Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic HDC-SD9

88 svar i tråden
  • Please log in to reply

#1

Skickat 12 februari 2008 - 19:11

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna videokamera?
Bifogad fil  hdc_sd9_slant_lcd1_25p_320.jpg   13,97K   1 Antal nedladdningar

Spelar in 1920x1080p @ 24 (eller 25 för PAL?) på SD-kort.
Den ser riktigt riktigt liten ut.
Listpriset i USA är $799, så vi kan väl hoppas att det svenska priset kommer en bit under 7000 kr i alla fall.
Youtube-film från CES 2008
CNet-film från CES 2008
SimplyDV recension

I det stora landet i väst ska den visst släppas i mars. Vet någon ett release-datum för Svea rike?

#2

Skickat 10 mars 2008 - 19:28

m94mni
  • m94mni
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Första med h264 som gör 1080 progressivt, mycket intressant. Detta är den första videokameran i HD-generationen som jag tycker verkar riktigt intressant. Fördelar enligt mig:

* Flash-minne=inga rörliga delar, Helt TYST
* random access - ingen tape att överföra seriellt
* h264=(relativt) små filer
* progressiv=bättre på digitala displayer
* 3CCD dessutom - troligen bättre färgåtergivning.

Priset är ju mycket konkurrenskraftigt. Min bror köpte denna direkt från Japan på ebay för $900.

Jag är nästan såld redan!

#3

Skickat 14 mars 2008 - 15:33

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Den där är riktigt intressant. Köper man en från Usa med dagens kurs så blir det runt 4500:- vilket är perfekt pris för en sådan produkt.

Jag köper nog en...

#4

Skickat 14 mars 2008 - 20:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Panasonic skryter ju med att de använder 3 st ccd, men de är ganska små. Hur pass bra är deras kameror vid dåliga ljusförhållanden jmf med t ex Canon som använder en stor ccd?

#5

Skickat 14 mars 2008 - 21:01

m94mni
  • m94mni
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
En detaljerad review:

http://www.camcorder...eview-34650.htm

#6

Skickat 16 mars 2008 - 20:19

jonte0
  • jonte0
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Dom verka gilla Canon HF10 bättre eller?

http://www.camcorder...eview-34262.htm

/

#7

Skickat 16 mars 2008 - 21:22

m94mni
  • m94mni
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Ja, de gillar HF10 bättre: "The first great AVCHD camcorder":

http://www.camcorder...eview-34711.htm

Släpps i april, jag väntar nog på den..

#8

Skickat 16 mars 2008 - 21:28

jonte0
  • jonte0
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Då blir vi 2 :-)

Ja, de gillar HF10 bättre: "The first great AVCHD camcorder":

http://www.camcorder...eview-34711.htm

Släpps i april, jag väntar nog på den..



#9

Skickat 25 mars 2008 - 19:45

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Inte konstigt att de gillar den bättre, den kostar trots allt 30% mer..
Jag var och kände på en SD5 vilken låg riktigt bra i min hand så jag köpte en SD9.
Jag lär bli nöjd, det är min första filmkamera..

#10

Skickat 30 mars 2008 - 19:09

balahir
  • balahir
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Var lyckades du köpa en SD9?

#11

Skickat 09 april 2008 - 15:04

pjbl
  • pjbl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tuor: Den ÄR riktigt riktigt liten! Jag blev förvånad över hur liten den var när jag fick hem den. Som jag skrev i den andra tråden: Det är som att hålla runt en toapappersrulle. Dessutom väger den nästan ingenting.

Joakim123: Vad är din uppfattning om den? Jag kan säga att det enda jag har retat mig på än så länge är joysticken. Den är i mitt tycke lite "hård" att hålla på med. Nu har jag inte haft den så länge att jag har hunnit med att testa den ordentligt. Förhoppningsvis kan jag göra det i helgen (om inte frugan eller ungarna hittar på en massa jobb åt en :) .

#12

Skickat 11 april 2008 - 14:11

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Panasonic HDC-HS9

http://cgi.ebay.com/...1742.m153.l1262

Panasonic HDC-HS9
1920 x 1080 (25p) full-HD recoding in AVCHD format

Jag har den själv. Köpte från denna sidan. Det gick riktigt riktigt bra.
Jag fick hem den efter 3 dagar. Tycker att det är bra pris eftersom det
är europeisk modell.
Kameran är riktigt liten. Ni kan kolla i mitt galleri och både inspelning och uppspelning är bra.
I kvällsmiljö förämras bildkvalitén men den är mycket mycket bättre än min gamla
Panasonic kamera (helt godkänd).
Den är marginellt större än SD9. Det finns ingen Skillnad på inspelningen på hårddisken och sd-kortet.
Kameran är riktigt tyst. Rekommenderas Full HD TV.....Då bildkvaliteten blir grym.

