Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mata 720p Projektor med 1080p signal.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 May 2007 - 17:59

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Både Hitachi TX-300 och Epson TW-700 som är 720p projektorer går ju att mata med 1080p signal. (Hitachin har jag egen erfarenhet av då jag har en själv) Någon som märker någon skillnad? Projektorerna visar väl ändå bara 720p nedskalat då man matar den med 1080p?

På min projektor så provade jag över komponent med en H4000 dvd-spelare.
Kan inte säga att jag märkte någon skillnad men skulle vara intressant att höra vad andra har för erfarenhet eller om någon testat med tex Blue-ray eller HD-DVDspelare.

Postad 19 May 2007 - 18:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Märkte skillnad mot vad? Hade du en 1080-proj bredvid eller? Hajja inte riktigt vad du mena...

Dessutom, du körde 1080 från en dvd-spelare. dvs (i bästa fall) 720*576 material uppskalat till 1080 och sedan nedskalat i proj till 720. Borde bli liten skillnad, möjligtvis sämre, mot att skala upp till 720 direkt ja.

Redigerat av pacman, 19 May 2007 - 18:05.

Postad 19 May 2007 - 18:02

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Nej självklart menade jag skillnad ifrån att köra 720p signal ifrån DVD-spelaren i detta fall.

edit: (såg din edit nu) Men skulle vara intressant att höra hur det blir med bättre material än vanlig DVD-film.

Redigerat av HenkeEdge, 19 May 2007 - 18:11.

Postad 19 May 2007 - 18:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ahh..jag gjorde en edit. Med uppsklad DVD är skillnaden försumbar - eller kanske senare, beror på proj och dvd-spelare.

Så vad du egentligen frågar är: Hur mkt påverkas 1080-material av nedskalning till 720?

För att exakt veta det måste man ha en "identisk" proj med 1080-upplösning att jämföra med. Klurigt...

Men om man ska uttrycka sig i generella ordalag så förutsatt projjen är bra och materialet är bra får du en del mer detaljer, något mer sömnlös bild och en extra dos "definition" på 1080-projjar. Jag tycker det är dock svårt att säga exakt eftersom det är sällan man ser två bilder där de enda skillnaderna bara är upplösning.

Mina cents..nu får nån annan ta över. :)

(förlåt om jag verkade dryg - va inte alls menat så - ser dock nu att jag uttryckte mig lite klumpigt i mitt första inlägg :wub: )

Redigerat av pacman, 19 May 2007 - 18:14.

Postad 20 May 2007 - 08:00

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag uppfattar frågan lite annorlunda. Som jag fattar det så menas:

Blir det någon skillnad i bild om jag spelar en 1080p-film på projjen jämfört om jag spelar samma film, fast lagrad och uppspelad i 720p. Dvs, samma film men lagrad i olika upplösning. Ser man nån skillnad på projektorn med den extra upplösningen, när projektorn i sig ändå inte kan visa den?

Svar:
Med en modern projektor tror jag inte att bilden försämras märkbart med 1080p-material. Alternativt kan bildbehandlingen som krävs för att skala ner bilden, påverka denna negativt. Alltså, du får inte bättre bild med 1080p-signal, om något så kan den bli sämre, men troligtvis syns ingen större skillnad.

/Ash

Postad 20 May 2007 - 08:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt så borde bilden bli identisk vid dessa tre fall:

A ) 720p-projje matas med 1080p-material som av spelaren skalats om till 720p.
B ) 720p-projje matas med 1080p-material som av spelaren interlace:as till 1080i och som sedan i projjen deinterlace:as och skalas om till 720p.
C ) 720p-projje matas med 1080p-material oskalat direkt från spelaren och skalas av projjen om till 720p, utan deinterlacing.

