Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Udda Tråd.. T-amp i en Bugrider

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2006 - 00:54

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Hej på er!
Innan sommaren började så köpte jag mig en praktisk leksak, nämligen en Bugrider 250 :huh: .
Kört en massa mil i sommar och lyssnat på musik via blåtands lurar.
Men nu saknar jag en stereo i lillbilen och efter att ha köpt en T-amp för att ha i stugan så råkade jag skruva isär den och kom då på att den skulle passa perfekt som integrerad förstärkare i Bugridern.

Tanken är att jag ska använda mobil/mp3spelare som uppspelningskälla.
Alla kontakter och reglage ska sitta i panelen vid hastighetsmätaren.
*3,5" stereoingång
*Vanlig rca ingång (röd,vit)
*Volymreglaget
*Lysdiod för att se om T-ampen är på.

2st högtalare ska sitta bakom förare och passagerare.
Jag har börjat planera och löda om lite i T-ampen.
Bifogar några bilder så att ni hajjar :P :D
Startar denna tråd för att jag vill höra av fler Bugrider åkare i Sverige samt ge och få inspiriation så att jag fixar detta klart :lol:

Som ni ser så har jag flyttat honkontakten för strömmen och bytt lysdiod på T-ampen änsålänge.
Detta för att få plats med 2rca kontakterna bredvid.
Vad tror ni? ;) Bifogad fil  DSCN0927_kopia.jpg   673.55K   192 Antal nerladdningarBifogad fil  t_amp.jpg   14.98K   70 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC00025.JPG   819.6K   122 Antal nerladdningarchment]

Postad 26 August 2006 - 21:20

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Ser ut att vara en kul leksak.. Har själv inte så stor koll men brukar hänga en del på zatzy.com som är ett bilforum där de finns kunnigt folk som vet allt som har med 2, 3 och 4 hjul att göra om du nu skulle behöva hjälp som inte kan fås här. Du får lycka till!

Postad 27 August 2006 - 17:58

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Tack för det!
Tråden är mest menat för förstärkaren (T-amp) som ska in i panelen.
Det är ju fantastiskt att en så liten förstärkare låter så mycket o bra i förhållande till storleken.
Blir ett litet roligt projekt, vet dock inte riktigt vad jag ska ha för högtalare än.
Ska ju helst tåla vatten och ha låda så att det bara är att montera upp med några fästen.
Fästena kanske man måste bygga själv också :P .

Postad 27 August 2006 - 18:22

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
det finns ju utomhushögtalare ifall det regnar. En rejäl alu låda till t-ampen tätad med silikon men vad skall du driva den med batterier eller strömkälla. Om du tar en alulåda till t-ampen bygg in ett fäste till mp3 spelaren i den så blir det skydd för båda sakerna. Menar typ extern HDD kabinnett liknande sak med gummi dämpning.

Redigerat av Unregistered973, 27 August 2006 - 18:22.

Postad 27 August 2006 - 21:42

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ja, jag hade tänkt ta ström från batteriet som är på 12v.
Sen så ska jag montera in t-ampens delar i den lilla instrumentpanelen så att den är skyddad från regn.
Då kommer man bara att se kontakterna och volym i panelen.
Ska visa nån bild på ungefär hur jag tänkt.
Sen måste jag få dit nån snygg mobilhållare också.
Tror dock att mobilen får vara utan ngt tak el likn, regnar det när man kör så får man plocka på sig mobilen.
Det är väl mest högtalarna som måste vara utomhushögtalare el likn.
Vet inte om Bose 151 blir för stora, ska mäta.
Men vill helst inte lägga ut flera tusen utan om det fanns nå sjyssta för 500-1000:- så hade det känts lite roligare.
Men jag vill ha ett riktigt bra ljud samt ska det gå att spela rätt så högt så att man kan höra om man kör sakta.

Tanken med att ha mobilen är att då kan jag ha radio, mp3 samt så finns möjlighet att köpa gps programvara o blåtandsgps.
Men första steget är att få in T-ampen i panelen o provspela.