Det här inlägget har ändrats av VLANIBET 11 april 2008 - 14:27


#13

Skickat 24 april 2008 - 21:22

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Sådär, då har man beställt en SD9 från webhallen med 16GB minneskort... vart nästan 8500.

Kan väl återkomma senare när man testat den lite om nån är intresserad.

#14

Skickat 29 april 2008 - 01:58

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Kamera + 8 Gb minneskort = 802.48 USD
Fanns tyvärr inga 16 Gb kort i butiken.

Batteriet står på laddning...

#15

Skickat 29 april 2008 - 05:27

z@mbie
  • z@mbie
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Vad skiljer mellan HDC-SD5 och HDC-SD9? I tyskland kostar HDC-SD5 endast 500€! HDC-SD9 går på ca 650€.

#16

Skickat 29 april 2008 - 08:00

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Oj, sorry, har helt missat tråden, fick mail nu om att den var uppdaterad.
Jag köpte min kamera i USA när den släpptes. Jag har inte fått den än, får den nu i juni/juli då min släkting kommer hem. Har ingen brådska, detta är min första filmkamera så jag lär inte bli besviken. Den förra jag använde var en VHS stor som en motorsåg :(

#17

Skickat 29 april 2008 - 19:24

z@mbie
  • z@mbie
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Beställde en Panasonic HDC-SD5 från tyskland för 425€ + frakt. Minneskort beställde jag från UK 16gb + 8gb för 111€ inkl. frakt. Totalt 536€ (ca 4900kr) för HDC-SD5 + 16gb +8gb minnne.

#18

Skickat 30 april 2008 - 07:12

J_Voorhees
  • J_Voorhees
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Oj, sorry, har helt missat tråden, fick mail nu om att den var uppdaterad.
Jag köpte min kamera i USA när den släpptes. Jag har inte fått den än, får den nu i juni/juli då min släkting kommer hem. Har ingen brådska, detta är min första filmkamera så jag lär inte bli besviken. Den förra jag använde var en VHS stor som en motorsåg B)

Kommmer denna att funka i sverige? jag tänker på de olika systemen PAL vs NTSC. Kan jag över huvud taget se någon bild i min tv som inte är en full HD. Jag har en Samsung 50Q96. den klarar bara 1080i. Går det att filma i 1080i eller 720p med pannan SD9 eller canon HF100? Jag skall nämligen till usa i juni och funderar på att köpa en videokamera där, men man måste kanske leta efter en PAL kamera antar jag. snälla kan någon hjälpa mig.

#19

Skickat 16 maj 2008 - 19:47

Unregistered38fc8253
  • Unregistered38fc8253
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Köpte en HDC-SD9 idag. Har provfilmat lite, och den är otroligt smidig. Blir dock galen på medföljande programvara. Jag vill överföra de klipp jag filmat via en bärbar pc till en extern hårddisk för att från denna spela upp HD-klippen på min PS3. Hur f-n gör jag?

#20

Skickat 23 maj 2008 - 00:18

robotize
  • robotize
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Kommmer denna att funka i sverige? jag tänker på de olika systemen PAL vs NTSC. Kan jag över huvud taget se någon bild i min tv som inte är en full HD. Jag har en Samsung 50Q96. den klarar bara 1080i. Går det att filma i 1080i eller 720p med pannan SD9 eller canon HF100? Jag skall nämligen till usa i juni och funderar på att köpa en videokamera där, men man måste kanske leta efter en PAL kamera antar jag. snälla kan någon hjälpa mig.


Varför köpte du inte en full-HD TV eller en som klarade 1080p?

#21

Skickat 29 maj 2008 - 14:28

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
hello boyos! :D

Ni som köpt denna- vad tycker ni so far? Funderar nämligen hårt på den..... B)
Vad för storlek rekommenderar ni på minnet då? :)


//F

#22

Skickat 31 maj 2008 - 11:59

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Jahopp...Fick inget svar på frågan dårå- fick bli ett inköp ändå. ;)

#23

Skickat 19 juni 2008 - 16:26

freeride00
  • freeride00
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
jag har en och är väldigt nöjd!
fungerar superbra så länge ljuset är rätt.
men även i mörka partier så fungerar den med bilden kan bli aningen sämre.

det ända som jag inte riktigt har förstått mig på är AVCHD formatet, jag har testat det med Vegas 7, 8 och Premiere CS3 men programmen bara fastnar eller så står det att formatet inte stöds, kan man konvertera det till något annat format? ( MPEG2 som man kan göra om det till med det medföljande programmet har mycket sämre kvalitet enligt mig vilket känns onödigt! )

jag ger den 9/10 för att den är så underbar + liten!

