http://www.inwarehou...1&category=NINX
Står att den fixar 85 Mbps, kan det stämma eller är det som med trådlösa routrar, i praktiken hälften?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 07 January 2006 - 11:55
Nån som testat den här?
http://www.inwarehou...1&category=NINX Står att den fixar 85 Mbps, kan det stämma eller är det som med trådlösa routrar, i praktiken hälften? Postad 07 January 2006 - 12:18 det är i vissa fall tom sämre .... Tittar du på de äldre produkterna, hade de en upplevd hastighet på 3mbit medans de var specade till 14 mbit, skulle i så fall innebära en hastighet runt 25-30 mbit för denna. eller tom lägre, om man läser recensionen nedan .... "We tested the speed by dragging files around the network, and depending on the length of mains wiring between units we got around 14.5Mbps to 20Mbps of actual throughput." http://www.adslguide...solwiseplug.asp PS. produkten finns billigare hos andra leverantörer - http://www.buggy.nu/...h&q=homeplug 85 Redigerat av frollic, 07 January 2006 - 12:42. Postad 07 January 2006 - 12:44 det är i vissa fall tom sämre .... Ajdå, verkar inte som det finns nån bra lösning för mig då Den 108 mbps netgear jag har verkar klara 54 i bästa fall så hälften försvinner. Kanske inte gör något? 54 är rätt snabbt ändå, eller finns det tillfällen då 100 mbps verkligen utnyttjas? Postad 07 January 2006 - 12:50 BBB sätter i princip *alltid* uttaget vid ytterdörren vid installationer i äldre hus (dvs installation efter uppförandet utav huskroppen), men dessa kanske kan vara en lösning för dig ? Finns i flera modeller från olika leverantörer. Tja, beror ju på vad du gör med ditt bredband, men vi låter det vara osagt, med risk för att få tråden låst Redigerat av frollic, 07 January 2006 - 12:52. Postad 06 November 2006 - 22:29
Hej!
Jag undrar om det är någon som har provat att köra Bredbandsbolagets IP-TV kopplat via ett HomePLug Turbo (85 Mbps) nätverk? Vore ett bra alternativ till att dra massa ethernetkabel om det fungerar. Postad 14 March 2007 - 22:19
Är det någon som testat detta lite djupare?
Är själv lite sugen på att testa Netgear X104 för att få in uppkopplingen till garderoben, men vill säkra att hastigheten blir skaplig. X104 ska också klara upp till 85 mbs, så frågan är vad dagens material håller för? All input vore super! / PG Postad 15 March 2007 - 09:25 Köpa de nya 200 mbits pluggarna istället ? https://www.minhembi...howtopic=141752 Postad 15 March 2007 - 10:58
Mm funderade på det alternativet, frågan är bara om det går snabbare bara för att man har pluggar som klarar högre hastigheter? Ligger inte begränsningen i hur ditt elnät ser ut? Antar att om jag bara kommer upp i tex 20 mbit med 85-pluggarna, så är det väl inget som säger att 200-pluggarna gör att det ökas?
Eller är jag fel ute? / PG Postad 15 March 2007 - 12:58 Tja läs hela tråden, framgår vad folk har kommit upp i för hastigheter genom sina (o)vetenskapliga tester. Postad 19 March 2007 - 00:26
Tja Frollic,
Jorå har läst tråden ett antal ggr, men dom tester och tidigare trådar du refererar till är över ett år gamla. Vad jag har hört så har tekniken förbättrats en hel del sista tiden, så lite fräshare tankar, tester och åsikter kan inte vara fel att förädla tråden med. Kan bara förutsätta att fler köpare och testare har uppstått det senaste året! / PG Postad 19 March 2007 - 08:07 Är det en fastslagen standard är det ibland svårt att förbättra tekniken utan att frångå standarden, mao skall du inte räkna med att nyare produkter som baserar sig på samma standard (och skall vara kompatibla) är bättre än sina föregångare.... Postad 19 March 2007 - 11:13
Är ju ett överkomligt pris på under tusenlappen för två enheter på inwarehouse, kanske kan vara värt ett test. Borde ju slå 54mbps wlan iaf.
Postad 15 August 2007 - 08:43
Dammar av tråden en smula, jag kör Netgear X104 till dreamboxen i sovrummet. Eluttaget i sovrummet funkar dåligt/ibland/tappar kontakten/inte alls. Däremot om jag drar en längre nätverksladd från eluttaget i gästrummet funkar det klockrent.
