Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem lanserar HDTV-boxen: Humax CXHD-1000C

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 May 2006 - 16:02

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
http://www.ic.comhem..._news&year=2006

Postad 24 May 2006 - 08:20

sonik
  • sonik
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Typiskt Slöa comhem.....

Postad 24 May 2006 - 10:29

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Ja herre guuuuuuuuuuuuuuuuud Tur att man inte har något ekonomiskt intresse i Comhem..
Detta är klantighet slöhet borderline tjänstefel:)
Dom hade sålt en ****s massa HDTV boxar inför VM "Tyvärr innebar våra tuffa krav att boxarna inte hinner levereras innan fotbolls-VM startar" HeHeHe inga kommentarer

Postad 24 May 2006 - 12:28

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Skitsurt de missar VM med HDTv, till hösten kan man lika bra avvakta till boxen sjunker i pris typ!

Postad 24 May 2006 - 12:48

stathagen
  • stathagen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Skitsurt de missar VM med HDTv, till hösten kan man lika bra avvakta till boxen sjunker i pris typ!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag blir så ###### irriterad på hur comhem alltid försöker vända allting så att det ska låta så ###### positivt. De vräker ut "nyheten" på sin hemsida. "I höst lanserar vi minsann HDTV, då kommer vi kunna erbjuda våra kunder bla bla bla". Sedan i slutet skriver dom"tyvärr kommer vi inte att lansera boxen innan fotbolls-VM". Man missar fotbolls-VM i HDTV, men kan istället se massa olika skräpprogram till hösten istället, hurra! Om dom inte lanserar det till fotbolls-VM kan dom lika gärna vänta flera år för min del.

Postad 24 May 2006 - 13:19

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
ja, USCH för att se en massa HD-kanaler i mpeg4 kopplat via HDMI till min Tv i höst... usch och fy!

Men det vär väl ett j-a gnäll hela tiden, but leverantör och sluta gnäll på tjänster de inte erbjuder! som att köpa en ny bil och klaga på att den inte flyger...

Postad 24 May 2006 - 13:36

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Men det vär väl ett j-a gnäll hela tiden, but leverantör och sluta gnäll på tjänster de inte erbjuder! som att köpa en ny bil och klaga på att den inte flyger...

<{POST_SNAPBACK}>

Knappsast en bra liknelse, jag har tex varit comhem digital tv kund sedan -00 eller -99 (dvs inte köpt en ny bil enligt din liknelse, och för dom som är nya kunder sedan ett par månader tillbaka i tiden så har försäljaren av bilen faktiskt lovat att bilen kan flyga) kommer inte ihåg vilket och väntat på HDTV länge, sedan för några månader sedan gick deras VD ut och talade om att dom skulle ha en lösning klar tills fotbolls vm och nu backar man och försöker istället att få det att låta som något positivt,det är väl klart att för gemene man kanske detta är en positiv nyhet att comhem tänker börja sända hd, men för oss övriga som har detta med ljud/bild/film/tv som intresse och har väntat länge är det allt annat än en bra nyhet.

Vidare så är det inte iheller alla som har möjlighet till att byta leverantör men efter att ha läst diverse trådar här på forumet om just comhem och hdtv så är det ganska så tydligt att det inte är alla som fattar det, det är inte alla som har tillgång till någon ip baserad lösning eller kan sätta upp en parabol av en eller en annan anledning och då återstår boxer som är ytterligare ett nerbyte från comhem i min mening.

Redigerat av Unregisteredd07f8978, 24 May 2006 - 13:43.

Postad 24 May 2006 - 14:10

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Håller med andste.

Det är dock inte det sämsta just nu även fast det är dåligt.
Men att inte 3/5/TV6 finns digitalt hos comhem är riktigt uselt.
Oavsett om det är 3/5/TV6 som är giriga eller comhem's fel, så i slutändan har jag inte 3/5/TV6 digitalt. Det ser helt enkelt för taskigt ut med en TV != 28" CRT :D

Postad 29 May 2006 - 18:43

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Är det nån som vet vilka ut-gångar det kommer finnas på boxen? Är det HDCP på hdmi-utgången ? (Är väll krav för att boxen ska få säljas som hd-ready?)

många frågor, kanske några svar..