#24

Skickat 07 juli 2008 - 15:25

Unregistered5dab5c00
  • Unregistered5dab5c00
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Behöver man en dator som orkar spela upp 1080p för att orka redigera filmerna i datorn som man spelar in?

Jobbigt att köra oredigerat på ps3an hela tiden ;)

MVH

#25

Skickat 07 juli 2008 - 19:06

Escap3
  • Escap3
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Behöver man en dator som orkar spela upp 1080p för att orka redigera filmerna i datorn som man spelar in?

Jobbigt att köra oredigerat på ps3an hela tiden ;)

MVH



Det beror givetvis vilket program du redigerar i...

Följande gäller som minsta systemkrav för högsta prestanda (Full-hd)
Adobe Premiere: CPU 3GHz, 2 GB ram
Magix movie edit: CPU 3GHz eller 1,3GHz dual-core, 1 GB ram
Pinnacle studio 11: CPU 2,4GHz, 2 GB ram
Sony Vegas Movie Studio 8 Platinum: CPU 2,8GHz, 512 MB ram
Ulead videostudio 11,5 plus: CPU 3GHz, 2 GB ram

Värt att notera är att Adobe Premiere inte tar AVHCD, eventuellt att du får konvertera om det innan.... Sony Vegas 8 kör endast AVHCD format från sony, inte Canon.


Sitter själv och funderar på att skaffa en kamera och i så fall en Canon HF100, men är tveksam pga den enorma datorkraft som det krävs... Det sägs att Mac skall vara mycket bättre, men seriöst... Vem vill arbeta med Mac när alla andra inte gör det ... ???

#26

Skickat 07 juli 2008 - 22:53

Unregistered5dab5c00
  • Unregistered5dab5c00
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Humm, då kanske det blir lite tajt med en intel core duo 2ghz och 2gb ram.
Klarar spela upp 720p filmer galant på datorn, men 1080 hackar sig fram en del, antar att redigeringen kan bli lite problematisk då, även fast den kanske är i en mindre ruta.
Tråkigt att man ska falla på datorn, när man vill köpa kameran ;)

Vad ska man göra nu då..

Det beror givetvis vilket program du redigerar i...

Följande gäller som minsta systemkrav för högsta prestanda (Full-hd)
Adobe Premiere: CPU 3GHz, 2 GB ram
Magix movie edit: CPU 3GHz eller 1,3GHz dual-core, 1 GB ram
Pinnacle studio 11: CPU 2,4GHz, 2 GB ram
Sony Vegas Movie Studio 8 Platinum: CPU 2,8GHz, 512 MB ram
Ulead videostudio 11,5 plus: CPU 3GHz, 2 GB ram

Värt att notera är att Adobe Premiere inte tar AVHCD, eventuellt att du får konvertera om det innan.... Sony Vegas 8 kör endast AVHCD format från sony, inte Canon.


Sitter själv och funderar på att skaffa en kamera och i så fall en Canon HF100, men är tveksam pga den enorma datorkraft som det krävs... Det sägs att Mac skall vara mycket bättre, men seriöst... Vem vill arbeta med Mac när alla andra inte gör det ... ???


Det här inlägget har ändrats av Unregistered5dab5c00 07 juli 2008 - 22:57


#27

Skickat 09 juli 2008 - 12:18

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Humm, då kanske det blir lite tajt med en intel core duo 2ghz och 2gb ram.
Klarar spela upp 720p filmer galant på datorn, men 1080 hackar sig fram en del, antar att redigeringen kan bli lite problematisk då, även fast den kanske är i en mindre ruta.
Tråkigt att man ska falla på datorn, när man vill köpa kameran :)

Vad ska man göra nu då..


Mac är inte bättre, det är rent nonsen :-) Ungefär som när de sa att deras G4 var 5ggr snabbare än en PC eller liknande och sedan går de över till Intel.
För att spela upp 1080P ska man ha ett grafikkort som stödjer h.264 full. Vissa grafikkort och märken har bara stöd för halv. Fullt stöd avlastar cpu:n till endast 5-15%. Man bör vara medveten om att mjukvaran oxå måste ha stöd för grafikkortets hårdvarustöd för h.264.

