Glidtassen:
Ok du menar så. Såg att du själv har Focus 140. Vad tror du om att driva dem med Nad 375? Har verkligen förälskat mig i dessa stativare!
NAD och DynaudioNAD har genom åren haft en klangkaraktär som går åt det lite beslöjade hållet, med en kraftig mid-bas. Jag vet inte hur det är idag? Focus 140 har ett väldigt matigt ljud med en mörkare grundton.
När jag kört NAD tillsammans med Dynaudio har det dessvärre inte varit lyckat. Ljudet blir lätt dovt och ljudbilden blir fadd. Jag älskar båda märken var och en för sig och har ägt många NAD produkter, men tillsammans låter det inget vidare. Jag har även kört Primare, vilket var snäppet bättre än med NAD. Men även där så saknades det kraft.
I detta fall tror jag att NAD förstärkaren orkar driva dem, men NADs karaktär påminner för mycket om Dynaudios, vilket ger utfallet att det blir tårta på tårta.
För några år sedan kopplade jag ihop min gamla NAD C350 via pre-out med ett NAD 2600 (slutsteg 2x150 watt)
Slutsteget kom ur NADs gamla "Monitor Series". Kombon var tänkt att sparka liv i ett par Dynaudio 42, men med verkningslöst resultat.
Kraftfulla förstärkareJag har i samtal med flera försäljare fått höra:
- Att köpa Dynaudio är som att be om problem!
Men detta är någonting som dom håller tyst om innan köpet, utan påtalar sedan när kunde kommer tillbaka och undrar varför högtalarna inte levererar?
Jag har aldrig hört ett par Dynaudio prestera exemplariskt inom budgetsegmentet av: NAD, Marantz, Primare.
Då jag verkligen har hört dem släppa har varit med finare modeller av: Hegel, Mcintosh, Bladelius.
Men bara för att jag aldrig hört Dynaudio prestera med budgetförstärkare innebär det inte inte finns instegs modeller som kan göra dem rättvisa. Jag har inte hört Dynaudio med tillräckligt många märken för att verkligen utvärdera.
För nästan två år sedan hjälpte jag en vän att lyssna ut en förstärkare till ett par Audience 52. Vi var på Reference Audio i Stockholm och prövade: Rotel RA-06 och Marantz 7001 KI. Vi upplevde båda att Roteln höll stativarna i ett bra grepp, men valet föll ändå PÅ 7001 KI. Vi fick även provlyssna Krell KAV-400Xi som presterade aningen bättre än Marantzen, men skillnaderna var inte så stora som vi förväntat oss.
Väl hemma vid provlyssning var min kompis lite fundersam över huruvida det inte hade varit bättre med Roteln ändå?
Detta spekulerade vi kring pga att Marantz kändes lite väl mjuk, men den hade ett starkt mellanregister.
I denna prisklass gjorde varken Marantz elller Rotel bort sig.
Jag kan rekommendera populära kombinationer som jag upplevt fungerar med Dynaudio:
Bladelius
Hegel
Krell
Rotel
Redigerat av Glidtassen, 03 februari 2010 - 11:03.