Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

32" eller 42" - LCD eller Plasma?

7 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2006 - 11:52

Basnarkoman
  • Basnarkoman
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
LG 42PM1MA + vÀggfÀste + frakt blir totalt: 13.940:-
Samsung LE-32R41/51 + frakt blir totalt: 12.489:-
Sharp LC32GA6E + frakt blir totalt: 12.990:-
Hyundai HLT3272 + frakt blir totalt: 10.395:-
V7 LTV-32H + frakt blir totalt: 9.389:-

OvanstÄende Àr nÄgra alternativ nu nÀr jag letar ny TV. Har exakt 14.318:- att lÀgga men bara om det blir 42" plasman frÄn LG. Blir det en 32" LCD sÄ vill jag inte lÀgga mer Àn 12.000:- dÄ jag inte tycker att 32" motiverar ett sÄ högt pris. AlltsÄ max 12.000:- + ev frakt om det blir en LCD.

LG verkar vara högintressant men det medföljer ju inte nÄgra högtalare eller bordsstativ. IstÀllet tvingas man köpa ett vÀggfÀste för 500:- för inte lÀgger jag ut 2.000:- pÄ bordsstativet. Högupplöst 42" plasma som Àr HD-Ready gör sÄ att det vattnas i munnen.

Samsung (vÀljer 41:an dÄ den har snyggare design Àn 51:an) har den bÀsta bild jag sett pÄ en LCD i butik men det var ett tag sedan jag var och kollade sist. Bor i en liten hÄla och idag nÀr jag kollade utbudet sÄ fanns ingen Samsung att finna sÄ jag tar upplevelsen ur minnet. Har vissa problem med pixelfel mm sÄ det avskrÀmmer ju lite men snygg, det Àr den allt. Om det blir en Samsung sÄ fÄr jag tyvÀrr hÄlla mig till butiker som kör med grÄimport och dÄ förfaller ju nollpixelgarantin och Inhome servicen :P

Sharp skall ha en utmÀrkt bild enligt dom som Àger den och jag kan inte hitta nÄgon som tycker annat eller som har haft problem med den sÄ den kÀnns stabil. Att den har justerbar backlight Àr ju ocksÄ ett plus.

Hyundaien fick bĂ€st bildkvalitet av tidningen Bild & Ljud Hemma sĂ„ den kan kanske vara nĂ„got att ha. Ägarna till den verkar vara nöjda Ă€ven om nĂ„gon skrev nĂ„got om att svĂ€rtan inte var pĂ„ topp.

V7 (Videoseven) var med i samma test som Hyundaien och den kunde lika vĂ€l ha varit en vinnare enligt testarna om den hade bĂ€ttre instĂ€llningsmöjligheter pĂ„ DVI-ingĂ„ngen. Panelen verkar ocksĂ„ vara av bĂ€ttre sort Ă€n IPS eftersom det karaktĂ€ristiska blĂ„skĂ€ret som kĂ€nnetecknar panelen nĂ€r man ser frĂ„n sidan uteblev vilket jag tolkar som positivt. Även denna har justerbar backlight vilket Ă€r bra. Nackdelen Ă€r att ingen verka Ă€ga denna sĂ„ omdömen Ă€r omöjliga att hitta.

Det finns en uppsjö men andra kandidater men det blir för mycket skrivande.

Ni har nu fÄtt lite info om hur jag ser pÄ saken och det kanske kan hjÀlpa er att hjÀlpa mig :)

Svar som "mÀrke x Àr bÀst, köp den" undanbedes...

Postad 12 April 2006 - 14:20

hla123
  • hla123
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Hej jag skulle ta bort Plasma frÄn ditt urval helt och hÄllet. LCD Àr i dagslÀget en överlÀgsen teknik. Nackdelen Àr att man för pröjsa mer för samma storlek pÄ panel för LCD. Dock fanns det inga 42" och 50" LCD för nÄgot Är sedan, sÄ det har öppnat för nya möjligheter. 3LCD Àr en teknik som de ska leta efter i din nya LCD-tv.

Redigerat av Martin, 28 April 2008 - 12:30.

Postad 12 April 2006 - 14:39

sn3jk
  • sn3jk
  • LĂ€rjunge

• 326 inlĂ€gg
  • 0
Det beror ju en hel del pÄ vad du skall anvÀnda tv.n till oxÄ..

