Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

madVR PC-varianten

174 svar till detta Àmne madVR
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 23 november 2023 - 17:54

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 69 inlĂ€gg
  • 0

Bara tonmappningen gÄr att köra pÄ 1070 utan bekymmer. Förutsatt att man hÄller sig till max 4k 24hz

Hej!
HÄller pÄ att uppgradera min HTPC för att kunna köra madvr fullt ut.

Är RTX 4060 tillrĂ€ckligt om man vill köra bra tonemapping, snygg uppskalning och "black bar detection"?

Eller satsa pÄ ett 4070?


Redigerat av beatelund, 23 november 2023 - 17:57.


#152

Postad 23 november 2023 - 18:25

Flsk
  • Flsk
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Okey..
Har försökt fÄ tag i ett begagnat 2080, men folk vill ju ha mer Àn vad ett nytt 4060 kostar.
Även 3070, det Ă€r Ă€nnu vĂ€rre dĂ€r.
FÄr vÀl prova och Äterkomma hur maxat jag kan köra!

Planen Àr att köra 4k24, men Àven enstaka filmer typ gemini man 4k60.

#153

Postad 23 november 2023 - 18:44

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0

Det finns inte mÄnga HFR-filmer och det gÄr bra att skapa olika profiler för olika typer av upplösning och fps och Àndra exempelvis "trade quality for performance" för att pÄ det sÀttet skapa mer head room.

 

Som sagt, maxat Àr inte alltid bÀttre.

 

 

post-21073-0-06990100-1656523162.jpg



#154

Postad 27 november 2023 - 22:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

Slog jag till pÄ ett 7900 XT under black friday, sÄ nu har mitt gamla 1070ti flyttat in i HTPCn.

 

Har hunnit installera Windows, Kodi, med MPC-HC+madVR som extern spelare. So far so good.

 

Men det Àr inte helt transparent att köra med en extern spelare till kodi. Kodis overlay för instÀllningar saknas och saker man tagit för givet, som att byta subtitles och ljudspÄr med fjÀrrkontrollen fungerar inget vidare. SÄ det kommer att krÀvas en del pill med det.

 

Jag gissar att det Àven kommer bli en helt del justerande av madVRs instÀllningar. Just nu har jag det kopplat till en datormonitor sÄ jag har inte hunnit uppleva nÄgon eventuellt förbÀttring pÄ projektorn Àn.

 

Men men, det gÄr framÄt.



#155

Postad 28 november 2023 - 21:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har jag hunnit testa lite i biorummet och det Àr verkligen rejÀl skillnad. Glad att jag tog tag i det.

 

Det som ÄterstÄr Àr vÀl lite finjusteringar, och att konfigurera MPC-HC sÄ det gÄr att styra via fjÀrrkontrollen. Allt utom start/stop/paus och spola fÄr göras med tangentbord för tillfÀllet.

 

FÄr se om jag orkar/vill ge mig pÄ att bygga om den till en "envy" med capturekort. Eller vÀntar jag pÄ att Tobbeswim ska testa först :)



#156

Postad 28 november 2023 - 21:44

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0

Jag vÀntar fortfarande pÄ capture kortet men sen blir det Äka av...



#157

Postad 29 november 2023 - 12:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

Snabb frÄga (som sÀkert redan besvarats i trÄdstarten eller nÄgon av dess lÀnkar): Vad ska man stÀlla för fÀrgrymd i madVR? Just nu Àr den stÀlld pÄ bt.709 i bÄde madVR och projektorn. Men eftersom min projektor (xw5000es) klarar bt.2020 sÄ borde jag vÀl stÀlla in det istÀllet för att öka pÄ fÀrgomfÄnget?

 

 

Jag vÀntar fortfarande pÄ capture kortet men sen blir det Äka av...

Om du inte orkar vÀnta sÄ verkar amazon ha det pÄ lager för leverans imorgon: https://www.amazon.s.../dp/B01M126X2N/



#158

Postad 29 november 2023 - 19:58

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0

Jag valde det större kortet Quad. Jag bestÀllde genom Dustin, blev lÀttare men fÄr vÀnta lite lÀngre...

