck och även lyssna/tittapå musikvideos och bilder. Gillar du en bra garanti med excellent support och står ut med säljarna, då är det också mycket bra argument. En bra, av tradition stabil, mp3-spelare med fantastisk design. Huvudargument: Design - överlägset bäst i branschen.

Köp en D2 om du gillar funktion före format - vill lyssna på stora lurar - och/eller i ren, oförfalskad cd-kvalitet... och fortfarande ha en bra batteritid. Videofunktionen är riktigt bra och funkar även på annat än anime och tecknat - man kan kolla på skärmen utan att få ont i ögonen. Huvudargument: Funktion - överlägset bäst i branschen.


Nöjd?

Redigerat av micke_cc, 04 april 2007 - 23:55.


#37

Postad 05 april 2007 - 15:36

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Så, du lydde mitt råd och lugnade ner dig och kom med ordentliga argument.

Om AMOLED och om det är bättre än TFT vågar jag inte gå in på då jag inte vet speciellt mycket om det. Men sean har länkat till en film som visar en skillnad i clix2 skärm och D2, dessutom kom han med fakta om skillnaden mellan AMOLED och TFT och av det att döma var AMOLED bättre. När han kom med dessa argument så hade du inga vidare argument att D2 var bättre, nu kom du med vettiga argument om de är sanna eller om Sean´s är sanna kan jag inte avgöra. Men om man skulle fråga ett antal folk (om man utgår från filmen sean länkade) och frågar vilken skärm de skulle välja förstår du nog vilken de skulle välja. 0,3 tum ser jag inte som något vidare super argument då det inte är speciellt mycket, men större skärm skadar ju aldrig. Jag har en U10 själv och tycker att den fungerar bra att kolla på något avsnitt av t ex simpsons, men ingen långfilm och det skulle jag nog tycka samma sak om D2. Vad som är för liten skärm är ju väldigt personligt men att påstå att det inte går att kolla på video på en 2,2 tum stor skärm men det går på en 2,5 är ju nästan löjligt, så stor skillnad gör inte de 0,3tumen.
Clix2 har inte kommit ut än, men vi kan ju hoppas att när den kommer ut att den visar vad den går för i verkligheten och då kan man prata om riktiga jämförelser vilken som är bäst.

Jag tycker det är dumt att säga för mycket om Clix2 som inte kommit ut än, men många av dina +- punkter håller jag med om. Men att du tycker att "25 timmar batteritid räcker" argumentet är så dumt tycker jag är lite konstigt. Skulle du vilja ha en extra stor pizza även fast du förmodligen skulle bli stup mätt på en vanlig? Visst är det ibland kanske ett dumt argument, men 25h är absolut inte lite men det skadar aldrig att ha mera, speciellt om man reser mycket (Men då kanske man föredrar AA-batterier). Men till vardags tror jag de flesta även storlyssnare kommer tycka att 25h räcker.

Jag personligen skulle nog aldrig välja en D2 framför Clix2, men det är jag och det är ju ganska personligt vilken man tycker är bäst. D2 kanske är bättre på det mesta, men den känns fortfarande tråkig och inte riktigt rätt (förutom skärmen som enligt jämförelsen verkar enligt mig vara bättre på Clix2) Just de minus du nämner med D2 ser jag som stora minus, jag har lärt mig älskat irivers click system och support. Dessutom är jag en sån person som kräver att ens mp3/mobil m.m. inte får vara ful och tråkig, som jag tycker D2 är (ful var väl och ta i, men tråkig). Att Clix bara kan driva in-ear är enligt mig helt idiotiskt sagt då de klarar av mycket mer än så. Jag kör på cirka 8-10 med mina shure e2c i min U10 av 40, när jag vill spela riktigt högt så är jag kanske uppe i det dubbla. Men då är det riktigt högt och är inte ens hälften av vad den klarar, så mer än in-ear klarar den men kanske inte några riktigt trögdrivna saker om man vill spela riktigt högt, men för att vara ärligt hur många gör det? och gör man det får man väl antagligen välja D2 då.

