Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD c162 förförstärkare

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD C 162 (Försteg) 1 9 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 03 November 2006 - 23:18

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hejsan jag har en nad c 162 förförstärkare som blev varm riktigt varm mycket varmare än mina 2 st c 272 steg bryggade.

sedan luktade det bränt o kom en himla massa rök ur den o sedan pjoffade det typ
nästan så det small ganska högt med mera pjoff än pang.

luktade riktigt illa oxå troligen en kondning.

vad kan ha hänt ??
förförstärkaren är 10 dagar gamal när detta hände.
skall en förförstärkare bli varm alls ??? den stod på en ventilera hylla med slutsteg på hyllan under o sedan en cd spelare uppe på se mina bilder.

när jag väll han dra ur alla sladdar o röken hade lagt sig o ja skulle plocka fram förförstärkaren så var den så varm så det knapp gick att ta i den.

mina undringar är.
ska en förförstärkare bli så varm ?
kan man koppla fel så den går sönder ?
när den går sönder efter 10 dagar har man rätt till en ny eller måste man vänta på lagning ?

Postad 03 November 2006 - 23:22

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hej.

Tråkigt för dig!
Du har inte gjort något fel verkar det som utifrån din berättelse.

- Tyvärr lär du få vänta på lagning på denna produkt.
Fråga snällt så kanske det löser sig.

Jag håller tummarna!

Mvh Magnus Eriksson

Postad 04 November 2006 - 04:30

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Får jag gissa på att du hade en dator kopplad till den?

Postad 04 November 2006 - 10:03

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hej.

nej hade ingen dator kopplad till den.

hade en nad radio o en nad cd spelare o 2 st nad c 272 slusteg.
det var det enda som var inkopplat.

spelade med cd spelaren när det hela inträffade.

Postad 04 November 2006 - 11:08

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
jag hade iofs splittat 12 volts triggern på förförstärkaren till 2 st nad c 272 för att dom skall starta när jag startar förförstärkaren.

eftersom det bara finns en sådan utgång så använde jag en splitter till det o delade upp till 2.
är det fel eller kan man göra så på detta försteg ?

lite dåligt att det inte finns fler, sitter just nu på 3 st c272 o ingen förförstärkare.
vet inte hur jag skall koppla in alla 3 ifall man inte kan splitta 12 volts triggern.

Postad 05 November 2006 - 00:21

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Det låter ju som man kan misstänka triggerkablen då det verkar vara det enda som inte följer regelboken, men jag trodde att man bara skickade en puls för att slå på respektive av slutsteget med den. Verkar ju lite galet att skicka en konstant 12V-signal så länge det ska vara igång...

Kanske bäst att kontakta NAD om hur det fungerar egentligen..

Postad 05 November 2006 - 17:25

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hej.

får väll helt enkelt ringa hifi klubben o fråga hur man kan splitta den.
kan man inte splitta den får jag väll helt enkelt starta stegen manuellt
de e ju inte så jobbigt.

skall ringa om på måndag, någon som har erfarenhet av hifiklubbens kundtjänst ?
min förförstärkare har varit iväg på lagning i 2 dagar utan att dom ens har öppnat kartongen den
var skickad i.

blev lovad att dom skulle kolla upp felet så fort den kom in på service stället.

Postad 05 November 2006 - 17:34

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Ruben: Varför stänger du av slutstegen över huvudtaget?

Mitt steg står på 24/7 och att låta grejerna ha en arbetstemperatur förlänger livet på de!

//Loofy

Postad 05 November 2006 - 18:22

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
så det är bättre för steget att stå på hela tiden 24 timmarom dygnet ??
än att bara ha på det när det skall användas ?

det hade jag ingen aning om.

hur mycket ström drar det på tomgång så att säga ???

Postad 05 November 2006 - 18:23

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

...att låta grejerna ha en arbetstemperatur förlänger livet på de!

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Är du verkligen helt säker på det?

Postad 05 November 2006 - 18:30

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Lust: Tämligen. ffa. om man skall på och börja pressa (mer eller mindre) steget direkt efter kallstart.
EDIT: Men ge mig en lång utläggning om varför det skulle vara tvärt om.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 05 November 2006 - 18:31.

Postad 05 November 2006 - 20:57

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Lust: Tämligen. ffa. om man skall på och börja pressa (mer eller mindre) steget direkt efter kallstart.
EDIT: Men ge mig en lång utläggning om varför det skulle vara tvärt om.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår din tanke, men tänkte mest på åldring av komponenter som kondingar, transistorer etc med tanke på värme och driftstid.

Det är förmodligen relativt som allt annat:
Beror säkert på hur långa perioderna är mellan av- och påslagning av apparaterna om vad som är bäst att göra för livslängden. Har själv inget facit och är tveksam till om någon verkligen kan ha det.

Så lång var den utläggningen...

Postad 05 November 2006 - 21:32

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
som jag använder stereon så låter jag den gå på låg volym ett bra tag innan man brakar loss med den ordenligt.

sätter oftast på en skica som får gå ett varv eller 2 innan det blir till o spela högt så då ä de kankse så man kan stänga av o sätta på stegen.
kompnonterna borde väll inte åldras när det är avstängt ???
då bårde de ju åldras på lager mm oxå.

