Nya Nokia 6300
73 svar till detta ämne
Postad 08 februari 2007 - 23:25
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Är ute efter en ny mobiltelefon då batteriet i min T630 börjar sjunga på sista versen... Var på onoff och råkade snubbla över en riktigt tuff mobil enligt mig, kändes väldigt rejäl och hade design påminnde om gamla T610, fast betydligt tunnare.. 2megapixlar, bra batteritid, 16,7milj färger,miniSD och hela kittet för runt 2000 spänn tycker jag låter som ett kap  Iallafall för mig, jag är ute efter en mobil som har just dessa funktioner faktiskt! Hur är menysystemet på denna? Är det samma på alla nokia? Man är ju van vid sonyericssons menyer som jag tycker e suveräna.
Någon som vet mer om just denna modellen? Har den kommit ut på marknaden än eller är den endast bokningsbar?  EDIT: La till en review
Redigerat av nixlaz, 08 februari 2007 - 23:40.
Postad 19 februari 2007 - 21:37
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
men gud vad tråkiga ni är! skriv nått då
Postad 21 februari 2007 - 17:59
DRphil
-
DRphil
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hallå, förhandsbokade denna mobil osedd. Vad det bra eller dåligt?  Ser ju väligt läcker ut på bilderna.
Menysystemet ska ju vara det förbättrade series 40 3rd edition...
Postad 22 februari 2007 - 17:03
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
tack äntligen nån som skriver!
ja jag är riktigt sugen på den, främst för att jag gillar den tunna designen, men för att man får rätt mkt för pengarna... 2mpix kamera osv.
När är lanseringsdatum?
Vill veta massor när du får hem den så förbered dig på frågor!
Postad 12 mars 2007 - 00:51
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej.
Jag funderar också på denna, den är ju tunnare och mycket billigare än Samsung z720 och Razr maxx. Det viktigaste tycker jag är en stor skärm med bra upplösning samt edge, och den här har ju fler färger än de andra nämnda. Synd att 6300 bara har USB 1,1. Kanske menar dom att de flesta använder bluetooth när de överför filer nuförtiden. Jag har inte bluetooth i datorn, så det blir nog att köpa en minneskortläsare också.
En annan grej: ingenstans har jag sett att det ingår usb-kabel i kartongen. Ingen handlare har det som tillbehör heller.
//Jonas
Postad 12 mars 2007 - 15:10
daviden
-
daviden
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hej. Jag funderar också på denna, den är ju tunnare och mycket billigare än Samsung z720 och Razr maxx. Det viktigaste tycker jag är en stor skärm med bra upplösning samt edge, och den här har ju fler färger än de andra nämnda. Synd att 6300 bara har USB 1,1. Kanske menar dom att de flesta använder bluetooth när de överför filer nuförtiden. Jag har inte bluetooth i datorn, så det blir nog att köpa en minneskortläsare också. En annan grej: ingenstans har jag sett att det ingår usb-kabel i kartongen. Ingen handlare har det som tillbehör heller. //Jonas
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm. Till att börja med förstår jag inte varför man sätter EDGE så högt upp på prioriteringslistan, det är bara upphottad GPRS. Stödjs så vitt jag vet enbart av Telia och Telenor. Sedan är ju USB 1.1 många gånger snabbare än dagens Bluetooth, så jag förstår inte ditt resonemang där heller  USB-anslutningen är most likely mini-usb. Liten review
Postad 13 mars 2007 - 02:16
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hm.. Anmärkningsvärt tycker jag det är att de inte satsat på usb 2,0 som inte går onödigt fort det heller, på en i övrigt kompetent telefon. Vad gäller edge så är mig veterligen edge bättre än inte edge, skulle själv inte fundera över att byta bort Telia eftersom jag bor i Norrland, speciellt om telefonen inte har 3G. 3G-telefoner brukar ha högt S.A.R.-värde, varför jag helst vill ha en "vanlig" telefon med edge. Att tex läsa nyheter går lite för söligt med vanligt gprs.
Mini-USB? Kvittar väl om det är det eller vanlig, bara det följer med en.