Just en sån sak som jag stör mig på hos dig är att du efter att Sean har sagt åt dig att han inte vill bli kallad herr Wiklund så fortsätter du med det. Det är dåligt stil och du gör dessutom person angrepp mot honom, vilket inte får göras på detta forum. Ditt senaste inlägg var ett vettigt och bra inlägg, varför du hetsade upp dig så mycket i början vet jag inte men du skärpte dig i ditt senaste inlägg. Jag råder dig att tänka dig lite för innan du skriver såna aggressiva saker som du skrev innan, vilket du verkar ha gjort nu.

#38

Postad 05 april 2007 - 17:22

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Så, du lydde mitt råd och lugnade ner dig och kom med ordentliga argument.


Jag hade inte så mycket val, mellan konvulsionerna och fradgandet så stormade min doktor in och slog i mig 15ml gottigottgott-lugnande. När jag tryckt ur mig den sista vreden genom att sticka min sjukskjöterska upprepade gånger i halsen med en nedfilad penna så somnade jag. När jag vaknade upp kände jag mig snäll och beskedlig och skrev ner några rader i mitt omtöcknade drogrus. :D

Nämen, allvarligt. Jag tror det mer handlar om en kulturkrock på nätet - gissar att du är en hyfsat ny användare.

Moving on...

- 0.2 tum. Jag kan omvandla det till siffror åt dig. D2:ans skärm är ca: 55x40 mm. Clix ca: 47x35 mm. Dra upp dom måtten på din skärm i två separata mp-fönster sida vid sida och jämför. Det låter lite, men gör en otrolig skillnad. Jag har provat både U10 och D2 och vet att det är så - testa innan du uttalar dig.

- AMOLED vs. TFT är hypotetiskt, men rent logiskt så - Clix2 har samma mängd färger som en bättre mobiltelefon - you do the math. D2 har 16+ miljoner färger i sin palett (och bilden är fantastisk). Betraktningsvinkel/ljusstyrka vs. färgpalett är alltså frågan at hand. Bättre eller sämre... bara dumt och förenklat - en gimmick med flashig grafik.

- 25 timmars batteritid är med industristandard (128 kbps mp3 på halva volymen om jag inte minns fel). Till detta tillkommer alltså: att bättre kvalite drar mer batteri, att vissa format (exemplevis wma, ogg och FLAC) drar betydligt mer batteri än mp3 i de flesta (alla?) spelare, att batteriet konstant försämras med tiden, att stora lurar drar mer ström etc etc etc. Säg 20 timmar på en 192 kbps mp3 och runt 15-18 (gissningsvis) på Ogg q6 så hamnar du alltså betydligt närmare sanningen.

- Dina Shure e2c är in-ears som sagt, ja. Testa med ett par större lurar, vrid på högsta volym (det är det du kommer tvingas göra) och se din batteritid förvandlas till 0 (n-o-l-l) på ett ögonblick.

- Design blablabla. Ja, Clix/U10 är grym, Clix2 ser bättre ut. Som en designmässigt överlägsen version av samma kategori som iPod Nano med fler och bättre funktioner som står sig mycket, mycket bra. Klandrar ingen som väljer Clix2 baserat på det och tror att hemskt många kommer göra det.

- Mer om herr Wiklund. Jag har arbetat som försäljare och läst marknadsföring - jag vet hur snacket om kunderna går och känner igen herr Wiklunds retorik så förbannat väl. Du är helt enkelt två doser naiv för mycket. Jag har rätt - du har fel.

Ställ dig denna fråga och låt den sjunka in:

Hur vet du att jag inte är en Cowon-säljare?

Hur vet du att jag inte är herr Wiklund och söker vinna sympatier?

Hur vet du att det inte var jag som startade den här tråden?

Etc...


Välkommen till internet. ;)

#39

Postad 05 april 2007 - 19:03

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Nämen, allvarligt. Jag tror det mer handlar om en kulturkrock på nätet - gissar att du är en hyfsat ny användare.

<{POST_SNAPBACK}>

Expertive Registrerad: 14-June 05, svårt och läsa? och jag hängde här en bit innan det, så ny användare vill jag väl inte påstå att jag är.

- 0.2 tum. Jag kan omvandla det till siffror åt dig. D2:ans skärm är ca: 55x40 mm. Clix ca: 47x35 mm. Dra upp dom måtten på din skärm i två separata mp-fönster sida vid sida och jämför. Det låter lite, men gör en otrolig skillnad. Jag har provat både U10 och D2 och vet att det är så - testa innan du uttalar dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ipod video är 2,5tum men jag tycker inte det är så mycket mera speciellt att kolla på den än på min U10. Jag tycker att det inte gör så mycket och att det går att kolla t ex simpsons på båda men inte speciellt mycket mera.

- 25 timmars batteritid är med industristandard (128 kbps mp3 på halva volymen om jag inte minns fel). Till detta tillkommer alltså: att bättre kvalite drar mer batteri, att vissa format (exemplevis wma, ogg och FLAC) drar betydligt mer batteri än mp3 i de flesta (alla?) spelare, att batteriet konstant försämras med tiden, att stora lurar drar mer ström etc etc etc. Säg 20 timmar på en 192 kbps mp3 och runt 15-18 (gissningsvis) på Ogg q6 så hamnar du alltså betydligt närmare sanningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har som sagt en U10, och den har en specad batteritid till 20h, men jag tror några hade fått upp den till mera.
Jag tycker de timmarna räcker och blir över, men det är också personligt. Jag har bara lyckats spela helt slut på batteriet en gång. Men det skadar ju aldrig att ha ännu mera batteritid, men jag personligen tycker 25h helt klart fungerar mer än väl till vardags.

- Dina Shure e2c är in-ears som sagt, ja. Testa med ett par större lurar, vrid på högsta volym (det är det du kommer tvingas göra) och se din batteritid förvandlas till 0 (n-o-l-l) på ett ögonblick.

<{POST_SNAPBACK}>

Bara för dig så ska jag ta och prova min U10 med ett par stora lurar å så ska vi se, jag får väl återkomma med det...

Ställ dig denna fråga och låt den sjunka in:

Hur vet du att jag inte är en Cowon-säljare?

Hur vet du att jag inte är herr Wiklund och söker vinna sympatier?

Hur vet du att det inte var jag som startade den här tråden?

Etc...


Välkommen till internet. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande så vill Sean inte bli kallad "Herr Wiklund"...

Visst är internet underbart?

#40

Postad 05 april 2007 - 20:05

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Expertive Registrerad: 14-June 05, svårt och läsa? och jag hängde här en bit innan det, så ny användare vill jag väl inte påstå att jag är.


Som att du inte förstod vad jag menade... :D

Men okej, låt oss anta att du är lite efter: användare = internetanvändare.

Ipod video är 2,5tum men jag tycker inte det är så mycket mera speciellt att kolla på den än på min U10. Jag tycker att det inte gör så mycket och att det går att kolla t ex simpsons på båda men inte speciellt mycket mera.


Då är det du, herr Wiklund och två eller tre ungar som gillar att fantisera om mp3:s då. ;)

Jag har som sagt en U10, och den har en specad batteritid till 20h, men jag tror några hade fått upp den till mera.


Det skulle väl då vara dom två-tre andra då - kanske herr Wiklund själv? :P

Jag tycker de timmarna räcker och blir över, men det är också personligt. Jag har bara lyckats spela helt slut på batteriet en gång. Men det skadar ju aldrig att ha ännu mera batteritid, men jag personligen tycker 25h helt klart fungerar mer än väl till vardags.


Funkar om du har en dator eller laddare till hands på daglig basis ja, och/eller inte lyssnar så mycket. ;)

Bara för dig så ska jag ta och prova min U10 med ett par stora lurar å så ska vi se, jag får väl återkomma med det...


Prova dina imaginära hörlurar på din imaginära U10 och återkom du. Kanske du kan lyssna på dom på nivå 3-4? ;)

Fortfarande så vill Sean inte bli kallad "Herr Wiklund"...

Visst är internet underbart?


Messiaskomplex = unikt. B)

#41

Postad 05 april 2007 - 22:14

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag vill inte direkt påstå att jag är en ny användare av internet heller då jag suttit med bredband sen det kom ut (runt 2000) så om du ska spela smart och dum förklara mig så varsegod, men jag är ingen ny användare av internet.

Om vi säger såhär, om nu clix2 har en specad tid på 25h så lär du få ut 20h enligt din "räkning" och lyssnar du låt oss säga 3-4 timmar per dag, så räcker batteriet nästan en vecka och ladda varje helg klarar väl alla av att göra? Dock blir det ju klart mindre batteri om man tänkt använda den som film spelare, men vill man det så får man väl stå sitt kast och ladda den oftare. Jag har fortfarande inte sagt att det är "bättre" med 25h jämfört med 50h, jag säger bara att jag tycker att 25h duger mer än väl.

Jaha, försöker du dumförklara mig igen? om du prompt vill veta vad det är för lurar så är det ett par Philips HP-890, är de stora nog för dig?

Nu snart kan jag inte behärska mig mera, jag blir så ###### irriterad på din arroganta stil.
Jag vet inte om du bara vill reta upp mig med att påstå om att jag fantiserar fram min mp3 och mina hörlurar eller om du är seriös.

Diskutera med dig är som att prata med en ###### vägg, så jag tänker ge fan i att diskutera med dig mera.

#42

Postad 05 april 2007 - 22:19

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
om man har custom eq + srs wow hd så tror jag att man inte får 20 timmar, rättare sagt mindre, sånna effekter drar som ******** :/ , det har man ju redan hört på E10an t.ex.
då blev 32 ca 15 :/

#43

Postad 05 april 2007 - 23:31

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

om man har custom eq + srs wow hd så tror jag att man inte får 20 timmar, rättare sagt mindre, sånna effekter drar som ******** :/ , det har man ju redan hört på E10an t.ex.
då blev 32 ca 15 :/

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har personlig eq och SRS WOW, och jag tycker batteritiden är riktigt bra på min U10 fortfarande. Men jag kör ju iof på en fjärdedel av volymen.

#44

Postad 06 april 2007 - 18:31

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

om man har custom eq + srs wow hd så tror jag att man inte får 20 timmar, rättare sagt mindre, sånna effekter drar som ******** :/ , det har man ju redan hört på E10an t.ex.
då blev 32 ca 15 :/

<{POST_SNAPBACK}>


Prexis. Något att ta med i beräkningen när man ska göra sitt informerade val tycker jag. Teoretiska siffror vs. praktisk applikation (se; konsumentforum).

Ogillar li-on för övrigt och skulle gärna se en D2 eller Clix2 med AA eller AAA. Lever mer än gärna med den extra storleken. Tackar Apple för den. :) B)

Ska man tala iriver vs. Cowon D2 tycker jag också att X20 ser mycket intressant ut (utbytbart batteri - skärm jämförbar med U10 - lågt pris etc).

#45

Postad 06 april 2007 - 18:32

micke_cc
  • micke_cc
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag vill inte direkt påstå att jag är en ny användare av internet heller då jag suttit med bredband sen det kom ut (runt 2000) så om du ska spela smart och dum förklara mig så varsegod, men jag är ingen ny användare av internet.