Postad 05 November 2006 - 21:39

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Men hur kul är det att vänta två varv på en skiva innan man kan börja lyssna ordentligt. Dvs.. menar inte att man skall spela sönder kåken nu... men låta musiken få fokus volym?

Varför finns begreppet arbetstemperatur?

Och.. har det verkligen ALDRIG (handen på hjärtat) hänt att du blev sugen att dra på lite innan de där två platterna snurrat klart? Säg - du kommer hem... men en ny skiva... Det du får göra är att låta stereon gå på halvfart två varv innan du kan lyssna på den ordentligt? :lol:

Nåja... Jag lyssnar så fruktansvärt mycket på musik. Natten är den xtra tiden mitt slutsteg får.

Nåja detta är offtopic.

För att återkomma till Topic...

Så kan jag berätta att mitt försteg - förvisso en hembioprocessor. Den håller sig i en temperatur av strax över ljummet. Och då precis över nätdelen.
Ryka har den aldrig gjort. :D
//Loofy

Postad 05 November 2006 - 21:44

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
min nad blev när den började ryka så varm att man inte kunde flytta på den utan behövde nästan hämta grytlaparna i köket.

altså den var riktigt ******** varm.

detta är min första riktiga stereo om man säger så har haft några mindre lyckade yamaha 2 kanalare o en teckniks men nu blev de dyrare prylar så man vet ju inte hur de skall vara med temepraturer.

men min förförstärkare var från första start varmare än slustegen efter någon timmes spelande.

Postad 06 November 2006 - 07:42

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Nä åk med den direkt till hifiklubben och be att få en ny. Ett sådant försteg ska aldrig bli såpass varmt att man bränner sig på det. Det ska knappt bli ljummet. Garanterat något tillverkningsfel.

Postad 06 November 2006 - 08:52

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hifiklubben kunde INTE ge mig något nytt eftersom det säkert gick fort att laga det.
nu har det legat 2 dagar på servicestället utan att dom ens har öppnat
kartongen, när jag ringde in o frågade hur det gick så sa han den ligger här på bänken
vi ska skriva in den i datorn på måndag.
o dom fick in förstärkaren på torsdag kl 9:15

Postad 06 November 2006 - 12:10

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
för dålig ventilation tror jag. Jag har ett Rotel surroundförsteg som "brände", ändå så stog det ensam på en hylla och helt fritt runt om, dock med ett hyllplan ca 5-6 cm ovanför sig. Det var surround d/a omvandlarna som brände. Kan vara något sånt tror jag...

Postad 06 November 2006 - 12:59

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Värme stiger ju uppåt. Jag skulle låta slutstegen stå överst, gärna på någon form av fötter så att de får 1-2 cm extra luft under sig. På den nedre hyllan placerar du övrig utrustning. Jag har hört att laserpickupen i cd-spelare kan ta stryk i längden av placering ovanför förstärkare.

Jag har min förstärkare avstängd när jag inte använder den. Inte tar det en halvtimme att få upp värmen i den inte och skillnader i prestanda borde för en välkonstruerad förstärkare vara försumlig i jämförelse med övriga fel i återgivningskedjan.

Postad 07 November 2006 - 18:14

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
jahaja nu var den lagad, dom trodde till 99% att det var något fel på den från början.
den var en transistor och en kondning som hade gått sönder.
skickas från GBG idag hoppas jag har den i morgon.
de kommer bilder fså fort jag har fått hem den.

skall möblera om i stereo racket lite.

Postad 07 November 2006 - 19:19

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Fick du något svar om hur triggersignalerna fungerade? Och om man kunde parallellkoppla flera sådana kablar?

Nyfiken...

Postad 07 November 2006 - 19:29

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
jag skall ringa o fråga om trigger kabeln när jag har fått hem försteget.
skall ringa o dubbelkolla innnan jag kopplar ihop det.

åter kommer här så fort jag har kollat.

Postad 07 November 2006 - 23:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

jahaja nu var den lagad, dom trodde till 99% att det var något fel på den från början.
den var en transistor och en kondning som hade gått sönder.
skickas från GBG idag hoppas jag har den i morgon.
de kommer bilder fså fort jag har fått hem den.

skall möblera om i stereo racket lite.

<{POST_SNAPBACK}>

Du ska inte acceptera lagning av sådana allvarliga, ursprungliga fel som uppträder direkt vid användning. Det där felet medförde allvarligt risk för brand eller personskada. Du har betalat nypris och då ska du få en ny vara, inte en reparerad vara. Butiken kan reparera den kassa förstärkaren själv och sälja den till nedsatt pris eller reklamera den till sin leverantör. Hursomhelst är det inte ditt fel att de har sålt en kass förstärkare.

Postad 08 November 2006 - 08:29

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Eh?

Är varan reparerad så är den. Din åsikt har inte stöd av konsumentköplagen.

Redigerat av guldfisk, 08 November 2006 - 14:21.

Postad 08 November 2006 - 12:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Eh?