//Jonas
Postad 15 mars 2007 - 13:30
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
diskussionerna går igång samtidigt som den börjar visas på reklamen, konstigt 
(jag tycker inte dem framhäver att den är mkt tunn på reklamfilmen, ser ju ut som vilken telefon som helst... dåligt av er nokia!)
Det jag har lagt märke till är att den har mkt lång standbytid, men inte alls särskilt lång taltid. Är inte det lite konstigt?
Postad 15 mars 2007 - 14:57
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nä, jag var igång några dagar innan. Såg reklamen först igår...
Har du köpt den redan? I så fall: är det ett 3,5 mm uttag direkt på den och i så fall: behöver man dra ur sladden för att svara om man lyssnar på musik och det ringer? Eller är det ett delbart headset med 3,5 mm uttag som följer med?
Vad gäller batteritid: det är ju helt olika ansträngning för telefonen att kommunicera med en antenn och att bara vara påslagen. I vissa fall kan det vara tvärtom, dvs 200 resp. 6,5 tex.
//Jonas
Postad 17 mars 2007 - 09:43
CuteNinja
-
CuteNinja
-
Rookie
-
6 inlägg
...är det ett 3,5 mm uttag direkt på den och i så fall: behöver man dra ur sladden för att svara om man lyssnar på musik och det ringer? Eller är det ett delbart headset med 3,5 mm uttag som följer med? <{POST_SNAPBACK}>
Nej, det är ett 2,5 mm uttag. Det följer med ett headset med två snäckor (du lägger högerlurens sladd över nacken). Ingen adapter för 3,5 mm medföljer. Lite irriterande att inte kunna använda sina egna lurar. Annars är det en trevlig telefon tycker jag, som uppgraderat från en gammal Nokia 5210 Smidigt format och trevlig design. edit: för den som undrar så finns inte USB-kabel med i paketet. Det är dock en vanlig USB->miniUSB-kabel som behövs, själv hade jag ett antal sådana redan till digitalkamera, kortläsare etc etc.
Redigerat av CuteNinja, 17 mars 2007 - 09:46.
Postad 17 mars 2007 - 14:05
Unregistered1033
-
Unregistered1033
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag köpte min igår på Inwarehouse. Helt underbar telefon, liten, snygg och packad med saker (som jag behöver i alla fall)  Lite bittert att jag måste köpa till en Nokia datakabel för typ 400kr  Någon som har förslag på någon billigare kabel som fungerar? Det där USB -> USB Mini, vad är det? Kan någon länka till köpställe?
Upptäckte i morse att nedåt på navigationsknappen i mitten "gnekar". Sjukt irriterande, så jag ringde kundtjänst och de ska skicka en ny till mig, en smått jobbig process men det är ju bra att man får byta kostnadsfritt i alla fall.
Undrar hur det kommer bli med firmwareuppdateringar i framtiden??
/Oscar
Postad 17 mars 2007 - 15:39
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
Postad 19 mars 2007 - 01:53
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej alla!
CDON har adaptern du behöver till din 6300. Med mikrofon och svarsknapp.
Av märket Hama.
Redigerat av Unregisteredea3e6588, 19 mars 2007 - 01:56.
Postad 20 mars 2007 - 16:35
typic
-
typic
-
Amatör
-
-
58 inlägg
http://www.webhallen...od.php?id=17368Den usb-kabeln är rätt till 6300. Jag är nöjd med min 6300 men är lite besviken på kameran, SE K750i är bättre... Någon som vet några in-ear lurar (av bättre kvalite) med 2,5mm kontakt?
Postad 23 mars 2007 - 22:43
@xel
-
@xel
-
Rookie
-
8 inlägg
http://www.webhallen...od.php?id=45563, denna borde väl fungera så man kan använda vanliga lurar, om bilden stämmer, för texten verkar lite luddig :/
Redigerat av @xel, 23 mars 2007 - 22:52.