Postad 30 August 2006 - 01:28

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
En arbetspolare tyckte att jag skulle göra om ett par högtalare som han hittat i bingen till o ha i buggen.
Blir nog att köpa ett 4"kit med diskant och operera in i dem sen lacka dem.
Tror det kan bli hyffsat.
Annars hittade jag dessa som verkar rätt ok.http://www.mds.se/?L.....FItemId=23975
Rätt färg ivarjefall. Får väl se..

Postad 01 September 2006 - 23:21

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Tänkte visa hur panelen på Buggen ser ut.

Sen så har jag lött in RCA kontakterna från 3,5 stereokontakten och efter provkörning av förstärkaren så märkte jag att man måste ha 3,5 kontakten inkopplad samtidigt.
Det fungera inte om man tar ut den och bara kopplar in RCAkontakterna.
Provade att kapa några kretskortsbanor, men tydligen så var det några under 3,5 stereokontakten och eftersom jag har varit flitig med smältlim över komponenterna så blev valet att bara ha en lös kontakt inkopplad i 3,5 stereouttagen även när man kör ljud via RCAkontakterna.
Ska ha en lös 3,5 hona bredvid T-ampens 3,5kontakt.
Bara så att man då flyttar över den lösa 3,5 stereokontakten från T-ampen till den när man ska köra ljud från 3,5kontakten.

Nu håller jag på att göra en borrmall så att man vet hur man ska borra i panelen för att själva T-amp kortet o volym ska passa.
Strömkabel har jag lött klar men inte monterat bara.
Högtalare ska jag kolla med i veckan på Mds.
Som ni kan se o jämföra så är inte T-ampens kretskort stort om man jämför med en snusdosa.
Själva chassiet är stor pga att man kan köra T-ampen på batterier.

Bifogad fil(er)

Postad 01 September 2006 - 23:48

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Är innanmätet i T-ampen verkligen inte större?? Behöver den inte ha någon kylfläns? Verkar ju vara perfekt att sätta i båten!

Postad 02 September 2006 - 00:00

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Näe, det är faktiskt inte större!
Det va därför jag beslöt att bygga in den i buggen.
Tänkte annars ha den till 2st högtalare i stugan för att få lite bättre tvljud.
Spelade för arbetspolarna i fikarummet och de vart ju mäkta förvånade, sen när jag plockade isär den så blev både jag och de ännu mer förvånade :blink: ...

Till båten är den nog också perfekt.
Eftersom den är så liten så är mitt nästa projekt att bygga in en likadan integrerad i xboxen som är i stugan. Då får man en xbox med mediacenter komplett med integrerad 2-kanals förstärkare :lol: .

Har fått en annan länk av en polare också där man kan köpa liknande förstärkare.
Här är länken: http://www.41hz.com/

Postad 02 September 2006 - 00:02

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det är ju ingen kylfläns standard så det kan inte behövas, men om man vill så kan man ju sätta dit en på chipet.
Jag har inte satt smältlim på chipet kan ja ju tillägga.

Postad 02 September 2006 - 00:09

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Warning: this has been the most thrilling and incredible experience I've had with a component in, say, 25 years of HiFi listening. This website has existed since 1995, I've reviewed hundreds of HiFi components, inexpensive and ridiculously overpriced ones. I never - repeat - NEVER came across such a stunning piece of gear in all of these years.

Inte för att göra reklam elller nått, men det kan ju vara kul att läsa.
Det kommer härifrån: http://www.tnt-audio...li/t-amp_e.html

Postad 13 September 2006 - 23:30

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ja, då har man pillrat på lite mer.
Gjorde först en mall för att borra efter så att man fick nått att gå efter.

Sen vare bara att se vart sakerna passade och försöka få allt o passa in.
Själv tycker jag det vart godkänt, inte klockren passform direkt men funkis.
Återstår bara att dra strömkabel och högtalarkabel.
Samt hitta nå bra högtalare.

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.