Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svettigt på jobbet? Luftkonditionerad USB-skjorta kan vara lösningen

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2006 - 17:37

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
I kampen mot växthuseffekten så har man i Japan försökt få de anställda att klä sig lite lättare för att på så sätt minska behovet av att kyla luften i arbetsmiljöerna. Att kasta slipsarna och jackorna har dock inte varit det enklaste för japanerna och den före detta Sonyteknikern Ichigaya Hiroshi har genom sitt företag Kuchofuku Inc. tagit fram en serie arbetskläder med inbyggd luftkonditionering.

Varje plagg är utrustat med två stycken 10 cm stora fläktar som drivs med batteri (länk), bilens cigaretttändaruttag (länk) eller direkt från datorns USB-port (länk).

Ett koreanskt företag har påbörjat tillverkning i Kina och under året kommer kläderna att gå på export. Vilken minhembiomedlem blir först med en luftkonditionerar skjorta

Länkar

Japansk produktsida översatt till engelska (tack Google)
Så här fungerar den

Postad 20 June 2006 - 23:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Vilken minhembiomedlem blir först med en luftkonditionerar skjorta

Då är jag nog först!

Fast den här japanska iden kommer inte att funka så bra som det alternativ jag använder mej av på min arbetsplats :D ...

Det låter kanske både stöddigt och som ett skämt, men jag skojar faktiskt inte denna gången :D .

Jag arbetar på en förpackningslinje med höga krav på renhet, vilket innebär att jag ofta är klädd i en väldigt tät overall som bara har öppningar vid händerna, fötterna och för ansiktet (ja, overallen har en "luva" också). Av en slump så upptäckte jag att det gick att uppnå en kraftig nerkylning av overallens insida genom att helt enkelt låta arbetsplatsens centraldamsugare suga sej fast någonstans på overallen. Kyleffekten är väldigt kraftig och risk för alltför kraftig nedkylning är påtaglig. Eftersom effekten var så påtaglig så började jag fundera lite kring varför det blev så markant kallt och det slog mej då att det hela egentligen är ganska simpelt.

När man komprimerar luft så stiger temperaturen (har ni känt på en cykelpump efter att ha pumpat upp ett däck någon gång) och p.g.a. samma principer så faller också temperaturen när luft "dekomprimeras". Med dammsugaren ansluten till overallen så dekomprimeras luften i overallen och temperaturen faller radikalt.

Det är just p.g.a. denna effekt som jag gissar på att det japanska systemet inte kommer att fungera så bra, eftersom deras lagom lekfulla system baseras på att trycka in luft i kläderna och därmed skapa ett övertryck innaför kläderna vilket faktiskt kommer att leda till en ökning av temperaturen istället för att sänka temperaturen. Det enda man kan hoppas på är att den ökade ventileringen av kläderna åtminstone kan balansera temperatur-ökningen som uppstår p.g.a. komprimeringen av luften som trycks in i kläderna.

Om någon ville vara vänlig och be japanerna att reversera fläkten istället så att luften innanför kläderna dekomprimerades istället, så kanske t.o.m. jag vore intresserad av att testa deras ide.

Det är ju onekligen smidigare att bära på ett litet batteripaket istället för att gå omkring och vara ansluten till en central-dammsugare :P :D ...

Förresten...

Ni kan ju själva testa den kylande effekten som jag pratar om genom att dra igång era egna dammsugare där hemma. Har ni aldrig funderat på varför dammsugar-röret alltid blir kallt när håller på att dammsuga :P ?

Postad 21 June 2006 - 09:41

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
wow tänk om man svettas då blir man ju strömförande om man är kopplad till datorn...

Postad 21 June 2006 - 22:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Varifrån och vart skulle den svettiga kroppen föra strömmen :D ...

Postad 21 June 2006 - 23:12

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
via usb kabeln ?

Postad 22 June 2006 - 15:40

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Dessa Japaner :D

Postad 23 June 2006 - 11:43

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
krasse. Jag skulle tro att det övertryck som bildas inte är så högt jämfört med effekten av luftens kylande verkan. Jag antar att kläderna är väldigt otäta vilket behövs för att öka genomströmningen av luften, därmed kommer också övertrycket att vara litet. Undertrycket som en dammsugare (speciellt centraldammsugare) skapar är markant större.

Vad det gäller dammsugarens slang så tror jag (enligt min värmeöverföringskurs) att den ökande lufthastigheten gör att värmeövergångstalet (värmeöverföringen från yta till luft) ökar och därmed avleder röret värme lättare (kyls) då hastigheten blir högre. Men visst spelar undertrycket roll, dock är jag inte säker på hur mycket.

Jag tror att kläderna har potential! Men de måste gå att reglera annars kan man bli stel av all kylning, risken för ryggskott är inte försumbar ;)

Redigerat av Trekker, 23 June 2006 - 11:46.

Postad 23 June 2006 - 14:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har testat att ventilera kläderna på min arbetsplats med tryckluft och jämfört med istället "evakuera" luften i kläderna med dammsugaren.

Skillnaden är extrem!!!

Det svalkar förvisso en aning också med tryckluft men kyl-effekten av att suga luft ur kläderna m.h.a. dammsugaren är AVSEVÄRT mycket större.

Det må vara att mina arbetskläder är ovanligt täta (stoppar partiklar på 50 mikrometer) och att vi talar om extremt mycket högre effekt med dammsugare/tryckluft jämfört med vad man kan åstadkomma med ett par små batteridrivna fläktar. Men eftersom det är så extrem skillnad på kyleffekten mellan dammsugaren och tryckluften så utgår jag ifrån att det är effektivare att tömma kläderna på luft m.h.a. fläktarna än att försöka ventilera dom, även om skillnaderna troligtvis inte är lika stor, med de där batteri/usb-drivna fläktarna...

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att marknaden är överdrivet stor för den typen av kläder i vilket fall som helst (inte i sverige iallafall). Risken för att bli stämplad som nörd är nog för stor i sverige ;) ...

Postad 25 June 2006 - 12:57

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Eftersom fläktarna sitter längre ner på jackan är det lättare för de att trycka den varma luften uppåt (eftersom varm luft naturligt stiger uppåt) än att tvinga ner luften för att sedan evakuera den. Jag tror att de noga har tänkt igenom idén innan de skapat kläderna!

Redigerat av Trekker, 25 June 2006 - 12:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.