Postad 24 mars 2007 - 16:52
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag fick min 6300 igår och jag är nöjd än så länge i alla fall. Men jag hade sett nånstans att en väska till telefonen skulle följa med. Har ni andra fått det till er telefon? På Nokias hemsida står inte väskan med i produktförpackningen. Kanske att den endast följer med i vissa länder. Jag saknar dessutom de små kuddarna som brukar följa med headsetet. Fick ni några sådana?
Redigerat av Unregistered8e1f5d3c, 26 mars 2007 - 13:34.
Postad 25 mars 2007 - 15:40
andreas_blue
-
andreas_blue
-
Rookie
-
2 inlägg
Fick ingen väska eller "kuddar" när jag köpte min 6300. Jag kan inte låta bli att imponeras av telefonen, en riktigt bra telefon.
Postad 25 mars 2007 - 23:15
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag fick inget fodral, och inte heller något 128 mb minneskort, trots att återförsäljaren angivit att det skulle ingå. Nu har jag redan beställt ett större, så jag lär inte sakna det dock. Måste tyvärr skicka tillbaka telefonen eftersom det inte går att skjuta in batteriluckan ända in när man stänger.
Postad 26 mars 2007 - 11:27
komplement
-
komplement
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har själv funderat på denna telefon, då den verkar vara kompetent rackare.
Funderar dock lite på om musikspelaren är vettig? (förväntar mig ingen dundervariant, undrar endast om det funkar vettigt)
Skärmen är tydligen en ren rip-off från 6131, och det är ju bara en fördel 
Och för er som funderar över 2,5 mm jacket så är det bara att köpa en adapter på närmsta Kjell & Co eller ClasOhlson affär, så kan ni använda era favoritlurar.
Känns dock lite surt att gå från en touch-screen skärm till en utan, har just nu en SE M600i, men det funkar.
Vill gärna höra mer om era intryck av telefonen, så kör på ^^
Postad 01 april 2007 - 16:45
Unregistered41507
-
Unregistered41507
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Köpte min telefon i onsdags för pangpris hos Mediamarkt.
Tycker den är riktigt trevlig
Musiken är nog helt ok, men jag har inte kört så mycket radio eller mp3 ännu utan bara provlyssnat.
Datorkabel kommer inte med, men köps enklast på ClasOhlson för 65kr, funkade finfint.
Fick minneskort med (det satt redan i telefonen från kartong), men ingen väska och heller inga kuddar till headsetet. Tror dock att det är meningen att det inte ska vara några sådana på det här, men det känns lite.. äckligt  Det lär bli ett BT headset vad det lider ändå, jag tycker inte om konstruktionen på detta.
Kameran verkar lite si och så där, men beror nog mest på att det är jag som är skakig på handen, snarare än att den är dålig...
Dock - en sak som jag upptäckt och som jag undrar är specifikt för just min lur eller modellen som helhet - den startar om lite när som helst?? Oftast mitt i pågående samtal, men nyss hände det även då jag ville aktivera en GPRS-nedladdning (surt att den inte har 3G..) från ett sms.. Någon mer som upplevt samma saker??? Går det att fixa med firmware-uppdatering eller är det fel på min specifika telefon?
Jädrigt irriterande är det iaf...
Postad 02 april 2007 - 11:02
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag är ganska nöjd med telefonen men jag har tre saker att anmärka på.
Dels så är volymen vid samtal med headset alldeles för låg (kan vara svår att använda i bullriga miljöer). Förhoppningsvis kan det avhjälpas med framtida mjukvaruuppdateringar. Det andra är att ljudet med headsetet också är ganska brusigt. Samma brus finns inte vid samtal utan headset.
Det tredje är att batteritiden är dålig. Telefonen räcker ungefär två dagar för totalt under dessa två dagar cirka 20-30 min. samtal, några sms, lite gprs och mp3 (cirka 30 min) och radio (cirka 30 min).
Har ni andra liknande problem?
Redigerat av Unregistered8e1f5d3c, 02 april 2007 - 11:11.
