Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PC---> Samsung LE32R51

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 mars 2006 - 17:47

Wirus
  • Wirus
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej där ute!

Nån som vet om man kan koppla denna tv till pc med DVI/HDMI-kabel eller måste man köra VGA?
I manualen står det att tvn inte stödjer PC Mode via DVI, har försökt få tag i Samsung men det verkar ju mer än omöjligt. Nu kör jag SVHS men den bilden är ju allt annat än bra och jag får inte upp den i högre upplösning än 1024x768 heller =(

Tacksam för svar!

Postad 08 mars 2006 - 19:56

Gren
  • Gren
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Någon som har ett svar på detta? Jag har inte hunnit åka och köpa en DVI/HDMI kabel ännu, men om detta stämmer kanske det inte är nödvändigt?

Hur mycket sämre är det att köra med VGA än DVI?

Postad 08 mars 2006 - 20:00

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
vga är ju det du har till vanliga datorskärmar så även det ger ju väldigt bra bild...bättre att spara hdmi-ingången till annat (då den ändå bara tar in videoupplösningar typ 720p, 1080i m.m.)

Postad 08 mars 2006 - 20:04

Gren
  • Gren
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jo vet ang. vga.. tänkte dock om det var någon fördel med hdmi. Dock antar jag att den försvinner iom att man tar dvi från datorn.

Nåväl, vga it is.

Tackar för rådet.

Postad 08 mars 2006 - 20:07

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Har 26:an och det ger kanonbild via vga:n i mitt tycke

Postad 08 mars 2006 - 20:13

Wirus
  • Wirus
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Låter bra, tack ska ni ha! :)

Har ni nåt bra tips på nån bra hyffsat billig VGA-kabel på 10 meter så får ni gärna skriva det! :D

Postad 08 mars 2006 - 23:38

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Jag köpte en 10-meters vgakabel på Kjell & Company igår för 335:- Ingen aning om det är bra pris eller ej men jag skulle tro att de ligger där omkring ca.

Postad 04 juni 2006 - 17:50

kungkokos
  • kungkokos
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en Samsung LE-32R41 vilken funkar utmärkt tillsammans med mitt GeForce 6600 som är "HD-ready" med det inbyggda DHCP-chippet. Jag har köpt en DVI-HDMI-konverterare eftersom jag har HDMI-ingång i TV'n och DVI ut ur GPU'n. Mitt GPU identifierade min TV direkt som en HD-ready skärp utan några som helst problem. När jag kör native-upplösningen får jag dock ett problem - hela bilden får inte plats. För övrigt är bilden klockren och knivskarp i HD-läge. Problemet med att bilden inte får plats kan man lätt komma runt genom nVidias inställningar i nview (följer med i drivrutinerna). Genom att låta grafikkortet skala om bilden anpassas signalen efter TV'ns storlek. Resultatet blir utmärkt för filmer i 720p men när jag kör 1080i och 1080p har tyvärr bilden en tendens att hacka lite vid snabba panoreringar. Detta tror jag beror på att mitt system är lite för klent för att klara processa och skala om all data i 1080. Detta problem ser jag inte då jag väljer att köra native.

Alltså - att köra Samsung via digital bildingång fungerar alldeles utmärkt om man bara vet hur man skall trixa lite med inställningar. Att köra VGA skulle jag inte göra för då får man ju inte ut äkta HD. Synd att missa detta härliga format när man har en sån pass bra TV.

Postad 04 juni 2006 - 18:07

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0

Hej!
Alltså - att köra Samsung via digital bildingång fungerar alldeles utmärkt om man bara vet hur man skall trixa lite med inställningar. Att köra VGA skulle jag inte göra för då får man ju inte ut äkta HD. Synd att missa detta härliga format när man har en sån pass bra TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Varför får man inte ut "äkta" HD via PC-ingången? Jag har inga problem att spela upp äkta HD-material via VGA. Högupplöst är ju högupplöst oavsett vilken ingång den går genom.

Postad 04 juni 2006 - 21:09

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nu är ju inte "högupplöst" och HD-tv samma sak direkt.. Orkar tyvärr inte förklara vad skillnaden mellan HD-tv och högupplöst är så jag föreslår att du söker på google eller här på minhembio efter "hdtv".
God natt.