I videon som jag la ut tidigare gĂ„r The Casual Cinephile igenom sina instĂ€llningar bĂ„de frĂ„n BR och dator i bĂ„de videoprocessor och MadVR ca 37 min in i klippet. Jag vet tyvĂ€rr inte fĂ€rglĂ€get Ă€n. NĂ€r jag börjar stĂ€lla in pĂ„ riktigt sĂ„ ser vi :-)  Jag sitter med en JVC projj sĂ„ har inte riktigt koll pĂ„ Sony men rĂ€knar med att det ska vara samma.



#159

Postad 02 december 2023 - 14:00

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0

Du fÄr nog testa och se om de lik fÀrgrymderna ger olika resultat.

SjÀlv fick jag min projektor kalibrerad mot rec.709 sÄ det Àr det jag stÀllt in.



#160

Postad 02 december 2023 - 20:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0
VÀldigt olika resultat, och jag har inte helt rett ut vad som pÄverkar vad. HTPCn verkar ge ut 709 eller 2020 baserat pÄ vad som spelas upp (enligt projektorn) men det ser ut som om jag mÄste ha 709 instÀllt i madvr för att inte tappa fÀrgrymd. Lite konstigt och jag har sÀkert missat nÄgot.

JĂ€kligt bra ser det hur som helst ut :)

#161

Postad 13 december 2023 - 22:01

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0

OK, tester utförda, ska prova mer i morgon. Första intryck. Bilden Ă€r sjukt bra, fĂ„r lite ryckningar i den och det ska jag fixa. Har nog lite för höga instĂ€llningar för GPU som sitter i just nu, ett 1080ti. Dock fĂ„r jag ett problem som jag haft tidigare med datorer kopplade till min Arcam AVR 850. Jag fĂ„r brum och störningar i mina Atmos högtalare. Jag fattar fan inte varför. Har provat allt. Varför just i Atmos högtalarna. SĂ„ fort jag stĂ€nger ner filmen pĂ„ PC:n sĂ„ blir ljudet normalt igen. Även om jag stĂ€nger allt ljud pĂ„ PC sĂ„ kommer det. Det gör att jag fĂ„r kanon bild men fruktansvĂ€rt ljud. Ska prova att koppla om i morgon och se om jag kan fixa med annat slutsteg.



#162

Postad 17 december 2023 - 10:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlĂ€gg
  • 0
Jordslinga?
Atmos högtalarna har en egen förstÀrkare?

#163

Postad 26 december 2023 - 15:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag justerade lite instÀllningar för ett par dagar sedan sÄ sÄg jag att color tweaks for explosions och highlight recovery Àr grÄade och inte gÄr att stÀlla in. NÄgon som har en aning om anledningen?

 

contrast och shadow recovery fungerar.



#164

Postad 26 december 2023 - 16:58

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0

Hmmm, intressant.

AnvÀnder du beta 113?

 

SÄ hÀr ser mina instÀllningar ut:

 

 

Bifogad fil(er)



#165

Postad 26 december 2023 - 19:25

Duddits1
  • Duddits1
  • LĂ€rjunge

  • 370 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag justerade lite instÀllningar för ett par dagar sedan sÄ sÄg jag att color tweaks for explosions och highlight recovery Àr grÄade och inte gÄr att stÀlla in. NÄgon som har en aning om anledningen?

 

contrast och shadow recovery fungerar.

Jag Àr inte hundra, men det kan vara att du kryssat i nÄgon instÀllning i "trade quality for performance under fliken "rendering""



#166

Postad 26 december 2023 - 20:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte hundra, men det kan vara att du kryssat i nÄgon instÀllning i "trade quality for performance under fliken "rendering""


Har inte rört nÄgra instÀllningar dÀr sÄ vitt jag vet, men jag ska se om jag kan ha gjort det av misstag.

Det Àr v113.

#167

Postad 23 januari 2024 - 07:19

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 245 inlĂ€gg
  • 0

OK, tester utförda, ska prova mer i morgon. Första intryck. Bilden Ă€r sjukt bra, fĂ„r lite ryckningar i den och det ska jag fixa. Har nog lite för höga instĂ€llningar för GPU som sitter i just nu, ett 1080ti. Dock fĂ„r jag ett problem som jag haft tidigare med datorer kopplade till min Arcam AVR 850. Jag fĂ„r brum och störningar i mina Atmos högtalare. Jag fattar fan inte varför. Har provat allt. Varför just i Atmos högtalarna. SĂ„ fort jag stĂ€nger ner filmen pĂ„ PC:n sĂ„ blir ljudet normalt igen. Även om jag stĂ€nger allt ljud pĂ„ PC sĂ„ kommer det. Det gör att jag fĂ„r kanon bild men fruktansvĂ€rt ljud. Ska prova att koppla om i morgon och se om jag kan fixa med annat slutsteg.