Postad 02 april 2007 - 13:46
Unregistered41507
-
Unregistered41507
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det tredje är att batteritiden är dålig. Telefonen räcker ungefär två dagar för totalt under dessa två dagar cirka 20-30 min. samtal, några sms, lite gprs och mp3 (cirka 30 min) och radio (cirka 30 min).
Vad jämför du med då? Tycker nog att det är en ganska ok tid om du dessutom kört lite radio, gprs och mp3 utöver samtalen och ändå har batteri i 2 dagar..? Ang headsetet är jag nog benägen att hålla med dig.. ljudnivån blir sådär bra, mest tycker jag dock att jag verkar höras dåligt tillbaka till mottagaren.. Jag har gjort en uppdatering på firmwaren och ringt samtal efter det. Nu får vi se om det fixade mitt problem.
Postad 02 april 2007 - 14:19
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag jämför med telefoner jag har haft tidigare som har varit betydligt bättre. Senast hade jag en Nokia 6233. Men batteriet kan bli lite bättre efter några laddningar också. Även framtida mjukvaruuppdatering kan ju hjälpa.
Postad 02 april 2007 - 15:54
jack93
-
jack93
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
.
Redigerat av jack93, 10 oktober 2010 - 12:51.
Postad 03 april 2007 - 20:29
Orabidoo
-
Orabidoo
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Någon som upplever ljudet "metalliskt" och dåligt när man pratar (lyssnar) i telefonen?
Postad 05 april 2007 - 13:08
Unregistered98389ec3
-
Unregistered98389ec3
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Fick min 6300 på posten för tre dagar sen och måste hålla med vad gäller ljudet. Det är alldeles för lågt och handsfreen som följer med (HS-47(?)) suuuuger!
I övrigt är den däremot superbra.
Jag har letat efter en bra ersättare till handsfreen med 2,5" kontakt men hittar ingen bra, Nokia själva har ytterst få och ingen är vettig. Är helst ute efter en klassisk med mono-snäcka och ganska kort sladd.
Nån som har tips för det?
Postad 12 april 2007 - 09:00
Unregisteredaf36c41a
-
Unregisteredaf36c41a
-
Användare
-
-
186 inlägg
Okej, nu har det gått några dagar - fortfarande nöjda? Jag är nyfiken på hur kalendern funkar, är den vettig? Nån som har testat att BT-synka den med Outlook eller dyl? Min nuvarande SE fixar inte att synka så jag skulle gärna se att den här funkar bättre...
Postad 13 april 2007 - 14:40
Unregistered41507
-
Unregistered41507
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Okej, nu har det gått några dagar - fortfarande nöjda? Jag är nyfiken på hur kalendern funkar, är den vettig? Nån som har testat att BT-synka den med Outlook eller dyl? Min nuvarande SE fixar inte att synka så jag skulle gärna se att den här funkar bättre...
<{POST_SNAPBACK}>
Formatet är fortfarande skitsmidigt. Det hjälpte inte att uppdatera firmware och stänga av röst-synk - mobilen startar fortfarande om sig på eget bevåg vid tid och otid (oftast o-tid, typ mitt i en nedladdning eller mitt i ett samtal). Det är svårt att höra ordentligt när man pratar i själva luren. Jag satte kuddar på headsetet och det funkar mycket bättre för mig nu, men den är oerhört känslig i kontakten, som inte bara måste vara itryckt ordentligt utan även också gärna snurrad på lite, annars blir det glapp Jag använder inte kalendern i telefonen, så det lämnar jag åt någon annan att svara på, men däremot så har jag synkat telefonens kontakter mot Outlook 2003 mha PC-Suite (kass programvara) både via kabel och blåtand (både sladd o bt-usbadapter från Clas Ohlson). Det fungerar bra. I takt med att jag börjat använda telefonen mer o mer så är jag dessutom benägen att hålla med Raveot ang batteritiden. Den kunde definitivt varit bättre när man verkligen använder telefon. I Standbyläge med energisparfunktionerna på så räcker den länge. Men inte annars... Min telefon har dessutom börjat med egenheten att öht inte fungera att ringa på. Eller jo, den ringer men - är det jag som ringt upp så hör jag inte de signaler som går fram eller om mottagaren svarar, och om nån ringer mig så ringer telefonen men när jag svarar hörs ingenting. För personen i andra änden däremot så både surrar det, piper det, "slår" metalliskt och för ett jädra oljud..... Enda som hjälper är att ta loss SIM-kortet, sätta tillbaka det och sen starta om telefonen (funkar inte med bara omstart). Jag HOPPAS det bara är min telefon, för jag åker nog till MediaMarkt i helgen o kräver att få byta.
