Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iPod dockstation med OSD?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple iPod Video 30GB (MP3-spelare) 1 9.321838 (86) Inga priser
Apple iPod Video 60GB (MP3-spelare) 1 9.166666 (17) Inga priser
Apple iPod Video 80GB (MP3-spelare) 1 8.749998 (19) Inga priser
Apple iPod Classic 80GB (MP3-spelare) 1 8.870966 (30) Inga priser
Denon ASD-3W (Trådlös ljud- och bildöverföring) 5 5.5 (1) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 27 February 2007 - 18:21

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet blir en fråga om det är någon som har testat någon dockstation med OSD så man kan bläddra runt i iPoden via fjärrkontrollen? Jag har läst om två olika varianter, Griffin TuneCenter och DLO Homedock Deluxe. Någon som testat?

Finns det kanske fler och hur bra fungerar de i så fall?

// Lars

Postad 28 February 2007 - 12:21

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hej och välkommen!
Detta har diskuterats tidigare i t.ex. denna tråden. Annars har många av de stora märkena dockor som passar till sina egna receivers/förstärkare och borde ha sina egna OSD. Jag har dock bara erfarenhet av Pioneers variant. Den är verkligen inte speciellt snygg el. bra, men fungerar i varje fall bättre än att fingra direkt på iPoden…

Jag har lagt in några bilder i detta inlägget. Som sagt inget att skryta med… :) …men i alla fall bättre än inget!
Jag har nu också beställt en iPod-docka från Pio, för att slippa ha iPoden liggande ner. Jag vet också att Pio har dockor för stärkare utan seperat iPod-ingång, men vet inte hur det funkar med OSD. Kanske har andra märken motsvarande varianter, annars är det de varianter som du själv räknat upp som gäller om du vill ha med OSD.

Har själv haft två olika dockor tidigare, men utan någon OSD (därav bytet).

Thomas

Postad 28 February 2007 - 20:08

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har en Griffin Tunecenter som jag har kopplad till min anläggning. Jag ska försöka ta lite bilder och skriva lite mer utförligt omdöme när jag har bättre med tid. Men jag kan iaf säga att jag helt klart är nöjd med den.

Postad 04 March 2007 - 19:42

lnu
  • lnu
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Funderar också på detta, det är konstigt att det inte finns fler varianter med OSD. Helst skulle man ju vilja ha ett OSX/frontrow-liknande GUI.

Homedock Deluxe kommer i en ny variant i mars med albumart och ett flertal "teman" för OSD:n, den kommer jag nog att införskaffa så småningom.

Postad 08 March 2007 - 13:00

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Håller med, tyckte också det var dåligt med alternativ med schysst OSD när jag var på jakt.

Här är iaf lite omdömen om min Griffin Tunecenter:

+ Riktigt shysst OSD måste jag säga
+ Styrningen med min Harmony 895 funkar finfint. Det går hyfsat snabbt att bläddra i menyer och dylikt
+ Ljudet är bra om än inte riktigt i klass med obearbetat ljud från Ipoden (med bra hörlurar inkopplade)
+ Laddar Ipoden

- Lite plastig, men den ser hyfsat gedigen ut på håll
- EQ:n funkar inte av någon anledning
- Visar inte albumart

Har inte testat webradio via LAN då det inte är särskilt intressant för mig. Video har jag testat och det funkar men jag kör inte det någonting eftersom det inte heller är så intressant.

Utrustning:
Ipod 5G 30 GB k
Marantz 7500
Audio Pro Black diamond (snart KEF 3005-systemet :) )
Sony KLV S32

Redigerat av Unregistereddb3899a2, 12 March 2007 - 16:21.

Postad 12 March 2007 - 16:12

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Tja

Här är några bilder också:
Bifogad fil  1.jpg   160.43K   108 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2.jpg   204.45K   76 Antal nerladdningar
Bifogad fil  3.jpg   191.76K   72 Antal nerladdningar
Bifogad fil  4.jpg   187.91K   56 Antal nerladdningar

Postad 12 March 2007 - 17:35

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Snyggt OSD Vega77! Hur är den att styra? Har fjärren nån sorts "klickhjul" precis som iPoden, eller måste man stega sig fram mellan låtar och artister?