Hur gick det för dig?

 

Jag testade sjÀlv att modda min gamla stationÀra gaming-PC tidigare. Jag la inte ner min sjÀl i det, utan följde bara samma video frÄn The Casual Cinephile som nÀmndes tidigare i trÄden. TyvÀrr upplevde jag inte att allt fungerade stabilt. Vid övergÄngar mellan olika upplösningar kunde bilden bli konstig. Om jag till exempel gick frÄn 4K till 1080P i ett menysystem fick jag bara en fjÀrdedel av bilden



#168

Postad 23 januari 2024 - 09:10

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0
Hej, upplevde inget sÄnt. Hade smÄ ryckningar pga för svagt grafikkort (misstÀnker jag). Har plockat ner den i vÀntan pÄ att mitt rum ska bli klart sÄ jag kan inte Äterskapa ditt problem.

SÄ fort jag fixat rum och grafikkort ska den in i systemet. Jag tyckte det fungerade toppen under de tester jag gjorde men jag har inte 2:35 duken pÄ plats, bara 16:9 och den funktionen vill jag testa mer innan jag sÀger ett definitivt ja, detta Àr toppen!

#169

Postad 23 januari 2024 - 10:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 226 inlĂ€gg
  • 0

Hur gick det för dig?

 

Jag testade sjÀlv att modda min gamla stationÀra gaming-PC tidigare. Jag la inte ner min sjÀl i det, utan följde bara samma video frÄn The Casual Cinephile som nÀmndes tidigare i trÄden. TyvÀrr upplevde jag inte att allt fungerade stabilt. Vid övergÄngar mellan olika upplösningar kunde bilden bli konstig. Om jag till exempel gick frÄn 4K till 1080P i ett menysystem fick jag bara en fjÀrdedel av bilden

Precis detta problemet upplever jag. Efter jag spelat en 1080p-video i MPC-HC (som Àr en extern spelare i Kodi) sÄ vÀxlar projektorn tillbaka till 4k men kodis GUI blir kvar i 1080 och lÀgger sig lÀngst upp till vÀnster i bilden.

 

Jag har inte hunnit kolla sÄ noga pÄ det och nÀr jag sedan startar en ny video sÄ blir allt rÀtt vilket gör problemet irriterande men inte jÀttestort.



#170

Postad 26 februari 2024 - 23:48

Duddits1
  • Duddits1
  • LĂ€rjunge

  • 370 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som testat JRivers egna tonemapping funktion i senaste versionen?



#171

Postad 27 februari 2024 - 06:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 959 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som testat JRivers egna tonemapping funktion i senaste versionen?

Nope
 Àr det krÄngligt att fÄ till?
Tar den DV med?

Hur Ă€ndrar man till deras egna nĂ€r man efter mĂ„nga om och men fĂ„tt till madvr i jriver? 😅

Redigerat av Garrett, 27 februari 2024 - 06:57.


#172

Postad 27 februari 2024 - 07:06

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0

Hej,

Du Àndrar enligt nedan:

 

Tools - Playback options - vÀlj Video och dÀr Àndra Video mode till JRVR.

 

Notera i vilken zon du Àndrar i.

Du kan anvÀnda olika zoner för olika video modes, vilket gör det vÀldigt enkelt att skifta mellan exempelvis Madvr och JRVR.

 

 

Bifogad fil(er)



#173

Postad 27 februari 2024 - 07:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 959 inlĂ€gg
  • 0
Tack igen arcspin vi,ska testa i eftermiddag/kvĂ€ll 😁
Det gÄr Àndra nits target etc med jrivers egna med eller?

Redigerat av Garrett, 27 februari 2024 - 07:24.


#174

Postad 27 februari 2024 - 07:28

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0
HĂ€r finns bra info om JRVR

https://wiki.jriver...._Video_Renderer

#175

Postad 28 februari 2024 - 05:26

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

  • 664 inlĂ€gg
  • 0

Japp,

https://wiki.jriver....ynamic_Range.29

 

JRVR_OutputSettings.jpg


Redigerat av arcspin, 28 februari 2024 - 05:27.





Även taggad med madVR

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.