Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare el reciever till Dynaudio Focus 140

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 juni 2006 - 14:28

beefystripper
  • beefystripper
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej

Jag har lyssnat på ett par Dynaudio Focus 140 som jag blev väldigt förälskad i . Nu undrar jag om någon har dessa stativhögtalare och vad som krävs för att driva dem på ett bra sätt. Klara exempelvis Denon AVR-4306 att driva högtalarna tro?

Tacksam för tips

/Beefy

Postad 27 juni 2006 - 15:08

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Dynaudio kräver tyvärr generellt MYCKET kraft, jag skulle inte gå på under 2*150 watt till dem. Vad drevs dem med när du lyssnade på dem?

Postad 27 juni 2006 - 21:28

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Frågan är hur strömstark denonrecivern är.

Rotel förstärkare brukar vara kraftfulla även om dom inte är så högt specificerade så kanske 1056 eller ännu hellre 1067 skulle passa.

Postad 28 juni 2006 - 09:40

beefystripper
  • beefystripper
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tack, tyvärr så föll inte ögat på förstärkaren när jag lyssnade av. Tänkte jag skulle in och provlyssna en gång till och samtidigt kolla in förstärkaren.

Tack för Rotel tipsen. Ska kolla upp dessa.

/Beefy

Postad 28 juni 2006 - 10:33

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Intressant Beefystripper,
Ska själv snart byta upp mig från Dynaudio 42 till Focus 110, Focus 140 eller minstingarna från contour serien är bara på läs stadiet ännu! Har sett att Focus 110 blev kritiserade i Hifi och Musik men hyllade i Hifi Choice det fann jag glädjande hade blivit oroligare om det var tvärtom ...

Jag sitter själv och hoppas att Rotel 1067 ger vad de olika högtalarna kräver.

Finns ju också några användare på detta forum som har 140 men vet inte om någon driver dessa med hemmabio reciver. Hur djupt tyckte du de gick i basen om du jämför med något, de är ju stativare trots allt ? Skriver som vanligt omständigt menar egentligen planerar du införskaffande av musik sub?

m.v.h
Fredrik

Redigerat av barrman, 28 juni 2006 - 10:36.

Postad 28 juni 2006 - 12:25

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Tjena primare skulle nog också passa jättebra ihop med dynaaudios strikta spelstil men rotel är också det ett utmärkt val

Postad 28 juni 2006 - 12:28

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Till dig som sitter och hoppas att 1067an driver focus högtalarna på ett riktigt sätt du behöver nog inte oroa dig högtalarna har lagt av långt innan 1067an ens börjat jobba ordentligt.

Postad 28 juni 2006 - 21:25

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ett annat förslag är att du behåller din receiver om du har pre-out på den och köper ett rotel RB-1080 stereo slutsteg då behöver du aldrig vara orolig att det inte finns kraft

Driver mina Dynaudio A 82 med ett rotel RB-1080
Mvh

Postad 28 juni 2006 - 21:41

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Tycker oxå att du kan möjligtvis behålla din reciver du har idag om den har pre-out vill säga..
Så köper du ett trevligt slutsteg eller monoblock..

Men av egen erfarenhet så tycker jag att Rotel låter mindre bra med Dynaudio.. Har själv haft ett Rotel RB-1080 och den fick stryk utav classic stegen i ljudkvalité.. Självklart inte i kraft men i ljudkvalitén så var classic steget vida överlägset.. Vet inte din budget, men kolla även Nuforce ref8 monoblock, vilket var en upplevelse kan jag lova.

Postad 28 januari 2010 - 19:00

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Lyfter denna gamla tråd lite. Även jag har förälskat mig i Focus 140. Vad tror ni om en Nad 375 stärkare till dessa? Ska självklart prova men lyssnar & tar gärna till mig era åsikter. Hoppas någon läser denna tråd fortfarande. Tack på förhand.

Postad 28 januari 2010 - 19:55

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Lyfter denna gamla tråd lite. Även jag har förälskat mig i Focus 140. Vad tror ni om en Nad 375 stärkare till dessa? Ska självklart prova men lyssnar & tar gärna till mig era åsikter. Hoppas någon läser denna tråd fortfarande. Tack på förhand.

