Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sämre bild via VGA än med HDMI?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 maj 2007 - 18:29

Jonas_p
  • Jonas_p
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Ska nu beställa mig en htpc inom kort, tänkte bygga ett Intel system med Abit Fatal1ty F-I90HD som moderkort. Problemet är då pci platserna, bara 1? Ska köra trådlöst med ett pci-kort och sen utöka med ett tv-kort men då räcker inte pci platserna till.
Tänkte då gå över på ett AMD baserat system med ett Asus M2NPV-VM moderkort och använda den inbyggda grafiken så långt det räcker.
Frågan är då, får jag sämre bildkvalite i filmer om jag kör via vga istället för hdmi?
Kan jag annars köra via Dvi>hdmi och få samma bildkvalite som hdmi>hdmi? Ljudet ska jag ändå koppla till förstärkaren via s/pdif.
Nämnas bör ju att det är en PX70 som htpc'n skall kopplas till.

Edit:
Såg nu att Abit NF-M2-Nview har inbyggd optisk utgång, till Asus kortet måste man köpa ett tilläggskort. Kanske ett sånt man ska ha om det blir AMD baserat.

Redigerat av Jonas_p, 08 maj 2007 - 18:54.

Postad 08 maj 2007 - 19:25

Gäst_TotteW_*
  • Gäst_TotteW_*
  • 0

Ska nu beställa mig en htpc inom kort, tänkte bygga ett Intel system med  Abit Fatal1ty F-I90HD som moderkort. Problemet är då pci platserna, bara 1? Ska köra trådlöst med ett pci-kort och sen utöka med ett tv-kort men då räcker inte pci platserna till.
Tänkte då gå över på ett AMD baserat system med ett Asus M2NPV-VM moderkort och använda den inbyggda grafiken så långt det räcker.
Frågan är då, får jag sämre bildkvalite i filmer om jag kör via vga istället för hdmi?
Kan jag annars köra via Dvi>hdmi och få samma bildkvalite som hdmi>hdmi? Ljudet ska jag ändå koppla till förstärkaren via s/pdif.
Nämnas bör ju att det är en PX70 som htpc'n skall kopplas till.

Edit:
Såg nu att Abit NF-M2-Nview har inbyggd optisk utgång, till Asus kortet måste man köpa ett tilläggskort. Kanske ett sånt man ska ha om det blir AMD baserat.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur bra bild det blir på VGA eller HDMI beror till stor del på vilken TV du tänker använda. Om TV:n stöder pixelmappning 1:1 på VGA så blir det väldigt bra bild, så länge du inte kör skyddat material som kräver HDMI/HDCP. Det är inte så många TV:n som stöder pixelmappat 1:1 på HDMI-ingången. Ja, för att du ska ha nytta av pixelmappning 1:1 så måste du kunna ställa in datorns grafikkort med exakt den upplösning som TV:n har. Annars blir det omskalning och suddigt. Om inte TV:n stöder pixelmappning så blir det omskalning i alla fall och suddigt.

Jag har kört digitalfoton via VGA från Abits Fatal1ty-F-I90HD till en Samsung LE40-F71 och det är den bästa kvaliten jag någonsin sett på mina digitalfoton. Jag ska testa HDMI så snart jag flashat ny firmware i TV:n så att den klarar pixelmappat även på HDMI. Men VGA borde vara lika bra som HDMI så länge man inte behöver HDCP.

Postad 08 maj 2007 - 20:01

Jonas_p
  • Jonas_p
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Jag ville helst ha en Intel baserad htpc men då är det pci begränsningen på Fatal1ty kortet som stör mig.
Har en PX70 å vad jag föstår så pixelmappar den endast på vga, får nog bli ett nf-m2-nview och amd x2 4800 el 5000 även om intel c2d ska vara vassare.

Postad 09 maj 2007 - 10:13

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
http://www.komplett.....asp?sku=330663

Bör väl lösa det problemet på F-I90?

Postad 23 augusti 2007 - 23:39

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
På min LCD blir det skilnad om jag kör VGA eller HDMI på bildkvallitén. Har dvi-i utgång och efter lite fipplande kunde jag välja digital eller analog signal. Visst den analoga var ju inte dålig....men den digitala var märkbart bättre. Nu beror detta till stor del på vad man har för märke på sin TV. Själv kör jag LG och de är ju kända för sin pixelmapping via dvi/hdmi.

Postad 24 augusti 2007 - 07:29

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Vad ska man egentligen köra med för upplösning/fps ut från datorn om man kör hdmi?
Jag testade med en kompis plasma (LG LCD 42") och med hdmi visades bild när xp laddades men när skrivbordet skulle visas blev det bara "no signal". Funkade skitbra med VGA. Men vill ju kunna köra blu-ray och HDCP... Så vad ska jag ställa in för upplösning så att tvn visar bild?

/Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.