Jag har nu köpt en Pioneer-docka (IDK-80) och den har samma tråkiga OSD som man får när man kopplar in iPoden direkt till receivern. Men den är i varje fall väldigt snygg och man slipper ha iPoden liggande ner. Framför allt slipper jag ytterligare en fjärr… Hur ser fjärren ut till din Griffin Tunecenter? Kan du styra den med en annan fjärr? Kan du inte lägga in en bild på dockan, vore kul att se…

Om ni inte redan sett Pio´s docka så ser den ut så här:
Bifogad fil  IDK_80.png   84.38K   0 Antal nerladdningar

Thomas

Postad 13 March 2007 - 14:42

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Här är bild på fjärren och docken:

Postad bild

Jag kan inte säga så mycket om originalfjärren då jag kör med min Harmony 895 som sagt. Men man stegar sig fram med båda fjärrarna och håller nere upp- och nerknappar för att stega snabbare. Tycker det funkar fint.

Pio-dockan var clean helt klart.

Postad 13 March 2007 - 15:44

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Griffin var inte heller fel…

Jag hade säkert kunnat programmera min Pio-fjärr för att styra en sån, men fjärren är definitivt inte en av Pio´s styrkor. Kan vara en bra docka att rekommendera till andra då. Vad fick du ge för den? 1300kr? Pio´s kostar 1000-lappen jämnt.

Redigerat av Thomas S., 13 March 2007 - 15:45.

Postad 08 October 2007 - 15:32

Martkarl
  • Martkarl
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Väcker liv i denna tråden då en ny generation iPods kommit.

Griffin Tunecenter verkar ju mkt bra, men funkar tyvärr inte med nya iPod Classic 3rd gen, om man vill se video dvs. se denna länk.
Den funkar ju med OSD ändå, men tyvärr inte AlbumArt, som nämnts innan, eller visa Video.
Samma problem borde gälla för DLO Homedock.

Var inne på Macoteket och frågade lite dumt "om man såg det man ser i det lilla fönstret på iPod Classic på sin TV om man kopplade den med Apples Universal iPod-docka..." och de sa Ja. Det är väl fel? "OSD" dvs scrollning och bläddring på iPoden som visas på TV-skärmen funkar väl inte?

Vet inte vad jag ska skaffa för dockstation till iPod Classic (nya), då jag gärna vill ha internetradion (som Griffin Tunecenter har) och AlbumArt (som DLO Homedock deluxe har) och kunna visa Video (som Apple Universal Dock)...

Finns det nån annan produkt därute, eller kommer Apple med nåt nytt?

edit:
Hittade denna Denon ...jag blir bara fattigare och fattigare...

edit 2:
Fanns som nyhet här på minhembio

/M

Redigerat av Martkarl, 08 October 2007 - 21:08.

Postad 03 December 2007 - 22:18

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Just det den här gamla tråden, ja..

Tänkte bara meddela att jag har köpt en Griffin TuneCenter som jag har haft en tid nu. Det funkar rätt bra men det finns några minus

-lite seg fjärr, tar inte alltid
-ingen albumart
-lite flimrig bild (s-video -> 32" CRT)
-går inte att bläddra runt manuellt i poden när den är i dockan utan man måste sätta på TV:n

Men funktionen som sådan fungerar fint, skönt att slippa springa fram och byta låt hela tiden.

Postad 08 December 2007 - 01:26

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag är irriterad!
Köpt en classic 80 gb för att ha som ett lättåtkomligt musikbibliotek vid tv:n och stereon.
Börjar bli obekvämt att plocka i och ur skivor för varje artistbyte.
Köper den mig veterligen enda kompatibla "dockan" från apple, nämligen universal-modellen för ca 500:-
plus en icke originalkabel på BRL 98:-
Ena änden en phonokontakt som sedan splittas upp i 3 rca-kontakter, röd, vit och gul.
Och hela syftet är ju att kunna använda tv:n som en förstorad iPod-skärm.
Men ack vad man bedrog sig, det gick ju inte. Okej, kabeln visade sig ämnad för iPod video (tidigare modell).
Men efter att ha läst här på forumet så funkar ej heller apples originalkabel för 195:- nånting.
Har sett att apple har 2 kablar, komposit/komponent-varianter som istället har dockkontakt i andra änden,
samt en usb. Laddare medföljer. 495:- hos apple.
Någon som vet om dom klarar att visa iPodens menysystem? Inte bara foto och video.
Någon som har en kanske?
Sen kanske det är så att fjärren som följer med dockan inte klarar av menyhanteringen i allafall.
Vad vet jag? Känns som hela poängen med en docka försvinner om man bara skall kunna ändra låt (inom samma
artist) samt volym upp/ned.
Hoppas på svar.