MEN detta är alltså bara i teorin, allt beror givetvis på vilken komponent som gör bästa jobbet med respektive upplösning.
När progressiva DVD-spelare (som deinterlace:ade videoströmmen och skickade progressivt till projektorn) kom så var de en välsignelse för många projjar, fast denna process lika gärna kunde gjorts inne i projjen.
Dock är nog de allra flesta digitala projjar idag betydligt bättre på många former av deinterlacing än vad projjarna var då. Åtminstone då det gäller att deinterlace:a filmbaserat material som ju är en ganska enkel process.

MEN (igen) jag skulle tro att det kommer att segla upp mer och mer diskussioner av detta slag då man efter hand inser att HD-material, precis som SD-material ibland innehåller en hel del klipp som antingen avsiktligt eller oavsiktligt har knepig cadence.
Till exempel så kommer man nog i framtiden att titta mkt noga på vilken digitalbox kontra display man skaffar och vilken av dem som ska sköta deinterlacing i.o.m. att en hel del t.ex. tsport och naturprogram produceras i 1080i@50Hz - och där man då alltså inte konsekvent har 1080 unika bildpunkter/linjer på höjden att använda sig av i deinterlacingen utan man måste i sekvenser med rörelse förlita sig på enbart 540 linjer - alltså samma låga vertikala upplösning som en progressiv DVD. Och det är inte alls samma enkla manöver att deinterlace:a videobaserat (som man ju faktiskt kan kalla denna ganska vanliga form av HD) som det är att deinterlace:a film i de flesta fall. Till att börja med är det omöjligt att göra det perfekt, för det finns inget perfekt, sedan får man därifrån försöka arbeta sig fram mot den bästa kompromissen. Yves Faroudja (grundaren till Faroudja) sa detta redan på 70-talet om jag minns rätt, och det gäller än, även i dessa HD-tider. :)
Hmmm... Ja, som sagt, jag tror att detta kommer att diskuteras en HEL del de kommande åren. :wub:

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 20 May 2007 - 08:23.

Postad 20 May 2007 - 09:46

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
detta är mer en fråga om den interna scalern i projektorn, dom är sällan tillräckligt bra för att 1080p ska bli lika bra eller bättre än 720p.
själv önskar jag att det gick att köpa hd film i 720p just för att det ser mycket bättre ut på min projektor än 1080 material.

Postad 20 May 2007 - 09:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Blir det någon skillnad i bild om jag spelar en 1080p-film på projjen jämfört om jag spelar samma film, fast lagrad och uppspelad i 720p. Dvs, samma film men lagrad i olika upplösning. Ser man nån skillnad på projektorn med den extra upplösningen, när projektorn i sig ändå inte kan visa den?

<{POST_SNAPBACK}>

Så kan man oxå se det men hur relevant är detta i praktiken? Filmer på BD/HDDVD kommer ju inte i två olika versioner.

Jo, jag vet ett exempel. HD DVE. Där finns 1080-material lagrat i såväl 1080p som 720p så där kan man göra en jämförelse (givetvis är 720p materialet en nedskalad variant av 1080 men det har iaf gjorts innan mastring). Så HD DVE är väl bästa förslaget för den som vill undesöka denna högst teoretiska fråga.

Men ja, utan att jag gjort denna jämförelse så tror jag "troligtvis syns ingen större skillnad" (förutsatt att projjen inte fu**ar upp den ena eller andra signalen totalt) en rätt bra slutsats. :blink:

OT ang Yves Faroudja och deinterlace av videobaserat material, efter att han lämnat företaget han grundade kom han till slutsatsen: "it doesnt work". ;)

Postad 20 May 2007 - 09:57

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Jag uppfattar frågan lite annorlunda. Som jag fattar det så menas:

Svar:
Med en modern projektor tror jag inte att bilden försämras märkbart med 1080p-material. Alternativt kan bildbehandlingen som krävs för att skala ner bilden, påverka denna negativt. Alltså, du får inte bättre bild med 1080p-signal, om något så kan den bli sämre, men troligtvis syns ingen större skillnad.

/Ash

<{POST_SNAPBACK}>

Var det jag tänkte på, kanske skrev lite otydligt i 1:a inlägget.
Arioch Förklarade ju rätt bra han med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.