Skummar man genom produktsidan på www.xtz.se så börjar man fyllas av ett visst nyfiket intresse
XTZ 99 W12 DSP
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 21 April 2007 - 13:02
Någon som hört pris och/eller introduktionsdatum för den kommande 12" subben från XTZ med DSP?
Skummar man genom produktsidan på www.xtz.se så börjar man fyllas av ett visst nyfiket intresse XTZ 99 W12 DSP Postad 21 April 2007 - 15:14
Skickade ett mejl till dem för inte så länge sen och då sa dem så här:
"Hej 99 W12 DSP kommer i Maj/juni Pris: 8000:- Skillnaden är det inbygda DSP kortet som ger många fördelar och en PC remote,mjukvara till datorn för styrning av subben. Den inbyggda DSP:n kan jämföras med en mycket avanserad equalizer. Det finns "billiga" equalizer(om de är digitala så används DSP teknik) på marknaden som kostar några tusenlappar men dessa har ofta både dålig hårdvara och framförallt en mycket enkel mjukvara som inte har en acceptabel ljudkvalité. Det tyska företaget(arbetat med studioprodukter i 25år) som utvecklar vår DSP teknik gör normalt hårdvara och mjukvara till equalizers till studios och där börjar priserna på 30000:- upp till 100000:- .Samma mjukvara används i vår DSP produkter vilket gör att man kan göra alla dessa justeringar utan att ljudkvalitén blir drabbad. De gör att våra DSP produkter är helt världsunik och man ser till pris/prestanda. Med vänlig hälsning Olle" Notera att det är skillnaden gentemot W12... Så får nog "nöja" mig med den "enkla" versionen av W12 då jag tycker 8000:- var alldeles för dyrt Redigerat av Anthon. A., 21 April 2007 - 15:16. Postad 21 April 2007 - 16:04
den verkar seriously sweet, men när man får 3st 99 w10.16 för samma pris kanske man ska tänka efter lite, eller vad tror ni? personligen tror jag att man kan få 3st 10.16 att låta rätt bra
Postad 21 April 2007 - 16:32
Hur stor tror ni att skillnaden skulle vara mot en DSP version eller två st av den "vanliga" 12" versionen?
Postad 21 April 2007 - 23:49
2st ger alltid bättre basåtergivning än 1st livärdig bas förutsatt att man får till akutiken i rummet vilket är mycket svårt.
Sen får man ju väga av priset också. Jag kommer att ta 2 st 99 w12:or. /Martin Postad 22 April 2007 - 08:19
Men det måste ju vara lättare att få till en juste akustik med ett ex av DSP-versionen, än med två konventionella. Mitt intresse och min nyfikenhet är väckt.. Inte omöjligt att det blir en sådan.. Postad 22 April 2007 - 09:15
Är det en lcd display på baksidan av den?
Postad 22 April 2007 - 17:32 Det vore smidigt om det gör det. Men det är nog inte vad som skulle fälla avgörandet för mig.. Postad 22 April 2007 - 18:01
visst är det bra med DSP men det finns ju billigare alternativ än modellen med integrerad. köp en vanlig w12 och exempelvis en Behringer FBQ2496. Om du sen vill ha två subar funkar Behringern utmärkt till det också, och totalpriset blir ca 1000 kr mer än med EN med DSP
Redigerat av endallas, 22 April 2007 - 18:01. Postad 24 April 2007 - 16:37
undrar om du har någon erfarenhet av 2496:an då jag har läst lite om att folk rekomenderar 1124:an före denna.. är helt grön när det gäller detta. Postad 26 April 2007 - 08:43
Sen kan man kanske ifrågasätta "highend" kvaliteerna på en Behringer EQ och två billigare aktiva 12" subbar. Tror inte heller att det är samma kunder som väger mellan en sub för 8000 och ovan nämnda lösning med dubbla subbar. Jag tror säkert att en bra konfad Behringer kan prestera likvärdigt med XTZ's kommande sub. Men jag tilltalas skarpt av att få allt i en låda. Nåja, nu har jag nya frontar på väg, vardera med en 10":are i sig, skulle det inte räcka så får jag skaffa en aktiv sub. Men jag tror och hoppas seriöst att det ska räcka med mina Compact M900:or även till film och dunka-dunka. Postad 26 April 2007 - 13:24
1x 99 w12 DSP = 8300:- ink frakt
2x 99 w12 = 7100:- ink frakt + Behringer FBQ2496 1890:- = ca 9000:- Frågan blir ju om skillnaden väger upp till priset dvs om 1st w12 DSP kan klå två w12:or med FBQ2496? /Martin Postad 26 April 2007 - 13:26
lite OT.... väldigt "Compact" med 10" i varje front
det är nog inte samma kunder som kollar efter en sub för 8000kr, nej... och om man har ont om utrymme eller helt enkelt inte vill ha stora legoklossar i hela rummet av olika skäl så är det klart att det är bättre med en bra sub än två mindre bra, rajt? Postad 26 April 2007 - 18:00
det var lite det jag försökte säga... Postad 26 April 2007 - 19:34
Jo jag så det när jag läste igenom tråden ordenterligt nu, blev nog att jag omedvetet citerade dig istället Men nu vet vi att vi tycker lika i alla fall /Martin Postad 26 April 2007 - 20:59
med tanke på att det är samma sub i båda fallen, bara det att de slängt i en eq i den ena av den (som för övrigt är ganska hutlöst prissatt, tycker jag), så blir det ju lika mycket "hifi" i båda fallen (förutsatt att Behringern håller jämna steg med den i suban) Postad 26 April 2007 - 21:40
Om priset på 99 w12 DSP skulle ligga på låt oss säga 5000-5500:- så hade jag beställt två st rakt av.