Postad 10 December 2007 - 18:33

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ringde apples kundservice.
De trodde inte att man kunde navigera runt i iPodens menyer, utan bildfunktionen
stödjer bara foto och videoanvändning.
Surt.
Återstår att se om OnOff tar tillbaka "dockan" fastän plasten runt förp. är borta.
Ingen som känner till någon annan docka som stödjer de nya poddarna?
Du Martkarl, har du hittat någon lösning på samma problem?

Postad 11 December 2007 - 10:55

Martkarl
  • Martkarl
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Den enda som verkar i nuläget fungera med det som både du och jag efterfrågar är den dyra Denon-dockan.
Var i NY och letade efter den på Circuit city, (det blir ju ca 1000:- billigare än i SWE...) men de hade den inte.

Enligt Denons amerikanska hemsida för produkten (gå in på produkten på prisjakt, där finns länken till produkthemsidan, läs de pdf:er som finns där) så finns det en jätteliten bild på hur det ser ut på TV:n, och det verkar inte vara iPod-menyn rakt av utan en egen OSD-variant. Där står det uttryckligen också att allt funkar med Classic.

Min nästa grej är att hitta en digital fotoram med ingångar/support för att visa denna OSD...slippa använda tv:n till detta...vad tror ni om det?

/M

Postad 17 December 2007 - 03:20

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Det har nog tyvärr inte hänt så mycket på dockor till nya iPod-fronten. Specifika märken (som t.ex. Denon som ni båda (Eddyh&Martkarl) har nämnt finns så klart), men annars borde väl Griffin Tunecenter som Vega77 nämnde tidigare i tråden funka. Hade jag själv tänkt lite längre, så skulle jag själv investerat i en sådan, för då funkar den ju även om jag byter märke på receiver i framtiden. Min Pioneer-docka får ju släppas iväg den dagen jag bestämmer mig för att uppgradera på den fronten. Hoppas det dröjer bara…

Thomas

Postad 20 December 2007 - 23:45

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
I väntan på någon docka som fungerar med ett humant pris samt snygg grafik så köpte jag mig en
10 meters "hörlursförlängarkabel" hos Clas Ohlson för 89:-.
Funkar kanon.
Använder podden bara som ljuduppspelare i alla fall.
Fast det vore ju bra mycket coolare ifall Apple själv kunde släppa en docka, där fjärren funkar som
podden med scrollhjul och allt.
Inte som universaldockan, där endast låtbyte och volym kan justeras ???
Va fan tänker dom med ???

Postad 21 December 2007 - 00:04

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

I väntan på någon docka som fungerar med ett humant pris samt snygg grafik så köpte jag mig en
10 meters "hörlursförlängarkabel" hos Clas Ohlson för 89:-.
Funkar kanon.
Använder podden bara som ljuduppspelare i alla fall.
Fast det vore ju bra mycket coolare ifall Apple själv kunde släppa en docka, där fjärren funkar som
podden med scrollhjul och allt.
Inte som universaldockan, där endast låtbyte och volym kan justeras ???
Va fan tänker dom med ???

Ja, det kan man undra?
Apple borde ju förstå att behovet finns… :)

Thomas

Postad 02 February 2008 - 17:41

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Griffin Tunecenter finns att köpa just nu på deras hemsida för 35$ utan wifi och 40$ med wifi. Frakten ligger på 33$ om den sänds med ups express annars så går frakten loss på 28 med vanlig. Slutsumman understiger 500sek.

Postad 12 February 2008 - 15:25

Martkarl
  • Martkarl
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Griffin Tunecenter finns att köpa just nu på deras hemsida för 35$ utan wifi och 40$ med wifi. Frakten ligger på 33$ om den sänds med ups express annars så går frakten loss på 28 med vanlig. Slutsumman understiger 500sek.

Som sagt,
Griffin Tunecenter stödjer inte iPod Classic gällande video. Den stödjer inte heller AlbumArt.
Men om man får den till ett bra pris kan man ju fundera.
Tack för tipset!

Postad 15 September 2008 - 11:01

Martkarl
  • Martkarl
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Köpte Denon-docka på öppet köp. Lämnade tillbaka den. Två huvudskäl till detta:
1. Seg att bläddra i biblioteket i iPoden.
2. AlbumArt-stödet ver ett skämt, en mkt liten bild i ena hörnet av OSD:n där bilden även var förvrängd.

Prövade inte ens nätverksfinesserna, då detta är något som andra lösningar (t ex squeezebox) klarar bättre, och har stöd för NAS, vilket denna dockan inte verkar ha - alltså får datorn stå på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.