Högtalare runt max 15000
66 svar till detta ämne
Postad 12 april 2007 - 14:32
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Tjennare, vart ett tag sen jag startade en tråd. Då handlade jag en hemmabioanläggning, nu har dock filmintresset avtagit. Istället lyssnar jag på mer och mer musik, därför börjar jag fundera på att byta ut grejerna mot en 2kanalsanläggning. Har börjat titta efter högtalare för max ca 15000:-, gillar stativare bara dom kan leverera hygglig bas. Man får dessutom mer för pengarna i de övre registren. Baslådan från hemmabion kommer jag behålla, speciellt om jag köper stativare!
Här är några alternativ jag tittat på:
+Ino Audio piP
Denna listan är tagen efter folks beskrivningar av högtalarna, de enda jag lyssnat på är B&W CM7 vilka jag tyckte lät mycket trevligt. Ljudet kändes organiskt, levande och lite ljusare än de DM603 S3 jag har nu. Ska jag vara ärlig tyckte jag nästan de lät bättre än 704orna. Medans 704orna kanske hade ett mer moget lungt ljud upplevde jag CM7 som mer energisk.
Ge gärna era synpunkter och åsikter om de olika högtalarna! Hur låter de i förhållande till varandra?
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 12 april 2007 - 14:34.
Postad 12 april 2007 - 15:07
Beror vilken musik du lyssnar på.
Om du gillar hårdrock hade jag nog valt Dynaudio 52se eller 72 för hög mangelfaktor..
Postad 12 april 2007 - 16:13
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Köp begagnat. Många fynd vid den här tiden på året.
Postad 12 april 2007 - 18:59
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Köp begagnat. Många fynd vid den här tiden på året.
<{POST_SNAPBACK}>
Medhåll! Finns inget så prisvärt som begagnade högtalare.
Postad 12 april 2007 - 22:45
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Lyssnar på en del hårdrock faktiskt men mycket annat med så allround är nog bäst för mig. Just nu är det Dave Matthews Band som gäller.
Hade tänkt kolla begagnatmarknaden också, imorgon ska jag i alla fall in till Malmö och besöka Hifiskåne, Hificenter och Hifiklubben så jag kan lyssna på så mycket som möjligt.
Ska bli kul att se hur dessa kombatanter klarar sig mot varandra.
Postad 13 april 2007 - 07:57
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
har nog sagt det minst en miljon ggr men begagnat kan ge väldigt mycket mer för pengarna!! Några tips: Dynaudio 52SEAurum Cantus moon Goddess IIJMLab Micro Utopia BerylliumCompact ZX1etc etc etc... Men ut å lyssna in dig på några högtalare som du sedan försöker hitta begagnat...
Postad 13 april 2007 - 08:58
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Satsa på ett par högtalare av märket Ino. PiP är förmodligen den mest prisvärda nya högtalaren man kan få tag på idag. Har lyssnat på massor av högtalare för 10000-30000 kr och kan fortfarande inte säga att jag hittat några som klart klår piP! Senast lyssnade jag på Dynaudio 72SE, som är bra men som i de första lyssningsrundorna inte riktigt nådde upp i samma klass som piP. Återkommer då jag hjälpt killen som äger dom att trimma in systemet ytterligare. PiPs sägs vara ännu bättre än piP så den kanske du också bör provlyssna.
Postad 13 april 2007 - 12:51
Lyssnar på en del hårdrock faktiskt men mycket annat med så allround är nog bäst för mig. Just nu är det Dave Matthews Band som gäller.
Hade tänkt kolla begagnatmarknaden också, imorgon ska jag i alla fall in till Malmö och besöka Hifiskåne, Hificenter och Hifiklubben så jag kan lyssna på så mycket som möjligt.
