Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Strömfilter / Åskskydd

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monster EU Reference HTS 2600 (Överspänningsskydd & nätfilter) 6 8,85 (12) Inga priser

#1

Postad 17 mars 2009 - 20:54

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Vilket är bästa sättet att skydda förstärkare, projektor, tv, xbox mm från blixtnedslag/åska/strömspikar?

Har hittat:
Belkin: PF 50 / PF60
Monster Cable HTS-2600
Supra MD-06EU/SP
APC SURGEARREST 8
APC BACK-UPS CS 500VA (UPS)


Är det någon större skillnad på dessa?

Vilket nätfilter/skydd mot strömspikar sägs vara bäst i ~5000 kronors klassen?

#2

Postad 18 mars 2009 - 01:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Själv har jag Supra MD-06EU/SP är nöjd,men är för få kontakter.
Har kollat in Belkin men har inte hittat något ställe som säljer,hittar du något så tjoa till. :)

#3

Postad 18 mars 2009 - 01:15

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Man behöver väl knappast något i 5000 kr klassen. Duger lika bra med något billigare, tex Monster HT800.

#4

Postad 18 mars 2009 - 06:20

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Jag fick tag i min Belkin pf30 från riori.se mkt trevlig support! dock lite dyrare än tyskland och england men också de enda som ville skicka :)

#5

Postad 18 mars 2009 - 09:26

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Själv har jag Supra MD-06EU/SP är nöjd,men är för få kontakter.
Har kollat in Belkin men har inte hittat något ställe som säljer,hittar du något så tjoa till. :)


NetonNet har ett par olika Belkin: http://www.netonnet....x.asp?iid=74807

#6

Postad 18 mars 2009 - 13:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tack men jag är mer sugen på Belkin: PF 50 / PF60.

Tack för länken Corpze,pratade med en där och dom är väldigt poppis sa hon,det är runt 2 veckors leveranstid.

Redigerat av jonasprivate, 18 mars 2009 - 13:28.


#7

Postad 18 mars 2009 - 20:53

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Mediamarkt säljer belkin PF50 och tar säkert hem PF60 om du hellre vill ha den!

Fan vad detta är svårt, har man grejer för flera 1000 hemma så känns det som man måste skydda dem på bästa sätt. Mest rädd är jag nog för åsknedslag och strömspikar. Skyddar Supras nätfilter effektivt mot detta?

Hur är monster bättre eller sämre än supra?

#8

Postad 18 mars 2009 - 22:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ok får åka förbi mediamarkt o kolla, Supra ska skydda bra men har ingen ersättning vad jag vet.
Monster och Belkin har ersättning.

#9

Postad 19 mars 2009 - 11:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Bara för att förtydliga detta: inget du som privarperson använder hemma skyddar mot ett nerslag i när-nätet, då rycker grejerna i alla fall...
Däremot om den slår ner bortom närmaste station så har du större chans och har du då ett av dessa filter så kan du ha tur och klara aparaterna, pikar skyddar dem flesta lite bättre filterna mot.

jag drar alltid ur min stereo när den inte används... den e bara inkopplad till väggen när jag lyssnar på musik ;)

Redigerat av DVD-ai, 19 mars 2009 - 11:20.


#10

Postad 19 mars 2009 - 16:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Med andra ord är den alltid inkopplad. ;)

#11

Postad 19 mars 2009 - 18:22

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga detta: inget du som privarperson använder hemma skyddar mot ett nerslag i när-nätet, då rycker grejerna i alla fall...
Däremot om den slår ner bortom närmaste station så har du större chans och har du då ett av dessa filter så kan du ha tur och klara aparaterna, pikar skyddar dem flesta lite bättre filterna mot.

jag drar alltid ur min stereo när den inte används... den e bara inkopplad till väggen när jag lyssnar på musik :D


Vilka är dom lite bättre filterna då? Nämn gärna några så jag vet vad jag ska kolla efter.

Borde det inte finns någon säkring man kan koppla in som går vid eventuellt blixtnedslag, istället för elektroniken?!

(Jag kopplar också ut anläggningen när jag jobbar/sover!) ;)

#12

Postad 20 mars 2009 - 08:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Med andra ord är den alltid inkopplad. :)


Haha, Njaa, jag bor ju på två ställen så den e nog inkopplad (om man slår ut det på varje dag) ca 1h om dagen bara....


Vilka är dom lite bättre filterna då? Nämn gärna några så jag vet vad jag ska kolla efter.

