Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

It's Your Home: Personangrepp och hot om våld

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2007 - 19:02

SebboP
  • SebboP
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Till att börja med vill jag bara varna läsare och moderatorer för det grova språket i detta inlägg. Ingenting är fabricerat (jag har mailen ifråga sparade) och har endast citerat mailen skickade från It's Your Home.
Jag kommer bl.a. göra en polisanmälan för att klara upp detta.
Det började med att jag beställde en kamera den 1:a februari, Canon IXUS 65, som jag inte fick levererad. Jag tog kontakt med företaget via mail (varan fanns i lager och enligt sidan skall det ta mellan 2-9 arbetsdagar) och blev lovad att den var packad och skulle skickas måndagen den 12:e februari, men den dök aldrig upp. Några dagar senare, mailade jag återigen och frågade vad som pågick. Fick då svaret att de bad om ursäkt och inte längre kunde leverera kameran, men att jag kunde få pengarna tillbaka. Att varan skulle packas och skickas måndagen den 12:e var alltså lögn.
Jag mailade då min information till dem för att kunna få mina pengar tillbaka, men efter att ännu en vecka gått och jag ännu inte fått tillbaka mina pengar skickade jag återigen ett mail där jag krasst skrev att jag "ville ha mina d###### pengar tillbaka" och att jag skulle rapportera deras bolag eftersom jag inte är den förste de ljugit rakt upp i ansiktet till (jag var riktigt trött på behandlingen av företaget som aldrig tog kontakt med mig och informerade om nånting utan jag var tvungen att dra ur dem sanningen). Nu blev stämningen från företaget riktigt hemsk, de ringde hem till mig och var väldigt snäsiga mot min sambo och dagen efter skickades några riktigt obehagliga mail, här följer utdrag ur de senaste mail jag mottagit från företaget:
"Även om man är en DJÄVLA horunge som du är måste man använda den lilla hjärna man har...
Du innan du ens öppnar din käft nästa gång sätt dig in i VEM/VILKA du handlat av....
Allra helst när du lämnat ut din adress...
För du har idag gjort bort dig DJÄVLIGT kraftigt!!! [...] Alternavtivt mailar du ett nummer jag kan nå dig på din DJÄVLA snippa så ska vi lösa problemet omgående!"

"Hoppas verkligen du polisanmäler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du är verkligen den dummaste d###### horunge jag stött på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Som ni förstår ser jag VÄLDIGT allvarligt på detta. Jag har handlat för hundratusentals kronor via internet, allt från nya datorer till diskmaskiner av många olika företag som varit väldigt vänliga både när det varit problemfritt eller när varor varit defekta eller försenade, men jag har aldrig i hela mitt liv stött på något sådant här.
Återigen vill jag poängtera att detta är endast utdrag ur min mail korrsepondens med dem och de hårda orden från deras sida är ocensurerade citat. Jag förstår om ni måste censurera vissa ord men det här måste komma fram för så här kan inte företag bete sig i dagens samhälle.
De försöker uppenbarligen skrämma mig eftersom jag sa att jag skulle rapportera detta till konsumentsajter såsom denna och pricerunner, men nu kommer jag utöver det även polisanmäla.

/Sebastian

PS. Jag kan inte skriva en recension angående It's Your Home och mitt köp eftersom jag varit medlem för kort tid, men jag kommer göra det så fort jag får möjlighet. .DS

Postad 22 February 2007 - 20:44

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Fy sjutton vilken soppa verkar lite otäckt faktiskt. Hoppas du får tillbaka dina stålar.

Postad 22 February 2007 - 21:00

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Allvarligt tala, såna snubbar borde ju beläggas med näringsförbud a.s.a.p
Hoppas att det löser sig för dig.

Postad 22 February 2007 - 23:06

probot69
  • probot69
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Fyfan vilken soppa...näringsförbud är nästan för milt för ett sånt här bolag! Även om kunden kanske inte alltid har rätt jämt så måste det ändå finnas en viss respekt för kunden från säljaren vinkel annars har han/dom verkligen fel jobb.

Hoppas på sätt och vis att detta händer "fel" person/kund, skulle vara ett nöjje att se nån hojklubb knacka på butiksdörren hehehe!

Hoppas allt går vägen för dig och du för tebax dina pengar omgående för även om en polisanmälan löser detta så lär det ta en jäkla tid. Håll huvudet högt mannen, oavsett vilka som driver butiken har du inget att vara rädd för!

Postad 22 February 2007 - 23:50

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Det är ju ägnat att framkalla fruktan hos dig även om de inte uttryckligen hotar med våld eller annan brott så är det ju ett förtäckt hot som är ägnat att du inte ska fråga igen efter dina pengar. Klart polisanmälan för olaga hot, BrB 4:5, sen lämnar du in stämmningsansökan hos tingsrätt för att få dina pengar tillbaka.