Nja, jag vet inte om det är den perfekta matchen. Diskanten kan nog bli lite för avtrubbad med NAD 375 på dessa högtalare. Jag lyssnade på dessa med Hegel H100 och det lät väldigt bra.

Postad 28 januari 2010 - 21:06

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!
Det var inte just matchningen jag tänkte på.
Tänkte mer på om Nad "räcker" till Focus 140. Hört och sett på många ställen att de kräver en strömstark förstärkare. Nad375 är specad till 2*150w & enligt hifi o musik, är den kubmätt upp till 136A. Personligen så älskar jag Nad 375s varma kraftfulla ljud. Och vad jag har förstått (och lyssnat mig fram till) så är Dynaudio en mycket neutral högtalare.

Postad 28 januari 2010 - 21:12

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0
Krell Kav 400xi måste du testa driver det mesta till et underbart ljud.
Vet att vissa rotel anhängare har baktalat denna utan att haft den hemma ens.
Låt ljudet tala för sig själv.
/Mats

Postad 28 januari 2010 - 21:20

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0

Krell Kav 400xi måste du testa driver det mesta till et underbart ljud.
Vet att vissa rotel anhängare har baktalat denna utan att haft den hemma ens.
Låt ljudet tala för sig själv.
/Mats

Haha, folk (vissa) verkar dömma innan de provat ganska mycket i denna branchen. Jag testar gärna många olika stärkare men just för stunden så äger jag en Nad 375 & trivs med det ljud jag har nu. Men jag skulle vilja prova Focus 140 till min nuvarande elektronik-rigg. Vill se vad folk har att säga om just kombinationen Nad + Dynaudio Focus 140.
Tack för att ni tar er tid i en så gammal tråd.

Postad 29 januari 2010 - 06:42

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar!
Det var inte just matchningen jag tänkte på.
Tänkte mer på om Nad "räcker" till Focus 140. Hört och sett på många ställen att de kräver en strömstark förstärkare. Nad375 är specad till 2*150w & enligt hifi o musik, är den kubmätt upp till 136A. Personligen så älskar jag Nad 375s varma kraftfulla ljud. Och vad jag har förstått (och lyssnat mig fram till) så är Dynaudio en mycket neutral högtalare.

NAD 375 är en strömstark och kraftig förstärkare som säkert klarar focus på ett bra sätt så det är bara att provlyssna. Min tidigare åsikt tror jag fortfarande på men detta är ju såklart en ren spekulation. Hegel och Dynaudio = <3

Postad 01 februari 2010 - 00:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag skulle inte vilja använda just Dynaudio till hembio.

Märkes andas hantverk och kvalitet, och vidare tror jag att man får mest ut av ett par Dynaudio i ren tvåkanal.
Men det förutsätter givetvis att man har ordentlig kringutrustning. Just Dynaudios prestanda avgörs av vilka komponenter som du kopplar till dina högtalare. Dynaudios högtalare har en förmåga att hela tiden växa och överraska tillsammans med finare förstärkare. Detta har gjort att jag slutade leta högtalare efter Focus 140.

Jag hade en föraning om vad dom skulle kunna prestera, med rätt förstärkare?

Dynaudio har en exemplarisk hantverkstradition bakom sig där alla komponenter tillverkas av fabriken själv: koner, diskanter, delningsfilter osv.

Jag kanske är barnslig, men av respekt för den omsorgsfulla tillverkningsprocessen så förtjänar högtalarna det bästa.

Liten film: http://www.youtube.c...h?v=JVPGx3lsg5A

Redigerat av Glidtassen, 01 februari 2010 - 00:45.

Postad 01 februari 2010 - 14:29

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Nad 375 är en 2 kanals förstärkare.

Postad 01 februari 2010 - 15:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag är medveten om att NAD 375 är en tvåkanalare, men trådskaparen nämnar en receiver i första inlägget.

Postad 01 februari 2010 - 16:04

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Glidtassen:
Ok du menar så. Såg att du själv har Focus 140. Vad tror du om att driva dem med Nad 375? Har verkligen förälskat mig i dessa stativare!

Postad 01 februari 2010 - 19:09

peter84
  • peter84
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Till dig som sitter och hoppas att 1067an driver focus högtalarna på ett riktigt sätt du behöver nog inte oroa dig högtalarna har lagt av långt innan 1067an ens börjat jobba ordentligt.