Ska bli kul att se hur dessa kombatanter klarar sig mot varandra.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter kul. bäst är att jämföra själv med olika modeller. Dynaudio A72 nämns inte ofta här på prisjakt, vilket kanske beror på att modellen kom för ett par år sen men den är väldigt bra och ligger precis under din budget på 14 papp, säljs förövrigt via nätet för 12 500:- Den är mycket bättre än audiovector mi3 tycker jag. Mvh
Postad 13 april 2007 - 13:07
tooobe
-
tooobe
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Monitor Audio RS8 (eller RS6 om du vill komma undan lite billigare)?
Har RS6orna själv och är mycket nöjd. Lyssnar också på allt möjligt...
Postad 13 april 2007 - 23:41
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Har varit på lyssningsrunda idag och det vart skitkul rent ut sagt! Var inne i malmö och besökte Hifi skåne, Hifiklubben och Hificenter. Det blev mycket lyssnande och lite favoriter har dykigt upp
Skriver vad jag tyckte om alla högtalarna, kan väl säga att alla lät BRA!
- Tyckte denna högtalaren kändes lite åt det mer färgade hållet, basåtergivningen var stabil och fin men den imponerade inte direkt. Dock lät det inte direkt dåligt på något sätt heller.
- Lyssnade på Cm7orna igen, låter väldigt trevligt. Lite ljusare och mer spelglada än vad B&W brukar vara. Kändes bra, men ljudbilden kändes snål.
- Detta blev en av de absoluta favoriterna, med en basåtergivning jag inte trodde var möjlig i klassen och med Ikonernas öppna trevliga ljud fast utan att någonsin bli för mycket imponerade de stort.
- En riktig rocker detta, billigare än det mesta jag lyssnade på men stod sig bra. Inget för mig direkt då de är lite väl mörka. Men till hårdare rock lät de skitbra.
- Lyssnade på både denna och supermodellen. De imponerade bägge med en helt sanslös ljudbild. Målade upp hela bandet framför mig på ett sätt jag inte trodde en högtalare i denna storleken skulle klara av. Supern vart inte riktigt lika bra i detta avseende som signature men hade helt klart samma kvalite.
- En trevlig balanserad högtalare som tyvärr inte imponerade direkt men inte heller var en dålig återgivare. Vill dock ha bättre spridning.
- Trevlig ljudbild med ett lite ljusare ljud. Gillade det starkt! Kan dock inte tävla med de dyrare högtalarna.
Vad ska man säga? Just nu väger Audiovector och Dali tyngst, blev förbluffad av hur Mi1 Signature förförde mig med sin fantastiska ljudbild. Hade inte samma kvaliteer i basen som Mentor 2 dock men dessa 2 får bli mina favoriter efter rundan. Kommer nog lyssna på dem igen innan jag bestämmer mig. Ska också försöka hitta ett par piP att lyssna på.
Mina åsikter är högst subjektiva, kan inte säga att någon av dessa högtalare inte lät bra.
Postad 14 april 2007 - 05:01
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Audiovector MI-1 signatur eller MI3 super
Postad 14 april 2007 - 08:46
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Audiovector MI-1 signatur eller MI3 super 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja jag säger då det Mr Välljud, jag förstår varför du har ett par audiovector stående hemma hos dig! Har du lyssnat på Mi serien och kan berätta hur mycket den skiljer sig från M serien?
Postad 14 april 2007 - 08:54
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Jämförde B&W CM7, Dali Mentor 2 och 6 häromdagen. I mina ögon/öron är CM7 grymt prisvärda! Om du ej lyssnat på dem, gör det.
Postad 15 april 2007 - 00:05
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Audiovector Mi1 låter som ett bra val.
Men Dali Mentor 2 är inte långt efter,
man kan få mycket väljud i en stativare.
Postad 15 april 2007 - 07:05
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Ja jag säger då det Mr Välljud, jag förstår varför du har ett par audiovector stående hemma hos dig! Har du lyssnat på Mi serien och kan berätta hur mycket den skiljer sig från M serien?