Borde det inte finns någon säkring man kan koppla in som går vid eventuellt blixtnedslag, istället för elektroniken?!

(Jag kopplar också ut anläggningen när jag jobbar/sover!) :)


Supras e bra, sedan är det ju så att det flesta är bra sålänge du inte köper en nätlist 8grenar med inbyggt för 40kr på rusta för den kommer med största säkerhet inte att fungera direkt bra, Classe har varianter som du sätter direkt i väggutaget som är ritkigt bra, har en sådan själv :D

en säkring fungerar inte, det är för hög spänning vi talar om och det går väldigt snabbt när piken kommer, det sägger vara WOchhh" så är hela skiten dött...

#13

Postad 22 mars 2009 - 07:30

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga detta: inget du som privarperson använder hemma skyddar mot ett nerslag i när-nätet, då rycker grejerna i alla fall...
Däremot om den slår ner bortom närmaste station så har du större chans och har du då ett av dessa filter så kan du ha tur och klara aparaterna, pikar skyddar dem flesta lite bättre filterna mot.

jag drar alltid ur min stereo när den inte används... den e bara inkopplad till väggen när jag lyssnar på musik ;)


Korrekt !

Okunskapen kring transient och åskskyddsutrustning samt potentialutjämmning
är stor.

Inget av de "åskskydd" som man kan köpa ute på stormarkanderna typ grenuttag ( Vad jag vet )
kommer att fungera mot ett åsknedslag, Kanske kan det fungera som ett komplement i kedjan av åskskydd som ett klass 3 skydd. ( Se nedstående PDF )
Men man måste ha de ha gjort de andra åtgärderna innan
klass 1 och klass 2 eller använt sig av kombinationer av dessa som också finns.

Det finns en liten guide att ladda ned så att man kan få ett litet humm om vad det handlar om.
http://www.obo-bette...bb_guide_se.pdf

Se även
http://www.elrond.se/

Många fabrikat som gör jobbet finns på marknaden, främst då för elektriker
och att köpa från välsorterade elgrossister.

Kunskap och kännedom om detta krävs så det är inte bara att köpa och tro
att allt kommer bli bra. Man måste sätta sig in i detta ordentligt alltså.
Och även om man gjort alla dessa åtgärder så är det svårt att skydda sig 100% säkert
men du har ju kommit en bit och minimerat riskerna .

#14

Postad 22 mars 2009 - 09:14

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag har köpt en från Philips kostar ca 450 kr en nackdel är bara 5 uttag står att den försäkrar saker för 1000 euro men hur det går till det vet man inte .
Köpte den mest för om man skulle få någon spik i nätet man har ju stora el motorer i garaget som man sätter på och av mycket.

#15

Postad 22 mars 2009 - 09:40

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
DVD-ai och SunfireTHX, hur är det med strömspikar då? Något man bör skydda sig mot eller och hur är det med grejer som skyddar mot detta?

// Sat

#16

Postad 22 mars 2009 - 18:58

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

DVD-ai och SunfireTHX, hur är det med strömspikar då? Något man bör skydda sig mot eller och hur är det med grejer som skyddar mot detta?

// Sat


Transienter och strömspikar är lite tricky, så är det svårt att ge ett råd rakt av....

Anledningen att de grenuttag som säljs förmodligen inte kommer att fungera i 99% av 100 är att de är för långsamma samt inte tillräckligt kraftiga. ( Men som sagt som del i en kedja kan det fungera )

Och faktiskt det enda sättet är att göra som DVD-ai är att dra ut skiten ur väguttaget...

Fast det orkar man ju inte... :P

Sedan beror det lite på
Hur ser huset/lägenheten/bostaden ut som skall skyddas ?
Inkommande matningen kommer den via luftledning
eller är den nedgrävd i marken ?
Ligger huset "högst upp på en kulle" med
inkommande luftledning ?
Sitter det ett klass 3 skydd "i stolpen ute på
vägen" ? Kanske / Kanske inte ..
Bor du i BRF lägenhet .. kanske har föreningen tänkt
på åskskydd eller också har de inte gjort det .....

Läs de länkar jag bifogade i mitt förra inlägg
och kolla lite där....

#17

Postad 22 mars 2009 - 20:25

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Haha, så det är skit samma ifall jag köper ett belkin PF50 förr 5.000 eller ett monster HTS-5100 för 12.000 eller ett Supra MD-06EU/SP för 1.000?

Eller fungerar ett billigt alternativ som belkin maximum series för 300 lika bra?