Är lite trött så orkar inte dra igång en sökning på bolaget - men kontaka även Cint, och så får vi göra en undersökning här i tråden om vilka som ligger bakom siten.

Postad 23 February 2007 - 10:10

Andersen
  • Andersen
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Bolagsverket:
Organisationsnr: Företagsnamn(firma): Företagsform: Firmatyp: Län: Status:
516403-6872 It's Your Home Ltd UK Filial Sverige FL Firma 12

Enligt Yreg är vd en "E", vilken också är samma som registrerat domänen, som privatperson:

state: active
domain: itsyourhome.se
holder: evabet0702-00002
admin-c: -
tech-c: -
billing-c: -
created: 2005-01-25
modified: -
expires: 2008-01-25
nserver: ns2.levonline.com
nserver: ns3.levonline.com
nserver: ns.levonline.com
status: ok

E, född 1969, är också skriven på Gatan i X - samma adress som företaget står på. Enligt Ratsit så har hon tjänat hyfsat förra året och har inte några anmärkningar.

Det angivna telefonnumret har enligt SNPAC Götalandsnätet AB som operatör.

På Pricerunner har företaget fått övervägande positiva omdömen, med ett fåtal negativa:
http://se.pricerunne...r/20307/reviews

Har nämnt klagomålet på Cints konsumentnyheter:
http://www.cint.se/s....aspx?groupId=1

/Anders Nyman, Cint

Redigerat av Pär, 23 February 2007 - 20:25.

Postad 23 February 2007 - 12:42

Unregistered6f4e89a3
  • Unregistered6f4e89a3
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
E ju fördj...ligt alltså.... :D Va faan tror dom att dom är.. Anmäl dom fett säger jag o hoppas att du både får din pengar samt en officiell URSÄKT!! faan de minsta man kan begära, Stå på dig o vik dig inte för några sånna här "maffia-wannabes" :D

Postad 23 February 2007 - 12:55

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Klockrent olaga hot om du kan bevisa att du fått mejlet från dem samt vem som skickat det. Kommer följa denna tråd med spänning. Bland det sjukaste jag har hört talas om i kundtjänst-väg.

Kävlinge... ja jag säger då det... :D

Postad 23 February 2007 - 14:03

Andersen
  • Andersen
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
På MacWorld forum berättar en annan drabbad om sina negativa erfarenheter av It's Your Home och deras kundbemötande vid förseningar:
http://forum.macworl...showtopic=44247

Efter ett sista argt, men svordomsfritt mejl fick han veta att personen på kundtjänst tvingats vara hemma dagen efter på grund av att han varit så taskig. Det sista mejlet från dem var signerat av "James Pilkington, VD".

Postad 23 February 2007 - 20:26

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Och så är vi lite försöktiga med direkta personuppgifter. Finns ingen anledning att skriva ut hemadresser och telenummer osv. Vill folk ha reda på det så får ni söka upp det själv vilket är väldigt enkelt.

Postad 24 February 2007 - 00:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Regel nr 1:
Du skall aldrig betala i förskott
Regel nr 2:
Var alltid vänlig mot kundtjäst eftersom du i förlängningen kommer att tjäna på det, det är ju trots allt väldigt sällan dem som har gjort fel om inte bolaget är några enstaka personer
Regel nr 3: innan det går för långt, ta reda på vilka regler som gäller, jag har för mig att de faktiskt har 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna (självklart uselt och dåligt men om reglerna är sådana så kan man bara vädja)

Postad 25 February 2007 - 14:30

SebboP
  • SebboP
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har nu kollat upp IP-adresserna från mailen jag mottog. Komiskt nog så har hotbreven EXAKT samma "origination IP" som It's Your Home's kundtjänst. Någon har förmodligen helt enkelt loggat in på en mail med samma dator som de skickar support brev ifrån och skickat hotbrev från en annan vanlig mail adress, mycket amatörmässigt.