Her ej jämfört dem sida vid sida. Men man känner igen karraktären. Så knappast några stora skillnader. M3 är ju samma låda så dessa går att uppgradera i samma anda som MI. Kör hårt. Bättre högtalare får man lefa efter.
Postad 15 april 2007 - 08:00
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Är det stor skillnad mellan AV M-serien och Mi-serien? Jag har lyssnat på M1 Sig o M3 Sig många ggr och tycker de presterade dåligt, särskilt då man tar hänsyn till priset. I en jämförelse med piP förlorar M1 Sig på alla punkter, pip går mycket djupare i basen (jmfbar m M3Sig), ljudet släpper bättre från pip, diskanten i pip låter renare, osv. Ge Inos alster en chans innan du bestämmer dig.
Skulle inte förvåna mig om piPs (signaturversionen av piP) gör slarvsylta av Mi1Avantgarde. piPs kostade 2006 ca 8000 kr i monteringssats och runt 11000kr färdigmonterade, någon annan kanske har en mer aktuell prislista?
Redigerat av pelar, 15 april 2007 - 08:05.
Postad 15 april 2007 - 08:19
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Är det stor skillnad mellan AV M-serien och Mi-serien? Jag har lyssnat på M1 Sig o M3 Sig många ggr och tycker de presterade dåligt, särskilt då man tar hänsyn till priset. I en jämförelse med piP förlorar M1 Sig på alla punkter, pip går mycket djupare i basen (jmfbar m M3Sig), ljudet släpper bättre från pip, diskanten i pip låter renare, osv. Ge Inos alster en chans innan du bestämmer dig. Skulle inte förvåna mig om piPs (signaturversionen av piP) gör slarvsylta av Mi1Avantgarde. piPs kostade 2006 ca 8000 kr i monteringssats och runt 11000kr färdigmonterade, någon annan kanske har en mer aktuell prislista?
Har inte hört pIP i någon form så kan ej uttala mig om detta. Du får gärna förklara lite bregrepp bara så inte bereppsförvirring uppstår. "Ljudet släpper" , "Gör slarvsylta". Mer djupgårende förklaring tack.
Postad 15 april 2007 - 08:26
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Priset på Ino Audio piPs enligt prislista 2007-2:
11400:- färdigmonterade (lackade eller fanerade i svartask, ek, körsbär)
7950:- i byggsats med behandlat kabinett (lackade eller fanerade i svartask, ek, körsbär)
6200:- i byggsats med kabinett i rå-MDF.
5400:- i byggsats utan kabinett
Redigerat av stewed, 15 april 2007 - 08:38.
Postad 15 april 2007 - 08:31
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Vilken modell snackar vi då. lilla stativaren eller golvmodell.
Postad 15 april 2007 - 08:57
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4 120 inlägg
piP är stativhögtalaren.
Den första golvhögtalaren från Ino heter pi60.
//Loofy
Postad 15 april 2007 - 09:35
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Ahh det är den lilla som gör "slarvsylta" av AV MI-1 avantgarde.
Postad 15 april 2007 - 09:40
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Har inga tvivel att piP och piPs låter väldigt bra för pengarna men att ljudet släpper bättre har jag svårt att se. Tyckte det var Mi1 Sig's bästa egenskap, har nog aldrig hört en högtalare med så öppen ljudbild. I någon prisklass.
Men jag kommer nog inte köpa något innan jag lyssnat på piP också.
Postad 15 april 2007 - 10:08
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Postad 15 april 2007 - 15:12
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
piP eller Ino Audio överhuvudtaget är ju en högtalare som ej har en egen färgning. Dvs det är en helt neutral eller så nära man kan komma neutral.
// Sat
Postad 15 april 2007 - 15:38
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Satsvear. Please ta inte den svängen. Det är handen i getingboet. Jg lovar  Känner redan hur stridsandan faller på.
Postad 15 april 2007 - 20:22
Aldrig har man hört så många saker om en högtalare som är så fullständigt okänd för gemene man.