(Verkar vara mycket bluff och båg med nätfiltren!)

Tack så mycket Dvd-ai & sunfire THX för Er information ang. ämnet!

#18

Postad 22 mars 2009 - 23:05

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Haha, så det är skit samma ifall jag köper ett belkin PF50 förr 5.000 eller ett monster HTS-5100 för 12.000 eller ett Supra MD-06EU/SP för 1.000?

Eller fungerar ett billigt alternativ som belkin maximum series för 300 lika bra?

(Verkar vara mycket bluff och båg med nätfiltren!)

Tack så mycket Dvd-ai & sunfire THX för Er information ang. ämnet!



Det kan det till och med vara så att ....

Finns det ett klass 3 skydd vid inkommande och ett klass 2 skydd i undercentralen
och du har en väldigt kort sträcka låt säga under ca 8 meter från centralen till uttaget där din
anläggning du vill skydda står ...... Ja då är det onödigt eftersom klass 2 skyddet i centralen kommer
att göra jobbet och att köpa till ytterligare nånting är således onödigt.

Men det kan ju vara vettigt att ha ett "grenuttag" iaf ... så man kan ansluta
alla sin apparater :P

Fast då finns det ju en mycket smuttare lösning på det ... att gömma ett litet klass 3 skydd
innuti aparatdosan bakom vägguttaget så att det är helt dolt ... fast det är klart
du måste ju gjort de andra åtgärderna också ( Klass 2 och klass 3)

#19

Postad 22 mars 2009 - 23:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Själv köpte jag ett på Kjell o company för en 199.- har jag för mig, 10kontakter. Verkar vara en värdelös investering ändå om man läser tråden så det var väl tur att man inte köpte nåt dyrare då :P .

#20

Postad 23 mars 2009 - 02:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Köpte mitt mest för designen och känslan av kvalité snarare än överspänningsskyddet, dock känns det liite bättre ändå med skydd.

Redigerat av ekon, 23 mars 2009 - 02:17.


#21

Postad 23 mars 2009 - 07:08

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
En gammal vän sade till mig ....

"Väder och vind, det rår man inte på " ...

Det ligger nåt i det ..

Det är oerhörda krafter som det kan röra sig om
i hav, vindar och som diskuterats här åska...

#22

Postad 23 mars 2009 - 09:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
det finns kompletta åskskydd at är till för att kunna hantera en direkt träff. vi har dessa på jobbet, (modell stora) kostar några miljoner/st och det sitter många i centralen...
Finns ju billigare och klenare varianter, men dessa e gjorde för att ta hand om någon Mucket effekt var, så det blir lite pengar.
Dessa "filter" är i alla fall speciella för dem är integrrerade i UPS'erna som förser byggnaderna och speciellt serverummen med elektrisitet.
Dessa klarar alltså av att hantera spänningarna som en blixt levererar, den klipper bort och leder bort överspänningen. Detta går då deras fungtion är som sådan att dem omvandlar AC till DC för att sedan omvandla till AC igen, detta via polmodulering (heter något annat också, minns ej vad... man bygger upp växelspänning med hjälp av att göra polvändningar "staplar")
I denna process så är det förhållandevis lätt att hantera en överspänning då det finns en viss "seghet" i proceduren och man hinner därför ta hand om detta.
så oavsett vad som händer så ligger spänningen här på +/- 0,8v... :)
Om strömmen går så tappar vi 1-0,8v och så går reserskraften på, så går det som vanligt igen och detta utan att det ens blinkar eller någon elektrisk utrustning påverkas, vi har även i övergången mellan nät och reserv drift en i det närmaste perfekt sinus, bara den lilla obetydliga dippen på ca 1-0,8v

Vore inte fel att ha hemma... :)

Redigerat av DVD-ai, 23 mars 2009 - 09:15.


#23

Postad 11 april 2009 - 10:11

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Ursäkta att ja lånar denna tråden för att fråga en sak...
Men när de knäpper till i högtalarna ibland när man t.ex
tittar på TV, e de strömspikar elle va e de?

Har en optisk kabel inkopplad mellan digitalboxen o förstärkaren...

#24

Postad 18 april 2009 - 15:52

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Ett litet tips!
Köper du t.ex. Monster Cable HTS-2600 får du även med en försäkring som täcker skador på din utrustning om de av någon anledning skulle gå sönder vid t.ex. överspänning.
Tips 2 på denna är att du får en rätt snygg lösning för kabelhärvan som brukar vara bakom bänken. Slipper ha saker på golvet.