Jag har en Amd 64 3500+ med 1GB minne och kan spela upp mkv i 1080P (70-90% ac cpu) utan h.264 stöd på mitt gamla grafikkort. AVCHD går i 100% men är så gott som laggfritt tack vare Core AVC.

Det jobbigaste med AVCHD är som sagt att det finns ganska dåligt stöd för det just nu och redigeringsprogrammen är kassa. Köper du tex Canon Hf100 får du med ett kasst program som iof funkar men du kan inte vad jag vet exportera en redigerad fil tillbaka till videokamareran om du inte använder detta program.

Jag har skrivit som en galning i denna tråd för att jag hade många tankar angående 25p vs ntsc med 24p/30p men läs denna kommentar om Uleads smarta funktion: https://www.minhembi...s...t&p=1975465

Det här inlägget har ändrats av Chippe 10 juli 2008 - 00:21


#28

Skickat 16 juli 2008 - 16:37

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Jag fick kameran idag och har precis packat upp den, medans batteriet laddas fotade jag den och la upp lite foton i mitt galleri, ta er en titt där så får ni se hur otroligt liten den är...

Kommer lägga upp en film inom kort om någon vill se?

#29

Skickat 23 juli 2008 - 00:11

novumus
  • novumus
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Då har man köpt denna kamera för att kunna föreviga sin dotters uppväxt! :P bland annat. Mycket nöjd med kameran än så länge, lite segt att redigera AVCHD/m2ts i Pinnacle Studio 11 som följde med kameran i en test version=snålt, men det går... Skall väl utvärdera den lite till så kanske jag ger mig på en större "review" här på forumet.

#30

Skickat 23 juli 2008 - 09:23

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Det beror givetvis vilket program du redigerar i...

Följande gäller som minsta systemkrav för högsta prestanda (Full-hd)
Adobe Premiere: CPU 3GHz, 2 GB ram
Magix movie edit: CPU 3GHz eller 1,3GHz dual-core, 1 GB ram
Pinnacle studio 11: CPU 2,4GHz, 2 GB ram
Sony Vegas Movie Studio 8 Platinum: CPU 2,8GHz, 512 MB ram
Ulead videostudio 11,5 plus: CPU 3GHz, 2 GB ram

Värt att notera är att Adobe Premiere inte tar AVHCD, eventuellt att du får konvertera om det innan.... Sony Vegas 8 kör endast AVHCD format från sony, inte Canon.


Sitter själv och funderar på att skaffa en kamera och i så fall en Canon HF100, men är tveksam pga den enorma datorkraft som det krävs... Det sägs att Mac skall vara mycket bättre, men seriöst... Vem vill arbeta med Mac när alla andra inte gör det ... ???

Mac är precis samma hårdvara som i en PC, det går INTE snabbare att videoredigera på en MAC.
Det krävs ingen enorm datorkraft. En C2D ska klara av det.
Innan du köper Canon så säkerställ att du har mjukvara som fixar deras format. Jag har Sony och kör med Sony Vegas. Tidigare fanns det inget alternativ alls för Canon, men det kanske det gör nu.

Det här inlägget har ändrats av dunde 23 juli 2008 - 09:27


#31

Skickat 01 augusti 2008 - 08:02

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Har precis köpt min härliga SD9a och jag måste säga att jag är riktigt nöjd!

Inspelningar i dagsljus (speciellt soliga dagar utomhus) ser helt otroliga ut! Skärpan, färgerna och kontrasten är i klass med nya Blu-Ray filmer, iallafall på min Samsung M87BD 40" LCD TV. Har iofsig inte testkört några filmsnuttar på min Sanyo Z2000, så det återstår att se hur inspelningarna sköter sig på projektorn också :(

Inomhus blir bilden helt OK tycker jag, även fast alla verkar klaga på dagens AVCHD kameror som inte gillar sämre ljusförhållanden. Det enda som brister är väl när man filmar i riktigt mörka rum. Bilden blir väldigt brusig, ser otroligt komprimerad ut och HD-känslan försvinner helt och hållet. Dessutom kan inspelningen bli lite ryckig i väldigt mörka scener, varför vet jag inte, men jag antar att det beror på en långsammare slutartid (beror ej på minneskortet, då jag kör class 6 variant).

Fotoläget är smidigt och helt OK. Skönt att kunna fota mitt under en inspelning! Kavliteten på fotona blir väl sisådär... påminner lite om foton från min Nokia N95, fast med lägre upplösning (foton tas endast i 2Mpix, jämfört med Nokias 5Mpix). Bilderna duger, men kanske inte för att förstoras och ramas in på väggen. Detta är ju trots allt en videokamera, och ingen stillbildskamera. Vill du fota lite semesterbilder så ta även med din stillbildskamera, så slipper du bli besviken när du kommer hem!