Postad 13 april 2007 - 15:00
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Det hjälpte inte att uppdatera firmware och stänga av röst-synk - mobilen startar fortfarande om sig på eget bevåg vid tid och otid (oftast o-tid, typ mitt i en nedladdning eller mitt i ett samtal).
I takt med att jag börjat använda telefonen mer o mer så är jag dessutom benägen att hålla med Raveot ang batteritiden. Den kunde definitivt varit bättre när man verkligen använder telefon. I Standbyläge med energisparfunktionerna på så räcker den länge. Men inte annars...
Jag har en 6131, som har samma OP och skärm, batteritiden är ganska ok, tänk på att det är en mycket pampigare skärm än i de flesta andra telefoner, men prova att minska ljusstyskan på skärmen t.ex, det sparar en del ström. Slumpmässiga omstarter gjorde min också, oftast när man skulle svara på ett samtal, men efter TVÅ irriterande serviceärenden så fungerar det numera tipptopp!
Postad 13 april 2007 - 15:31
Unregistered41507
-
Unregistered41507
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det hjälpte inte att uppdatera firmware och stänga av röst-synk - mobilen startar fortfarande om sig på eget bevåg vid tid och otid (oftast o-tid, typ mitt i en nedladdning eller mitt i ett samtal).
I takt med att jag börjat använda telefonen mer o mer så är jag dessutom benägen att hålla med Raveot ang batteritiden. Den kunde definitivt varit bättre när man verkligen använder telefon. I Standbyläge med energisparfunktionerna på så räcker den länge. Men inte annars...
Slumpmässiga omstarter gjorde min också, oftast när man skulle svara på ett samtal, men efter TVÅ irriterande serviceärenden så fungerar det numera tipptopp!
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu har jag inte läst manualen, men när jag letar rent spontant i telefonens menyer och val så har jag inte möjlighet att själv ställa ljusstyrka på displayen, bara att aktivera energisparfunktionerna och då kan jag inte få min klocka på skärmen i viloläget. Och den är viktig Intressant att höra att de slumpmässiga omstarterna faktiskt skall gå att fixa. Brorsan har en N73 som lider av samma syndrom. Vi får väl göra en gemensam approach till våra resp inhandlingsställen. Tack för infon!
Postad 13 april 2007 - 19:57
PruXeD
-
PruXeD
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag var inne och kollade på m73 idag, men kollade även på 6300... det verkar ju inte vara något större fel på 6300, men jag tror jag n73...
Postad 23 april 2007 - 08:11
Nightfly
-
Nightfly
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Även mitt exemplar har startat om helt omotiverat några gånger och jag är inte heller nöjd med batteritiden, men i övrigt är den klockren.
Är det någon som har testat Nokias headset HS-81 med Sennheiserlurar? Är lite sugen men det är ju inte så lätt att provlyssna på internetbutiker...
Postad 23 april 2007 - 12:39
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Min har aldrig startat om som ni beskriver.
Iaf inte ännu.
Är toknöjd med mobilen! Helt sjukt bra skärm! Måste vara den bästa på marknaden!
Batteritiden är ju som sagt ackilleshälen på denna.
Postad 23 april 2007 - 12:54
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Jag har en 6300 sen några veckor tillbaka och är överlag nöjd. Det är en fin telefon med hög kvalitetskänsla och skärmen är helt suverän. Det finns dock ett par saker som är mindre bra med telefonen:
* Powerknappen och volymknappen rör sig lite. På vissa ex hör man klart hur powerknappen åker då man skakar lätt på telefonen. Då jag köpte min kände jag redan till problemet och kunde jämföra 3 telefoner i butiken för att hitta än där powerknappen inte rörde sig. Hade annars varit ett irriterande problem.