Talar naturligtvis om Pip, var och varannan högtalartråd mynnar ut i att pip är bäst, trots detta har jag aldrig sett en enda annons från en stor hifihandlare som känner pip. Känns ganska mycket som att pips sätt att nå ut till kunder är att starta så många trådar om Pip som möjligt.
Själv bryr jag mig inte det minsta om Pip och upplever det bara som störande, då jag ser det som marknadsföring från Pip, vilken jag är väldigt trött på..
Postad 15 april 2007 - 20:39
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Håller med ett sådant mästerverk borde haft lite mer genomslagskraft. Men som sagt jag vet inte nått om Ino. Dock är de inga skönheter. Dock skulle som sagt göra slarvsylta av AV avantgarde.
gamut_vs_pass01.jpg 40,3K
0 Antal nerladdningar
Mi_1_Avantgarde.jpg 44K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 april 2007 - 21:16
Postad 15 april 2007 - 21:59
Själv bryr jag mig inte det minsta om Pip och upplever det bara som störande, då jag ser det som marknadsföring från Pip, vilken jag är väldigt trött på.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Så om någon tipsar om Pip så är det störande och marknadsföring men om någon tipsar om ett par Dali lr annat så är det ett tips? Anledningen varför det är så många som tipsar är att för att dom anser att för dom pengarna så ger dom bättre än mycket annat på marknaden. Själv har jag hört Pip 2-3 gånger och jag är MKT imponerad. Så jag skulle verkligen kolla upp dom om jag skulle lägga runt 10-15 papp.
Postad 16 april 2007 - 00:55
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Var nu vänligt inställda till varann alla goa hifigubbar!
Jag tror inte piP är svaren på världens ljudbehov, jag tror däremot det kan vara en väldigt prisvärd högtalare. Om jag lyssnar på den och tycker den låter väldigt bra kommer jag ju lägga pengar på den eftersom den är billig i förhållande till de andra alternativen. Visst är det många som prisar piP till skyarna och ibland blir det väl lite överdrivet, om de t.ex jämförs med 10ggr dyrare högtalare. Men man får ta allt med en nypa salt tills man lyssnat själv. Se ser jag på det i alla fall.
Postad 16 april 2007 - 09:03
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Nu börjar det bli lite OT men jag ville bara berätta om dem för trådskaparen. Det är en man i Täby som "bygger" dem själv. Därav ingen vanlig butik som hört dem. I mina öron finns det bättre högtlare då jag gillar lite färgning. Vi lägger nu ner detta alla tillsammans.
// Sat
Postad 16 april 2007 - 09:20
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Jag blir bara så störd när man väljer att använda ord som att pIP gör slarvsylta av AV avantgarde. Att göra slarvsylta av något är att helt utklassa denne och det torde vara omöjligt. Felaktigt vokabulär.
Postad 16 april 2007 - 09:45
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Ino audio imponerar klart med sitt ljud, Och är nog det prisvärdaste man kan köpa skulle jag också kunna tro, Men utseendet på dom stinker verkligen "Min åsikt".
Men dom är inte heller onaturligt bra som vissa vill höja upp. Finns mycket gott där ute. Många som presterar nästan lika bra fast med har då den estetiska sidan som fördel. Men för att kunna ligga i samma liga som deras större modeller krävs det att man slantar upp mycket pengar. Men hur som helst Ifall jag skulle ha köpt ino hade det ändå kostat mera än vad jag har lagt ut idag för att få det som jag vill. Fast då inte lika estestiskt snyggt enligt min mening.
Det är väl så att dom som har köpt Ino tycker väl att dom har gjort en kalas affär, Betalt lite för mycket välljud. Men jag tror att i många fall jämförs Inos högtalare hur det var i IÖs källare mot hur andra högtalare låter i butik eller värre ställen. Vilket inte är riktigt rättvist eftersom rummet har så stor inverkan på hur det låter i slutet. Men sedan finns det ju dom som har gjort tester hemma. Namn behöver väl inte nämnas, Dom får komma fram om dom vill.