Postad 04 juni 2006 - 21:37

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
Vad är det jag har missuppfattat?

Såvitt jag har förstått så innebär HDTV högupplösta sändningar (program/filmer/etc.) respektive bildvisare. Så vad är då skillnaden mellan HDTV och annat högupplöst material?

Tyvärr får du nog bemöda dig att förklara vad skillnaden mellan HDTV och högupplöst är, eftersom varken "googling" eller något här på forumet tycks förklara det tydligt nog.

Postad 04 juni 2006 - 22:14

im_notfall
  • im_notfall
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
nu är det såhär att vissa personer promt vill påstå att "äkta HD" börjar vid 1080p
och kunkkokos verkar vara en utav dom. han säger att han inte kan få ut vad han kallar "äkta HD" med vga sladden på sin Samsung LE-32R41, men att han däremot kan få det med en dvi finner jag väldigt underligt då Samsung LE-32R41 överhuvudtaget inte stödjer 1080p utan bara dom "vanliga" hd upplösningarna 720p och 1080i. du får gärna förklara hur du kan få ut 1080p med samsungen för isf så skulle jag spara 50-60 tusen på att köpa den ist för en 1080p lcd tv. :wub:

Postad 05 juni 2006 - 07:28

kungkokos
  • kungkokos
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej igen,

Jo det stämmer att många anser att äkta HD innebär 1080p, men i mitt fall så syftar jag på 720p som min TV stödjer, inte 1080p. Min uppfattning är dock att man inte kan få igenom HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) via analoga ingångar såsom VGA. För detta krävs en DVI eller HDMI. Det är möjligt att man kan titta på de demos som finnas att ladda ner i HDV-format via VGA-ingången, men när riktiga filmer och HDTV-sändningar börjar dyka upp kan det uppstå problem. Den största mängden media i HD som inte är pirat kommer ju att vara HDCP-krypterad. Ett av kriterierna för HD-ready märkning är ju just stöd för HDCP.

Just nu på kort varsel hittade jag tyvärr ingen bättre länk än till Nettonnets tekniska informationssidor. Där kan man läsa följande:

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) är ett slags kopieringsskydd som har tagits fram för att skydda digitala signalöverföringar.

HDCP fungerar på så vis att den sändande enheten kodar signalen och den mottagande enheten avkodar signalen. Den enhet som bestämmer om två apparater är kompatibla med varandra är alltså den sändande enheten. Detta innebär att om en DVD-spelare sänder ut signal via HDMI som alltid är HDCP-krypterad eller DVI-utgång krypterad med HDCP måste TV:n ha en HDMI eller DVI-ingång som är HDCP-kompatibel för att kunna visa bilden. Om inte mottagaren är HDCP-kompatibel kommer den ej att kunna avkoda signalen och resultatet blir en svart bild.

Postad 05 juni 2006 - 14:09

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
Det stämmer ju bara om den som tillhandahåller media väljer att koda materialet. Hur kan man annars kolla på högupplöst HD-DVD genom komponent?

"Den största mängden media i HD som inte är pirat kommer ju att vara HDCP-krypterad."

Många tillverkare tänker inte koda på länge, eftersom det skulle vara förödande för deras försäljning. Alla har trots allt inte en högupplöst teve med HDCP på någon ingång - varför skulle de då köpa en HD-DVD-/BluRay-spelare, om de ändå inte har någon nytta av den högre upplösningen? Det kommer att dröja innan tillverkarna vågar koda överlag, åtminstone när det gäller köpskivor.

Exempel: Sony kommer att erbjuda alla att spela högupplöst (åtminstone 1080i - kanske även p?) via komponent på PlayStation 3. Tillverkarna har äntligen insett att HDCP inte är "the way to go". Åtminstone inte i dagsläget.

Angående den ursprungliga frågan, så anser jag fortfarande att VGA ger bäst resultat vid allmän datoranvändning; ingen omskalning, ingen stor belastning för grafikkort eller processor, och större stöd för upplösningar. Att köra filmer via HDMI är dock inget problem i framtiden ändå, ju.

Ändring: Ändrade ett p till ett i...

Redigerat av cwp, 05 juni 2006 - 14:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.