/Martin Postad 26 April 2007 - 22:05 Är det exakt samma prylar i övrigt, förstärkare, element och låda? Visst för en DSP med lite mjukvara är prispålägget rätt hutlöst, men man får förhoppningsvis något mer anpassat för syftet än vad en generell Behringer EQ kan leverera. Läste f.ö. att Behringerns autokorrektion inte funkar under 80Hz. Jag är iaf sugen, blir en tur förbi Fyndbörsen när den släppts för att åtmistonde kolla. Postad 26 April 2007 - 22:35
vad jag har förstått enligt hemsidan så är det exakt samma sub, borträknat eq:n
kan inte så mycket om behringern men med jag menade var mer pricipiellt, med priset Redigerat av endallas, 26 April 2007 - 22:36. Postad 17 July 2007 - 22:11
hur går det med denna? Någon som har lyssnat? Eller finns den ännu bara på hemsidan?
Postad 24 July 2007 - 07:39 1124 den går ej att köpa i dag då den har gått ur produktion Postad 24 July 2007 - 07:46 beringer med rätt mätprogram så funkar den bra sen verkar det inte finnas någon mätmik till xtz och då kan det bli lite problem att ställa in en perfekt rums korrektion och det ser jag som ett riktigt fiasko om dom tar 8000 för något som är till verkat för en 10 del av ut priset. nej då är det bättre att satsa på behringer 24/96 och ett program som heter eqwizard och en bilig db mätare som har audio ut gång. Postad 24 July 2007 - 11:56 Men menar du att man tillverkar en aktiv sub med slutsteg och dsp med komplett rumskorrigeringshistoria för 800.- utan någon kostnad för research? Nåja, när jag talat med gossar XTZ via mail ang deras kommande PC program för rumsmätning förklarade de att de använder en usb ansluten mikrofon med för sitt program kända parametrar så de behöver inte hålla på med korrigeringskurvor för olika mickar. Jag tror vi får invänta lösningen innan vi dissar den. Redigerat av Kent Johansson, 24 July 2007 - 11:57. Postad 25 July 2007 - 21:49
har man besvärlig akustik så blir det mycket enklare att få till ljudet med 2 subbar än med en, hade jag valt hade det blivit två vanliga w12 isället för en med dsp, lite mer pysslande med justeringar men det får man ju igen med bättre rumskontakt och större möjligheter till bra tryck:) men lite nyfiken är man ju ändå, min vanliga w12 har inte gått att integrera för 5öre, har nu 2 hembyggda som integrerar perfekt, w12.an får bara hjälpa till vid filmer numera...
Postad 26 July 2007 - 09:41
ärligt talat så är uppställningen 99.26 och två dsp subbar extremt intressant som ett 2+2 system.
99.26 presterar ju 40-40khz ±2 db med mycket bra referenskaraktär, och 99 W12 DSP ger 18-250hz ±1 db - så tillsammans blir det mycket mycket bra. Justeringsmöjlighterna i dsp subben är ju skräddarsydda för att klara de höga effekterna i subben och det låga frekvensbandet:
Snabbvalen ör bekväma ( film, musik, referensljud, party tex ). Mina invändingar till denna sub skulel vara: 1) RS-232 porten. <<--- dåtiden. Ethernet + webbgränssnitt är framtiden! 2) Priset <<------ vi vet ju inte var den hamnar ännu!
Postad 28 October 2007 - 21:05
jag har förhandsbokat ett ex, får se när den kommer. Och vad den kostar. Osett och ohört, känns inte helt smart men jag vill verkligen ha denna pryl
Postad 29 October 2007 - 10:39
Vad är det som gör att du bestämmer dig innan du har koll på produkten ... eller ens priset?
Postad 29 October 2007 - 14:02
jag vet ungefärlig prisnivå, prestanda i grundprodukten exkl mjukvara och dsp och allt jag klippt in här i tråden. I mitt vardagsrum behöver jag möjligheten att justera frekvensgången mm finesser - och en subb till mina monitorer, så då tror jag att produkten passar bra här. XTZ kör ju numera på affordable hifi- spåret och jag förutsätter att de gör samma sak här. Annars kan jag ju alltid returnera den :-)
Redigerat av spacebot, 29 October 2007 - 14:02. Postad 29 October 2007 - 19:43
Ska bli kanonkul när du får dne i alla fall. Det är nog flera som ser fram mot at läsa om vad du tycker ...
