Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponent till VGA

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2005 - 13:56

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
-edit- Av någon anledning ville bilderna inte fungera i denna tråd ;) . Därför får man gå hit för att se bilderna.

Har en LG RD-JT92 projektor som matas från en Pioneeer DV-575. För bästa möjliga bild så måste jag alltså köra progressiv komponent. Det medföljer en kortare 3RCA -> D-sub som man möjligtvis kan använda som adapter. Dock tror jag att man kan få en bättre bild om man kör en sladd med bättre prestanda. Supra har en 8 meters för 850:- som verkar vara ett bra och prisvärt allternativ.

Men...nörd som man är så tänkte jag att det kunde vara kul att bygga en egen ;) Inte så mycket för att tjäna pengar, utan för att det är kul :lol: Dock, som en utmaning, så har jag försökt att hålla priset så lågt som möjligt.

Jag har byggt en 7.5 m lång kabel. Koaxialkabel köpte jag från Clas Ohlson. 15-pin HD D-sub med tillhörande 9-pin kåpa, Neutrik RCA-kontakter och kabelstrumpa köpte jag från ELFA. Krympslang köpte jag från Technotrade.

Först kapade jag till tre längder av koaxialkbeln med ett tillägg på ca 30 cm eftersom kabeln blir något kortare efter ihoptvinning. Det är också lämpligt att märka upp varje kabel i ändarna för att hålla isär dom. Alternativt kan man strunta i detta om man har en ohm-meter och möjlighet att kolla varje kabel efter lödning av kontakter.

De tre kablarna skalades och löddes in till RCA-kontakterna. Kabeln jag använde har en folie- + en flätad skärm. Flätan tvinnades ihop och förtennades, medan folieskärman kapades i nivå med ytterisoleringen.

När man löder måste man ha någon typ av utrustning för att fixera kabel och kontakt. Jag använde mig av ett enklare allternativ av stativ från Clas Ohlson, vilket kostade ca 50:-.

Det är viktigt att man inte värmer för hårt så att dielktrikum smälter. Detta gör att impedansen ändras, och risken för ffa ghosting ökar. Ett sätt att korta ner på uppvärmningstiden vid lödningen är att förtenna kabel och kontakt innan lödning.

D-sub kontakten löddes in till stift 1 ( R ), 2 ( G ), 3 ( B ), 6 (R jord), 7 (G jord) och 8 (B jord). Kabelvalet (5.5 mm ytterdiameter) gjorde att det blev väldigt trång om utrymme, men det gick till slut :huh: Har man inte tålamod, eller är beredd att betala några 100-lappar till, så har bl a Belden kablar som är tunnare, allternativt att man kör en kabel med tre koaxialkablar i en. Bl a Supra och Belden har sådana.

Värre var det att löda in vardera jord till sina stift, eftersom dessa är tjockare. Jag valde därför att löda ihop två av jordflätorna till samma stift. I praktiken har inte detta någon som helst betydelse eftersom motsvarande jordningar i respektive apparat (DVD´n och projektorn) är ihopkopplade (det är ju liksom principen för just jord ;)).

Jag fixerade sedan kablarna med krympslang innan jag satte på kåpan på D-sub-kontakten (tyvärr glömde jag ta bild innan).

Till sist klädde jag kabeln med skärmstrumpa i ändarna. Jag valde att bara klä in det som kommer att vara synligt, eftersom största delen av kabeln kommer att ligga i en kabelkanal. Jag satte också på krymslang i rött, grönt och blått för identifiering.

Sen var det då dags för provkörning :lol: Innan så kontrollerade jag att det inte fanns några kortslutningar i kabeln med min ohm-meter. Har man ingen sådan bör man skaffa sig en. finns väldigt billiga universalinstrument, bl a på Clas Ohlson.

Kopplade upp allt, och i med Ice Age. Men vad nu... <_< Dålig upplösning och ghosting :unsure: Jaha tänkte jag, blir väl till att köpa en Supra då, allternativt bygga en ny kabel med Belden-koaxialer och 75 ohms-specade WBA-kontakter för totalt drygt 2000:- :D

Men så kom jag på...jag hade ju ändrat i DVD'n till att visa interlaced. In och ändrade, och NU...så var bilden som jag hade hoppats :D Ingen ghosting och skarpare bild.

Den enda kabel jag jämfört med är medskickad adapter. Eftersom denna adapter är så kort som den är så ställer det inte så höga krav på hur den är uppbyggd, utan lämnar nog så bra signal som vilket allternativ som helst.

Och jämfört med denna adapter så lämnar min 7.5-meterskabel minst lika bra bild :wub:

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 November 2005 - 01:13.

Postad 04 November 2005 - 14:17

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Jag får inte in två av bilderna hur jag än gör ;) . Väldigt mysko...hmm...

Postad 04 November 2005 - 14:18

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Och nu är dom där helt plötsligt :lol:

Hehe. jaja.. ;)

Postad 04 November 2005 - 21:26

zombiey2k81
  • zombiey2k81
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Jag ser inte en enda bild..... ;)

Postad 04 November 2005 - 22:56

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jag ser inte en enda bild.....  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Inte jag heller....

Men om jag tar: högerklick-->open image så laddas bilden in. När jag sedan backar tillbaka till tråden så finns bilden där! Lite omständigt dock :wub:

Postad 04 November 2005 - 23:04

Chrille T4
  • Chrille T4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
:wub: kan inte heller se en enda bild

Postad 05 November 2005 - 00:06

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Vete f-n vad det är ;) :wub:

Ibland när jag går in är vissa bilder borta, ibland andra :wub: Har kollat all kod, och den stämmer. Kanske passagens hemsidesfunktion som är kass (där bilderna ligger)??

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 November 2005 - 00:06.

Postad 05 November 2005 - 00:26

Chrille T4
  • Chrille T4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
kan du inte länla dit då så att man kan få se på värket???

Postad 05 November 2005 - 00:49

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

kan du inte länla dit då så att man kan få se på värket???

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man ju ja :wub:

-edit- länk i första inlägget.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 November 2005 - 01:14.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.