Postad 29 May 2006 - 20:13

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Och för oss med htpc, vilka (om något) tv-kort har vi att välja på som stödjer de krypterade kanalerna?

Postad 29 May 2006 - 20:17

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Och för oss med htpc, vilka (om något) tv-kort har vi att välja på som stödjer de krypterade kanalerna?

<{POST_SNAPBACK}>

Inte helt säker här, men alla DVB-C-kort med CA-modul antagligen? Om du har en snabb processor, eller ett grafikkort som har hårdvarustöd för MPEG4-avkodning DVS. För annars måste du hitta ett kort med hårdvaruavkodning av MPEG4, och det blir svårt gissar jag.

Postad 30 May 2006 - 06:22

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte helt säker här, men alla DVB-C-kort med CA-modul antagligen? Om du har en snabb processor, eller ett grafikkort som har hårdvarustöd för MPEG4-avkodning DVS. För annars måste du hitta ett kort med hårdvaruavkodning av MPEG4, och det blir svårt gissar jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, den belastningen vill man inte lägga på cpun, jag vill ha den på tv-kortet och det verkar vara lite problem att hitta sådana kort.

Postad 31 May 2006 - 09:31

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, knappast alla väl? Måste väl stödja MPEG4.. (antar att vi pratar HDTV här alltså)

En anna sak som skrämmer mig är tendensen hos distributörerna att para kort och dekodrar så vi HTPC-människor inte ska kunna använda kort för att koda av. Någon som vet mer vad som gäller?

/narf

Postad 31 May 2006 - 10:16

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
narf: Nej, följande två funktioner är separata:
- Att tolka digitalsignalen, här krävs ett DVB-C-kort, och dessutom med CA-modul eftersom sändningarna är kodade.
- Att sen kunna avkoda den audio-videoström som kommer.

Ang det senare, "Att sen kunna avkoda den audio-videoström som kommer.":
Det är något som i fallet MPEG2 väldigt ofta finns stödkretsar för i TV-kortet, men inte alltid. Har man inte de stödkretsarna så har man dem säkert i grafikkortet, och i annat fall så får väl CPU:n göra jobbet, som inte är alltför betungande.
Det är väldigt ovanligt med TV-kort som har hårdvarustöd för att avkoda MPEG4, så då får man lita på att grafikkortet/CPU:n orkar med.

Kort sagt, TV-kortet behöver inte stödja MPEG4, precis som att det för SDTV (icke HD alltså) inte behöver stödja MPEG2.

Postad 31 May 2006 - 10:30

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

narf: Nej, följande två funktioner är separata:
- Att tolka digitalsignalen, här krävs ett DVB-C-kort, och dessutom med CA-modul eftersom sändningarna är kodade.
- Att sen kunna avkoda den audio-videoström som kommer.

Ang det senare, "Att sen kunna avkoda den audio-videoström som kommer.":
Det är något som i fallet MPEG2 väldigt ofta finns stödkretsar för i TV-kortet, men inte alltid. Har man inte de stödkretsarna så har man dem säkert i grafikkortet, och i annat fall så får väl CPU:n göra jobbet, som inte är alltför betungande.
Det är väldigt ovanligt med TV-kort som har hårdvarustöd för att avkoda MPEG4, så då får man lita på att grafikkortet/CPU:n orkar med.

Kort sagt, TV-kortet behöver inte stödja MPEG4, precis som att det för SDTV (icke HD alltså) inte behöver stödja MPEG2.