Angående tillbakabetalningen så har "It's Your Home" satt upp egna regler där de ALLTID skall leverera en vara som är i lager enligt sidan inom 2-9 arbetsdagar och att de ALLTID betalar tillbaka pengarna dagen efter en order makulerats, detta informerades min sambo via telefon. Givetvis behöver de inte följa detta enligt lag, men när det går en vecka utan att de lyfter ett finger, bara för att de kan, så tycker jag det är riktigt dåligt och att folk skall få reda på det.
Sånt här tar verkligen på en, spenderat timtals nu på detta, allt över en liten digitalkamera. Man känner verkligen inte alltid för att sätta sig ner och lägga sin själ i att skriva långa förklarande brev men ikväll ska jag nu när jag fått tag i IP adresserna sammanställa allt och skicka iväg en polisanmälan. Tänkte även ta kontakt med Plus eller liknande, för detta låter iaf i mina öron som ett ganska ovanligt fall av konsumentproblem.
Och sist men inte minst till dem som tyckte det var lite dumt att både använda förskottsbetalning och att handla från denna typ av företag så var anledningen till att jag beställde kameran från första början av "It's Your Home" den att kameran var slut på flera ställen. De som hade den i lager ville ha 3000+ medans "It's Your Home" ville ha 2400+. Jag läste på lite om företaget och såg att vissa haft problem men att ca 70% ändå haft en smärtfri upplevelse. Jag brukar alltid endast utgå från de recensioner där de uppstått någon typ av problem eftersom det är det som räknas. Alla företag (nästan iaf) skickar ju mestadels ut sina produkter och tjänster utan problem och har ju överlag nöjda kunder, men det är ju de företag som håller sina kunder nöjda och belåtna trots problem på vägen som man vill handla av. Nu var jag dock lite pressad eftersom flickan min tjatade att vi behövde en kamera så jag chansade lite, vilket var dumt i slutändan. Förskottsbetalning har jag använt så många gånger innan när jag handlat av exempelvis "tretti.se" eller "Komplett" och aldrig stött på ett enda problem. Det har sparat mig över tusen kronor i postavgifter (började använda det under 2006 vid mina internetköp) så jag grubblade inte nämnvärt över det utan hoppades bara att kameran verkligen fanns i lager eftersom de flesta negativa omdömena av "It's Your Home" handlade om falsk lagerstatus.
Jag har nu beställt en likadan kamera från webhallen istället (som jag personligen har bra erfarenheter av, lite långsamma vid reklamationer bara) och där har allt gått smärtfritt.
I framtiden kommer jag ju definitivt inte chansa igen och handla från företag som har fått en ansenlig mängd dåliga omdömen, utan hålla mig till de beprövade och hellre vänta några veckor på att det får in min vara, men det är ju lätt att vara efterklok.
Kommer dock inte ge mig förrän jag har fått upprättelse för det här. Fastän jag inte tjänar nåt på alla timmarna jag lagt och kommer lägga ner på det här så är det ändå en personlig fight om upprättelse som en envis jävel som jag aldrig skulle kunna dra mig ur.
Fortsättning följer. :rolleyes:

MVH Sebastian

Postad 25 February 2007 - 16:59

plutoriver
  • plutoriver
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tänkte bara flika in en liten sak ang. att det finns åsikter om att såna här ska ha näringsförbud...

Ska vi först gissa oss till att ingen tjej/kvinna använder det vokabuläret som det som används i det hotfulla emailet..

Sen är det så att kvinnan som står som innehavare av domänen och även är VD i "den svenska filialen av LTD-bolaget" ... [spekulationer rörande namngiven privatperson avlägsnade med hänvisning till regel 9.1]

Sen får jag för mig att man medvetet registrerat domänen med felstavat efternamn för efternamnet stavas inte med "e" utan med "ä" enligt bolagsverket och skattemyndigheten.

För övrigt sitter den aktuella kvinnan även i styrelsen för ett nybildat AB (061005) på samma adress - ... [spekulationer rörande namngiven privatperson avlägsnade med hänvisning till regel 9.1]

Redigerat av Tomas_D700, 25 February 2007 - 20:26.

Postad 25 February 2007 - 21:51

plutoriver
  • plutoriver
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag skrev tydligen vissa saker på ett sätt som tolkades som spekulationer, vilket inte var min mening. Ska istället hålla mig till fakta som har betydelse för tråden, utan att gå till personangrepp.

[En rad uppgifter gällande en privatperson som vi enligt kreditupplysningslagen inte får publicera har avlägsnats. I de fall uppgifterna kan vara kränkande för den person de gäller och i det sammanhang de behandlas så är det även ett brott mot PUL att publicera dem.]

Redigerat av Tomas_D700, 25 February 2007 - 22:46.

Postad 26 February 2007 - 08:21

its your HOME
  • its your HOME
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Öppet brev till Sebastian

Hej Sebastian

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att vi har brustit i våran kundservice till Dig. Vi har helt klart misslyckats med att ge Dig en bra kundservice.

Dina pengar är tillbaka skickade. Har Du inte redan fått dem, borde Du ha dem på idag. Hör av Dig annars!

Efter att ha tillbringat de senaste dagarna med att gå igenom alla de mail som vi (med vi menar jag it’s your HOME) har skickat resp. mottagit, måste jag dementera det Du påstår att någon har skickat till Dig. Jag har även pratat med alla som jobbar här och alla nekar till detta. Det har inte skickats något mail ifrån it’s your HOME med det innehållet till Dig!