Hursomhelst så är Panasonic SD9 en otroligt fin leksak! Hur liten som helst, smidig, bra grepp, sköna menyer, en kristallklar display och myyycket fina inspelningar! Alla som hittils sett min kamera blir sååå imponerade över framför allt storleken ;)

För att inte tala om priset! Knappt 6500 för en full HD kamera med äkta 25p inspelning - det kan ju inte bli bättre?

Återstår att se hur min lilla pärla sköter sig i Thailand om en vecka! Grymt spännande!

MVH
Martin

Det här inlägget har ändrats av MrMartin 01 augusti 2008 - 08:05


#32

Skickat 02 augusti 2008 - 09:52

Unregistered1b893a6e
  • Unregistered1b893a6e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

För att spela upp 1080P ska man ha ett grafikkort som stödjer h.264 full. Vissa grafikkort och märken har bara stöd för halv. Fullt stöd avlastar cpu:n till endast 5-15%. Man bör vara medveten om att mjukvaran oxå måste ha stöd för grafikkortets hårdvarustöd för h.264.


Jag har ett GeForce 7600 GS grafikkort och enligt Gigabytes hemsida så ska den klara 1920x1080 utan problem, hittar dock inget om att just mitt grafikkort Gigabyte GV-NX76G512P-RH skulle vara h.264 kompatibelt nånstans, men skillnaden är bara att datorn får göra jobbet istället för grafikkortet om jag förstått rätt?

En annan sak, jag har en Panasonic Plasma som är HD Ready (1024x768 panel).. vad hade hänt om jag hade kopplat upp Panasonic HDC-SD9 mot denna? Hade kameran eller plasman skalat om bilden så att den visas i max upplösning av vad plasman pallar med eller hade ingen bild visats alls eftersom upplösningen är för hög?

Kan man i Pinnacle Studio som följer med skala ner filmerna till DVD format så man kan bränna DVDer till far- och morföräldrarna som precis slängt ut VHS spelaren ungefär.. dvs, har inte den senaste tekniken :(

#33

Skickat 02 augusti 2008 - 10:04

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Jag köpte en SD9 för lite mer än en månad sedan och är otroligt nöjd med själva kameran. Mycket bra bild i dagsljus, men inomhus med svagt ljus stör jag mig lite på grynigheten och släpningar i bilden. Jag vet inte om Canon HF100 är bättre eftersom den har större sensor.

Tyvärr kollade jag inte upp att man måste ha en värsting-dator för att kunna redigera sina HD-klipp. Efter mycket provande med olika program som inte fungerade höll jag på att ge upp. Jag tänkte att jag får väl köra klippen oredigerade på min Popcorn Hour tills jag köper en ny dator. Men en dag så provade jag Nero8. Det fungerade faktiskt riktigt bra. I redigeringsläge så flyter klippen hyffsat bra och är markant bättre än Pinnacle Studio 12 och Adobe Premiere, som nästan blev stillbildsredigering. Nero8 duger gott för mig. Man kan ju inte göra lika mycket som i de andra programmen, men man har toningar, övergångar, texter m.m. Allt som behövs för vanlig familjefilmning...

Datorn som jag redigerar med är min bärbara med AMD Turion 64 X2 - 1,8GHz, 3GB ram, GeForce Go 6150, 32bit Vista.

Sedan tar det lååång tid att koda om klippen, t.ex om man ska ge bort en vanlig DVD-skiva med till någon eller göra om klippen till 720P för att få ner bitrate och filstorlek. Men det gör inget för mig. Datorn får kämpa på natten om jag redigerat en lång sekvens.

Det här inlägget har ändrats av Equinoxe 02 augusti 2008 - 10:07


#34

Skickat 02 augusti 2008 - 10:24

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag har ett GeForce 7600 GS grafikkort och enligt Gigabytes hemsida så ska den klara 1920x1080 utan problem, hittar dock inget om att just mitt grafikkort Gigabyte GV-NX76G512P-RH skulle vara h.264 kompatibelt nånstans, men skillnaden är bara att datorn får göra jobbet istället för grafikkortet om jag förstått rätt?

Jag funderar på något liknande. Om jag köper ett ATI Radeon HDXXXX, kommer mina klipp i redigeringsläge flyta på bra eller får processorn ändå jobba som f-n?

En annan sak, jag har en Panasonic Plasma som är HD Ready (1024x768 panel).. vad hade hänt om jag hade kopplat upp Panasonic HDC-SD9 mot denna? Hade kameran eller plasman skalat om bilden så att den visas i max upplösning av vad plasman pallar med eller hade ingen bild visats alls eftersom upplösningen är för hög?