<{POST_SNAPBACK}>

Så jag borde kunna använda mitt TwinHan DVB-s-kort (tänker fotbollsvm via CD nu) för att ta emot en MPEG4-ström (om jag hittar en bra avkodare).

en förvirrad fråga, om det nu är som du skriver. varför släpps då nya DVB-S2-kort istället för att bara uppgradera de gamal DVB-S-korten med MPEG4-avkodning? :(

Postad 30 June 2006 - 15:16

Unregistered316d1ce9
  • Unregistered316d1ce9
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
jag håller faktiskt med vissa här ovan.. SLUTA GNÄLL!! Det KOMMER ju!!! Finns säkert en hel del faktorer utanför Comehems kontroll som är anledignen till att lanseringen av HDTV sköts upp

Postad 12 October 2006 - 14:56

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
HDTV i Com Hem före jul!

Från: Prylportalen

[2006-10-12 15:45]

Canal Digital presenterade nyligen en stor HDTV-satsning med flera nya HDTV-kanaler. Discovery och Voom plus SVT:s HD-kanal tillkommer inom kort. Dessutom har Canal Digital utlovat ytterligare någon HD-kanal före nyår. Under nästa år ska det finnas upp till 10 olika HD-kanaler hos Canal Digital. Com Hem hade stora planer på att lansera HDTV i sitt kabel-tv nät redan i våras. In i det sista trodde och hoppades Com Hem att de skulle kunna lansera HDTV före fotbolls-VM. Men så blev det nu inte.

Men nu är Com Hem redo för HDTV. Löftet att lansera HDTV under hösten står fast.
- Ja, vi ser ett jätteintresse för HDTV hos våra kunder, och vi kommer att lansera det före jul, säger Chrisofer Peilitz på Com Hem.

Christofer berättar att Com Hem nu har haft HD-boxar på långtidstest och säkerhetstest. De problem som fanns förut är fixade och lansering är nu nära.
- Jag tror att vi kommer ha 3-4 HD-kanaler vid lanseringen, sedan kommer vi att bygga ut detta under nästa år.

Exakt vilka HD-kanaler som Com Hem kommer att erbjuda är idag inte klart. Men det är väl inte helt fel att tro att Com Hems HD-kanaler blir Canal+ HD, Discovery HD, SVT HD och Voom. Prismässigt har inte Com Hem spikat vad HD-kanalerna kommer att kosta. Prylportalen återkommer dock så fort vi vet mer om Com Hems HD-satsning.

Postad 12 October 2006 - 15:07

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

HDTV i Com Hem före jul!

Från: Prylportalen

[2006-10-12 15:45]

Canal Digital presenterade nyligen en stor HDTV-satsning med flera nya HDTV-kanaler. Discovery och Voom plus SVT:s HD-kanal tillkommer inom kort. Dessutom har Canal Digital utlovat ytterligare någon HD-kanal före nyår. Under nästa år ska det finnas upp till 10 olika HD-kanaler hos Canal Digital. Com Hem hade stora planer på att lansera HDTV i sitt kabel-tv nät redan i våras. In i det sista trodde och hoppades Com Hem att de skulle kunna lansera HDTV före fotbolls-VM. Men så blev det nu inte.

Men nu är Com Hem redo för HDTV. Löftet att lansera HDTV under hösten står fast.
- Ja, vi ser ett jätteintresse för HDTV hos våra kunder, och vi kommer att lansera det före jul, säger Chrisofer Peilitz på Com Hem.

Christofer berättar att Com Hem nu har haft HD-boxar på långtidstest och säkerhetstest. De problem som fanns förut är fixade och lansering är nu nära.
- Jag tror att vi kommer ha 3-4 HD-kanaler vid lanseringen, sedan kommer vi att bygga ut detta under nästa år.

Exakt vilka HD-kanaler som Com Hem kommer att erbjuda är idag inte klart. Men det är väl inte helt fel att tro att Com Hems HD-kanaler blir Canal+ HD, Discovery HD, SVT HD och Voom. Prismässigt har inte Com Hem spikat vad HD-kanalerna kommer att kosta. Prylportalen återkommer dock så fort vi vet mer om Com Hems HD-satsning.