Är varan reparerad så är den. Din åsikt har inte stöd av konsumentköplagen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jooo då. Det har den visst. Du vet inte varför jag vet och det tänker jag inte tala om för okända människor men jag vet mycket väl. Säljaren kan bara välja reparation av nya varor i undantagsfall nämligen om det är simpla fel och reparationen inte skapar problem för kunden.

Handlarna är dock snåla och försöker ofta få kunden att reparera inköpt smäck på tillverkarens bekostnad istället för att lämna nytt.

Postad 08 November 2006 - 14:19

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Ok, jag korrigerar mig.

"Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar."

http://www.konsument...ngArticleId=133

När felet är uppenbart, som i det här fallet, borde byte vara det gäller. I andra fall kan det krävas inlämning för felsökning (dvs är det verkligen ett fel?) och då blir det inte något byte direkt. Vid konstaterat fel borde byte återigen vara alternativ ett.

Varför vill du inte tala om för mig och andra hur man kan tillämpa lagen? Den ska ju gälla lika för alla.

---

Samtidigt har jag lämnat in en cd-spelare för felsökning där reparation blev en rätt naturlig följd istället för att kräva byte. Det var ingen större olägenhet för mig eftersom det gick snabbt. Det finns två indirekta poänger med rutinen att tillämpa reparation istället för byte:
1. Det ökar chansen att för att apparater konstrueras för att kunna underhållas och att det finns reservdelar att beställa om de går sönder efter garantitiden. Mindre slit och släng.
2. Detta sparar antagligen på resurser och miljö.

Postad 08 November 2006 - 15:44

8ohm
  • 8ohm
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Fick du något svar om hur triggersignalerna fungerade? Och om man kunde parallellkoppla flera sådana kablar?

Nyfiken...

<{POST_SNAPBACK}>

Blev också lite nyfiken när jag började fundera på det. Hittade en tråd på Carlssonplanet om triggersignaler. Om jag förstår det hela rätt så ligger det en konstant spänning på 12V i triggeruttaget. Står iof inget om att parallelkoppla, men det väl inte vara några problem att göra det. Inom rimliga gränser naturligtvis... :)

MVH

Redigerat av 8ohm, 08 November 2006 - 15:46.

Postad 08 November 2006 - 20:43

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hej.

Fick idag tillbaka min förförstärkare som tja vad skall man säga.
den ryker inte o den blir inte varm.
men höger lågnivå ut låter det helt kasst ur, låter typ som en sprängd högtalare,
provade att byta kablarna o när jag bytar ut höger mot vänster så flyttar sig miss ljudet till nästa högtalare alltså till vänster.
då kan det inte vara fel på högtalarna.
provade med alla 3 nad stegen o det låter samma med alla 3
plockade sedan när man HK 970 från övervåningen och lät den praktisera som slusteg
o då lät det precis som det skulle.

ringde tillbaka till hifikluibben....................... så nu äntligen skulle jag tydligen få en NY förförstärkare.

har inte direkt frågat om 12 volts trigger kabeln då förstärkaren var deffekt med en gång så tar reda på det när den hela förförstärkaren kommer.

Postad 08 November 2006 - 20:47

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
provade när HKn var nere att driva diskant o mellanregister med den o brygga 2 st nadsteg på basarna. o det blev en fruktansvär ljudskillnad mot 1 bryggat på varje högtalare.
så när min förförstärkare kommer hel o fin o ny så blir det 1 nad steg o stereo till diskant melanregister o sedan 2 st bryggade på basaran så blir det både bryggat och BiAmpat.

enligt mig lät det mycket bättre med bara en liten HK förstärkare tror iofs inte skillnaden blir så mycket större med ett nadsteg på diskant o mellan, men HKn skall vara uppe.

gjorde en liten ommöblering i stereo högen oxå.

3 steg längst ner o sedan en radio del mellan översta steget o cd spelaren som tar upp lite av värmensom blir o sedan förförstärkaren skall stå överst.

lägger in bilder nu på det hela.

Postad 08 November 2006 - 20:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vad fint att det ordnar sig. Rubens inlägg visar varför det oftast är fel av säljarna att försöka reparera felaktig, ny elektronik. Det blir sällan lika bra som en helt fabriksny och felfri vara. Eftersom köparen har betalat fullpris för en ny vara är det rimligaste att byta trasigt mot nytt. När det gäller andra, enklare varor så kan det tänkas att säljaren har rätt att reparera istället för att leverera en ny, men för elektronik är det oftast inte lämpligt.

Guldfisk: självklart kan jag ge tips om vilka rättigheter som man har som konsumentköpare både i ett konkret fall och rent allmänt. Tyvärr brukar jag nästan alltid få mothugg av någon här när jag förklarar hur det ligger till, så jag är lite på min vakt, kan man säga.

Postad 10 November 2006 - 18:49

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hej igen.

skriver igen angående 12 voltstriggern på naden.
Ringde hifiklubben idag o frågade och dom trodde
det skulle gå att splitta den.

fick även en helt ny förförstärkare idag så nu låter det precis som det
ska, mycket nöjd med ljudet ur dessa nad prylar låter bra även på lite billigare
högtalare som dom jag har.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.