Jag har inga problem att kolla på klippen med min TV som inte är Full-HD. I kameran kan man välja att skicka ut 1080i eller 576P. Väljer jag 1080i så skalar TV:n ner till 720P. Det andra har jag inte ens provat.

Kan man i Pinnacle Studio som följer med skala ner filmerna till DVD format så man kan bränna DVDer till far- och morföräldrarna som precis slängt ut VHS spelaren ungefär.. dvs, har inte den senaste tekniken :(

Det ska gå i de flesta redigeringsprogram. Jag har inte kört in den Pinnacle Studio-skivan som man fick med eftersom det var en demo. Man fick med ett annat program, Panasonic HD Writer. Även här går det göra enklare redigering och har möjligheten att bränna ut till vanlig DVD. Jag redigerade några små klipp på BB när vi fick barn och körde sedan hem med skivorna till de nyfikna far- och morföräldrarna.

#35

Skickat 02 augusti 2008 - 13:37

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

Mycket bra bild i dagsljus, men inomhus med svagt ljus stör jag mig lite på grynigheten och släpningar i bilden.


Det du kallar släpningar, menar du då att bilden går saktare?
Har själv märkt att bilden börjar "hacka" när man går från ett ljust rum till ett mörkt. På något sätt känns det som att först filma i 50 bilder per sekund i det ljusa rummet och sedan helt plötsligt i 25 bilder per sekund i det mörka rummet. Lite irriterande det där... Grynigheten klarar jag av att leva med, men själva "hackandet" gör ju mig vansinnig! Flytet i bilden försvinner helt och hållet :(

Har för övrigt testat med "låg ljus"-inställnigen (eller vad den nu hette) samt nattläget, men inget hjälper. Nattläget hackar tom. ännu mer! Känns som att filma med en billig mobiltelefon eller liknande...

Förresten...vad innebär "DEMO LÄGE" egentligen? Finns i undermenyn "INSTÄLLNING". Läget var PÅ från början, men märker ingen skillnad när jag växlar till AV. ;)

MVH
Martin

Det här inlägget har ändrats av MrMartin 02 augusti 2008 - 13:41


#36

Skickat 03 augusti 2008 - 09:51

Unregistered5dab5c00
  • Unregistered5dab5c00
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Är det någon som prövat flytta över minneskortet till ps3an och kört ut på tvn direkt?

MVH Fredrik

#37

Skickat 03 augusti 2008 - 21:17

kennethm
  • kennethm
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Skaffade en SD9 för några dagar sedan och är också helt nöjd. Den var 100:- billigare på NetonNet men se där fick man inte med något minneskort alls! På Elgiganten ingick däremot ett litet 4 GB kort så det fick bli 6590:-

SD9 ger faktiskt något sämre egentlig upplösning än Canons CMOS-kameror men har alltså CCD som är helt nödvändigt om man som jag gillar att stabilisera filmen i efterhand istället för att släpa omkring på stativ... Med CMOS får man lätt wobbeleffekter eftersom den läser av rad för rad på chippet istället för hela på en gång som sker med CCD. Att jag köpte nu beror på att jag misstänker att det kanske inte kommer några fler billiga CCD-kameror (Panasonics nästa är även den CMOS) eftersom det är billigare att tillverka stora CMOS-chips.

Jag redigerar helt med gratisprogram under Windows: Avisynth+Virtualdub med diverse plugins och codec-tillbehör.
Har lagt upp ett par filmer på Vimeo så kan man se hur det kan bli.

Den första togs dagen efter inköpet och ligger här:
http://www.vimeo.com/1453238

I den andra har jag ansträngt mig lite mer med själva filmandet:
http://www.vimeo.com/1457417

Bägge är nerskalade till 1280x720 @ 23.976 fps eftersom Vimeo kräver det.... Ljudet ligger som 5.1 Surround från interna miccarna men för att höra det måste man registrera sig och ladda ner originalfilerna jag la upp (längs nere till höger på sidorna). Vimeos webspelare kör med Flash och är rejält hårt komprimerad och med enbart stereosljud.