* Jag har inte hittat något sätt att stänga av röstuppringningen och enligt Nokias support går den inte att stänga av. Detta kan vara problematiskt eftersom telefonen aktiverar röstuppringning på alla nummer i telefonboken. Pga detta har jag lyckats ringa två samtal av misstag då jag råkat komma åt svarsknappen på min bluetooth-handsfree vilket aktiverat röstuppringen.
* Batteritiden är lite väl dålig. Måste ladda klart oftare än min tidigare Sony Ericsson W800i vars batteri ändå har 1,5 år på nacken. Batteriet verkar framförallt tröttna snabbt med exempelvis Bluetooth påslaget och jag antar att de inte riktigt fått till strömsparfunktionerna där.
* Dåligt och metalliskt ljud till och från. Den första kopplingstonen då man ringer ett samtal låter väldigt högt och hårt men ljudet blir snällare mot andra eller tredje kopplingstonen. Har dessutom lyckats få rundgång i telefonen en gång. Dvs att det bara tjuter i luren då man ringer ett samtal. Lyckats dessutom återskapa det ett par gånger vid samma tillfälle. Skulle gissa att dessa problem är mjukvarurelaterade.
Summa sumarum: En helt ok telefon med hög kvalitetskänsla men som har lite barnsjukdomar. Det är synd att de inte löst ovan nämnda problem bättre för i sådant fall hade telefonen varit helt suverän.
/Martin
Postad 23 april 2007 - 15:54
Unregistered41507
-
Unregistered41507
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej,
Jag har en 6300 sen några veckor tillbaka och är överlag nöjd. Det är en fin telefon med hög kvalitetskänsla och skärmen är helt suverän. Det finns dock ett par saker som är mindre bra med telefonen:
* Powerknappen och volymknappen rör sig lite. På vissa ex hör man klart hur powerknappen åker då man skakar lätt på telefonen. Då jag köpte min kände jag redan till problemet och kunde jämföra 3 telefoner i butiken för att hitta än där powerknappen inte rörde sig. Hade annars varit ett irriterande problem.
* Jag har inte hittat något sätt att stänga av röstuppringningen och enligt Nokias support går den inte att stänga av. Detta kan vara problematiskt eftersom telefonen aktiverar röstuppringning på alla nummer i telefonboken. Pga detta har jag lyckats ringa två samtal av misstag då jag råkat komma åt svarsknappen på min bluetooth-handsfree vilket aktiverat röstuppringen.
* Batteritiden är lite väl dålig. Måste ladda klart oftare än min tidigare Sony Ericsson W800i vars batteri ändå har 1,5 år på nacken. Batteriet verkar framförallt tröttna snabbt med exempelvis Bluetooth påslaget och jag antar att de inte riktigt fått till strömsparfunktionerna där.
* Dåligt och metalliskt ljud till och från. Den första kopplingstonen då man ringer ett samtal låter väldigt högt och hårt men ljudet blir snällare mot andra eller tredje kopplingstonen. Har dessutom lyckats få rundgång i telefonen en gång. Dvs att det bara tjuter i luren då man ringer ett samtal. Lyckats dessutom återskapa det ett par gånger vid samma tillfälle. Skulle gissa att dessa problem är mjukvarurelaterade.
/Martin
Rundgången låter som det problem jag råkat ut för flera gånger - fast det tjuter inte hos mig utan hos mottagaren. Jag har redan laddat ner senaste firmware (v04.70) men det har inte löst problemet. Omstart hjälper inte heller, det enda som hjälper är att ta ut simkortet och sätta tillbaka det, vilket är jädrigt irriterande om man kör bil och det händer. Det hårda metalliska ljudet känner jag också igen... Batteriet på min 4 år gamla 6610 är bättre än detta, men.. då är ju funktionaliteten lite annorlunda.. Jag kör utan energilägena och så fort man samtalat lite så rasar det. Likaså verkar detta batterier mer känsligt för temperaturer (ju kallare ute desto sämre tider upplever jag det) än äldre batterier. Största nackdelen är att telefonen länge visar fullt men sen gör ett jättetapp ner till knappt halva batteristapeln så man luras lite över tiden. Verkar dock inte vara modellspecifikt. Ska åka in efter jobbet o kolla vad de säger hos försäljaren om detta.
