Hej!
Har haft min PX5R sen början av oktober, är fortfarande väldigt nöjd med den. Håller med att man är lite extra nöjd i början, speciellt med tanke på att den kostar lite pengar...
För att svara på dina frågor om inbränning och döda pixlar först, efter 575 timmar har jag inte sett ett spår av inbränning någonstans. De första 250 timmarna körde jag med med låg kontrast och ljusstyrka (50 på båda) och orbitern på, man kan säga att jag var lite paranoid.
Idag har jag olika inställningar på olika bildkällor men aldrig orbitern på. 50/50 kontrast ljusstyrka på analog tv ( mest för att brus blir mer synligt utan), 90/45 på dvd (45 eftersom jag mörklägger och vill ha bra svärta) och 65/50 på Xbox. Efter vad jag har läst här på forumet är dessa värden ganska höga mot vad andra har och alltså ganska elaka mot skärmen men jag har aldrig sett så mycket som en temporär inbränning.
Tycker fortfarande bilden är helt otrolig, myser fortfarande lika mycket när jag ser på dvd. Har inte skaffat digitaltv än, klart analog tv inte ser jätterolig ut, men är fortfarande ett lyft mot hur jag hade det tidigare med min 28" bildrörstv.
Det enda jag har märkt och som det pratas ganska mycket om här på forumet är svärtan. Den är inte lika bra som på bildrörstv, så är det bara. Men den är inte dålig! Jag märkte det första gången jag skulle se på film på riktigt och släckte ner ordentligt, hur svart inte var totalt svart. Det var också då jag insåg att man inte har en chans att bedömma svärtan på t ex elgiganten. MEN, det går att justera bra med ljusstyrkan och kontrasten så att det blir riktigt, riktigt bra..
Den är lite långsam när man bläddrar mellan ingångarna, och man kan höra fläktarna när man pillar bakom. Det kan jag inte när jag sitter i soffan, inte ens med ljudet av.
Kan faktiskt säga att jag idag är ännu mer nöjd än jag var i början. Har slutat oroa mig för prissänkingar, inbränningar, döda pixlar och om svärtan egentligen inte är bra nog. Har lärt mig att om en dvd-film inte ser bra ut så beror det antagligen på dåligt producerad skiva istället för att börja pilla med inställningarna och oroa mig för om jag verkligen köpt rätt HDMI-kabel.
Istället njuter jag bara av den kanonbra bilden på min PX5R!
//Combo
Redigerat av Combo, 05 December 2005 - 00:44.