#25

Postad 20 april 2009 - 19:00

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Kan också rekommender Monsters nätfilter. Kör med HTS-5100 och ser det som en försäkring man kan ha nästan livet ut. Slår man ut prsiet på den genom alla månader man tänkt ha den inkopplad så blir det inte så farligt.
Sen e den väldigt snygg också =)

#26

Postad 24 april 2009 - 13:36

Some__One
  • Some__One
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
hehe kan också rekomendera monster, dock 2600, som sagt grejerna är försäkrade om dom sitter i den så det spelar igentligen ingen roll om den klarar av att hindra strömmen efftersom man får tillbaka pengarna för grjerna och då kan man köpa nya roliga grejer ;) men den är iaf riktigt snygg och bastant, och på 2600 finns det en liten knapp på framsidan som kopplar ifrån 2 kontackter helt (mer strömkrävande står de i bruksen :) )

jag har dock en liten fråga om 2600 som jag själv inte vet om. är sladden som går från hts2600 till väggen skärmad? den är visserligen fast ansluten innuti men är den inte det så funderar ja på att byta ut den mot en skärmed kabel precis som ja ska göra med alla andra elkablar. vet att det kanske inte gör någon skillnad ljudmässigt men det är snyggare och så är man ju på den säkra sidan :D

#27

Postad 25 april 2009 - 17:33

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Ska inte hemförsäkringar eller någon annan "vanlig" försäkring skydda när åskan slår ner.
Man borde ju få tillbaka pengar om det slår ner en blixt ifrån hemförsäkringen

#28

Postad 25 april 2009 - 21:06

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Ska inte hemförsäkringar eller någon annan "vanlig" försäkring skydda när åskan slår ner.
Man borde ju få tillbaka pengar om det slår ner en blixt ifrån hemförsäkringen


Jo den täcker, men nedskrivningarna av värdet är ju inte så roliga... Nu vet jag inte hur monster el belkin eller liknande firmor betalar tillbaka ev. förstörd utrustning menmen

#29

Postad 02 maj 2009 - 17:32

Some__One
  • Some__One
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
hemförsäkring brukar ha upp till 25% per år avskrivning, så om du har köpt ett ljudsystem för 100 000 så slår blixten ner effter 3 år så får du ut 25 000, de är inte så roligt :) de är en sak man ska kolla upp med hemförsäkringing, så att man har ett bra bolag som inte har så mycke avskrivning för de är inte så kul. och att man har en bra drulle försäkring :)

#30

Postad 06 maj 2009 - 10:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
drar dem inte av 25% av den befintliga värdet.

år 1: 100000 * 0,75 = 75000kr
år 2: 75000 * 0,75 = 56250kr
år 3: 56250 * 0,75 = 42187kr

osv osv... har jag för mig i alla fall ;)

#31

Postad 06 maj 2009 - 13:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Och hur stor risk är det att blixten slår ner då? Större risk att man snubblar in i å välter högtalarna. ;) Gör som DVD-ia om ni är rädda.

#32

Postad 08 maj 2009 - 07:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Och hur stor risk är det att blixten slår ner då? Större risk att man snubblar in i å välter högtalarna. :) Gör som DVD-ia om ni är rädda.



Skulle jag vara rädd...?! :P

Ne..nu...du !! ;)

#33

Postad 08 maj 2009 - 08:08

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Klart har man en mycket exklusiv "trends" så är man rädd :)

Nä men att dra ur är väl ett smart tips! Borde det inte fungera med en switch man slår av? Om inte, varför kan de inte bygga en av/på som drar i sär ledarna så dem inte få kontakt.

Redigerat av Timpolanen, 08 maj 2009 - 08:08.


#34

Postad 08 maj 2009 - 13:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Klart har man en mycket exklusiv "trends" så är man rädd ;)

Nä men att dra ur är väl ett smart tips! Borde det inte fungera med en switch man slår av? Om inte, varför kan de inte bygga en av/på som drar i sär ledarna så dem inte få kontakt.