Postad 26 april 2007 - 19:30
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Apropå headset och adaptrar: 2,5 till 3,5-adapter blir lite otympligt eftersom du då måste dra ut sladden (adaptern) för att kunna svara i telefonen. Hama musikadapter torde funka ypperligt eftersom den förutom att den har mikrofon och svarsknapp och är smidig till storleken har ställbar längd på sladden. Jag kommer ha erfarenhet av den själv i morgon eftersom Cyberphoto nu äntligen skickat mig en ersättningsmobil. Vill du inte ha sladdvinda så kolla efter headset till samsung och motorola som också har 2,5 mm jack.
Postad 06 maj 2007 - 14:34
Unregisteredea3e6588
-
Unregisteredea3e6588
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Telefonen har inte vidare bra ljud, vare sig för att prata i eller för att lyssna på musik. Det känns platt och lite metalliskt som någon sa tidigare. Dock inte burkigt. Jag håller däremot inte med om att volymen skulle vara dålig eller att volymknappen skulle vara för trög (enligt mobile review). Skärmen är dock knivskarp och mycket tillfredsställande. Att kolla mail och använda Messenger via Surfport funkar också skitsmidigt.
Jag pratade i telefonen på valborg i 2 plusgrader och fort blev handen iskall av metallen på telefonen. Roligare blir det nog inte i 26 minusgrader. Den är inte heller så mycket att hålla i; enda fördelen med en platt telefon är att den inte tar plats i fickan.
Jag vill ogärna gå med på att jag gjort ett dåligt köp, så jag hävdar att bara telefoner med 16,7 miljoner färger duger, eftersom det finns en som har det. Men så fort Samsung eller Motorola kommer med en som har det med byter jag.
Postad 08 maj 2007 - 10:54
andreas_c
-
andreas_c
-
Rookie
-
3 inlägg
Får väl också ta och vädra mina åsikter om 6300:an då jag haft den ett par veckor nu. På det stora hela är jag mycket nöjd och tycker att det är en mycket snygg och bra telefon. Den har inte krånglat det allra minsta för mig och är mycket rapp och responsiv i menyerna (jag är väldigt känslig på den punkten). Skärmen är helt outstanding i skärpa och färger, och den har en hel del extragodis om man är intresserad av sådant (synkning via bt, musikspelare via minneskort, shysst internetbläddring, samt alla nerladdningsbara javaprogram som finns till series 40). Den största nackdelen är dock (som många andra påpekat) batteritiden som kunde vara mycket bättre. Får ladda den var tredje-fjärde dag eller så. Detta är dock inte något som stör mig då jag ofta har möjlighet att ladda den, men man tycker ju att det borde gå att göra bättre år 2007 (det är säkert den stora skärmen som drar mycket juice).
Summa summarum: En mycket bra telefon som ger ett enkelt och stilrent intryck. Perfekt för mig som ville ha en enkel och snygg telefon att ringa och sms:a med, men som även tycker det är trevligt med extragodis som bt-synk, och internetsurfning. Har även börjat använda den inbyggda musikspelaren mer och mer.. den är helt ok och perfekt att ha till hands när iPoden ligger hemma.
Redigerat av andreas_c, 08 maj 2007 - 11:06.
Postad 21 maj 2007 - 21:52
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Nån som vet hur man konverterar videoklippen till nåt vettigt format ? (dvs nåt som man kan redigera i tex windows movie maker)
Postad 23 maj 2007 - 08:32
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Det här funkade fint för att konvertera nokians videofiler http://www.imtoo.com/mpeg-encoder.html
Postad 08 juni 2007 - 21:30
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Har en fråga ang. denna telefon. Har läst att det går att minimera musikspelaren och tex skriva sms eller wappa samtidigt. Men frågan är om det går att byta åt utan att öppna musikspelaren igen som man kan med Sonyericsson´s volymknappar?