Grym stärkare,kör den själv till mina nya Heco

Postad 01 februari 2010 - 22:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Glidtassen:
Ok du menar så. Såg att du själv har Focus 140. Vad tror du om att driva dem med Nad 375? Har verkligen förälskat mig i dessa stativare!

NAD och Dynaudio

NAD har genom åren haft en klangkaraktär som går åt det lite beslöjade hållet, med en kraftig mid-bas. Jag vet inte hur det är idag? Focus 140 har ett väldigt matigt ljud med en mörkare grundton.

När jag kört NAD tillsammans med Dynaudio har det dessvärre inte varit lyckat. Ljudet blir lätt dovt och ljudbilden blir fadd. Jag älskar båda märken var och en för sig och har ägt många NAD produkter, men tillsammans låter det inget vidare. Jag har även kört Primare, vilket var snäppet bättre än med NAD. Men även där så saknades det kraft.

I detta fall tror jag att NAD förstärkaren orkar driva dem, men NADs karaktär påminner för mycket om Dynaudios, vilket ger utfallet att det blir tårta på tårta.

För några år sedan kopplade jag ihop min gamla NAD C350 via pre-out med ett NAD 2600 (slutsteg 2x150 watt)
Slutsteget kom ur NADs gamla "Monitor Series". Kombon var tänkt att sparka liv i ett par Dynaudio 42, men med verkningslöst resultat.

Kraftfulla förstärkare

Jag har i samtal med flera försäljare fått höra:

- Att köpa Dynaudio är som att be om problem!

Men detta är någonting som dom håller tyst om innan köpet, utan påtalar sedan när kunde kommer tillbaka och undrar varför högtalarna inte levererar?

Jag har aldrig hört ett par Dynaudio prestera exemplariskt inom budgetsegmentet av: NAD, Marantz, Primare.
Då jag verkligen har hört dem släppa har varit med finare modeller av: Hegel, Mcintosh, Bladelius.

Men bara för att jag aldrig hört Dynaudio prestera med budgetförstärkare innebär det inte inte finns instegs modeller som kan göra dem rättvisa. Jag har inte hört Dynaudio med tillräckligt många märken för att verkligen utvärdera.

För nästan två år sedan hjälpte jag en vän att lyssna ut en förstärkare till ett par Audience 52. Vi var på Reference Audio i Stockholm och prövade: Rotel RA-06 och Marantz 7001 KI. Vi upplevde båda att Roteln höll stativarna i ett bra grepp, men valet föll ändå PÅ 7001 KI. Vi fick även provlyssna Krell KAV-400Xi som presterade aningen bättre än Marantzen, men skillnaderna var inte så stora som vi förväntat oss.

Väl hemma vid provlyssning var min kompis lite fundersam över huruvida det inte hade varit bättre med Roteln ändå?
Detta spekulerade vi kring pga att Marantz kändes lite väl mjuk, men den hade ett starkt mellanregister.

I denna prisklass gjorde varken Marantz elller Rotel bort sig.

Jag kan rekommendera populära kombinationer som jag upplevt fungerar med Dynaudio:

Bladelius
Hegel
Krell
Rotel

Redigerat av Glidtassen, 03 februari 2010 - 11:03.

Postad 04 februari 2010 - 00:33

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Glidtassen:
Tack för en intressant läsning! Tar som sagt till mig av allt jag läser o hör. Tårta på tårta låter inte kul. Lägger detta byte på is ett tag då en uppgradering av både stärkare och högtalare är väl utanför min budget. Samt att jag har även läst om att dessa Focus behöver utrymme att spela på, och det är ännu en detalj som gör att bytet inte är aktuellt. Tycker dock att mina concept 8 är tråkiga nu efter att jag hört Focus 140. Dynaudio är numer ett märke som är högintressant! Tack alla som tagit sig tid i en såpass gammal tråd.

Postad 04 februari 2010 - 09:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag väntade i flera år med att uppgradera från Primare i20.

Jag kan även rekommendera denna tråd

Dynaudio Focus 140: Hur mycket kraft behövs?

Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2010 - 09:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.