Kan det ha något med vilken fas uttagen sitter på? /björn Postad 29 September 2007 - 10:04
Funderar på att skaffa homeplug för mitt xbox360, behövs väl inte så många Mbps för att man ska ha en låg och stabil ping när man lirar tex. halo3 mp?
Annars blir det att dra nätverkskabel runt lgh (och då runt en kakelugn...). Postad 29 September 2007 - 10:30
Om en homeplug strular (pga störningar i elnätet?) så snackar vi pingtider mot routern i sekunder, inte millisekunder... Vid störningar är det lika illa som WLAN. Skillnaden homplug -> WLAN-brygga är att om homeplug funkar så funkar det. Alltid. Så är inte fallet med WLAN.
För de allra flesta funkar homeplug "watchclean". Man får normalt max 1/4 av uppgivna hastigheten som Frollic skrev tidigare. Detta stämmer med andra tester. Jag har själv XE104 och hade ibland hysteriska problem när jag körde Xbox/XBMC mot servern. Detta försvann när jag bytte xbox mot htpc. Ligger stabilt på 22 mpbs. Om man inte har otur/störningar så är homeplug betydligt pålitligare än WLAN. Homplug när det funkar.. man slipper dra kabel. Watchclean. Men utnyttja elvaruhus nära dig. Köp på Siba, OnOff, Elgiganten. 30 dagars öppet köp. XE104 går att öppna och testa utan att det syns att förp. är öppnad. Postad 29 September 2007 - 18:55
Skaffade ett par Netgear X103 (85 Mbps) igår och för mig funkar det klockrent. Ligger konstant runt 50 Mbps så jag verkar få ut lite bättre än vad genomsnittet verkar få. Dock har jag förstått att det är ett lotteri så köp grejerna nånstans där det garanteras öppet köp. Bytte förresten från WLAN som funkade fint ibland och mindre fint andra gånger...
//P Postad 16 March 2009 - 10:22
Har förmodligen med kvalitén på el-ledningarna man har och hur det är kopplad ( om samma grupp eller ej) antar jag.
Postad 16 March 2009 - 10:31
Även om det är en gammal tråd så kan man konstatera att det är lite lotteri, då det är svårt att veta kvaliteten på hur ens elnät ser ut innan man köper. Jag rekommenderar alltid öppet köp när det gäller homeplug.
Vi såg en hel del förslag på efterföljare under CES i Las Vegas i Januari, men alla verkade lida av samma problem. Postad 15 May 2009 - 12:44
Hur ser det ut med känsligheten för prylar på nätverket?
Spisen går ju på en egen fas men micro och annat, hur mycket stör de? Funderar på att installera homeplug hemma men är inte helt komfortabel med de eventuella problem man kan få, är det någon som testat de nyare produkterna? Postad 22 November 2009 - 21:55
HAr testat homeplugs med 200 Mbps och blir inte klok på hur de funkar. Har dragit all el i vårat hus själv (är elektriker). I det ENDA fallet då jag får ut 196Mbps enligt diagnostik är mellan två uttag i samma rum. Går jag
>uttag->uttag+strömbrytare->kopplingsdosa med torix + vägguttag i annat rum så sjunker hastigheten till ca 50 % av utlogat. Och jag har fårstått att det är nollan som används, jag har kollat varenda skarv och allting sitter klockrent monterat och isolerat. Det är för mig obegripligt vad det är som gör att hastigheten sjunker så. Om det var ett sunkigt elnät från 1950 och de sitter på 300 meters avstånd hade jag förstått det men i detta huset med de små avstånden så är det helt otroligt dåligt. /HEnrik Postad 27 December 2009 - 13:03
mycket intressant det där Henrik, jag har trott att detta är produkten för mig men kanske inte ändå, Jag måste antingen dra närverkskabel igenom hela huset (Garage-hall-kök-vardagsrum) eller homeplug, men om det sjunker så drastiskt så vette fan. Ska gräva ner mig lite mer i ämnet innan jag bestämmer mig.
Postad 13 March 2010 - 19:33
Hmm, kollar runt på lite homeplugs och funderar på netgears 200mbit (XAVB101).
Då min svärfar är elektriker kan han flytta om strömmen i proppskåpet så att jag kan få uttaget på 2a våningen att gå på samma fas eller propp som eluttaget nere i gillestugan där min tvix är kopplad. Det jag undrar är bara om det räcker med samma fas eller om det måste kopplas till samma propp? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |