Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

32" eller 42" - LCD eller Plasma?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2006 - 11:52

Basnarkoman
  • Basnarkoman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
LG 42PM1MA + väggfäste + frakt blir totalt: 13.940:-
Samsung LE-32R41/51 + frakt blir totalt: 12.489:-
Sharp LC32GA6E + frakt blir totalt: 12.990:-
Hyundai HLT3272 + frakt blir totalt: 10.395:-
V7 LTV-32H + frakt blir totalt: 9.389:-

Ovanstående är några alternativ nu när jag letar ny TV. Har exakt 14.318:- att lägga men bara om det blir 42" plasman från LG. Blir det en 32" LCD så vill jag inte lägga mer än 12.000:- då jag inte tycker att 32" motiverar ett så högt pris. Alltså max 12.000:- + ev frakt om det blir en LCD.

LG verkar vara högintressant men det medföljer ju inte några högtalare eller bordsstativ. Istället tvingas man köpa ett väggfäste för 500:- för inte lägger jag ut 2.000:- på bordsstativet. Högupplöst 42" plasma som är HD-Ready gör så att det vattnas i munnen.

Samsung (väljer 41:an då den har snyggare design än 51:an) har den bästa bild jag sett på en LCD i butik men det var ett tag sedan jag var och kollade sist. Bor i en liten håla och idag när jag kollade utbudet så fanns ingen Samsung att finna så jag tar upplevelsen ur minnet. Har vissa problem med pixelfel mm så det avskrämmer ju lite men snygg, det är den allt. Om det blir en Samsung så får jag tyvärr hålla mig till butiker som kör med gråimport och då förfaller ju nollpixelgarantin och Inhome servicen :P

Sharp skall ha en utmärkt bild enligt dom som äger den och jag kan inte hitta någon som tycker annat eller som har haft problem med den så den känns stabil. Att den har justerbar backlight är ju också ett plus.

Hyundaien fick bäst bildkvalitet av tidningen Bild & Ljud Hemma så den kan kanske vara något att ha. Ägarna till den verkar vara nöjda även om någon skrev något om att svärtan inte var på topp.

V7 (Videoseven) var med i samma test som Hyundaien och den kunde lika väl ha varit en vinnare enligt testarna om den hade bättre inställningsmöjligheter på DVI-ingången. Panelen verkar också vara av bättre sort än IPS eftersom det karaktäristiska blåskäret som kännetecknar panelen när man ser från sidan uteblev vilket jag tolkar som positivt. Även denna har justerbar backlight vilket är bra. Nackdelen är att ingen verka äga denna så omdömen är omöjliga att hitta.

Det finns en uppsjö men andra kandidater men det blir för mycket skrivande.

Ni har nu fått lite info om hur jag ser på saken och det kanske kan hjälpa er att hjälpa mig :)

Svar som "märke x är bäst, köp den" undanbedes...

Postad 12 April 2006 - 14:20

hla123
  • hla123
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej jag skulle ta bort Plasma från ditt urval helt och hållet. LCD är i dagsläget en överlägsen teknik. Nackdelen är att man för pröjsa mer för samma storlek på panel för LCD. Dock fanns det inga 42" och 50" LCD för något år sedan, så det har öppnat för nya möjligheter. 3LCD är en teknik som de ska leta efter i din nya LCD-tv.

Redigerat av Martin, 28 April 2008 - 12:30.

Postad 12 April 2006 - 14:39

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Det beror ju en hel del på vad du skall använda tv.n till oxå..

Stod själv inför samma dilemma för en vecka sedan.. Och efter endel övervägande så vart det till slut en vanlig lågupplöst plasma ifrån power.. Tänkte att man har ju ändå 30dagars öppet köp så det kostar inte så mycke att åtminstone pröva.

Själv anser jag att 32" är alldeles för litet oxå.. Kanske funkar bra som sovrums tv :) Så valet här vart 42" som jag är väldigt nöjd med.. Tv.n funkar kalas till vanlig analogt tv tittande osv..

Men smaken är som baken oxå som sagt.. Och mycke beror på vad och hur du skall använda den till...

Mvh
Sonny

Postad 12 April 2006 - 15:17

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
hla123:

Har själv varit ute och tittat på hur många apparater som helst och enligt mitt tyckte och mina ögon så är det precis tvärt om, bilden plasma ger är överlägsen LCD vid TV och filmtittande sen kan upplösningen och andra siffror säga vad dom vill rent teoretiskt. Går man upp i prisklasser på 20000:- och uppåt för en 32" så börjar bilden bli bra jämfört med plasma på en LCD.

Dock skulle inte jag lägga pengarna på en LG-plasma i den prisklassen.
Har du dessa pengarna så finns det flera intressanta LCD-skärmar bla har onoff en Hyndai för 10.900 någonting som jag har kikat på som ger en mkt bra bild i prisklassen. Sen att det som på alla andra LCD:er ger ett lite gråblasktigt intryck pga dålig svärta är en annan femma. Har man inga andra apparater att jämföra med brevid så kanske man inte irriterar sig på det.

Ett par tips:

Plasma: Panasonic PA50 37"(+ bra bild, - dåligt med ingångar samt ej HD om man kommer att använda det) 13,500-16.000:-

LCD: Hyndai HLT-3270 och HLT-3272 är samma fast med olika utseende 10-11.000:-

LCD: Sharp 55 någonting. Ingen HD men bra bild för dagenssändningar. 12-15.000:-

Postad 12 April 2006 - 15:53

epson 740
  • epson 740
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
har själv vart inne på att klippa till på en plasma eller lcd men efter att läst minst hundra trådar om dessa så undrar man ju om det är värt pengarna .känns i alla fall för mej som det skulle funka med en 32crt 100 hz i nu läget och vänta med lcd eller plasma i ett år eller2 man får en 32 i dag för under 5000 spänn med perfekt svärta och inga döda pixlar inget ljus genomsläpp och ingen innbränning heller.och hur kul är det att leta fel det första man gör efter inköp fläktar som väsnas ect ect

Postad 12 April 2006 - 16:57

EvilJoel
  • EvilJoel
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag hade beställt en LG 42PM1MA men avbeställde den (varför kan du läsa om här) så jag rek den inte. När det gäller LCD så tycker jag att Sharp och Samsung verkar vettiga.

Postad 12 April 2006 - 16:59

knydde
  • knydde
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
är själv i samma siuation att välja för min del lutar det nog åt plasma det verkar som inbränningsproblemen är ganska små numera.

Postad 13 April 2006 - 12:23

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
permanenta inbränningar = ovanligt ja. Tillfälliga inbränningar mkt vanligt. Min LG PX3RVA är t.ex. förbannat irriterande med alla tillfälliga inbränningar. Om man t.ex. tittar på en film med text så blir det som en vit remsa där texten har varit. Eller om man tittar texttv i tio minuter och byter till en mörk film så kan man på flera meters håll läsa texten..

Visst allt försvinner på 1 minut med whitewashen t.ex. Men det är ändå irriterande t.ex. om man ser på en 2.35:1 film som har svarta kanter uppe och nere och sedan är det rester av textningen från tidigare tvprogram där nere....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.