#38

Skickat 05 augusti 2008 - 02:10

studio23
  • studio23
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
tjena! tänkte ge mig in i tråden här jag med!:( jag har spanat in flera hd kameror nu och jag har haft svårt att välja,alla har sina brister ju,men man kan ju inte få allt, sony har sitt skumma format enligt några,samsung har en dålig lins,panasonic har nåt meed färg återgivning etc, nu till min fundering:

valet står mellan

Panasonic HDC-SD9

och
Samsung VP-HMX20C

tittat på både idag.
det enda som lockar med samsungen är den här slow motion funktionen,men å andra sidan är det något man kommer använda? panasonic kameran i sig är ju mycket bättre enligt er alla och enligt butiks nisse (ja han hette Nisse) ;)
ska ner till Rhodos med en polare i nästa vecka,hade tänkt att spela in musik video,mm. även som hobby kamera,tror ni jag kommer bli nöjd med panasonicen? dessa val dessa val ;)

mvh/David

#39

Skickat 05 augusti 2008 - 19:50

kennethm
  • kennethm
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

valet står mellan

Panasonic HDC-SD9

och
Samsung VP-HMX20C

Om du är 100 på att du aldrig kommer jobba med bildstabilisering i efterhand med dator (extremt användbart enligt mig!) så ska du välja CMOS-kamera eftersom det ger bättre bild för pengarna generellt. SD9 har färre fysiska pixlar och ger tydligt sämre detaljrikedom med sina 3 små CCD eftersom den skalar upp till HD. Dess fördel är bra OIS plus att det går att stabilisera ytterligare i post.

Samsungen verkar lite jobbig eftersom den enbart kör elektronisk stabilisering. Känns som en dålig kombination med dess CMOS-sensor. Dom här små lätta kamererorna är garanterat svåra att skjuta stadig video med utan extra stöd typ steadicam eller liknande.

ska ner till Rhodos med en polare i nästa vecka,hade tänkt att spela in musik video,mm. även som hobby kamera,tror ni jag kommer bli nöjd med panasonicen? dessa val dessa val :)

Tänker du lite mer avancerad användning så torde Canon HF100 vara ett bättre val. Den har fler manuella möjligheter och anslutningar, mic etc... Den nya CMOS-Panasonicen verkar också intressant för hobbyfilmaren.

Jag valde SD9 just för dess CCD, att den spelar in ljud i 5.1 som blir hyffsat och att den är liten.

#40

Skickat 05 augusti 2008 - 23:08

studio23
  • studio23
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
japp jag var å köpte sd9an idag faktsikt,frågade lite kände på den och jämförde den med just canons,jag hoppas,men är rätt säker på att jag blir nöjd.

nu till en kanske off topic fråga men vad är det här med nya sdhc korten?
SanDisk Video HD SDHC tänkte jag på,är dom bättre för just hd kameror eller är det skit dom skyltar med?
för ett sdhc kort är ju inte dyrt men frågan e om man ska köpa class 4 eller class 6
vad anser ni?/tack för svaret kennethm

kollade dina filmer du lagt upp,och det var faktiskt en stor del till attt det blev just panasonicen :)

#41

Skickat 07 augusti 2008 - 08:39

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Någon som har handlat från http://www.purelygad...e=12-61019243-2 ?
Får med 4GB SDHC samt 18 månaders garanti. Har inte koll på hur det fungerar med garantin (har ställt fråga till dem)
Tycker det verkar prisvärt med 404pund (ca 4800kr)+ frakt och inom EU skall man ju inte betala tull eller moms vid import.

Tittade även på USA import, men då finns risken med tull och moms :P
/Honda.

#42

Skickat 08 augusti 2008 - 06:58

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Någon som har handlat från http://www.purelygad...e=12-61019243-2 ?
Får med 4GB SDHC samt 18 månaders garanti. Har inte koll på hur det fungerar med garantin (har ställt fråga till dem)
Tycker det verkar prisvärt med 404pund (ca 4800kr)+ frakt och inom EU skall man ju inte betala tull eller moms vid import.

Tittade även på USA import, men då finns risken med tull och moms :)
/Honda.

Har nu beställt kameran från purelygadgets och notan blev nästan exakt 5000kr ink. frakt (399+26pund) med 18månaders "in-house" garanti och med ett 4GB SDHC. Med samma minne och garanti slutar notan på ca 8000kr vid inköp från Sverige.
/Honda.

japp jag var å köpte sd9an idag faktsikt,frågade lite kände på den och jämförde den med just canons,jag hoppas,men är rätt säker på att jag blir nöjd.

nu till en kanske off topic fråga men vad är det här med nya sdhc korten?
SanDisk Video HD SDHC tänkte jag på,är dom bättre för just hd kameror eller är det skit dom skyltar med?
för ett sdhc kort är ju inte dyrt men frågan e om man ska köpa class 4 eller class 6
vad anser ni?/tack för svaret kennethm

kollade dina filmer du lagt upp,och det var faktiskt en stor del till attt det blev just panasonicen :P

Verkar vara class 6 som gäller om du vill kunna filma med högsta kvalitet.
/Honda.