Edit: att använda ordet slarvsylta är hårda ord. Och det vet jag att Ino audio inte gör. Nu har jag dock inte lyssnat på AV men ska väl ta mej iväg och göra det nästa gång jag far iväg till hifihandlarn. Ino audio har sina kvaliter men som sagt är ändå bara en högtalare av många där ute.
Redigerat av zlay3r, 16 april 2007 - 09:54.
Postad 16 april 2007 - 12:38
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Var själv och lyssnade på en liten "billigare" högtalare i detta samanhang. Men spelade faktiskt väldigt bra. Särskilt med lite varmare elektonik typ Marantz. Nämnligen Qrs Luna.
De jag lyssnade på hade tillägget audiofil och kostade 8900kr...
// Sat
Postad 16 april 2007 - 13:55
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jag blir bara så störd när man väljer att använda ord som att pIP gör slarvsylta av AV avantgarde. Att göra slarvsylta av något är att helt utklassa denne och det torde vara omöjligt. Felaktigt vokabulär.
<{POST_SNAPBACK}>
Ta det inte så allvarligt, det är bara högtalare vi skriver om, inte hälsan. Vanliga piP tycker jag är en rakt igenom bättre högtalare än till och med den mycket dyrare M3Sig och piPs sägs vara ännu bättre än piP. Pip går så mycket djupare i basen än M1Sig att den känns som en mycket mer fullvuxen högtalare än AV. Sökte upp en läsvärd tråd på Hififorum där diskanten i Avantgarde ifrågasattes: http://www.hififorum...&TOPIC_ID=12282Men nya serien Mi1 kanske har blivit mycket bättre än M1 och piPs kanske inte är så mycket bättre än vanliga piP. Återstår att höra. Men det skulle inte förvåna mig om piPs utklassar (bättre ordval? :-) Mi1 Avantgarde. Många dyrgripar som fått se sig slagna av piP. Har själv exempelvis ägt Nautilus 804 och Mårten Design Monk och provlyssnat många dyra modeller genom åren och jag kan inte säga annat än att piP presterar på en MYCKET hög nivå och med tanke på det förhållandevis låga priset på piP så är den ett riktigt fynd.
Postad 16 april 2007 - 14:11
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Eftersom jag inte hört pIP så tänkte jag att jag slänger in en fråga på faktiskt.se och de var inte lika övertygade. Mer i stil med att jag det kan bli en hård match.
Postad 16 april 2007 - 14:27
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Är det många som svarat på din fråga?
Ja, tänk om du har rätt och slarvsylta är en överdrift och piPs bara är något bättre än Avantgarde, som kostar 24500 Kr !!! Om Mi1 Avantgarde har en basåtergivning som är lika begränsad som M1Sig så tycker jag att det är en STOR nackdel.
Vore kul att få lyssna på AV Mi1 Avantgarde i samma uppställning som piPs.
Redigerat av pelar, 16 april 2007 - 14:33.
Postad 16 april 2007 - 16:01
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Jag skulle vilja ta en ödmjukare ton om jag var du eftersom du inte fattat pricipen för argumentation din framfusighet avskräcker bara den som vill köpa och avskriver ditt resonemang som trams.
Du förestår en produkt som är mycket billigare vilket gör att du ligger i slagläge ellerhur. Alltså om du vill väcka intresse skall du på ett ödmjuk sätt maskera din övertygelse genom att bara väcka nyfikenheten. Så här. TÄnk om pIP är i närheten av AV M1 avantgarde då kommer du att bli förvånad kanske tom lika bra. Nästan eller lika bra till mindre pengar. Då väcker du intresse. Ditt sätt hittills har bara väckt avsmak.  Ett tips. Nu har jag precis räddat läger här.