Haha, jag kör ju inte med min Trend's till "stora" anläggningen nu... :D
(den kör tyvärr inte alls för tillfället, ligger och har tråkigt på en hylla i väntan på att få komma till vettig användning... stackarn, hoppas han inte blir ledsen på mig bara :) )

Jag tycker det e lika bra att dra ut strömmen, då vet man att det inte kan hända något :P

En vanlig kontakt kan det blir överslag i, och därför är dem inte alls lika säkert, men skyddar ju mot allt förutom en dirrekt träff av blixten...
Jag drar ur sladden bara för att jag lätt kommer åt att göra det, ser ingen vitts med att ha en knapp... ;)

#35

Postad 28 maj 2009 - 14:34

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Jag funderar på om tex en Monster HTS800 fungerar på en ojordad kontakt? På hembiobutikens info om Monster HTS800 så står det att det inte funkar, men på ett annat ställe läste jag att det funkar. Nån som har koll?

Redigerat av New Player, 28 maj 2009 - 14:34.


#36

Postad 28 maj 2009 - 19:39

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Jag funderar på om tex en Monster HTS800 fungerar på en ojordad kontakt? På hembiobutikens info om Monster HTS800 så står det att det inte funkar, men på ett annat ställe läste jag att det funkar. Nån som har koll?


Jordningen och skyddskretsarna fungerar ju inte då strömpeakarna inte har någonstans att ta vägen om den inte är jordad... men ström får ju apparaterna!

#37

Postad 29 maj 2009 - 12:38

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Helt meningslöst att köpa en sån då. Men det är rätt bra för då tjänar jag en massa pengar, som tjejer brukar säga.

Redigerat av New Player, 29 maj 2009 - 12:39.


#38

Postad 24 juli 2009 - 00:02

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Hade planer på att köpa Överspänningsskydd till mina prylar och nu när jag har läst era comments så tänker jag inte köpa något Överspänningsskydd! Ni säger att prylarna går sönder vilket fall som helst om det blir ett direkt nedsalg. puh tur man ugglar på detta forum =)

#39

Postad 25 juli 2009 - 08:40

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej gott folk.

Något som ingen har upmärksammat är att med en Monster HTS 2600 så kan man säga att man köper sig en billig försäkring vad gäller åsknedslag.

Citat.
- Monster ersätter apparater till ett värde om 400.000 euro max som skadats av överspänning genom blixtnedslag

Det måste ju innebära att det ska väldigt mycket till att något skall kunna gå sönder när de vågar gå ut med en sådan garanti.

Mer info finns att läsa på Referenceaudios hemsida.
http://www.reference.....roductID=4849

Så för er med dyr hembioanläggning så skulle jag säga att det är en ganska billig försäkring med stora fördelar som nätrening och en mycket stor och snygg grendosa :)

#40

Postad 25 juli 2009 - 08:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Hej gott folk.

Något som ingen har upmärksammat är att med en Monster HTS 2600 så kan man säga att man köper sig en billig försäkring vad gäller åsknedslag.

Citat.
- Monster ersätter apparater till ett värde om 400.000 euro max som skadats av överspänning genom blixtnedslag

Det måste ju innebära att det ska väldigt mycket till att något skall kunna gå sönder när de vågar gå ut med en sådan garanti.

Mer info finns att läsa på Referenceaudios hemsida.
http://www.reference.....roductID=4849

Så för er med dyr hembioanläggning så skulle jag säga att det är en ganska billig försäkring med stora fördelar som nätrening och en mycket stor och snygg grendosa :)

Den klarar inte heller en riktig smäll .
och sen är det säkert att det är men en massa men i deras klasul om hur åskan slår ner och skall man ha ett riktigt åsk filter så sätter man den i centralen

#41

Postad 29 juli 2009 - 07:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Med andra ord: detta "skydd" klarar absolut inte en dirrekt träff (det är det inte mycket som gör...) Och dom ersätter nog inte gärna något alls...
Det ska nog mycket till för att man ska lyckas få dom att betala ett öre, dom kommer hålla på att slingra sig in i den oänderliga och hitta kryphål över allt :(

Och exakt som sbx säger så ska man ha ett "ritkigt" skyd (som inte heller klarar en dirrekt träff... men dock bättre än denna.. :unsure:) så sätter man dom i centralen så att dom skyddar hela huset.
Ska man skydda hela huset mot en direkt träff så krävs ordentliga doningar med spänningsavledare med jordplan. Det är förhållandevis stort men framförallt dyrt !!! :)

#42

Postad 04 januari 2011 - 23:09

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Några frågor om överspänningsskydd:

Visst borde man väl kunna sätta in en grenkontakt senare i kedjan? - jag har nio apparater och funderar på att köpa ett uttag för åtta...

Kanske en puckad fråga, men grejen är väl att ett överspänningsskydd måste sitta i ett jordat uttag?
Jag har bara det i köket och måste dra en lång förlängningssladd i så fall...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.