Stod sjÀlv inför samma dilemma för en vecka sedan.. Och efter endel övervÀgande sÄ vart det till slut en vanlig lÄgupplöst plasma ifrÄn power.. TÀnkte att man har ju ÀndÄ 30dagars öppet köp sÄ det kostar inte sÄ mycke att Ätminstone pröva.

SjÀlv anser jag att 32" Àr alldeles för litet oxÄ.. Kanske funkar bra som sovrums tv :) SÄ valet hÀr vart 42" som jag Àr vÀldigt nöjd med.. Tv.n funkar kalas till vanlig analogt tv tittande osv..

Men smaken Àr som baken oxÄ som sagt.. Och mycke beror pÄ vad och hur du skall anvÀnda den till...

Mvh
Sonny

Postad 12 April 2006 - 15:17

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlĂ€gg
  • 0
hla123:

Har sjÀlv varit ute och tittat pÄ hur mÄnga apparater som helst och enligt mitt tyckte och mina ögon sÄ Àr det precis tvÀrt om, bilden plasma ger Àr överlÀgsen LCD vid TV och filmtittande sen kan upplösningen och andra siffror sÀga vad dom vill rent teoretiskt. GÄr man upp i prisklasser pÄ 20000:- och uppÄt för en 32" sÄ börjar bilden bli bra jÀmfört med plasma pÄ en LCD.

Dock skulle inte jag lÀgga pengarna pÄ en LG-plasma i den prisklassen.
Har du dessa pengarna sÄ finns det flera intressanta LCD-skÀrmar bla har onoff en Hyndai för 10.900 nÄgonting som jag har kikat pÄ som ger en mkt bra bild i prisklassen. Sen att det som pÄ alla andra LCD:er ger ett lite grÄblasktigt intryck pga dÄlig svÀrta Àr en annan femma. Har man inga andra apparater att jÀmföra med brevid sÄ kanske man inte irriterar sig pÄ det.

Ett par tips:

Plasma: Panasonic PA50 37"(+ bra bild, - dÄligt med ingÄngar samt ej HD om man kommer att anvÀnda det) 13,500-16.000:-

LCD: Hyndai HLT-3270 och HLT-3272 Àr samma fast med olika utseende 10-11.000:-

LCD: Sharp 55 nÄgonting. Ingen HD men bra bild för dagenssÀndningar. 12-15.000:-

Postad 12 April 2006 - 15:53

epson 740
  • epson 740
  • Amatör

• 66 inlĂ€gg
  • 0
har sjÀlv vart inne pÄ att klippa till pÄ en plasma eller lcd men efter att lÀst minst hundra trÄdar om dessa sÄ undrar man ju om det Àr vÀrt pengarna .kÀnns i alla fall för mej som det skulle funka med en 32crt 100 hz i nu lÀget och vÀnta med lcd eller plasma i ett Är eller2 man fÄr en 32 i dag för under 5000 spÀnn med perfekt svÀrta och inga döda pixlar inget ljus genomslÀpp och ingen innbrÀnning heller.och hur kul Àr det att leta fel det första man gör efter inköp flÀktar som vÀsnas ect ect

Postad 12 April 2006 - 16:57

EvilJoel
  • EvilJoel
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0
Jag hade bestÀllt en LG 42PM1MA men avbestÀllde den (varför kan du lÀsa om hÀr) sÄ jag rek den inte. NÀr det gÀller LCD sÄ tycker jag att Sharp och Samsung verkar vettiga.

Postad 12 April 2006 - 16:59

knydde
  • knydde
  • AnvĂ€ndare

• 204 inlĂ€gg
  • 0
Àr sjÀlv i samma siuation att vÀlja för min del lutar det nog Ät plasma det verkar som inbrÀnningsproblemen Àr ganska smÄ numera.

Postad 13 April 2006 - 12:23

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlĂ€gg
  • 0
permanenta inbrÀnningar = ovanligt ja. TillfÀlliga inbrÀnningar mkt vanligt. Min LG PX3RVA Àr t.ex. förbannat irriterande med alla tillfÀlliga inbrÀnningar. Om man t.ex. tittar pÄ en film med text sÄ blir det som en vit remsa dÀr texten har varit. Eller om man tittar texttv i tio minuter och byter till en mörk film sÄ kan man pÄ flera meters hÄll lÀsa texten..

Visst allt försvinner pÄ 1 minut med whitewashen t.ex. Men det Àr ÀndÄ irriterande t.ex. om man ser pÄ en 2.35:1 film som har svarta kanter uppe och nere och sedan Àr det rester av textningen frÄn tidigare tvprogram dÀr nere....

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.