Postad 16 april 2007 - 17:10
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Små stativare, då hade jag seriöst övervägt Compact XZ-1 - obeskrivligt snygga! pIP är oxå ett alternativ om det estetiska inte är lika viktigt, båda låter klart bra.
Eller så slår du till på ett par lite större burkar, typ Compact M900 (som jag just beställt..).
Postad 17 april 2007 - 13:03
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
mycket handlar om tycke och smak, vissa tycker nog att pip bli krossade av AV mi1
Postad 20 april 2007 - 15:48
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Nu är det snart dags då jag har spekulant på både mitt nuvarande högtalarpaket och på receivern!
Men jag har en fråga, de stativarna jag tittar på. Audiovector MI1 super och signature och Mentor 2 m.fl. Klarar alla dessa av ett rum på 40m2 ? Även jag inte bor stort nu och kanske inte kommer göra det så snart så vill man väl ha kvar grejerna länge därför vill jag helst att ett par stativare ska klara ett rum på upp till 40m2.
Vad tror ni?
Postad 20 april 2007 - 16:40
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Postad 20 april 2007 - 17:04
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Jag hade jättegärna provlyssnat på pIP högtalarna "alla" snackar om och jämfört dom med CM7 som det antagligen kommer bli i nästa uppgradering. Men det är endast ett par lyckliga få i vårt avlånga land som har lyxen att faktiskt får göra så. Här nere i Malmö känns allt pIP relaterat som en myt och väldigt avlägset, åka genom halva landet för att lyssna på en högtalare känns inte direkt aktuellt.
CM7 tycker jag själv har ett enastående ljud, diskant och spridning är definitivt i toppklass jag kan inte sluta vända mig om för att leta efter gömda högtalare, det finns ingen chans i världen att kunna peka ut vart dom faktiskt står om man haft ögonbindel på sig vilket jag gillar skarpt. Basen är bra men inget som utklassar andra högtalare i klassen, det är diskanten och spridningen som gör att denna modell står ut från mängden, designen är ju också mycket trevlig. Enda rädslan jag har är att det skall bli för ljus ljudbild när dom väl kommer hem, jag vill absolut inte känna obehag för att dom höga frekvenserna blir för påträngande.
Om någon vet hur man skulle kunna göra för att i Malmö (eller närområden) provlyssna på pIP så hör av er : )
Postad 20 april 2007 - 18:02
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Pip skulle jag inte kunna ha då dom kräver massa akustiska trixande för att spela bra.. Sådant pallar jag bara inte. Dessutom VILL jag som dom flesta ha ett rum och inte en studio som rum med dämpningar o allt sånt.. Att sedan varenda en rekomenderar lyssna i en källare är avskräckande.. Jag har iofs varit där och kan intyga små piparna är oerhört prisvärda...Men källaren är INTE lätt akustikbehandlad skall nämnas även om en del tycks tro så. Ingvar Ö räknade upp en mängd saker som var gjorda där i denna källare..Så det var inget man "bara smäller upp" direkt.. Annars anser jag detta vara ett troligen bra billigt val av stativare med lite regleringsmöjligheter också. Jag har inte hört just dessa. Men föregångaren fick av klubbstugan vår på hf.nu 5 grisar för sin kanonprestation...Och vi var en bunt rätt snopna hakor då "ramstain" drog loss på rätt hög volym.   så helhetsbild.
Postad 20 april 2007 - 19:33
ALLA högtalare behöver man fixa akustiken för dom ska låta det bästa dom kan. Pip är inget mer udda än någon annan högtalare på den fronten.
Postad 20 april 2007 - 20:10
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
ALLA högtalare behöver man fixa akustiken för dom ska låta det bästa dom kan. Pip är inget mer udda än någon annan högtalare på den fronten.
<{POST_SNAPBACK}>
Dock tror jag inte heller de är så mycket udda när det kommer till "man får vad man betalar för" heller Visst är de säkert jätteprisvärda, men jag behöver hitta någon i skåne med sånna så jag kan lyssna först!