#43

Skickat 08 augusti 2008 - 08:01

Kurvan
  • Kurvan
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag köpte en på OnOff igår, jag bet 6000:- inkl ett 8gigs minnes kort , man kan pruta även i Sverige!
Finns det något enkelt program som kan spela upp AVCHD filer direkt från minneskortet?

//Kurvan

#44

Skickat 08 augusti 2008 - 09:34

m94mni
  • m94mni
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

nu till en kanske off topic fråga men vad är det här med nya sdhc korten?
SanDisk Video HD SDHC tänkte jag på,är dom bättre för just hd kameror eller är det skit dom skyltar med?
för ett sdhc kort är ju inte dyrt men frågan e om man ska köpa class 4 eller class 6
vad anser ni?


Det verkar vara mest marknadsföring: "Apparently, these SDHC and Memory Stick PRO Duo cards don't do anything different than the more traditional alternatives, but owners of these will get the priceless benefit of having recording times stamped right on the device. Additionally, each one comes with a "handy jewel case and labels for storage," which should totally keep you organized when workin' out that new flash-based camcorder"

Dvs - de är gjorda för att efterlikna kassetter med etiketter och inspelingstider angivna. Samt förstås att man inte behöver tänka efter så att de är snabba nog.

#45

Skickat 18 augusti 2008 - 20:57

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Vad för kort ska man ha till denna?

• Secure Digital (SD)
• Secure Digital HC (SDHC)
• microSD (TransFlash)
• microSDHC
• miniSD
• miniSDHC

#46

Skickat 26 augusti 2008 - 22:58

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Vad för kort ska man ha till denna?

• Secure Digital (SD)
• Secure Digital HC (SDHC)
• microSD (TransFlash)
• microSDHC
• miniSD
• miniSDHC



SD eller SDHC (valfritt antar jag?)

kolla tex Ebay (se till att handla av nån med MÅNGA positiva feeds, har själv blivit blåst en gång)

/najks

#47

Skickat 10 september 2008 - 09:06

PhotoJoe
  • PhotoJoe
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
SDHC = Secure Digital High Capacity
SD-kort görs bara upp till 4GB, sen tar SDHC vid, de klarar upp till 32GB.

#48

Skickat 21 september 2008 - 11:51

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Så den här är inge vidare i mörka rum då? Tänkte om man ska filma barnens lucia, eller nyårsfyverkerier mm . Fixar denna det eller är det som någon skrev tidigare att det blir pixligt å ryckigt. Satt och spanade in klipp från canon hf10, visserligen 3000:- mer för den, men vass i mörker. Vimeo klipp canon hf10 Beslutsångest :)

#49

Skickat 22 september 2008 - 17:17

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Så den här är inge vidare i mörka rum då? Tänkte om man ska filma barnens lucia, eller nyårsfyverkerier mm . Fixar denna det eller är det som någon skrev tidigare att det blir pixligt å ryckigt. Satt och spanade in klipp från canon hf10, visserligen 3000:- mer för den, men vass i mörker. Vimeo klipp canon hf10 Beslutsångest :)



Kolla på ebay först, jag gav 2800kr för SD9 (NY) där, inkl frakt och minneskort på 8gb!

Skulle tro att en HF10 går på ca 4000kr blankt, inkl frakt samt minneskort!
En baggis att fixa adapter för strömsladden till laddaren ;)

//Najks

#50

Skickat 09 november 2008 - 23:53

desmodue
  • desmodue
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt HDC-SD9 och tänkte testa att bränna ner klippen på DVD med det medföljande programmet.

Det gick inte något vidare, för det första kunde jag inte installera mjukvaran på min bärbara Vista maskin utan det bara stannade i instalationen och inget mer händer. Då testade jag på min XP-maskin. AMD Athlon 64x2 4400+, 2 MB internminne, nVidia GeForce 7800 GTX, PCI Express 256 MB DDR SDRAM.

Det fungerar ju tills man skall bränna sina alster på dvd. Då blir det genast felmeddelanden som jag misstänker syftar på UDF 2.5 och att det saknas dessa drivrutiner i XP SP3. Var hittar jag i så fall dessa? eller skall jag jaga rätt på ett annat program? Funkar det bara med dvd-rw eller kan man köra dvd+rw? och vad händer om jag köper en Blu-ray brännare, törs man tänka tanken på hur det skulle funka att bränna?

Snälla hjälp en stackare som snart åker på sitt livs resa och behöver bränna.



1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.