Om vi säger såhär, om nu clix2 har en specad tid på 25h så lär du få ut 20h enligt din "räkning" och lyssnar du låt oss säga 3-4 timmar per dag, så räcker batteriet nästan en vecka och ladda varje helg klarar väl alla av att göra? Dock blir det ju klart mindre batteri om man tänkt använda den som film spelare, men vill man det så får man väl stå sitt kast och ladda den oftare. Jag har fortfarande inte sagt att det är "bättre" med 25h jämfört med 50h, jag säger bara att jag tycker att 25h duger mer än väl.

Jaha, försöker du dumförklara mig igen? om du prompt vill veta vad det är för lurar så är det ett par Philips HP-890, är de stora nog för dig?

Nu snart kan jag inte behärska mig mera, jag blir så ###### irriterad på din arroganta stil.
Jag vet inte om du bara vill reta upp mig med att påstå om att jag fantiserar fram min mp3 och mina hörlurar eller om du är seriös.

Diskutera med dig är som att prata med en ###### vägg, så jag tänker ge fan i att diskutera med dig mera.

<{POST_SNAPBACK}>


Välkommen till internet som sagt.

http://sw.deri.org/~matteo/welcome.php

Redigerat av micke_cc, 06 april 2007 - 18:34.


#46

Postad 18 maj 2007 - 09:26

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Kommer Clix 2 att stödja Audible i UMS-mode genom Audible manager? Måste spelaren formateras om vid byte mellan MTP och UMS?

Vad är batteritiden vid videouppspelning och vilka format (och profiler) klarar den?

#47

Postad 18 maj 2007 - 10:02

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Hej fredl!

Allmänt om spelaren:
https://www.prisjakt...kt.php?e=169306

Spelaren har fullt stöd för Audible 8 så det borde den klara. Jag vet inte riktigt om du vet att det finns problem med detta? Byter du mellan MSC (UMS) och MTP så formateras spelaren samtidigt. Däremot kan du alltid oavsett protokoll uppdatera spelarens databas och på så sätt få den att läsa av ID3-taggarna manuellt genom att välja "Rebuild Library". Du kan också välja att visa musiken efter ID3-taggarna eller som ett vanligt filträd (alltså som du ser filer och mappar i Windows).

Batteritiden är i alla fall fem timmar för film och 24 timmar för musik.

Du kan konvertera film på tre olika sätt (eller fler kanske):

1. Med iriver plus 3 (medföljande programvara).
2. Med Badak (tredjepartsprogramvara).
3. Med iriverter (tredjepartsprogramvara).

Specifikationerna för filmuppspelning är "AVI, 320x240@30fps, Video 384kbps, Audio 128kbps / 44.1kHz".

Redigerat av sean.wiklund, 18 maj 2007 - 10:05.


#48

Postad 18 maj 2007 - 11:05

Xhit
  • Xhit
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Specifikationerna för filmuppspelning är "AVI, 320x240@30fps, Video 384kbps, Audio 128kbps / 44.1kHz".

<{POST_SNAPBACK}>


Folk på iAudiophile har kört D2 med video på över 2000 kbps utan problem. Eftersom processorn i princip är densamma i Clix2:an och D2:an borde då inte Clix2 också klara sådana höga bitrater eller är det begränsat av den medföljande konverteringsprogrammet? Att ljudet endast är 128 kbps låter också konstigt med tanke på att den borde klara samma bitrate som när man lyssnar på vanliga mp3:or?

#49

Postad 18 maj 2007 - 11:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Beats me. Det är möjligt. Får se någon dag om det fungerar. :)

#50

Postad 18 maj 2007 - 11:33

Xhit
  • Xhit
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Beats me. Det är möjligt. Får se någon dag om det fungerar. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Nu börjar du låta som en onoff-försäljare! ;) Användare på Clixhere forumet skriver om högre bitrater som det kodat med och lyckats spela på clix2:an.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.