Postad 20 april 2007 - 20:39
Dock tror jag inte heller de är så mycket udda när det kommer till "man får vad man betalar för" heller
Visst är de säkert jätteprisvärda, men jag behöver hitta någon i skåne med sånna så jag kan lyssna först! 
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, det där att man får vad man betalar för är ju en klyscha som är just det. Personligen så har jag inte hört några under 30K som varit bättre. Men Pip har ju fördel att slippa flera mellanhänder, reklam, etc etc. Den skulle säkert kostat 30-40K om den var från ett "vanligt" märke
Postad 20 april 2007 - 21:36
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Annars anser jag detta vara ett troligen bra billigt val av stativare med lite regleringsmöjligheter också. Jag har inte hört just dessa. Men föregångaren fick av klubbstugan vår på hf.nu 5 grisar för sin kanonprestation...Och vi var en bunt rätt snopna hakor då "ramstain" drog loss på rätt hög volym.
*Bilder* 
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka högtalare är det bilder på?
Redigerat av Mr_Empa, 20 april 2007 - 21:40.
Postad 20 april 2007 - 21:56
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Sorry "mr Empa".
Det är en ny liten stativare från Phonar som Creative Audio säljer... Föregångaren hade vi här för "slakt" för två år sedan ca . Och som den kunde rocka den lilla rackaren.. Som jag skrev så fick den oss att flina glatt med hakorna djupt hängande då det drogs på med Ramstain för fulla muggar...
och jag tror vi väl var i alla fall 15-20 förvånade själar på träffen här som lyssnade på dom små.... Detsamma har väl iofs flera sagt efter mässor mm då Phonar mellanmodeller spelat. DVS att det spelat bra samt att även tuffare musik klarats av finfint...Samt tillåtits spelats också..
Jag rekomenderar i alla fall att lyssna på det märket OCKSÅ då man söker en ny burk .. Så har man ett märke till att kolla upp lite.. Och det är just dessa mellanprismodeller jag gillat så jäkla skarpt från detta märke.. Phonargubben verkar veta hur man får ut massa kapacitet ur dom för riktigt små pengar i samanhanget valuta per krona i ljud...
Postad 21 april 2007 - 14:14
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Nin. Ni jobbar ju gratis åt iö. Så därför behöver han inga butiker utan kan ta fullt pris själv UTAN att dela med sig.. Dessutom har Iö ett helt forum där han styr o ställer med allt via er... Så att påstå det INTE föreligger fet fet fet marketing är nog ej korekt..
men jag lämnar ämnet här eftersom mitt tips inte var att diskutera det uttjatade inofenomenet utan ett märke jag anser bra med fin bred ljudbild...Dessutom är vi OT så det visslar om det.. Så därmed nin är det avslutat nu direkt här så sabbas inte tråden mera..I alla fall från min sida.
Mvh Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
IÖ säger själv att han inte vill att folk ska sprida info om högtalarna för mycket eftersom han redan har fler kunder än han kan leverera till. Så man kan väl inte säga att han marknadsför sig.  Men som du säger, nog om det. Hur mycket de än lovordas osv vill man ju lyssna innan köp. Och har man lyssnat på en högtalare är man ju fri att tycka den spöar allt annat i världen. Eftersom det alltid kommer vara subjektivt. I alla fall. Har fått upp ögonen för ett fint erbjudande fyndbörsen har, en XTZ förstärkare för 5k + KEF IQ7 som annars kostar upp emot 9k får man tillsammans för 12. Tycker det verkar vara ett schysst pris. Har haft kef tidigare och gillar deras ljud, här får jag nog bra ljud för en bra peng. Dock är det inte en större uppgradering från mina B&W DM603 S3 så jag är lite osäker. Just nu försöker jag anamma tålamod till att invänta ett klipp på begagnat marknaden. Annars, hur står sig en stativare runt 10k i ett rum på 40m2? Om man har subb.
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 21 april 2007 - 14:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|