<{POST_SNAPBACK}>

Mailade & frågade UPC hur det går för dom , & dom sa att allt som COMHEM kan erbjuda skall även finnas för UPC`s kunder inom 1 år

Postad 12 October 2006 - 15:37

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Hur länge varar hösten egentligen?

Postad 21 October 2006 - 01:39

hogan77
  • hogan77
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hur länge varar hösten egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Hösten är en av de fyra årstiderna, på norra halvklotet ungefär omfattande månaderna september, oktober, och lite in i november.

Källa :)

Postad 30 October 2006 - 12:00

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
ComHem håller aldrig va de lovar....de är ju ett gammalt statligt bolag...så de funkar aldrig...för mkt konstig personla och för mkt...

Postad 30 October 2006 - 12:08

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Att hösten bara är till ca, november beror väl lite på var man bor i landet. I götaland som jag bor i kan det vissa år vara höst fram tills våren börjar :o Comhem kanske har sitt säte i skåne och då har de god tid på sig än :)
Jag fick info av min lokala handlare om att före jul ska de släppa boxen, ´han sa förrvisso inte vilken jul :D
Vist är ha begäret stort men idag finns det ju inte så mycket att titta på som har hdupplösningen, för min del handlar det mer om att få hdmi i till projjen så man får lite bättre bild än med rgb.

Postad 30 October 2006 - 21:30

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Startade den här tråden May 23 2006, 17:02 besviken på fotbolls VM i HD format Fick då uppfattningen att hösten var sep-okt Hehehe borde veta bättre efter många år som comhemmare..
Blir mer och mer irriterad när jag ser Canal Digital pumpar igång HDTV kanaler nya sportkanaler etc
OCH LÄTT AVUNDSJUK

Postad 31 October 2006 - 01:12

callertino
  • callertino
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag är riktigt trött på Comhem jag med. Det är oxå rätt tröttsamt att läsa hur vissa kan gnälla om att man gnäller på comhem. Snacka om meningslöst.
Jag bor i en Comhem-fastighet som det heter. Naturligtvis vill jag kunna utnyttja det. Att sätta upp en paraboö är inte ett alternativ. Dessutom har jag investerat i en projektor med HDMI, vilket såklart innebär att jag inte köper en digitalbod utan HDMI-anslutning. Jag har således haft en projektor i ett halvår och inte lyckats se vanlig tv på den. Jag lovade mina vänner att det skulle bli storbild till fotbollsVM. Nu är det November och inget har hänt.

En parentes:

För en vecka sedan kom jag hem från Paris. En fransk vän hade det franska alternativet till Comhem Combo, dvs bredband, tv och telefoni i ett. Han hade ingen aning om det som diskuteras på denna tråd, han känner inte till begreppet HD. Märkligt nog så hade han en hdtv-box, med HDMI-anslutning. Han betalade 30 euro i månaden för denna "combo".
Hur är det möjligt att vi svenskar som är så långt fram inom teknologi, kan ligga efer Frankrike ifråga om detta?

Vive HD

Postad 31 October 2006 - 16:49

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Problemet är stoppklossar som comhem .....:lol:

Postad 10 November 2006 - 14:08

samisin2
  • samisin2
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick idag svar från Comhems kundtjänst att deras HD-box ska släppas i kommande månadsskift... Sen återstår det ju att se om det verkligen händer.

Postad 10 November 2006 - 14:19

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Fick idag svar från Comhems kundtjänst att deras HD-box ska släppas i kommande månadsskift... Sen återstår det ju att se om det verkligen händer.

<{POST_SNAPBACK}>

nov-dec eller ett månadsskifte i en "rosa comhemframtid" Hehe jag har gett upp tanken på HDTV så slipper man negativ stress lalalalalaa they coming to take me away hahahihihoho the nice young men in there white coats lalalala :wub: sorry about that Vad hette låten?60 70 tal..........

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.