Skulle det visa sig att det stämmer som du skriver, att någon anställd här har skickat ett privat mail till Dig innehållande det Du skriver, är detta en god grund för uppsägning. Jag har ingen rätt att kolla deras privata mail, så här ber jag om Din hjälp. Skulle Du kunna vara så snäll och vidarebefordra alla mail vi har skickat till Dig, direkt till mig, [email protected]. Vidarebefordra gärna även alla mail Du har skickat till oss, så att vi kan reda ut det här och sätta punkt för de här tråkigheterna!

Om detta är sant tar vi naturligtvis avstånd ifrån detta och det här är absolut inget vi på it’s your HOME står för.

Jag ber än en gång om ursäkt för att vi inte skött våra åtaganden gentemot Dig.

Med vänliga hälsningar

Eva Betz
it’s your HOME

Redigerat av its your HOME, 26 February 2007 - 08:22.

Postad 26 February 2007 - 17:59

SebboP
  • SebboP
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Öppet svar till Eva

Hej Eva

Jag har med hjälp av en konsumentrådgivare fått fram IP adresser från mailen som skickats till mig den 22:a februari mellan 15:29 och 15:39. De två första av dessa skickades direkt efter jag mailat er kundservice. Dessa två mail skickades från en privat mailadress. Två minuter efter att det andra hotbrevet skickats, skickades ett mail ut från er kundservice. IP adresserna på alla dessa tre mail är exakt samma.
Polisanmälan skall göras efter att jag sammanställt allt på ett tydligt och korrekt sett. Jag vill i nuläget inte delge dessa mail till er utan skall först vända mig till polisen för att göra en anmälan om olaga hot och se vad nästa steg blir.

/Sebastian

Postad 28 February 2007 - 15:05

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
SebboP: Olaga hot? I dom inlägg du har skrivit så finner jag inte ett enda hot, Det enda jag ser är spydiga kommentarer från deras "support" men olaga hot Nja? Kanske om man läser väldigt grovt mellan raderna men skulle tippa att det inte håller i en tingsrätt. Men du ser ju vad som händer. Sedan tycker jag det är bra gjort av Eva på Its your home, Hon kan ju bara svara för företagets Policy och verkar vilja reda upp saker och ting, Som ansvarig på ett företag kan man tyvärr inte styra över hur personalen aggerar utan man får gå till handling i efterhand beroende på hur personalen har skött sej. Finns rötägg överallt och man kan tyvärr inte styra deras handlingar. Nu talar jag själv utifrån min egen syn som arbetsgivare. Och som Eva skrev i sitt inlägg så kan det finnas grund för hon att göra en uppsägning för att förhindra att detta misstag "som en anställd och inte företaget" har gjort, inte ska kunna upprepas.

Enklast är att förse Eva med informationen du sitter på för att hon ska kunna gå till handling direkt så att inte några fler blir drabbade av denna "enskilda anställdas" bemötanden mot kunder

Mvh David

Postad 28 February 2007 - 15:32

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Han behöver bara polisanmäla händelsen, inte precisera vilken brottsrubricering det handlar om, det får en åklagare ta ställning till vid en eventuell process. Jag kan nog tycka att det är för långsökt med ett olaga hot 4 kap 5 § BrB efter att ha läst propositionen till lagändringen av brottsbalken - det spelar ingen roll om gärningsmannen faktiskt har haft för avsikt att göra verklighet av sina hot - det är offrets subjektiva upplevelse av händelsen som är relevant - samt om denna händelse har bidragit till att allvarligt kränka offrets personliga integritet. Men du skriver ju att du tycker att mailen är obehagliga, oftast är detta inte tillräckligt, det finns praxis (RH 2002:6) där en man står utanför sin fd. flickvänns dörr och hotar henne till livet - det åtalet ogillades då hoten (som var styrkta) inte var något som kan anses som allvarlig fruktan för hennes egen säkerhet till person.

Jag anser nog att förolämpning ligger närmare till hands (se 5 kap 3 § BrB)

Postad 14 March 2007 - 10:19

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Polisanmälan skall göras efter att jag sammanställt allt på ett tydligt och korrekt sett. Jag vill i nuläget inte delge dessa mail till er utan skall först vända mig till polisen för att göra en anmälan om olaga hot och se vad nästa steg blir.

<{POST_SNAPBACK}>

Har gått ett tag, måste fråga om det har blivit någon fortsättning i ärendet?

Postad 10 May 2007 - 16:57

Fikonhjul
  • Fikonhjul
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ja, har polisanmälan givit något, eller har VD:n kommit fram till vem som skickat de obehagliga mejlen?

Företaget It's Your Home har förresten bytt namn till Kameraexperten som finns med i Prisjakts tabeller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.