Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG RZ-42PX5R hur e den efter ett tag hemma?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2005 - 15:32

No1Hitman
  • No1Hitman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tänkt att för mina surt förvärvade slantar köpa en LG RZ-42PX5R till mig själv i julklapp.

Problemet är att jag inte har råd att köpa grisen i säcken.
De recensioner jag läst här på prisjakt verkar vara personer som precis har köpt den och gett den lysande recensioner.

Men jag vill veta vad ni som ägt den ett tag och låtit "nyköps ruset" liksom lägga sig har för synpunkter i denna värld av döda pixlar och inbrännigar mm.

Många internet butiker skriver ju att inbränningar o döda pixlar inte förekommer på nya plasmor
men man har ju läst om stackare som köpt bla tx samsung och blivigt rejält besvikna.

Ni som har en LG RZ-42PX5R och ägt den ett tag skriv gärna lite om vad ni tycker e bra eller dåligt med den.

Postad 05 December 2005 - 00:41

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej!
Har haft min PX5R sen början av oktober, är fortfarande väldigt nöjd med den. Håller med att man är lite extra nöjd i början, speciellt med tanke på att den kostar lite pengar...
För att svara på dina frågor om inbränning och döda pixlar först, efter 575 timmar har jag inte sett ett spår av inbränning någonstans. De första 250 timmarna körde jag med med låg kontrast och ljusstyrka (50 på båda) och orbitern på, man kan säga att jag var lite paranoid.

Idag har jag olika inställningar på olika bildkällor men aldrig orbitern på. 50/50 kontrast ljusstyrka på analog tv ( mest för att brus blir mer synligt utan), 90/45 på dvd (45 eftersom jag mörklägger och vill ha bra svärta) och 65/50 på Xbox. Efter vad jag har läst här på forumet är dessa värden ganska höga mot vad andra har och alltså ganska elaka mot skärmen men jag har aldrig sett så mycket som en temporär inbränning.

Tycker fortfarande bilden är helt otrolig, myser fortfarande lika mycket när jag ser på dvd. Har inte skaffat digitaltv än, klart analog tv inte ser jätterolig ut, men är fortfarande ett lyft mot hur jag hade det tidigare med min 28" bildrörstv.

Det enda jag har märkt och som det pratas ganska mycket om här på forumet är svärtan. Den är inte lika bra som på bildrörstv, så är det bara. Men den är inte dålig! Jag märkte det första gången jag skulle se på film på riktigt och släckte ner ordentligt, hur svart inte var totalt svart. Det var också då jag insåg att man inte har en chans att bedömma svärtan på t ex elgiganten. MEN, det går att justera bra med ljusstyrkan och kontrasten så att det blir riktigt, riktigt bra..

Den är lite långsam när man bläddrar mellan ingångarna, och man kan höra fläktarna när man pillar bakom. Det kan jag inte när jag sitter i soffan, inte ens med ljudet av.

Kan faktiskt säga att jag idag är ännu mer nöjd än jag var i början. Har slutat oroa mig för prissänkingar, inbränningar, döda pixlar och om svärtan egentligen inte är bra nog. Har lärt mig att om en dvd-film inte ser bra ut så beror det antagligen på dåligt producerad skiva istället för att börja pilla med inställningarna och oroa mig för om jag verkligen köpt rätt HDMI-kabel.

Istället njuter jag bara av den kanonbra bilden på min PX5R!

//Combo

Redigerat av Combo, 05 December 2005 - 00:44.

Postad 05 December 2005 - 23:19

No1Hitman
  • No1Hitman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för ett bra svar då vet jag lite mer.

Postad 06 December 2005 - 10:26

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0
Jag håller med dig helt Combo, efter 400 timmar är jag fortfarande 100% nöjd, inbränningsnojan har lagt sig helt nu (har lirat Xbox 360 i många många timmar).

Kan helt enkelt inte få bättre plasma för 26000.

Postad 13 December 2005 - 13:44

No1Hitman
  • No1Hitman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en och e nöjd, skriver om det e några problem med den. :blink:

Postad 21 December 2005 - 02:11

Rubicon
  • Rubicon
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej.. här kommer jag med ännu en "newbie"-fråga :( (sorry, svårt att söka sig till svaret på just denna)

Hur ser man hur många timmar en plasma har gått? (har LG RZ-42PX5R)

Edit: Svarar mig själv ;) håll inne Meny på fjärrkontrollen och TV:n samtidigt i 5 sekunder

Redigerat av Rubicon, 21 December 2005 - 03:15.

Postad 05 January 2006 - 00:06

Unregistered49d91ce7
  • Unregistered49d91ce7
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Är "bara" uppe i 190 timmar (på två månader) och helt klart nöjd. Tror inte att jag kunde ha köpt en bättre plasma för pengarna.
Kan ärligt säga att jag inte är speciellt intresserad av att pilla med iställningar osv. Packade upp plasman, hängde upp den på väggen och kört full fart från dag ett utan att göra några anpassningar eller inställningar. Har inte haft några tecken på inbränningar eller liknande.

+ Mycket bra bild med analog tv-mottagning (har comhem). Känner inget behov alls av att skaffa digitaltv.
+ Bra menysystem, enkelt att komma igång och förstå
+ Bra fjärr som också har hyfsade funktioner för att styra fler enheter än plasman
+ Ingångar på baksidan, kan inte komma på något jag vill lägga till. (skulle väl vara fler HDMI då.. Misstänker att fler enheter än DVD kommer att använda HDMI inom en snar framtid)
+ Bra ljud
+ Xstudio, trodde inte att jag skulle använda det. Men det är faktiskt riktigt bra att kolla på bilder som fortfarande ligger kvar på kamerans minneskort.

- Något långsam att växla mellan ingångar. (Har inte jämfört med andra skärmar så det kan vara ett almänt problem bland dessa skärmar)
- Ett mycker svagt ljud från tv'n när den är avstängd. (Hör det bara när jag är inom ca 1-2m från tv'n och det är helt tyst i resten av lägenheten. Men då irriterar jag mig på det.)
- Knasig placering av text-tv knappen på fjärren. Liten knapp, långt ner bakom luckan.

Det är mina kommentarer efter att ha kört den ett tag...

Postad 22 May 2006 - 12:48

Tromsø
  • Tromsø
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hei!
Dere som har denne plasma tv'n :vet dere hvordan man fjerner bordfoten før montering på vegg?
Det virker som om den er skrudd fast inne i tv'n??

Postad 23 May 2006 - 10:27

Unregistered49d91ce7
  • Unregistered49d91ce7
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nej, det är inga problem att ta bort bordsstativet, det sitter fäst med fyra skruvar på baksidan.

Postad 13 August 2007 - 17:36

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0
Nu säljer Inwarehouse denna för 6392 kr. Inte direkt prisvärd väl?

Postad 03 September 2007 - 20:56

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
utbytt... min pajade, som så många andras. verkar även som om efterföljarna (ialf PC3) lider av samma pixelspöke.

Postad 11 November 2007 - 20:30

Kristjan
  • Kristjan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har lämnat in min för tredje gången nu.
Skall hämta den imorrn. Hoppas de har fixat problemet.
Pratade dock med verkstan som fixar tv apparaterna och detta pixelfel är vanligt bland dessa modeller.

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Postad 11 November 2007 - 21:43

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Är inte detta årets bump? En 2 år gammal tråd. Denna modell tillverkas väl inte ens längre :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.