Postad 13 juni 2007 - 17:31
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Köpte denna idag efter 2 år av W800i, ville inte ha någon 3G eller avancerad telefon.
Tycker den är stilren och känns som om kvalitén är på topp, aluminium istället för plast anyday of the week.
Nu till min fråga, SE har den smarta funktionen att ha 1 kontakt men flera nr, denna Nokian har tyvärr inte det vilket jag tycker är dåligt, vet någon om det finns något program eller något liknande så att man kan ha sin kontaktlista på samma sätt som på SE telefonerna?
PC kabel följde inte med i paketet, någon som vet var man kan köpa en sådan och vilken kabel är det?
Tacksam för svar
/Ny på Nokia
Postad 13 juni 2007 - 18:05
phonexx
-
phonexx
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
har ett svagt minne av att någon skrev att man kunde köpa en kabel för under 100-lappen på Clas Ohlsson. Dock vet jag inte vad den heter. Det borde väl stå på nokias hemsida?
Ska nog själv köpa en 6300 nästa vecka när jag kommit hem från danmark
Postad 13 juni 2007 - 22:10
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Ok, ingen som vet om man kan fixa telefon boken så man kan ha flera nr kopplade till ett namn?
Postad 14 juni 2007 - 16:57
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
En sak som jag har märkt är att styrspaken eller vad den kallas har en benägenhet att knarra och knirra endast när man trycker nedåt på den, någon som har upplevt samma sak?
Tacksam för svar då jag ska i så fall åka in och byta ut den mot en ny.
Postad 15 juni 2007 - 10:58
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Ok, ingen som vet om man kan fixa telefon boken så man kan ha flera nr kopplade till ett namn?
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå det går. Dock kunde jag inte konvertera min adressbok fr min SE till 6300 så att nummerkopplingen till flera namn behölls. Det blev en kontakt per nr när jag försökta flytta över den (istället för att Kalles tre nr flyttades över smärtfritt så blev det tre kontakter; Kalle1, Kalle2, Kalle3)
Postad 16 juni 2007 - 23:01
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå det går.
Dock kunde jag inte konvertera min adressbok fr min SE till 6300 så att nummerkopplingen till flera namn behölls. Det blev en kontakt per nr när jag försökta flytta över den (istället för att Kalles tre nr flyttades över smärtfritt så blev det tre kontakter; Kalle1, Kalle2, Kalle3)
<{POST_SNAPBACK}>
Tack, det fungerade kanon. Jag bytade ut min mot en pga av felaktig styrplatta, den knarrade och hade sig, vbar inga problem att få en ny direkt, hoppas denna inte strular med styrplattan. Någon som vet någon riktig bra stereo head set till denna nallen?
Postad 12 juli 2007 - 09:41
klistier
-
klistier
-
Amatör
-
-
80 inlägg
När jag ska föra över en musikfil till mobilen står det att det finns för lite utrymme kvar, och jag har 1.9gig ledigt på minneskortet om jag kollar på telefonen. Hur ställer jag in så mina låtar lägger sig på minneskortet?
Tack.
Postad 17 juli 2007 - 10:23
qvantis
-
qvantis
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon frågade tidigare om kalendern var bra men ingen har svarat. Är själv ute efter en mobil med bra kalenderfunktion och denna låter faktiskt riktigt lovande.
Är lite kräsen här efter några år med Siemens SX1 (Symbian).
Postad 18 juli 2007 - 13:25
phonexx
-
phonexx
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon frågade tidigare om kalendern var bra men ingen har svarat. Är själv ute efter en mobil med bra kalenderfunktion och denna låter faktiskt riktigt lovande. Är lite kräsen här efter några år med Siemens SX1 (Symbian).
<{POST_SNAPBACK}>
Har haft den här mobilen i ngra veckor nu men har dock inte använt kalendern så mkt. Hur ska en bra kalender vara anser du?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|