Postad 30 October 2007 - 15:48
Visst blir det kul. Hade vart finemang till fars dag Postad 30 October 2007 - 18:17
Spännande att få höra hur subben spelar med hjälp av dsp funktionen och hur väl den går att integrera med övriga högtalare.
Har tidigare haft xtz w10 och var imponerad för priset men saknade lite djup... Så, beroende på dina omdömen så slänger även jag in en beställning på denna sub. Postad 30 October 2007 - 19:43 den här går troligen inte djupare bara för att den har en dsp inbyggd Postad 30 November 2007 - 09:29 den här går troligen inte djupare bara för att den har en dsp inbyggd Nej men kanske för att den har en tolva istället för en tia Postad 09 December 2007 - 23:15
Dsp sub med samma element borde gå djupare, man kan boosta de lägre frekvensernas PEQ ( motsv ) för att kompensera för det, så att frekvenskurvan blir rakare längst ned.
Postad 10 December 2007 - 14:00
Det finns en test i nya Hemmabiotidningen på 5-6 seriösa subwoofers.
Där testades bla 99W12 DSP (Ihop med Room Analyzer) Redigerat av Unregistereda6c0cb38, 10 December 2007 - 14:00. Postad 10 December 2007 - 19:42
Nr 12. Decembernumret.
Redigerat av Unregistereda6c0cb38, 10 December 2007 - 20:21. Postad 10 December 2007 - 19:59 det är fortfarande elementet som sätter begränsningen och det är samma element som i dom vanliga subbarna så vad händer om man boostar denna subb vid 20hz då kommer den att bottna med ett ljudligt klonk. dspn är till för att jämna ut frekvensgången i rummet så man slipper dipar och pikar. Postad 12 December 2007 - 14:35
Jag har lyckat tjata till mig ett köp av ett provexemplar av DSP subben - har den hemma.
den spelar riktigt bra, går djupare än jag räknat med. Efter kalibrering med och inställningar - inställningsmöjligheterna är galet omfattande- och jag har inte lekt färdigt med dessa ännu----så integrerar den riktigt bra med 99.26 stativare- jag upptäcker nya ljud även i gamla låtar där länst ned mellan 20-35 hz. Bilder på XTZW12 DSP mm Måste leka mera med dsp subben nu när den är inspelad och inställd för just mitt rum, men den står sig väldigt bra - efter inställningar mot B&W 700 eller Sunfires 12a. Avslutar med lite fler bilder ![]() ![]() Omfattande manual
Redigerat av spacebot, 12 December 2007 - 14:45. Postad 12 December 2007 - 16:04
Ujujuj du måste ha vart ihärdig du spacebot.
Ser riktigt fint ut de där, hur mycket fick du ge för subben? Och nu får du ju lyssna över julen och försöka ställa in så gott det går och sen är det nog många här som vill ha ett litet omdömme/recension från dig. Postad 13 December 2007 - 23:37
Lite tjöt hjälper en lång stund hihi, var nog en dialog med x antal mail ( <--- byt ut "x" mot ett stort tal )
Subben är inspelad och integrerad i mitt system. Kör med en plugg f.n. Ärligt talat, den är extremt flexibel, inställningsmöjligheterna med pluggar är bra men möjligheterna att plugga in datorn, köra mick, styra med mjukvara från laptoppen i favoritstolen.. omg vilken inställningsbarhet. Inga tendeser till murrig ofokuserad bummelbas här ... och det krävs separata enheter för att 7,5-10tkr bara för att matcha dspen Nu återstår lite smart textiles för att bättra på akustiken i rummet, smart textiles är inte alls dumt: Acqwool och en klass A absorbent eller rättare sagt tre behövs i rummet: ![]() Mvh Martin B Postad 15 December 2007 - 20:45 lägg upp skärmdumpar av mätningarna så man får se vad den presterar Redigerat av Unregistered1022, 15 December 2007 - 20:46. Postad 21 December 2007 - 14:30 Vilka hade du då i tanke? Postad 21 December 2007 - 15:32 om han hade velodyne sms1 i åtanke så så kan han nog glömma att den som sitter i xtz skule vara i klass med sms1Vilka hade du då i tanke? sen finns det biligare alternativ i form av bheringer 24/96 och ett gratis mätprogram så är ändå inte xtz i närheten av vad dom kan prestera. Postad 02 January 2008 - 15:47
jepp, totalt neddränkt i aktiviteter + vart sjuk, jobbstart för vårsäsongen snart. Tar ett tag innan jag hinner med minhembio för fullt igen. Edit: Mjukvaran används i första hand för att styra dspn efter man mätt upp rummet eller bara för att experimentera med olika settings. Tveksamt om gratismjukvara klarar av det- ni tänker nog på mjukvara som man använder för att mäta upp rummet, inte allt i ett. Behringers digtala eq 2496 är inte precis samma produkt som en sub med renodlad bas-dsp inbyggd. För att se vad xtz DSPn kan göra ta en titt i manualen ( pdf ) God fortsättning. Redigerat av spacebot, 02 January 2008 - 20:45. Postad 02 January 2008 - 20:56 inte för att verka taskig men det går lika bra med bheringer 24/96 och eq wizard som är gjord till bheringern. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |