Jag är inne på att skaffa en större tv än min nuvarande 28" crt, typ 32" - 37". Jag ska titta på tv, dvd, spela tv-spel och koppla in datorn till den. De flesta verkar rutinmässigt säga "tv-spel och dator, då ska du ha lcd" men jag har inte hört nån bra motivering. Jag förstår att lcd har högre upplösning och kvadratiska pixlar, men jag kör datorn som ren HTPC och behöver därmed ingen extremupplösning. Dessutom gillar jag inte riktigt bilden på de lcd-skärmar jag har tittat på, inte ens sonys V2500-serie. Och mer pengar än så tänker jag inte lägga på en tv. Däremot blev jag rätt imponerad av den klart billigare panasonic PV60 (även om den är rätt ful).
Jag använder inte PC:n till surfande och sånt, utan det är en ren HTPC som mest kör film och inspelad tv. Jag behöver alltså inte kunna visa jätteliten text och sånt. Hur funkar det att koppla datorn till en plasma med rektangulära pixlar? Jag vill ha bilden i rätt format, inga utsmetade ansikten och sånt. I MediaPortal som jag kör på PC:n kan jag anpassa bildformatet för att kompensera för rektangulära pixlar, men hur funkar det i övrigt? Om jag hyr film från sf-anytime kommer jag väl att få fel format på den, eftersom datorn skickar ut en 4:3-upplösning?
Är det smartare att "lura" datorn genom att skicka ut 1280x720 och låta tv:n skala om det så det passar pixlarna? Går det över huvud taget, eller accepterar tv:n inte det? Jag kan köra både vga eller dvi från datorn.
Hoppas nån kan skjuta in lite synpunkter!
Edit: Oops, det var sonys V2500-serie jag menade, inte S2500.
Redigerat av Unregisteredd52d090e, 26 januari 2007 - 09:56.